Ga naar inhoud

Opera En Strips (Split Van Actieplan Voor De Vlaamse Strip / Stripcanon)


Recommended Posts

Even op deze post terugkomen. Hedendaagse auteurs zou ik zeker ook in het 'promotie pakket' :e012: stoppen.

 

Als de overheid zou subsidiëren om stripauteurs te promoten, vraag ik me af waarom ze dat dan zouden doen voor de dode auteurs. Dat lijkt me ook al nutteloos. (Net een nog levende auteur gelezen, na hem gekocht te hebben, trouwens.)

Link naar reactie

Tja als je zo denkt dan wordt het de hele dag FC De Kampioenen of Big Brotherachtige wanproducten op tv. Ieder zichzelf respecterend land maakt geld vrij voor zaken als toneel, film, docus, opera, musea, een fijn symphonieorkest en subsidies voor kunstenaars. Anders is het alleen maar platvloersheid, platte grollen en grappen.

Dat is precies wat bemoeizieke overheden altijd vertellen. ("Wij weten het beter." Begrijp je?)

Maar mag ik er even op wijzen dat FC De Kampioenen door de overheid gesponsord is?

 

Mag ik er ook op wijzen dat als Big Brother je niet bevalt, dat je niet verplicht bent om te kijken. Ik heb trouwens niet gekeken.

 

Een goede kennis van me gaf in de plaatselijke schaakclub les aan kinderen.

Hij zei me eens: "Als ze een zet doen, en hij is niet goed, moet je niet zeggen: 'Denk nog eens goed na.' Want ze hebben al zo ver nagedacht als ze kunnen. En als ze nog eens nadenken, doen ze ofwel dezelfde zet, ofwel een slechtere."

En het is met gesponsorde cultuur precies hetzelfde. Je kunt het paard wel naar de drinkbak brengen, maar je kunt het niet verplichten om te drinken.

Link naar reactie

In Jurassic World is bijna alles wat ze over dinosaurussen vertellen verkeerd. Maar de VRT heeft de film wel zonder problemen vermeld tijdens het journaal. De vrt is nochtans ook een overheidsinstelling, dus gesubsidieerd.

Jeroen Meuys praat plat. Gesubsidieerd.

Iedereen beroemd zit vol dialect. Gesubsidieerd.

Blokken. Gesubsidieerd.

Gesubsidieerd zijn is geen garantie tegen platvloersheid, platte grollen en grappen.

Link naar reactie

Dat is precies wat bemoeizieke overheden altijd vertellen. ("Wij weten het beter." Begrijp je?)

Maar mag ik er even op wijzen dat FC De Kampioenen door de overheid gesponsord is?

 

Mag ik er ook op wijzen dat als Big Brother je niet bevalt, dat je niet verplicht bent om te kijken. Ik heb trouwens niet gekeken.

 

Een goede kennis van me gaf in de plaatselijke schaakclub les aan kinderen.

Hij zei me eens: "Als ze een zet doen, en hij is niet goed, moet je niet zeggen: 'Denk nog eens goed na.' Want ze hebben al zo ver nagedacht als ze kunnen. En als ze nog eens nadenken, doen ze ofwel dezelfde zet, ofwel een slechtere."

En het is met gesponsorde cultuur precies hetzelfde. Je kunt het paard wel naar de drinkbak brengen, maar je kunt het niet verplichten om te drinken.

 

Tja als alle netten volstaan met big brother achtige brol denken mr en mrs Retep een leuk concert te gaan bezoeken, maar nee dat kan niet want het symphonie orkest is net opgeheven wegens geen subsidie. Naar een leuk bandje luisteren dan, een moppie blues, nee hoor dat muziekcentrum is gesloten wegen tekort aan ekkies. Ach ja dan maar morgen de geest verruimen met museumbezoek, godverdorie, het museum is dicht wegens geen geld meer. Dat is de wereld die de heer Motte ons toewenst. Ik blijf erbij, een ontwikkeld land investeert wat geld (in NL is dat trouwens een heeel klein beetje) in kunsten. Er kan wat mij betreft ook wel een flintertje naar strips gaan. Ondersteun die scheppende auteur, zorg er voor dat in Haarlem een mooi divers stripevenement kan worden gehouden, van die dingen......

Link naar reactie

In Jurassic World is bijna alles wat ze over dinosaurussen vertellen verkeerd. Maar de VRT heeft de film wel zonder problemen vermeld tijdens het journaal. De vrt is nochtans ook een overheidsinstelling, dus gesubsidieerd.

Jeroen Meuys praat plat. Gesubsidieerd.

Iedereen beroemd zit vol dialect. Gesubsidieerd.

Blokken. Gesubsidieerd.

Gesubsidieerd zijn is geen garantie tegen platvloersheid, platte grollen en grappen.

 

Ik bekijk nochtans wondermooie docus op BRT 2, of een aardige film die met subsidie tot stand is gekomen, op zondag kijk ik altijd naar een aardig programma over politiek. Ook zaken die een ander platvloers vindt kunnen door derden weer mooi gevonden worden.

 

Dat De Kampioenen door anderen dan worst fabrikanten gesubsidieerd werden kan ik moeilijk geloven maar ik verbaas me wel meer over het belgenlandje.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als de overheid zou subsidiëren om stripauteurs te promoten, vraag ik me af waarom ze dat dan zouden doen voor de dode auteurs. Dat lijkt me ook al nutteloos. (Net een nog levende auteur gelezen, na hem gekocht te hebben, trouwens.)

Omdat het bij de overheid niet gaat om de strip te promoten, wat kan strip hen nou schelen...

Men ziet gewoon kans om aan jobcreatie te doen. Enfin, "jobs"...

 

Een slappe poging om weer eens een rondje met geld in het rond te gooien trachten te rechtvaardigen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Tja als alle netten volstaan met big brother achtige brol denken mr en mrs Retep een leuk concert te gaan bezoeken, maar nee dat kan niet want het symphonie orkest is net opgeheven wegens geen subsidie. Naar een leuk bandje luisteren dan, een moppie blues, nee hoor dat muziekcentrum is gesloten wegen tekort aan ekkies. Ach ja dan maar morgen de geest verruimen met museumbezoek, godverdorie, het museum is dicht wegens geen geld meer. Dat is de wereld die de heer Motte ons toewenst. Ik blijf erbij, een ontwikkeld land investeert wat geld (in NL is dat trouwens een heeel klein beetje) in kunsten. Er kan wat mij betreft ook wel een flintertje naar strips gaan. Ondersteun die scheppende auteur, zorg er voor dat in Haarlem een mooi divers stripevenement kan worden gehouden, van die dingen......

Maar waarom ga je er vanuit dat enkel en alleen de overheid kan zorgen voor een lokatie en middelen om een opera te laten doorgaan? Er zijn toch ook een hoop concerten die privégewijs worden opgezet?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik bekijk nochtans wondermooie docus op BRT 2, of een aardige film die met subsidie tot stand is gekomen, op zondag kijk ik altijd naar een aardig programma over politiek. Ook zaken die een ander platvloers vindt kunnen door derden weer mooi gevonden worden.

 

Dat De Kampioenen door anderen dan worst fabrikanten gesubsidieerd werden kan ik moeilijk geloven maar ik verbaas me wel meer over het belgenlandje.

Dat is hier mogelijk omdat de overheid bestaat uit figuren zoals de door jou aangehaalde worstfabrikant.

Link naar reactie

Ik zou er bij deze graag aaan herinneren dat zeker zo'n 30 jaar geleden (dat is dus 2015-30=1985) er zat leraren waren die strips afraadden. Nu zouden we strips uit die periode in de canon opnemen.

De strips die nu in de canon zouden worden opgenomen, zijn niet ontstaan dankzij subsidies, maar ondanks de afwezigheid van subsidies.

En waar haalt Retep het idee dat als er alleen maar rommel op tv is, dat je dan geen "fijn symfonieconcert" kunt beluisteren? Misschien kun je het dan net wel, omdat er meer mensen zijn die niets op tv vinden dat de moeite waard is.

 

Kameraaad Mauser vergist zich: het is geen jobcreatie, de overheid subsidieert wat in zijn propagandamachine past.

Link naar reactie

Van alles wat door de openbare zender gemaakt wordt kan je zeggen dat het gesubsidieerd wordt.

Witse, dialect en tussentala van begin tot eind, en allemaal detectiverhaaltjes, wat decennialang niet bij de "grote literatuur" werd gerekend maar bij de pulp. Ik ken genoeg mensen die nog altijd vragen: Vind jij dat Maigret literatuur is?

Link naar reactie

Zo'n Vlaamse excellentie heeft ooit de opera verdedigt door te wijzen op het belang ervan voor belangrijke buitenlandse bezoekes. Als je met een pief van Honda na de vergadering uit gaat, ga je naar de opera. Of met zo'n prins van Saoedi-Arabië, lekker Aïda gaan bekijken. Met kunst heeft het echt niets te maken.

Link naar reactie

Inderdaad Tom, in het heetst van de discussie hebben de heren uit het oog verloren dat de openbare zender deel uitmaakt van de Vlaamse administratie en betaald wordt met belastingsgeld, dit budget kan je niet vergelijken met subsidies.

 

Maar ik vind dat er veel te veel wordt afgeweken van het oorspronkelijk onderwerp.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik bekijk nochtans wondermooie docus op BRT 2, of een aardige film die met subsidie tot stand is gekomen, op zondag kijk ik altijd naar een aardig programma over politiek. Ook zaken die een ander platvloers vindt kunnen door derden weer mooi gevonden worden.

Nu spreek je jezelf tegen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik zou er bij deze graag aaan herinneren dat zeker zo'n 30 jaar geleden (dat is dus 2015-30=1985) er zat leraren waren die strips afraadden. Nu zouden we strips uit die periode in de canon opnemen.

De strips die nu in de canon zouden worden opgenomen, zijn niet ontstaan dankzij subsidies, maar ondanks de afwezigheid van subsidies.

En waar haalt Retep het idee dat als er alleen maar rommel op tv is, dat je dan geen "fijn symfonieconcert" kunt beluisteren? Misschien kun je het dan net wel, omdat er meer mensen zijn die niets op tv vinden dat de moeite waard is.

 

Kameraaad Mauser vergist zich: het is geen jobcreatie, de overheid subsidieert wat in zijn propagandamachine past.

Het was dan ook ironisch bedoeld. Vandaar dat ik jobs tussen aanhalingstekens plaatste.

Link naar reactie

Waarom hangt er dan nog een infuus aan?

Het is hetzelfde soort infuus als het infuus aan Latijn in het middelbaar: jeugdsentiment van ouwe knarren die aan hun eerste keer terugdenken. Ondertussen hebben ze van ons onderwijs wel een uitstekend instrument voor discriminatie gemaakt.

Link naar reactie

Op 14 mei 2014 publiceerde het ministerie van cultuur van de Vlaamse Gemeenschap de bedragen van allerlei beurzen.

 

Ondersteuning aan kunstenaars: toekenning van ontwikkelingsgerichte beurzen en projectsubsidies (tweede ronde 2014)

 

Het pdf staat hier:

http://www.kunstenenerfgoed.be/sites/default/files/uploads/140514_ondersteuning%20kunstenaars%202014%20-%202e%20ronde%202014_0.pdf

 

1 Ontwikkelingsgerichte beurzen

 

Beeldende Kunst

Hedwig BROUCKAERT € 11.000,00

Ives MAES € 10.000,00

RABAUT / Frank DEPOORTER € 10.000,00

Fia CIELEN € 8.000,00

Alice DE MONT € 8.000,00

Juan DUQUE RESTREPO € 8.000,00

Ermias KIFLEYESUS € 8.000,00

Emi KODAMA € 8.000,00

Maaike LEYN € 8.000,00

Meggy RUSTAMOVA € 8.000,00

Greet VAN AUTGAERDEN € 8.000,00

Robin VANBESIEN € 8.000,00

Carole VANDERLINDEN € 8.000,00

Karen VERMEREN € 8.000,00

Wim WAUMAN € 8.000,00

TOTAAL: € 127.000,00

 

Vormgeving (ik heb er geen idee van wat ze daarmee bedoelen)

Kunstenaar Subsidiebedrag

Maarten GIELEN 22.000,00

Valentijn GOETHALS 15.000,00

Joris VERDOODT 3.000,00

TOTAAL € 40.000,00

 

Audiovisuele Kunst

Kunstenaar Subsidiebedrag

Sarah VANAGT 15.000,00

Aikaterini ANTOURAKI 8.000,00

Gert AERTSEN 8.000,00

Hamza EL HALLOUBI 8.000,00

Alexandra VERHAEST 8.000,00

Laetitia JEURISSEN 6.000,00

TOTAAL € 53.000,00

 

Dans

Kunstenaar Subsidiebedrag

Gilles POLET 8.000,00

George WILLIAMS 6.000,00

TOTAAL € 14.000,00

 

Mengvormen

Kunstenaar Subsidiebedrag

Sophie DE SOMERE 8.000,00

Shelbatra JASHARI 8.000,00

Ann WECKX 8.000,00

Marthe VAN DESSEL 4.000,00

TOTAAL € 28.000,00

 

Muziektheater

Kunstenaar Subsidiebedrag

Brent VANNESTE € 7.500,00

€ 7.500,00

 

Theater

Kunstenaar Subsidiebedrag

Peter AERS 15.000,00

Ruth MARIEN 11.000,00

€ 26.000,00

 

2 Projectsubsidies kunstenaars

 

Beeldende Kunst

Kunstenaar Subsidiebedrag

Luc COECKELBERGHS € 15.000,00

Silence, Slowness, Solitude

Ronny HEIREMANS / Katleen VERMEIR € 15.000,00

Art House Index (installatie)

Peter MORRENS € 4.000,00

Somtijds

€ 34.000,00

 

Architectuur

Kunstenaar Subsidiebedrag

Wouter DE RAEVE € 15.000,00

Betrekkende ruimte

€ 15.000,00

 

Audiovisuele Kunst

Kunstenaar Subsidiebedrag

Eric DEKUYPER 16.000,00

Pirates on the Coach

€ 16.000,00

 

Dans

Kunstenaar Subsidiebedrag

Fabian BARBA € 44.000,00

cultivo de babosas

Liz KINOSHITA € 44.000,00

VOLCANO

Albert QUESADA € 15.000,00

Slow Sports

€ 103.000,00

 

Mengvormen

Kunstenaar Subsidiebedrag

Myriam VAN IMSCHOOT € 66.000,00

What Nature Says

Meyrem BAYRAM € 15.000,00

Autonomous Scenography

€ 81.000,00

 

Muziek

Kunstenaar Subsidiebedrag

Laura MAES € 6.300,00

Stereotaxie

€ 6.300,00

 

Sociaal-artistiek

Kunstenaar Subsidiebedrag

Joanna ROTTIER € 30.000,00

Dada

Ahilan RATNAMOHAN € 12.000,00

Star Boy Productions

€ 42.000,00

 

Theater

Kunstenaar Subsidiebedrag

David WEBER-KREBS € 50.000,00

Into the Big World

€ 50.000,00

Link naar reactie

Voor de jeugdboekenweek van 2015 geeft het ministerie 100 euro subsidie aan 1000 auteurslezingen, dat is dus 100 * 1000 = 100 000 euro in totaal.

 

De meeste informatie voer subsidies aan literatuur e.d. vind je op de website van het VFL:

http://www.fondsvoordeletteren.be/content/735

 

Er staat meer dan wat ik hier zet

 

Toekenningen Auteursgenootschappen 2015

 

Naam auteursgenootschap Basissubsidie

Ernest Claes Genootschap € 750,00

Felix Timmermans Genootschap € 750,00

Gerard Walschap Genootschap € 750,00

Guido Gezellekring € 750,00

Reynaertgenootschap € 750,00

Stijn Streuvelsgenootschap € 750,00

Willem Elsschot Genootschap € 750,00

 

Toekenningen literaire tijdschriften 2015

 

Tijdschrift Subsidie

Deus ex Machina € 20.350

DW B € 55.500

Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift € 13.875

Het Liegend Konijn € 7.400

Kluger Hans € 13.875

nY € 41.625

Passage € 18.500

STROKE (De Stripgilde) € 9.250

Zacht Lawijd € 23.125

 

Toekenningen stripmanifestaties 2015

Ronde 1

Naam manifestatie Organisatie Locatie Subsidie

Expo de Luxe - Pulp de Luxe - Gent - € 1.800,00

 

1800 euro lijkt me niet erg veel, maar als je geen politieke steun krijgt, en dus die 1800 euro niet krijgt, dan scheelt dat toch een hoop voor je budget, bijv. om je manifestatie bekend te maken.

 

Merk op dat ze vermelden "Ronde 1", er volgen waarschijnlijk nog andere manifestaties.

 

Toekenningen productiesubsidies voor literair werk en strips 2015

Ronde 1

Uitgeverij - Auteur/samensteller - Genre - Titel manuscript - Subsidie

Clavis - Sassafras De Bruyn - Kinder- en jeugdliteratuur - Cleo - € 1.000,00

Xtra - Robert en Serge Baeken - Strips / proza - Het verdriet van Turnhout - € 1.500,00

Link naar reactie

De meeste informatie voer subsidies aan literatuur e.d. vind je op de website van het VFL:

http://www.fondsvoordeletteren.be/content/735

Dank je wel. Dan kunnen we een stuk minder in het duister discussiëren.

 

 

1800 euro lijkt me niet erg veel, maar als je geen politieke steun krijgt, en dus die 1800 euro niet krijgt, dan scheelt dat toch een hoop voor je budget, bijv. om je manifestatie bekend te maken.

 

1800 euro lijkt niet veel voor een begroting van honderden miljoenen, maar als je dat krijgt, is het toch een pak geld.

 

Wat mij opvalt zijn de hoge bedragen voor literaire tijdschriften.

 

De bedragen geven ook geen goed beeld van de werkelijke subsidies.

Als ik het goed begrijp zijn dat alleen maar de subsidies die het Vlaams Fonds voor de Letteren uitbetaalt, maar er zijn ook nog andere subsidiebronnen.

Misschien krijgen sommige van die zaken zelfs nog geld van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap op andere manieren, bijv. doordat ze via de VDAB goedkoper werkkrachten krijgen voor het helpen opzetten en afbreken van een manifestie.

En verder is er nog gemeentelijke steun: die striporganisatie gebeurt waarschijnlijk in gebouwen, en de kans is heel groot dat ze die aan een lagere prijs krijgen dan de normale prijs. Dan kan heel veel schelen.

 

Wat de tijdschriften betreft: voor zover ik weet is het btw-tarief voor kranten en tijdschriften 0%. Dat is ook een vorm van subsidie (waar ik eigenlijk wel achtersta, omdat het een enorme administratieve vereenvoudiging is voor wie een tijdschrift wil uitgeven).

 

Als je al dat soort zaken optelt, kom je aan een veel hogere totaalbedrag dan het op het eerste gezicht lijkt.

Link naar reactie

Ik heb nooit gezegd dat het niet goed is omdat het niet hedendaags is.

Niemand zegt dat jij dat hebt gezegd. Zijn klassieke invloed maakte hem (vreemd genoeg) in de jaren '80 zelfs een vernieuwer en een heel gewaardeerde tekenaar binnen de comic-wereld. Zijn vele Kirby en Eisner awards bewijzen dat.

Link naar reactie

1800 euro lijkt niet veel voor een begroting van honderden miljoenen, maar als je dat krijgt, is het toch een pak geld.

 

Wat mij opvalt zijn de hoge bedragen voor literaire tijdschriften.

 

De bedragen geven ook geen goed beeld van de werkelijke subsidies.

Als ik het goed begrijp zijn dat alleen maar de subsidies die het Vlaams Fonds voor de Letteren uitbetaalt, maar er zijn ook nog andere subsidiebronnen.

Misschien krijgen sommige van die zaken zelfs nog geld van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap op andere manieren, bijv. doordat ze via de VDAB goedkoper werkkrachten krijgen voor het helpen opzetten en afbreken van een manifestie.

 

nee, er zijn geen andere subsidiebronnen. Die 1800 euro is een peulschil, een druppel op de budgettaire plaat.

 

en sorry, hoor maar je voorbeeld vd vdab, is naïef. Een goeie grap maar vreselijk naïef :) (no offense) En vooral endemisch hoe wereldvreemd "buitenstaanders" over subsidies menen een mening te hebben.

Link naar reactie

Die VDAB was zomaar een opmerking, maar ik weet pertinent zeker dat er wél andere bronnen zijn. Ik heb ook wel eens het een en andere georganiseerd.

Zoals ik zei: voor zulke organisaties worden dikwijls gebouwen van de overheid gebruikt, die beneden kostprijs worden aangeboden. Dat weet ik dus absoluut zeker.

Het onderhoud van die gebouwen valt slechts heel gedeeltelijk ten laste van de organisatie. Dat onderhoud bestaat uit personeelskosten.

Dat is niet rechtstreeks de VDAB, dat klopt. Het is betaald door de gemeente.

 

Andere bronnen die ik ooit aanboorde, waren o.a. The British Council, die en stuk van de kosten van een Engels auteur betaalde (de reiskosten, denk ik).

 

Nog een voorbeeld van subsidies: de ... NMBS! Jawel! Door dagtickets aan te bieden, steunt de NMBS de organisatie. Dat gebeurt alleen bij grote evenementen.

 

Nog een bron: de kerkfabriek! De kerkfabriek krijgt haar geld van de gemeente, dus uit de gemeentebelastingen. Daarmee onderhoudt ze niet alleen de kerk, maar ook parochiezalen. In die parochiezalen vinden culturele gebeurtenissen plaats.

 

Het is daarom dat ik schreef dat de lijst van het VFL maar een deel is. Het is heel moeilijk in te schatten hoeveel de subsidies eigenlijk zijn.

 

De kwestie met cultuursubsidies is dat politici die doorgaans gebruiken om stemmen te winnen. Ze tonen zich daar eens, drinken een paar pinten mee, maken wat flauwe grappen, en zijn weer weg.

 

En dat is heel vreemd, hoor. Ik had eens een boekenstand op zo'n evenement, en Herman de Croo zou komen (ideale kerel voor zoiets, een beetje een jolige kerel). Stapt er een of andere grijzende en rijzende kerel binnen, die zegt: "Herman de Croo kon niet komen, en daarom heeft hij mij in zijn plaats gestuurd. Ik lijk tenslotte een beetje op hem."

Je had de gezichten van de organisatie eens moeten zien. De teleurstelling droop eraf. De Croo kwam dan vanachter een hoek te voorschijn en zei grijnzend: "Z'hebben u liggen gehad, hè!" Ik moet nog lachen als ik aan dat hele toneeltje terugdenk.

 

(grijzend, rijzend, grijnzend .. daar zit een thema in)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat VDAB-personeel en cursisten al eens ingeschakeld worden voor andere overheidsgerelateerde events, ja, maar als werkkracht bij privé bedrijven...dat is weer andere koek. Bedrijven zijn niet echt happig op personen die een VDAB-opleiding hebben doorgemaakt. Die worden veelal geweerd.

Dat politici maar al te graag opduiken bij culturele evenementen is natuurlijk niet verwonderlijk. Da's inderdaad stemmen binnenhalen. En ondertussen nog eens meeprofiteren van de arbeid van de burger.

Decroo is daar een serieuze kampioen in. Eens een korte docu gezien aangaande dat sujet uit Brakel, waarbij ze hem eens met een cameraploeg een zekere periode volgden. Die kerel doet dus heel veel allerlei pensenkermissen en andere landelijk vertier aan. Overal een handje schudden en een lokaal streekbier naar binnenkappen. De ongeschreven wet die terzelfdertijd ook niet onder woorden wordt gebracht is natuurlijk: "als je als individu, bedrijf, organisatie,...iets wenst te bekomen, kom naar mij en we 'arrangeren' wel iets.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

Gesteld dat België ontstaan is na een opera, zou ik -als Belgisch verlicht despoot- die kunstvorm een eeuwigdurende subsidie geven.

 

Waarom geen klimaat laten ontwikkelen waarin grote welvaart ( goedkope basisvoorzieningen, goederen en diensten ) kan plaatsvinden zodat er geen kruimels meer moeten uitgedeeld worden aan structuren die anders niet zouden kunnen overleven?

Link naar reactie

Een van de problemen in de literatuur is precies dat het aanbod veel te groot is, waardoor de schrijvers veel te weinig verdienen. Dan gooien ze tegen zo'n sector nog eens subsidies, waardoor het gewoon nog erger wordt.

In de stripwereld hebben we daar minder last van, omdat er veel minder subsidies voor zijn. Maar ook daar is een enorm overaanbod.

En dat doét de prijzen zakken. Als je er niet op uit bent om boeken nieuw te kopen, kun je erg veel tweedehands en einde-reeks aan lage prijzen vinden.

Link naar reactie

Een van de problemen in de literatuur is precies dat het aanbod veel te groot is, waardoor de schrijvers veel te weinig verdienen. Dan gooien ze tegen zo'n sector nog eens subsidies, waardoor het gewoon nog erger wordt.

Ik heb mijn twijfels bij die theorie. Ga honderd jaar terug, toen er nog veel minder geschreven werd. Toen was 't een zaak van leden van gegoede families die er niet van moesten leven enerzijds, en mensen die onderhouden werden door een mecenas - een rijke handelaar, de een of andere koning of kardinaal, ... - anderzijds. Zap nog wat eeuwen terug en schrijven was een monnikenwerk. Wederom geen mensen die van hun geschrijf moesten leven. En als ik me goed herinner hadden de schrijvers uit de antieke tijden ook een job als leraars van de kinderen van de machtigen, of deden ze aan politiek.

 

Of er nu veel of weinig geschreven wordt, het lijkt mij meer een bezigheid te zijn waar voor het gros van de gevallen er best wat externe bronnen van inkomsten aan te pas komen. De broodheren van vroeger zijn de subsidies van nu.

Link naar reactie

Ik heb mijn twijfels bij die theorie. Ga honderd jaar terug, toen er nog veel minder geschreven werd. Toen was 't een zaak van leden van gegoede families die er niet van moesten leven enerzijds, en mensen die onderhouden werden door een mecenas - een rijke handelaar, de een of andere koning of kardinaal, ... - anderzijds. Zap nog wat eeuwen terug en schrijven was een monnikenwerk. Wederom geen mensen die van hun geschrijf moesten leven. En als ik me goed herinner hadden de schrijvers uit de antieke tijden ook een job als leraars van de kinderen van de machtigen, of deden ze aan politiek.

 

Of er nu veel of weinig geschreven wordt, het lijkt mij meer een bezigheid te zijn waar voor het gros van de gevallen er best wat externe bronnen van inkomsten aan te pas komen. De broodheren van vroeger zijn de subsidies van nu.

 

100 jaar geleden werd er veel meer geschreven als nu. En gepubliceerd in allerlei publicaties.

Er was zeer veel broodschrijverij. Heel veel schrijvers konden enkel van hun pen leven. Nu niet meer.

 

Idem met striptekenaars. Tot zo'n 25 jaar geleden bestonden (strip-)subsidies niet omdat dat simpelweg niet nodig was. Betalende publicatiemogelijkheden genoeg. 

Link naar reactie

"si non èvero, è ben trovato"

 

"When the legend becomes fact... print the legend"

Het is verrassend genoeg wel waar. Lees het uitstekende boek van Rolf Falter. Vertelt ook hoe ongelofelijk het eigenlijk is dat Willem II (toen kroonprins) uit België weggejaagd werd ondanks zijn massale militaire overmacht.

 

1001004002129027.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...