Ga naar inhoud

Stripdagen 2016 Te Rijswijk


eriktex

Recommended Posts

Het is niet beperkt tot deze combi. Helaas zijn er ook vogels zonder overgewicht maar met ruime compensatie voor gebrek aan de kennis van Deo.

Waarschijnlijk heeft discussie daarover geen zin, we moeten het ondergaan.

Link naar reactie

Ik draag wel zorg voor een propere hygiëne, maar stoor me niet aan de bmi index noch de geurtjes van andere stripbeursbezoekers. Als je in zweterige fabrieken en de tropische machinekamer van een schip gewerkt hebt krijg je een bepaalde tolerantie daarvoor. Ook al wegens jarenlang gewoond in een Vlaamse versie van Coronation Street.

En ja, meestal ben ik wel een mensenvriend. 

Waar ik me wél aan stoor is het gedrag van bepaalde dedijagers.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

komen er helemaal geen internationale tekenaars???

dit is toch de beurs waar fons en marc tekenaars regelen ..dit jaar niet?

 

zou erg jammer zijn, dan lijkt het erop dat Dutch comic Con en facts groter zijn geworden..

Link naar reactie

Tja, gisteren een dagje stripbeurs van Luik (voorheen Seraing). Als je je door de waalse chaos bij de ticket verdeling heen hebt geworsteld kun je tekenaars bereiken als Batem, Goepfert, Jarbinet, Hardy, Carin/Caryn, Walthery, Stalner, Pierret, Alekzic, Brada, Banovic, Constant, Delvaux, Papazoglakis, R. Paquet, Malik en dan vergeet ik er nog een paar. Niet alles lukt maar met enig beleid scoor je dan een dedie of 12-15 per dag.

 

In Luik werd het festival bezocht door een mens of 500. Het wordt gehouden op een akelige locatie, een expo hal tussen wat industriele ruines. De stripbeurs zelf is te vinden achter een aftandse vakantiebeurs en standjes voor de lokale fiets-, tafeltennis- en taekwondo clubs Er zijn tal van dit soort beurzen in Belgie en Frankrijk, een overdaad aan tekenaars en chaos.

 

Waarom het in NL niet mogelijk is om een mooi aanbod aan tekenaars te bieden, ik weet het niet. Ik vraag wel eens aan tekenaars of ze naar Nederland willen en bijna allemaal zijn ze enthousiast. Wellicht worden dedieverzamelaars als minder belangrijk gezien voor NL beurzen, misschien zijn er onvoldoende contacten tussen organisatie en tekenaars. Zegt u het maar.

Link naar reactie

Hoe groot is die groep hardcore dedi verzamelaars eigenlijk? Als ik kijk naar de beurzen waar ik kom, zijn dat er niet meer dan een stuk of 40 tot 50. Zet je dat af tegen een bezoekers aantal van 4 tot 5000 die er komen op bv. Breda of de stripdagen, dan zou het inderdaad kunnen wezen dat dit kleine percentage aan bezoekers minder belangrijk is voor een organisatie.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

@johan, jij volgt de catawiki veilingen niet vaak......

Waar denk jij dat die 4-5 duizend bezoekers voor komen? Voor kraampjes met steeds dezelfde boeken, waarmee ze overgeprijsd op elke strip of boekenbeurs staan? Voor een springkussen voor de deur met zes kinderen erop of voor een tentoonstelling over Ollie B Bommel, kom op nou.

Het gaat om het totaalplaatje: veel uitgeverijen, stands met goedkopere boeken, stands met moeilijkere boeken, nieuwe uitgaven, leuke expositie en vooral stripmakers. Iedereen vindt het leuk de makers te ontmoeten of bezig te zien.

Je gaat toch ook niet naar een muziekfestival toe om naar CD's te luisteren, je wilt de muzikanten zien.

Tuurlijk moet je een grote beurs als Rijswijk niet afstemmen op de honderd fanatiekste verzamelaars, maar wat is nu het probleem om naast de Nederlanders die als basis dienen meer aansprekende internationale stripmakers uit te nodigen? Zo moeilijk is dat toch niet?

Link naar reactie

Beste Lecram, Wat de Catawikiveiling er mee te maken heeft is mij geheel niet duidelijk. Ik schrijf alleen maar wat ik constateer op de beurzen waar ik kom en dat is dat de dedi verzamelaars ten opzichte van de overige bezoekers maar een heel klein clubje betreft. Als ik puur van mijzelf uitga, dan ga ik naar een aantal beurzen waar ik niet met een stand sta vooral voor de gezelligheid en om lekker bij te kletsen met andere verzamelaars. Mijn zoeklijst is bijzonder klein en daar hoef ik niet perse voor naar een beurs al vind ik het wel prettig om te struinen en af en toe iets tegen te komen waar ik het bestaan niet van ken.

 

Ik zelf heb in 1990 of zoiets voor het eerst en het laatst in de rij gestaan voor een tekening van Sal Buscema. Persoonlijk interesseren dedi's mij gewoonweg niet.

 

Maar ik geef je volledig gelijk wat betreft het totaalplaatje en ik gun een ieder ook om datgene te vinden waar hij of zij voor komt. Of dat nu het springkussen is of een tekenaar.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Het aanbod bepaalt in deze natuurlijk de vraag. Als er weinig aansprekende tekenaars zijn komen er weinig dedie nerds. In Luik waren er enige honderden dedie verzamelaars, dit was 90 % van de aanwezigen. Ik merk het aan me zelf, naar de oude stripdagen (1985-2000 Turfschip en Den Haag)  ging ik altijd twee dagen. Nu ga ik of niet of ik bezoek de stripdagen alleen op zaterdag.

Link naar reactie

De organisatie van het stripfestival Breda krijgt het wel voor elkaar om elk jaar weer buitenlandse toppers naar Nederland te halen.

Maar ja dat zijn dan ook echte liefhebbers van dit aspect van het stripgebeuren.

 

Misschien is dat wel de belangrijkste conclusie: het is nog steeds mogelijk om buitenlandse striptoppers naar Nederland te halen maar dan moet je het als organisatie ook echt willen.

 

En er heeeeel veel tijd in willen steken.......

Link naar reactie

Yan, dat is een comic con, een compleet andere beleving, ik ben in San Diego geweest, daar lopen nog vele malen meer toeschouwers, waren daar geen acteurs of panels zouden dat er ook veel minder zijn.

Had je dan liever gezien dat er zich 25.000 man storten op 10 tekenaars ?????

De vergelijking slaat dus nergens op.......

 

Op een stripboeken beurs gaat het over stripboeken en die worden gemaakt door de stripauteurs.

Als we op een comic con geen stands met comics hadden, geen acteurs, geen cosplay, geen comictekenaars.......dan wordt het ook geen succes. 

 

We hebben dus stripuitgevers, stands met strips en de makers van de strip nodig om het aantrekkelijk te maken.

En het is prima steeds maar te wijzen naar die 100 of wat voor een getal, maar ik geloof niet dat de stripdagen de laatste jaren nu zo'n succesformule hebben gevonden zonder de tekenaars. Vorig jaar op zondag was het gewoon genant leeg, niks te doen.

Link naar reactie

Ja de gemiddelde striplezer is als je de beursbezoekers bekijkt ongeveer 30 kilo te zwaar en heeft het concept "deodorant" niet echt begrepen.

Dan valt nederland nog mee. In angouleme is het jaarlijks feest van herkenning een bezoeker met zeer penetrante geur. Dit jaar kwam een van mijn medereizigers er achter dat de betreffende persoon in Angouleme zelf woont.

 

Nu wil het feit dat een van de aanwezige tekenaars ook in Angouleme woont... Uit privacy oogpunt noem ik even geen namen maar feit wil dat de welriekende dedifan een keer bij de tekenaar thuis is geweest voor aanschaf van origineel werk.

 

Het hoekje van de bank waar het bezoek plaats nam.... De vaste plek van de kat des huizes ...werd, na vertrek van de man, een week lang gemeden door de kat....

 

Het leven van een tekenaar ... En zijn kat.... Gaat niet over rozen (geur)

Link naar reactie

Overigens ben ik het eens met Lecram.... Gewoon beurzen organiseren met een breed aandachtveld. En dat geldt nog meer voor een strip FESTIVAL.

 

Helaas merk ik dat de aandacht meer en meer verschuift naar de " graphic novel" ... Het lijkt wel of een strip pas telt als hij een hoog "literair" gehalte heeft.

 

Nu hoeft een strip voor mij ook niet altijd massa meuk te zijn maar ik begrijp echt niet dat bijvoorbeeld 10 topseries van divers pluimage niet als aanjager worden gebruikt om interesse in de strip als een olievlek uit te laten breiden...

 

Dus uitgevers.... Adverteer met die strips.... Haal eens een tekenaar naar NL van een of twee van die topstrips... Gebruik billboards.... Benader journalisten... Breng nog eens onder de aandacht dat strips in grote oplage de link leggen tussen lezers en niet lezers..

 

Maar nee... De distributeur / uitgever luistert naar de markt... Hum hum... En wat krijg je.... "Kunst" zonder verhaal... Verpakt als strip...

En dan klagen dat je geen volle zalen trekt....

 

Maar een ding komt goed campesino....... Kroket.... MET mosterd

Link naar reactie

Waarom het in NL niet mogelijk is om een mooi aanbod aan tekenaars te bieden, ik weet het niet.

 

Niet helemaal faire vergelijking.

Als de beurs uit Luik de tekenaars uit de buurt uitnodigt, dan hebben ze tekenaars als Batem, Carin, Hardy,  Vink, Walthery, etc. En daar zijn de dedi-jagers uit Wallonië heel erg blij mee. 

Als de beurs uit Rijswijk de tekenaars uit de buurt uitnodigt, zijn de namen heel wat minder bekend. En met die namen zijn de dedi-jagers uit Nederland heel wat minder blij. 

 

Tja, gisteren een dagje stripbeurs van Luik (voorheen Seraing). Als je je door de Waalse chaos bij de ticket verdeling heen hebt geworsteld kun je tekenaars bereiken als Batem, Goepfert, Jarbinet, Hardy, Carin/Caryn, Walthery, Stalner, Pierret, Alekzic, Brada, Banovic, Constant, Delvaux, Papazoglakis, R. Paquet, Malik en dan vergeet ik er nog een paar. Niet alles lukt maar met enig beleid scoor je dan een dedie of 12-15 per dag.

 

Dat aantal lijkt me heel optimistisch. Dat is alleen mogelijk als je de meeste van bovenstaande namen vergeet. Om een Alekzic binnen te halen was zaterdag een halve dag nodig. 

Link naar reactie

Misschien is dat wel de belangrijkste conclusie: het is nog steeds mogelijk om buitenlandse striptoppers naar Nederland te halen maar dan moet je het als organisatie ook echt willen.

 

En er heeeeel veel tijd in willen steken.......

 

Klopt helemaal. Je kunt gewoon aan de uitgenodigde tekenaars zien welke organisaties wel of niet een of meerdere dedi-jagers in de gelederen hebben. Het kost tijd en veel moeite en bepaalde organisatoren hebben dat er niet voor over. 

Link naar reactie

Maar nee... De distributeur / uitgever luistert naar de markt... Hum hum... En wat krijg je.... "Kunst" zonder verhaal... Verpakt als strip...

En dan klagen dat je geen volle zalen trekt....

 

Ik geloof er niets van dat Graphic novels van de uitgevers komen. Ze verkopen nl. niet. 

 

De enige reden dat ze gemaakt worden is dat er subsidie voor te krijgen is. Dat lukt voor een normale strip niet.

Link naar reactie

Niet helemaal faire vergelijking.

Als de beurs uit Luik de tekenaars uit de buurt uitnodigt, dan hebben ze tekenaars als Batem, Carin, Hardy,  Vink, Walthery, etc. En daar zijn de dedi-jagers uit Wallonië heel erg blij mee. 

Als de beurs uit Rijswijk de tekenaars uit de buurt uitnodigt, zijn de namen heel wat minder bekend. En met die namen zijn de dedi-jagers uit Nederland heel wat minder blij. 

 

 

Dat aantal lijkt me heel optimistisch. Dat is alleen mogelijk als je de meeste van bovenstaande namen vergeet. Om een Alekzic binnen te halen was zaterdag een halve dag nodig. 

 

Ja en die drie Serviers wonen ook in Wallonië. Goepfert is toch een fransman ?

 

BTW ik had 12 dedies en Lecram 15 (Lecram is een stuk brutaler). Je had dus gewoon wat minder ruzie moeten schoppen met die Walen....

Link naar reactie

Ja en die drie Serviers wonen ook in Wallonië. Goepfert is toch een fransman ?

 

Goepfert woont in Parijs en de Serviers in Servie. Jij telt dus vier namen die niet direct uit de buurt komen, maar van wat verder weg.

 

Wat jij en Marcel dus in feite zeggen is dat de beurs in Luik en Rijswijk ongeveer hetzelfde zijn (wat provocatief, maar niet echt ver bezijden de waarheid).

Er staan wat standjes van striphandelaren, een waslijst met namen van tekenaars uit de buurt en een stuk of drie, vier namen die van veraf komen.

Alleen zijn de namen van Waalse tekenaars veel bekender dan die van die van de Nederlandse tekenaars en worden ze veel hoger gewaardeerd.

Link naar reactie

Ik heb nooit over Luik gesproken.

Ik geef alleen aan dat er op stripbeurzen ook plaats moet zijn voor striptekenaars.

 

Luik is ook volstrekt onvergelijkbaar met Rijswijk, dat zijn de stripdagen....de officiële stripdagen.

Luik is een plaatselijk gebeuren vergelijkbaar met een Veldhoven, Zwolle oid.

 

De stripdagen moeten het topevenement zijn op stripgebied in Nederland....georganiseerd door het stripschap.

Dus vergelijkbaar qua grootte met Brussel of in Frankrijk met Angouleme (in verhouding fr-NL gezien).

Daar barst het van de promotie van het stripverhaal en deze festivals hebben heeeeeeel veel tekenaars en zeker niet alleen plaatselijke namen.

Link naar reactie

Ik geef alleen aan dat er op stripbeurzen ook plaats moet zijn voor striptekenaars.

 

Luik is ook volstrekt onvergelijkbaar met Rijswijk, dat zijn de stripdagen....de officiële stripdagen.

Luik is een plaatselijk gebeuren vergelijkbaar met een Veldhoven, Zwolle oid.

 

De stripdagen moeten het topevenement zijn op stripgebied in Nederland....georganiseerd door het stripschap.

Dus vergelijkbaar qua grootte met Brussel of in Frankrijk met Angouleme (in verhouding fr-NL gezien).

Daar barst het van de promotie van het stripverhaal en deze festivals hebben heeeeeeel veel tekenaars en zeker niet alleen plaatselijke namen.

 

Luik is juist heel goed vergelijkbaar met Rijswijk. Wellicht zou het dat niet moeten zijn, maar ik vind het best veel op elkaar lijken.

De Stripdagen zijn wel de grootste in Nederland, maar een echt topevenement is het niet. 

 

Volgens mij een kwestie van geld. De Franse en Belgische overheid plus de uitgevers daar pompen er erg veel geld in. De Nederlandse overheid geeft niks en de Nederlandse uitgevers zijn al blij dat ze kunnen overleven. Dus Angouleme en Brussel zijn grote evenementen en Rijswijk is maar behelpen.

 

De enige manier om in Nederland nog buitenlandse tekenaars te krijgen is als de liefhebbers dat zelf betalen, met beursedities e.d.. Subsidies voor strips zie ik er in Nederland niet komen. Maar ik krijg graag ongelijk op dit laatste punt! 

Link naar reactie

Yan, dat is een comic con, een compleet andere beleving, ik ben in San Diego geweest, daar lopen nog vele malen meer toeschouwers, waren daar geen acteurs of panels zouden dat er ook veel minder zijn.

Had je dan liever gezien dat er zich 25.000 man storten op 10 tekenaars ?????

De vergelijking slaat dus nergens op.......

 

Op een stripboeken beurs gaat het over stripboeken en die worden gemaakt door de stripauteurs.

Als we op een comic con geen stands met comics hadden, geen acteurs, geen cosplay, geen comictekenaars.......dan wordt het ook geen succes. 

 

We hebben dus stripuitgevers, stands met strips en de makers van de strip nodig om het aantrekkelijk te maken.

En het is prima steeds maar te wijzen naar die 100 of wat voor een getal, maar ik geloof niet dat de stripdagen de laatste jaren nu zo'n succesformule hebben gevonden zonder de tekenaars. Vorig jaar op zondag was het gewoon genant leeg, niks te doen.

 

Het was een veelvoud van 10, maar om te antwoorden op je vraag: JA  :e007:

Zondag (als tweede dag) is dikwijls kalmer dan zaterdag, alhoewel ik in 2015 ervoer dat het niet altijd zo is: FACTS :e002: , Veldhoven  :e005: , Breda  :e005:  

 

Ik neem ook deel aan stripbeurzen, zowel met als zonder grote namen. En ik merk dat de aanwezigheid van grote namen niet noodzakelijk is om een succesvolle beurs te hebben.

Er is wel een groot verschil tussen de bezoekers op een Nederlandse beurs en op een Vlaamse beurs. Wallonië weet ik niet, mijn werk verschijnt niet in het Frans  :e001:

Nederlandse beurzen hebben ook veel meer randactiviteiten, maar ik weet niet of dat dat publiekstrekkers zijn. 

 

Stripverzamelaars van Nederland (en ver daarbuiten): ALLEN naar RIJSWIJK  ;)

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Yan, dat is een comic con, een compleet andere beleving, ik ben in San Diego geweest, daar lopen nog vele malen meer toeschouwers, waren daar geen acteurs of panels zouden dat er ook veel minder zijn.

Had je dan liever gezien dat er zich 25.000 man storten op 10 tekenaars ?????

De vergelijking slaat dus nergens op.......

 

Op een stripboeken beurs gaat het over stripboeken en die worden gemaakt door de stripauteurs.

Als we op een comic con geen stands met comics hadden, geen acteurs, geen cosplay, geen comictekenaars.......dan wordt het ook geen succes. 

 

We hebben dus stripuitgevers, stands met strips en de makers van de strip nodig om het aantrekkelijk te maken.

En het is prima steeds maar te wijzen naar die 100 of wat voor een getal, maar ik geloof niet dat de stripdagen de laatste jaren nu zo'n succesformule hebben gevonden zonder de tekenaars. Vorig jaar op zondag was het gewoon genant leeg, niks te doen.

 

exact. het is een comic con. Waar dus 40.000 mensen rondlopen omdat er iets te doen is. Waarvan er 49900 niet geïnteresseerd zijn in een dédi maar in een leuk evenement. Zoiets als een wereldbekerwedstrijd schaatsen, een dagje efteling, een dagje autosalon in rai, een weekendje pinkpop. Daar komen tienduizenden mensen die allemaal entree betalen en de kassa doen rinkelen. Niet iedereen komt voor de groepen op het podium (maar voor de sfeer), om een auto te kopen of weet er wie er in de zesde rit schaatst tegen Yukov. Maar ze komen wel.

 

Het lijkt me dat de stripfestivals zich de laatste jaren te veel hebben geconcentreerd op "strips" en te weinig op "event". Iets waar een comic con wel makkelijk 40.000 mensen mee kan boeien. Als ik op zondag in Breda wandel dan is het best druk. Dat komt dan niet door de dédi jagers, maar door de dagjestoeristen. De échte kopers van de massa strips. (ik vergelijk hier een oplage van suske en wiske die gekocht wordt door vrouwen van middelbare leeftijd voor hun (klein)kinderen en een reeks als (vul gerust je favoriete reeks in) magasin general waar er nog geen 1000 van verkopen, maar als je Loisel naar hier haalt, wal 150 dédijagers bij elkaar krijgt).

 

Ik wil in de verste verte niet bedoelen dat we de dédijagers maar moeten weren op de beurzen. Integendeel. Het zijn deze hobbyisten die de markt nog een klein beetje levend houden ook al is het dan via baxters. Ik bedoel eerder dat we het concept "stripbeurs" niet op deze groep moeten afstemmen maar wel op de dagjestoeristen. Op de families, de mensen die een leuk dagje uit willen, die graag 10/15/20 euro betalen voor een mega-event, mensen die in deze event-cultuur wel hun weg vinden naar allerhande events maar niet naar een belegen stripbeurs. 

 

En als je dan 40.000 mensen kan boeien die allemaal naar je beurs komen voor de suske en wiske show of de K3 fotoshoot of de Franka-look-a-like-wedstrijd, dan is er vast wel voldoende geld om ook die Loisel eens een keertje te laten signeren voor 150 dédi-jagers.

 

Maar als je natuurlijk enkel een stripboekenbeurs wil, zoals hier in vette letters in de quote staat, dan stel ik voor om gewoon alle beurzen samen te voegen tot één beurs centraal in Nederland en dan alle fondsen bij elkaar te leggen om voor 200 mensen die grote Franse namen naar hier te halen.

Link naar reactie

Heb toevallig een week geleden een gesprek gehoord tussen organisatoren van een stripfestival waarbij één van hen opperde dat ze zich te lang constant op het bekende clubje stripverzamelaars en dédi-jagers hebben gericht, een uitstervend soort. 

 

Jammer dat er vaak zo denigrerend wordt gedaan over deze big spenders van elke stripbeurs.

Natuurlijk kun je je vraagtekens zetten bij het verkrijgen van een tekening. Vaak een onneembaar bastion met ongeschreven regels die alleen bekend zijn bij een select groepje.

 

Misschien dat daar eens over nagedacht kan worden.

 

Want het blijft magisch om de tekenaar van je favoriete stripreeks een mooie tekening in je net aangeschafte stripboek te zien zetten.

Link naar reactie

Jammer dat er vaak zo denigrerend wordt gedaan over deze big spenders van elke stripbeurs.

Natuurlijk kun je je vraagtekens zetten bij het verkrijgen van een tekening. Vaak een onneembaar bastion met ongeschreven regels die alleen bekend zijn bij een select groepje.

 

Spijker op de kop. Ik geef op een beurs zeker een paar honderd euro uit. Veel dedie nerds kopen origineeltjes, kan een tekenaar ook eens wat eurotjes opstrijken. Ik ziet die leuke frisse gezinnetjes dat niet doen, die kopen een duck pocket of een sus en wis maar gaan echt niet 6 hardcovers of greffic novuls aanschaffen. Dat onneembare bastion valt best mee, de meeste dedie fans die ik ken willen best de dedie mores uitleggen aan nieuwkomers....

Link naar reactie

Jammer dat er vaak zo denigrerend wordt gedaan over deze big spenders van elke stripbeurs.

Natuurlijk kun je je vraagtekens zetten bij het verkrijgen van een tekening. Vaak een onneembaar bastion met ongeschreven regels die alleen bekend zijn bij een select groepje.

 

Misschien dat daar eens over nagedacht kan worden.

 

Want het blijft magisch om de tekenaar van je favoriete stripreeks een mooie tekening in je net aangeschafte stripboek te zien zetten.

 

ik hoop niet dat mijn stukje als denigrerend wordt gelezen. Ik wil niemands hobby minimaliseren of laatdunkend over doen. De magie van een tekenaar die iets tekent blijft altijd overeind, zelfs (en zéker) in dit digitale tijdperk. Of het nu voor volwassenen, voor kinderen, voor fans of voor toevallige dagjestoeristen is. Het blijft een prachtig gebeuren.

 

Mijn mening is meer dat deze groep big spenders een zeer gerespecteerde hobby hebben maar die ze helaas met zo'n 39900 (ja, typfoutje in de vorige post, sorry) te weinig uitvoeren om echt van een succes te spreken. Ik wil deze mensen hun hobby niet afbreken, juist het tegendeel, ik wil deze mensen hun hobby inbedden in een duurzaam en succesvol event dat jaarlijks zonder probleem enkele tienduizenden mensen op de been brengt om een weekend met groot succes vol te boeken. Iets waar comics en fantasytekenaars schijnbaar wél in slagen.

 

Ik denk dat Marvel en DC begrepen hebben dat enkel strips in deze tijden niet voldoende is. Ik heb begrepen dat de budgetten niet hetzelfde zijn, maar dat hoeft ons niet tegen te houden om creatief te zijn en zelf "familiebeurzen" te organiseren waar een familie een leuk dagje uit kan beleven tussen het concept "stripboeken/stripfiguren/kinderboeken". Veldhoven en Breda zijn mooie beurzen, het kan een mooi begin zijn om van "een paar duizend" bezoekers naar "enkele tienduizend" bezoekers te groeien. En als je tienduizenden bezoekers hebt, dan is er vast wel ergens een plekje waar je met veel respect en eerbied een Hermann of Franq of wie dan ook kan zetten en waar de dédijagers hun plezier kunnen halen en er tussen die tienduizenden bezoekers vast wel een aantal tussen zitten die uit nieuwsgierigheid ook eens zo'n stripboek vastnemen en merken dat het eigenlijk toch best leuk is.

Link naar reactie

Heb toevallig een week geleden een gesprek gehoord tussen organisatoren van een stripfestival waarbij één van hen opperde dat ze zich te lang constant op het bekende clubje stripverzamelaars en dédi-jagers hebben gericht, een uitstervend soort. 

 

Zijn (strip)boeken verzamelaars überhaupt een uitstervend soort?

 

Ik kan me op zich wel vinden in wat Duins hierboven schrijft. Maar wat is de insteek van een event en wanneer is het een succes?

Alleen wanneer je bv. 20.000 bezoekers binnenhaalt ?

 

Ik vrees persoonlijk voor de stripdagen en het stripschap. Waardoor de stripdagen bestaansrecht had én een groots event was het aantal leden wat de stripschap telde. Nu ken ik persoonlijk de leden aantallen niet. Maar wanneer ik kijk naar de stripdagen van de afgelopen jaren, dan moeten het aantal leden minder worden. Of de leden komen niet meer naar de stripdagen. Ik ben zelf geen lid meer van het stripschap omdat de beurs voor mij niet meer de wauw factor heeft. Een lid van het stripschap moet zin hebben om twee dagen naar het event te gaan of op zijn minst een wrang gevoel erbij hebben als er slechts 1 dag mogelijk is.

Link naar reactie

Het mooie van deze discussie is dat iedereen goede punten benoemt.

Daarom pleit ik steeds om het te beperken tot twee grote beurzen, die inderdaad meer een event moeten worden.

Daar hoort alles bij en zeker tekenaars.

 

Ik heb de tijden turfschip meegemaakt, fantastisch qua tekenaars en bezoekersaantallen.

 

Natuurlijk is een comic con volledig anders, idd te vergelijken met een WK schaatsen, waar men meer voor de sfeer komt. Gent heeft trouwens altijd een prima programma.

 

Maar het is onzin de liefhebbers van tekenaars af te zetten tegen de rest. Zo kan je iedere specifieke groep wel wegzetten en valt die in het niet bij de rest.

 

Uitgangspunt hier is dat ik vind dat DE STRIPDAGEN wel wat ambitieuzer mag, ook qua tekenaars.

 

Ik zal zeker gaan, heb sinds 1982 (met franquin erbij) geen editie gemist, inclusief dieptepunt in de veehallen den bosch????

 

Dus allemaal komen is een goed streven

Link naar reactie

Laten we Kampen niet vergeten. Een heel sympathieke stripbeurs in het Middeleeuwse stadscentrum. Animatie is aanwezig.

Enkele tientallen stripauteurs, vooral Nederlanders, maar daarvoor is het ook  een Nederlandse stripbeurs. Belgische stripauteurs zijn er ook, Paul Geerts is er vaste klant.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Stripverzamelaars gaan ook naar comicons. Het publiek op een comicon lijkt me een gemiddeld jongere leeftijd te hebben. FACTS leverde me een aantal klanten op die ik niet zie op stripbeurzen. Wat dat betreft is een comicon interessant, maar een kleine standhouder verzuipt er tussen de groten én de massa verbergt je ook. Ik ben ervan overtuigd dat de bezoekers niet absoluut alles gezien hebben.

 

Op stripbeurzen ligt de gemiddelde leeftijd van de verzamelaars (ik zeg niet bezoekers) een pak hoger (en dus helaas een uitstervende soort - ze moeten beschermd worden, verdorie).

 

Ik ken ook stripverzamelaars (die wel mijn werk kopen) maar die nooit naar een stripbeurs gaan.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...