Peter Motte Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Even op deze post terugkomen. Hedendaagse auteurs zou ik zeker ook in het 'promotie pakket' stoppen. Als de overheid zou subsidiëren om stripauteurs te promoten, vraag ik me af waarom ze dat dan zouden doen voor de dode auteurs. Dat lijkt me ook al nutteloos. (Net een nog levende auteur gelezen, na hem gekocht te hebben, trouwens.) Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Tja als je zo denkt dan wordt het de hele dag FC De Kampioenen of Big Brotherachtige wanproducten op tv. Ieder zichzelf respecterend land maakt geld vrij voor zaken als toneel, film, docus, opera, musea, een fijn symphonieorkest en subsidies voor kunstenaars. Anders is het alleen maar platvloersheid, platte grollen en grappen.Dat is precies wat bemoeizieke overheden altijd vertellen. ("Wij weten het beter." Begrijp je?)Maar mag ik er even op wijzen dat FC De Kampioenen door de overheid gesponsord is? Mag ik er ook op wijzen dat als Big Brother je niet bevalt, dat je niet verplicht bent om te kijken. Ik heb trouwens niet gekeken. Een goede kennis van me gaf in de plaatselijke schaakclub les aan kinderen. Hij zei me eens: "Als ze een zet doen, en hij is niet goed, moet je niet zeggen: 'Denk nog eens goed na.' Want ze hebben al zo ver nagedacht als ze kunnen. En als ze nog eens nadenken, doen ze ofwel dezelfde zet, ofwel een slechtere." En het is met gesponsorde cultuur precies hetzelfde. Je kunt het paard wel naar de drinkbak brengen, maar je kunt het niet verplichten om te drinken. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Yoshi Geplaatst: 10 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 10 juli 2015 In Jurassic World is bijna alles wat ze over dinosaurussen vertellen verkeerd. Maar de VRT heeft de film wel zonder problemen vermeld tijdens het journaal. De vrt is nochtans ook een overheidsinstelling, dus gesubsidieerd. Jeroen Meuys praat plat. Gesubsidieerd. Iedereen beroemd zit vol dialect. Gesubsidieerd. Blokken. Gesubsidieerd. Gesubsidieerd zijn is geen garantie tegen platvloersheid, platte grollen en grappen. Quote Link naar reactie
retep Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Dat is precies wat bemoeizieke overheden altijd vertellen. ("Wij weten het beter." Begrijp je?) Maar mag ik er even op wijzen dat FC De Kampioenen door de overheid gesponsord is? Mag ik er ook op wijzen dat als Big Brother je niet bevalt, dat je niet verplicht bent om te kijken. Ik heb trouwens niet gekeken. Een goede kennis van me gaf in de plaatselijke schaakclub les aan kinderen. Hij zei me eens: "Als ze een zet doen, en hij is niet goed, moet je niet zeggen: 'Denk nog eens goed na.' Want ze hebben al zo ver nagedacht als ze kunnen. En als ze nog eens nadenken, doen ze ofwel dezelfde zet, ofwel een slechtere." En het is met gesponsorde cultuur precies hetzelfde. Je kunt het paard wel naar de drinkbak brengen, maar je kunt het niet verplichten om te drinken. Tja als alle netten volstaan met big brother achtige brol denken mr en mrs Retep een leuk concert te gaan bezoeken, maar nee dat kan niet want het symphonie orkest is net opgeheven wegens geen subsidie. Naar een leuk bandje luisteren dan, een moppie blues, nee hoor dat muziekcentrum is gesloten wegen tekort aan ekkies. Ach ja dan maar morgen de geest verruimen met museumbezoek, godverdorie, het museum is dicht wegens geen geld meer. Dat is de wereld die de heer Motte ons toewenst. Ik blijf erbij, een ontwikkeld land investeert wat geld (in NL is dat trouwens een heeel klein beetje) in kunsten. Er kan wat mij betreft ook wel een flintertje naar strips gaan. Ondersteun die scheppende auteur, zorg er voor dat in Haarlem een mooi divers stripevenement kan worden gehouden, van die dingen...... Quote Link naar reactie
retep Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 In Jurassic World is bijna alles wat ze over dinosaurussen vertellen verkeerd. Maar de VRT heeft de film wel zonder problemen vermeld tijdens het journaal. De vrt is nochtans ook een overheidsinstelling, dus gesubsidieerd. Jeroen Meuys praat plat. Gesubsidieerd. Iedereen beroemd zit vol dialect. Gesubsidieerd. Blokken. Gesubsidieerd. Gesubsidieerd zijn is geen garantie tegen platvloersheid, platte grollen en grappen. Ik bekijk nochtans wondermooie docus op BRT 2, of een aardige film die met subsidie tot stand is gekomen, op zondag kijk ik altijd naar een aardig programma over politiek. Ook zaken die een ander platvloers vindt kunnen door derden weer mooi gevonden worden. Dat De Kampioenen door anderen dan worst fabrikanten gesubsidieerd werden kan ik moeilijk geloven maar ik verbaas me wel meer over het belgenlandje. Quote Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Als de overheid zou subsidiëren om stripauteurs te promoten, vraag ik me af waarom ze dat dan zouden doen voor de dode auteurs. Dat lijkt me ook al nutteloos. (Net een nog levende auteur gelezen, na hem gekocht te hebben, trouwens.) Omdat het bij de overheid niet gaat om de strip te promoten, wat kan strip hen nou schelen... Men ziet gewoon kans om aan jobcreatie te doen. Enfin, "jobs"... Een slappe poging om weer eens een rondje met geld in het rond te gooien trachten te rechtvaardigen. Quote Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Tja als alle netten volstaan met big brother achtige brol denken mr en mrs Retep een leuk concert te gaan bezoeken, maar nee dat kan niet want het symphonie orkest is net opgeheven wegens geen subsidie. Naar een leuk bandje luisteren dan, een moppie blues, nee hoor dat muziekcentrum is gesloten wegen tekort aan ekkies. Ach ja dan maar morgen de geest verruimen met museumbezoek, godverdorie, het museum is dicht wegens geen geld meer. Dat is de wereld die de heer Motte ons toewenst. Ik blijf erbij, een ontwikkeld land investeert wat geld (in NL is dat trouwens een heeel klein beetje) in kunsten. Er kan wat mij betreft ook wel een flintertje naar strips gaan. Ondersteun die scheppende auteur, zorg er voor dat in Haarlem een mooi divers stripevenement kan worden gehouden, van die dingen...... Maar waarom ga je er vanuit dat enkel en alleen de overheid kan zorgen voor een lokatie en middelen om een opera te laten doorgaan? Er zijn toch ook een hoop concerten die privégewijs worden opgezet? Quote Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Ik bekijk nochtans wondermooie docus op BRT 2, of een aardige film die met subsidie tot stand is gekomen, op zondag kijk ik altijd naar een aardig programma over politiek. Ook zaken die een ander platvloers vindt kunnen door derden weer mooi gevonden worden. Dat De Kampioenen door anderen dan worst fabrikanten gesubsidieerd werden kan ik moeilijk geloven maar ik verbaas me wel meer over het belgenlandje. Dat is hier mogelijk omdat de overheid bestaat uit figuren zoals de door jou aangehaalde worstfabrikant. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Dat De Kampioenen door anderen dan worst fabrikanten gesubsidieerd werden kan ik moeilijk geloven maar ik verbaas me wel meer over het belgenlandje. Van alles wat door de openbare zender gemaakt wordt kan je zeggen dat het gesubsidieerd wordt. Quote Link naar reactie
DirkReep Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Ik zou er bij deze graag aaan herinneren dat zeker zo'n 30 jaar geleden (dat is dus 2015-30=1985) er zat leraren waren die strips afraadden. Nu zouden we strips uit die periode in de canon opnemen. De strips die nu in de canon zouden worden opgenomen, zijn niet ontstaan dankzij subsidies, maar ondanks de afwezigheid van subsidies. En waar haalt Retep het idee dat als er alleen maar rommel op tv is, dat je dan geen "fijn symfonieconcert" kunt beluisteren? Misschien kun je het dan net wel, omdat er meer mensen zijn die niets op tv vinden dat de moeite waard is. Kameraaad Mauser vergist zich: het is geen jobcreatie, de overheid subsidieert wat in zijn propagandamachine past. Quote Link naar reactie
DirkReep Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Van alles wat door de openbare zender gemaakt wordt kan je zeggen dat het gesubsidieerd wordt. Witse, dialect en tussentala van begin tot eind, en allemaal detectiverhaaltjes, wat decennialang niet bij de "grote literatuur" werd gerekend maar bij de pulp. Ik ken genoeg mensen die nog altijd vragen: Vind jij dat Maigret literatuur is? Quote Link naar reactie
DirkReep Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Van alles wat door de openbare zender gemaakt wordt kan je zeggen dat het gesubsidieerd wordt. Exactly. Quote Link naar reactie
DirkReep Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Zo'n Vlaamse excellentie heeft ooit de opera verdedigt door te wijzen op het belang ervan voor belangrijke buitenlandse bezoekes. Als je met een pief van Honda na de vergadering uit gaat, ga je naar de opera. Of met zo'n prins van Saoedi-Arabië, lekker Aïda gaan bekijken. Met kunst heeft het echt niets te maken. Quote Link naar reactie
Yan Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Inderdaad Tom, in het heetst van de discussie hebben de heren uit het oog verloren dat de openbare zender deel uitmaakt van de Vlaamse administratie en betaald wordt met belastingsgeld, dit budget kan je niet vergelijken met subsidies. Maar ik vind dat er veel te veel wordt afgeweken van het oorspronkelijk onderwerp. Quote It could be worse, it could be raining ! Link naar reactie
DirkReep Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Ik bekijk nochtans wondermooie docus op BRT 2, of een aardige film die met subsidie tot stand is gekomen, op zondag kijk ik altijd naar een aardig programma over politiek. Ook zaken die een ander platvloers vindt kunnen door derden weer mooi gevonden worden. Nu spreek je jezelf tegen. Quote Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Ik zou er bij deze graag aaan herinneren dat zeker zo'n 30 jaar geleden (dat is dus 2015-30=1985) er zat leraren waren die strips afraadden. Nu zouden we strips uit die periode in de canon opnemen. De strips die nu in de canon zouden worden opgenomen, zijn niet ontstaan dankzij subsidies, maar ondanks de afwezigheid van subsidies. En waar haalt Retep het idee dat als er alleen maar rommel op tv is, dat je dan geen "fijn symfonieconcert" kunt beluisteren? Misschien kun je het dan net wel, omdat er meer mensen zijn die niets op tv vinden dat de moeite waard is. Kameraaad Mauser vergist zich: het is geen jobcreatie, de overheid subsidieert wat in zijn propagandamachine past. Het was dan ook ironisch bedoeld. Vandaar dat ik jobs tussen aanhalingstekens plaatste. Quote Link naar reactie
Yoshi Geplaatst: 11 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 11 juli 2015 Waarom hangt er dan nog een infuus aan? Het is hetzelfde soort infuus als het infuus aan Latijn in het middelbaar: jeugdsentiment van ouwe knarren die aan hun eerste keer terugdenken. Ondertussen hebben ze van ons onderwijs wel een uitstekend instrument voor discriminatie gemaakt. Quote Link naar reactie
Lalala Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Op 14 mei 2014 publiceerde het ministerie van cultuur van de Vlaamse Gemeenschap de bedragen van allerlei beurzen. Ondersteuning aan kunstenaars: toekenning van ontwikkelingsgerichte beurzen en projectsubsidies (tweede ronde 2014) Het pdf staat hier: http://www.kunstenenerfgoed.be/sites/default/files/uploads/140514_ondersteuning%20kunstenaars%202014%20-%202e%20ronde%202014_0.pdf 1 Ontwikkelingsgerichte beurzen Beeldende Kunst Hedwig BROUCKAERT € 11.000,00 Ives MAES € 10.000,00 RABAUT / Frank DEPOORTER € 10.000,00 Fia CIELEN € 8.000,00 Alice DE MONT € 8.000,00 Juan DUQUE RESTREPO € 8.000,00 Ermias KIFLEYESUS € 8.000,00 Emi KODAMA € 8.000,00 Maaike LEYN € 8.000,00 Meggy RUSTAMOVA € 8.000,00 Greet VAN AUTGAERDEN € 8.000,00 Robin VANBESIEN € 8.000,00 Carole VANDERLINDEN € 8.000,00 Karen VERMEREN € 8.000,00 Wim WAUMAN € 8.000,00 TOTAAL: € 127.000,00 Vormgeving (ik heb er geen idee van wat ze daarmee bedoelen) Kunstenaar Subsidiebedrag Maarten GIELEN 22.000,00 Valentijn GOETHALS 15.000,00 Joris VERDOODT 3.000,00 TOTAAL € 40.000,00 Audiovisuele Kunst Kunstenaar Subsidiebedrag Sarah VANAGT 15.000,00 Aikaterini ANTOURAKI 8.000,00 Gert AERTSEN 8.000,00 Hamza EL HALLOUBI 8.000,00 Alexandra VERHAEST 8.000,00 Laetitia JEURISSEN 6.000,00 TOTAAL € 53.000,00 Dans Kunstenaar Subsidiebedrag Gilles POLET 8.000,00 George WILLIAMS 6.000,00 TOTAAL € 14.000,00 Mengvormen Kunstenaar Subsidiebedrag Sophie DE SOMERE 8.000,00 Shelbatra JASHARI 8.000,00 Ann WECKX 8.000,00 Marthe VAN DESSEL 4.000,00 TOTAAL € 28.000,00 Muziektheater Kunstenaar Subsidiebedrag Brent VANNESTE € 7.500,00 € 7.500,00 Theater Kunstenaar Subsidiebedrag Peter AERS 15.000,00 Ruth MARIEN 11.000,00 € 26.000,00 2 Projectsubsidies kunstenaars Beeldende Kunst Kunstenaar Subsidiebedrag Luc COECKELBERGHS € 15.000,00 Silence, Slowness, Solitude Ronny HEIREMANS / Katleen VERMEIR € 15.000,00 Art House Index (installatie) Peter MORRENS € 4.000,00 Somtijds € 34.000,00 Architectuur Kunstenaar Subsidiebedrag Wouter DE RAEVE € 15.000,00 Betrekkende ruimte € 15.000,00 Audiovisuele Kunst Kunstenaar Subsidiebedrag Eric DEKUYPER 16.000,00 Pirates on the Coach € 16.000,00 Dans Kunstenaar Subsidiebedrag Fabian BARBA € 44.000,00 cultivo de babosas Liz KINOSHITA € 44.000,00 VOLCANO Albert QUESADA € 15.000,00 Slow Sports € 103.000,00 Mengvormen Kunstenaar Subsidiebedrag Myriam VAN IMSCHOOT € 66.000,00 What Nature Says Meyrem BAYRAM € 15.000,00 Autonomous Scenography € 81.000,00 Muziek Kunstenaar Subsidiebedrag Laura MAES € 6.300,00 Stereotaxie € 6.300,00 Sociaal-artistiek Kunstenaar Subsidiebedrag Joanna ROTTIER € 30.000,00 Dada Ahilan RATNAMOHAN € 12.000,00 Star Boy Productions € 42.000,00 Theater Kunstenaar Subsidiebedrag David WEBER-KREBS € 50.000,00 Into the Big World € 50.000,00 Quote Link naar reactie
Lalala Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Voor de jeugdboekenweek van 2015 geeft het ministerie 100 euro subsidie aan 1000 auteurslezingen, dat is dus 100 * 1000 = 100 000 euro in totaal. De meeste informatie voer subsidies aan literatuur e.d. vind je op de website van het VFL: http://www.fondsvoordeletteren.be/content/735 Er staat meer dan wat ik hier zet Toekenningen Auteursgenootschappen 2015 Naam auteursgenootschap Basissubsidie Ernest Claes Genootschap € 750,00 Felix Timmermans Genootschap € 750,00 Gerard Walschap Genootschap € 750,00 Guido Gezellekring € 750,00 Reynaertgenootschap € 750,00 Stijn Streuvelsgenootschap € 750,00 Willem Elsschot Genootschap € 750,00 Toekenningen literaire tijdschriften 2015 Tijdschrift Subsidie Deus ex Machina € 20.350 DW B € 55.500 Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift € 13.875 Het Liegend Konijn € 7.400 Kluger Hans € 13.875 nY € 41.625 Passage € 18.500 STROKE (De Stripgilde) € 9.250 Zacht Lawijd € 23.125 Toekenningen stripmanifestaties 2015 Ronde 1 Naam manifestatie Organisatie Locatie Subsidie Expo de Luxe - Pulp de Luxe - Gent - € 1.800,00 1800 euro lijkt me niet erg veel, maar als je geen politieke steun krijgt, en dus die 1800 euro niet krijgt, dan scheelt dat toch een hoop voor je budget, bijv. om je manifestatie bekend te maken. Merk op dat ze vermelden "Ronde 1", er volgen waarschijnlijk nog andere manifestaties. Toekenningen productiesubsidies voor literair werk en strips 2015 Ronde 1 Uitgeverij - Auteur/samensteller - Genre - Titel manuscript - Subsidie Clavis - Sassafras De Bruyn - Kinder- en jeugdliteratuur - Cleo - € 1.000,00 Xtra - Robert en Serge Baeken - Strips / proza - Het verdriet van Turnhout - € 1.500,00 Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Geniet eens lekker van het mooie weer. Raad opgevolgd. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 De meeste informatie voer subsidies aan literatuur e.d. vind je op de website van het VFL: http://www.fondsvoordeletteren.be/content/735 Dank je wel. Dan kunnen we een stuk minder in het duister discussiëren. 1800 euro lijkt me niet erg veel, maar als je geen politieke steun krijgt, en dus die 1800 euro niet krijgt, dan scheelt dat toch een hoop voor je budget, bijv. om je manifestatie bekend te maken. 1800 euro lijkt niet veel voor een begroting van honderden miljoenen, maar als je dat krijgt, is het toch een pak geld. Wat mij opvalt zijn de hoge bedragen voor literaire tijdschriften. De bedragen geven ook geen goed beeld van de werkelijke subsidies. Als ik het goed begrijp zijn dat alleen maar de subsidies die het Vlaams Fonds voor de Letteren uitbetaalt, maar er zijn ook nog andere subsidiebronnen. Misschien krijgen sommige van die zaken zelfs nog geld van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap op andere manieren, bijv. doordat ze via de VDAB goedkoper werkkrachten krijgen voor het helpen opzetten en afbreken van een manifestie. En verder is er nog gemeentelijke steun: die striporganisatie gebeurt waarschijnlijk in gebouwen, en de kans is heel groot dat ze die aan een lagere prijs krijgen dan de normale prijs. Dan kan heel veel schelen. Wat de tijdschriften betreft: voor zover ik weet is het btw-tarief voor kranten en tijdschriften 0%. Dat is ook een vorm van subsidie (waar ik eigenlijk wel achtersta, omdat het een enorme administratieve vereenvoudiging is voor wie een tijdschrift wil uitgeven). Als je al dat soort zaken optelt, kom je aan een veel hogere totaalbedrag dan het op het eerste gezicht lijkt. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Nu dat Lalala gezorgd heeft voor "harde cijfers" zodat we een degelijk grond hebben om de discussie verder te zetten, reageert niemand meer. Het gebeurt vaker als een controversiële discussie wordt afgesplitst, dat de discutanten weglopen. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Eventjes afwijken maar toch volkomen on topic blijven. Bij opera en strips kan ik enkel maar aan P. Craig Russell denken. Die man heeft een carrière gemaakt van het verstrippen van opera's. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 14 juli 2015 Share Geplaatst: 14 juli 2015 Hij heeft blijkbaar ook een voorkeur voor de Jugendstil-affichekunst van Mucha. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 14 juli 2015 Share Geplaatst: 14 juli 2015 Zijn invloeden zijn inderdaad niet meteen hedendaags. Maar dat levert hem wel een herkenbare, eigen stijl op. Zelfs als hij traditionele comics zoals Batman of Spiderman tekent. Quote Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 14 juli 2015 Share Geplaatst: 14 juli 2015 Deze operaverstripping deed het ook niet slecht. Zelfs Vandersteen plukte uit hetzelfde verhalenpakket in De Ringelingschat. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 15 juli 2015 Share Geplaatst: 15 juli 2015 Zijn invloeden zijn inderdaad niet meteen hedendaags. Ik heb nooit gezegd dat het niet goed is omdat het niet hedendaags is. Ik ben zelfs een liefhebber van Mucha en Beardsley. Het is een uitstekende striptekenstijl. Je kunt veel slechter kiezen. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 15 juli 2015 Share Geplaatst: 15 juli 2015 Ik heb nooit gezegd dat het niet goed is omdat het niet hedendaags is. Niemand zegt dat jij dat hebt gezegd. Zijn klassieke invloed maakte hem (vreemd genoeg) in de jaren '80 zelfs een vernieuwer en een heel gewaardeerde tekenaar binnen de comic-wereld. Zijn vele Kirby en Eisner awards bewijzen dat. Quote Link naar reactie
marioboon Geplaatst: 18 juli 2015 Share Geplaatst: 18 juli 2015 maar ik denk ook dat België wel geld mag geven aan een operainstelling. Dat gaat anders nooit leefbaar zijn. Gesteld dat België ontstaan is na een opera, zou ik die kunstvorm een eeuwigdurende subsidie geven. Quote Link naar reactie
marioboon Geplaatst: 18 juli 2015 Share Geplaatst: 18 juli 2015 Gesteld dat België ontstaan is na een opera, zou ik -als Belgisch verlicht despoot- die kunstvorm een eeuwigdurende subsidie geven. Quote Link naar reactie
marioboon Geplaatst: 18 juli 2015 Share Geplaatst: 18 juli 2015 1800 euro lijkt niet veel voor een begroting van honderden miljoenen, maar als je dat krijgt, is het toch een pak geld. Wat mij opvalt zijn de hoge bedragen voor literaire tijdschriften. De bedragen geven ook geen goed beeld van de werkelijke subsidies. Als ik het goed begrijp zijn dat alleen maar de subsidies die het Vlaams Fonds voor de Letteren uitbetaalt, maar er zijn ook nog andere subsidiebronnen. Misschien krijgen sommige van die zaken zelfs nog geld van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap op andere manieren, bijv. doordat ze via de VDAB goedkoper werkkrachten krijgen voor het helpen opzetten en afbreken van een manifestie. nee, er zijn geen andere subsidiebronnen. Die 1800 euro is een peulschil, een druppel op de budgettaire plaat. en sorry, hoor maar je voorbeeld vd vdab, is naïef. Een goeie grap maar vreselijk naïef (no offense) En vooral endemisch hoe wereldvreemd "buitenstaanders" over subsidies menen een mening te hebben. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 18 juli 2015 Share Geplaatst: 18 juli 2015 Die VDAB was zomaar een opmerking, maar ik weet pertinent zeker dat er wél andere bronnen zijn. Ik heb ook wel eens het een en andere georganiseerd. Zoals ik zei: voor zulke organisaties worden dikwijls gebouwen van de overheid gebruikt, die beneden kostprijs worden aangeboden. Dat weet ik dus absoluut zeker. Het onderhoud van die gebouwen valt slechts heel gedeeltelijk ten laste van de organisatie. Dat onderhoud bestaat uit personeelskosten. Dat is niet rechtstreeks de VDAB, dat klopt. Het is betaald door de gemeente. Andere bronnen die ik ooit aanboorde, waren o.a. The British Council, die en stuk van de kosten van een Engels auteur betaalde (de reiskosten, denk ik). Nog een voorbeeld van subsidies: de ... NMBS! Jawel! Door dagtickets aan te bieden, steunt de NMBS de organisatie. Dat gebeurt alleen bij grote evenementen. Nog een bron: de kerkfabriek! De kerkfabriek krijgt haar geld van de gemeente, dus uit de gemeentebelastingen. Daarmee onderhoudt ze niet alleen de kerk, maar ook parochiezalen. In die parochiezalen vinden culturele gebeurtenissen plaats. Het is daarom dat ik schreef dat de lijst van het VFL maar een deel is. Het is heel moeilijk in te schatten hoeveel de subsidies eigenlijk zijn. De kwestie met cultuursubsidies is dat politici die doorgaans gebruiken om stemmen te winnen. Ze tonen zich daar eens, drinken een paar pinten mee, maken wat flauwe grappen, en zijn weer weg. En dat is heel vreemd, hoor. Ik had eens een boekenstand op zo'n evenement, en Herman de Croo zou komen (ideale kerel voor zoiets, een beetje een jolige kerel). Stapt er een of andere grijzende en rijzende kerel binnen, die zegt: "Herman de Croo kon niet komen, en daarom heeft hij mij in zijn plaats gestuurd. Ik lijk tenslotte een beetje op hem." Je had de gezichten van de organisatie eens moeten zien. De teleurstelling droop eraf. De Croo kwam dan vanachter een hoek te voorschijn en zei grijnzend: "Z'hebben u liggen gehad, hè!" Ik moet nog lachen als ik aan dat hele toneeltje terugdenk. (grijzend, rijzend, grijnzend .. daar zit een thema in) Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 18 juli 2015 Share Geplaatst: 18 juli 2015 Dat VDAB-personeel en cursisten al eens ingeschakeld worden voor andere overheidsgerelateerde events, ja, maar als werkkracht bij privé bedrijven...dat is weer andere koek. Bedrijven zijn niet echt happig op personen die een VDAB-opleiding hebben doorgemaakt. Die worden veelal geweerd.Dat politici maar al te graag opduiken bij culturele evenementen is natuurlijk niet verwonderlijk. Da's inderdaad stemmen binnenhalen. En ondertussen nog eens meeprofiteren van de arbeid van de burger.Decroo is daar een serieuze kampioen in. Eens een korte docu gezien aangaande dat sujet uit Brakel, waarbij ze hem eens met een cameraploeg een zekere periode volgden. Die kerel doet dus heel veel allerlei pensenkermissen en andere landelijk vertier aan. Overal een handje schudden en een lokaal streekbier naar binnenkappen. De ongeschreven wet die terzelfdertijd ook niet onder woorden wordt gebracht is natuurlijk: "als je als individu, bedrijf, organisatie,...iets wenst te bekomen, kom naar mij en we 'arrangeren' wel iets. Quote Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 18 juli 2015 Share Geplaatst: 18 juli 2015 Gesteld dat België ontstaan is na een opera, zou ik -als Belgisch verlicht despoot- die kunstvorm een eeuwigdurende subsidie geven. Waarom geen klimaat laten ontwikkelen waarin grote welvaart ( goedkope basisvoorzieningen, goederen en diensten ) kan plaatsvinden zodat er geen kruimels meer moeten uitgedeeld worden aan structuren die anders niet zouden kunnen overleven? Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 20 juli 2015 Share Geplaatst: 20 juli 2015 Een van de problemen in de literatuur is precies dat het aanbod veel te groot is, waardoor de schrijvers veel te weinig verdienen. Dan gooien ze tegen zo'n sector nog eens subsidies, waardoor het gewoon nog erger wordt. In de stripwereld hebben we daar minder last van, omdat er veel minder subsidies voor zijn. Maar ook daar is een enorm overaanbod. En dat doét de prijzen zakken. Als je er niet op uit bent om boeken nieuw te kopen, kun je erg veel tweedehands en einde-reeks aan lage prijzen vinden. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 20 juli 2015 Share Geplaatst: 20 juli 2015 Gesteld dat België ontstaan is na een opera, Dat is inderdaad het verhaaltje dat ons verteld wordt. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 21 juli 2015 Share Geplaatst: 21 juli 2015 Een van de problemen in de literatuur is precies dat het aanbod veel te groot is, waardoor de schrijvers veel te weinig verdienen. Dan gooien ze tegen zo'n sector nog eens subsidies, waardoor het gewoon nog erger wordt.Ik heb mijn twijfels bij die theorie. Ga honderd jaar terug, toen er nog veel minder geschreven werd. Toen was 't een zaak van leden van gegoede families die er niet van moesten leven enerzijds, en mensen die onderhouden werden door een mecenas - een rijke handelaar, de een of andere koning of kardinaal, ... - anderzijds. Zap nog wat eeuwen terug en schrijven was een monnikenwerk. Wederom geen mensen die van hun geschrijf moesten leven. En als ik me goed herinner hadden de schrijvers uit de antieke tijden ook een job als leraars van de kinderen van de machtigen, of deden ze aan politiek. Of er nu veel of weinig geschreven wordt, het lijkt mij meer een bezigheid te zijn waar voor het gros van de gevallen er best wat externe bronnen van inkomsten aan te pas komen. De broodheren van vroeger zijn de subsidies van nu. Quote yncke.be Link naar reactie
marioboon Geplaatst: 21 juli 2015 Share Geplaatst: 21 juli 2015 Dat is inderdaad het verhaaltje dat ons verteld wordt. "si non èvero, è ben trovato" "When the legend becomes fact... print the legend" Quote Link naar reactie
marioboon Geplaatst: 21 juli 2015 Share Geplaatst: 21 juli 2015 Ik heb mijn twijfels bij die theorie. Ga honderd jaar terug, toen er nog veel minder geschreven werd. Toen was 't een zaak van leden van gegoede families die er niet van moesten leven enerzijds, en mensen die onderhouden werden door een mecenas - een rijke handelaar, de een of andere koning of kardinaal, ... - anderzijds. Zap nog wat eeuwen terug en schrijven was een monnikenwerk. Wederom geen mensen die van hun geschrijf moesten leven. En als ik me goed herinner hadden de schrijvers uit de antieke tijden ook een job als leraars van de kinderen van de machtigen, of deden ze aan politiek. Of er nu veel of weinig geschreven wordt, het lijkt mij meer een bezigheid te zijn waar voor het gros van de gevallen er best wat externe bronnen van inkomsten aan te pas komen. De broodheren van vroeger zijn de subsidies van nu. 100 jaar geleden werd er veel meer geschreven als nu. En gepubliceerd in allerlei publicaties. Er was zeer veel broodschrijverij. Heel veel schrijvers konden enkel van hun pen leven. Nu niet meer. Idem met striptekenaars. Tot zo'n 25 jaar geleden bestonden (strip-)subsidies niet omdat dat simpelweg niet nodig was. Betalende publicatiemogelijkheden genoeg. Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 21 juli 2015 Share Geplaatst: 21 juli 2015 "si non èvero, è ben trovato" "When the legend becomes fact... print the legend" Het is verrassend genoeg wel waar. Lees het uitstekende boek van Rolf Falter. Vertelt ook hoe ongelofelijk het eigenlijk is dat Willem II (toen kroonprins) uit België weggejaagd werd ondanks zijn massale militaire overmacht. Quote Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.