Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

5 minuten geleden, cartoonesk zei:

Toch waren de gags toen nog niet heringekleurd door Jannin.

 

Heb je de laatste albums van de recentste heruitgaves al gecheckt?

Ik had de indruk dat die pagina's minder scherp oogden dan hoe ik ze me herinner van de jaren '90-uitgaves.

Dan bedoel ik onder andere de Flatersaga.

Dat was in de periode dat er onnoemelijk veel detail zat in alle tekeningen.

 

afbeelding.png.3335508489317943da051d07d06324db.png

 

En in de recentste heruitgave voelen die tekeningen anders aan.

Link naar reactie

De Flatersaga was dan ook een van de laatste in die reeks. Misschien heeft dat ermee te maken. Ik bedoel dat andere albums vaker zijn herdrukt. Bij de tweede chronologische serie (vòòr de laatste integrale reeks) waren de lijnen toch echt niet meer scherp (helaas).

 

Fred Jannin heeft bij de herinkleuring toch echt zoveel mogelijk de originele pagina's opnieuw gescand om duidelijke lijntekeningen te hebben.

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, cartoonesk zei:

P.S. Ik heb van de nieuwe serie (groot formaat) wel exemplaren maar niet allemaal. Ik vind vooral de nieuwe lettering meestal wel fijn.

 

Ik blader ze soms bij Standaard Boekhandel door om te kijken hoe ze eruitzien.

De heruitgaves van de Kwabbernootperiode zien er als een verbetering uit, van die van de latere periode durf ik dat niet dadelijk te zeggen.

 

Die met de koe heb ik wel aangeschaft omdat gans die historie daarvan nu volledig in de uitgave is opgenomen, ook die zogezegde redactieteksten.

 

afbeelding.thumb.png.6d13346eefd175844b7f5b830b2f9e19.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
14 minuten geleden, MichielD zei:

Er komt in november nog maar eens een integrale versie in één album aan volgens Dupuis (en andere websites). Blijkbaar opmerkelijk dikker dan de vorige versie in één album. Iemand al enig idee wat het verschil zou zijn en wat dus ook de meerwaarde zou kunnen zijn?

 

Om dezelfde reden...

ll.thumb.jpg.5b8f0550e0a327f9d5425fa4675d1423.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...
22 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Deze zag ik onlangs ergens passeren, waarin Guust gemarteld en juffrouw Jannie verkracht wordt. Best heftig. Zwartkijken meets Guust Flater...

image.thumb.png.5211b7ee39fcadd883211605c4fea3a2.png

 

Yep.

Oorspronkelijk (toen de reeks met de Flatersaga eindigde) stond die niet in de albums, maar in latere heruitgaves wel.

Link naar reactie
  • 1 month later...
17 uren geleden, Suske zei:

Dat nummer verscheen op een zeer groot formaat. Het reguliere nummer op gewoon formaat zit binnenin.

Inderdaad! :) Echt "journal" zoals in de betekenis van "krant". Mijn tante in Brussel had hem toen voor me gekocht. Ik moet hem nog ergens hebben liggen. Volgens mij stond er ook nog iets in van Deliège en Pévé en een tekening van Jidéhem en Franquin van een flatermobiel die helemaal uit elkaar valt!

 

gaston jidehem.jpg

 

Hier nog twee gags uit de krant door Tome en Janry (het kan zijn dat er nog een vierde gag was...)

 

gaston tome 2.jpg

 

gaston tome 3.jpg

Link naar reactie
  • 2 months later...

image.thumb.png.df2ed714aed997b21e95840adb077a87.png

Uiteraard zijn er fans die compleet in een kramp schieten bij het idee alleen al ... Een Guust zonder Franquin? Heiligschennis! Gelukkig is er naast de (minuscule) heisa vooral veel positiviteit.  Zelfs hier.  Ik ben geen grote Guust Flater fan of dergelijke, maar vind de gags die ik tot nu toe zag best goed.  Delaf lijkt de spirit op alle vlakken echt wel in de vingers te hebben. Een eerlijke kans lijkt me het minste.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 hours ago, esteban² said:

image.thumb.png.df2ed714aed997b21e95840adb077a87.png

Uiteraard zijn er fans die compleet in een kramp schieten bij het idee alleen al ... Een Guust zonder Franquin? Heiligschennis! Gelukkig is er naast de (minuscule) heisa vooral veel positiviteit.  Zelfs hier.  Ik ben geen grote Guust Flater fan of dergelijke, maar vind de gags die ik tot nu toe zag best goed.  Delaf lijkt de spirit op alle vlakken echt wel in de vingers te hebben. Een eerlijke kans lijkt me het minste.

Ik huiverde eerst ook bij het lezen van het nieuws. Maar de tekeningen zijn erg goed en die eerste grap deed me wel gniffelen. Waarschijnlijk ga ik hen dus wel een kans geven. Zolang ze maar voir quality over quantity gaan.

Link naar reactie

Ik vraag me af of de grappen hetzelfde peil zullen halen.

Franquin hield heel nauwkeurige bij van wie een grap kwam. Op het einde van het jaar of zo werd dan iedereen betaald. De grappen komen dus zeker niet altijd van Franquin.

Verder was er het wekelijkse verschijningsritme. Daardoor leer je een personage kennen, wat een belangrik deel van het succes van de grappen veroorzaakt.

De meeste grappen waren gewoon de categorie "stomme ongelukken", meestal omdat GF iets niet goed had doordacht. Inderdaad: flaters.

Door al die factoren samen zitten er wel enkele onvergetelijk geslaagde grappen tussen, zoals het enige contract dat De Mesmaeker ooit heeft getekend: met Guust, om een tijdklok in de vorm van een ruimtecapsule te maken waar om het uur een ruimtevaarder uitkomt die biep-biep roept.

Link naar reactie
2 uren geleden, Michie zei:

Snap de redenering ook wel. Guust dreigt een beetje in de vergetelheid te raken. Ze kunnen niet eeuwig dezelfde albums opnieuw uitgeven

 

Ja, ondertussen zitten ze door hun Guust-selecties rond één welbepaald thema heen.

 

afbeelding.png.4d0cccd069f530bafe2a212901999034.png

 

afbeelding.png.64585b4457634f3b2116c15efdec58d5.png

 

afbeelding.png.17b7ea45bf7c5cac5081e7bb0e7ffc67.png

 

afbeelding.png.b1fa5a0bdae6a14c604d87adfa950532.png

 

afbeelding.png.f17f5ab86f0c598257dfe59bf4218197.png

 

afbeelding.png.535dd4fd25cc04ccd51199e32e69600f.png

 

afbeelding.png.3c95966ebb1a31495deab0b0b8322362.png

 

afbeelding.png.03c86ba9bda3510266d4cd1de3b16d7d.png

 

afbeelding.png.1f93c37d19ffd5dc8229aa102c961fe1.png

Link naar reactie
13 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Ik huiverde eerst ook bij het lezen van het nieuws. Maar de tekeningen zijn erg goed en die eerste grap deed me wel gniffelen. Waarschijnlijk ga ik hen dus wel een kans geven. Zolang ze maar voir quality over quantity gaan.

Met een planning van één album per twee jaar komt dat wel goed, denk ik. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het is natuurlijk geen geheim dat Franquin tot nu toe niet de enige tekenaar van Guust was. Bij de eerste albums was hij zelfs niet eens de hoofdtekenaar, ook al leverde hij als scenarist behoorlijk uitgewerkte schetsen. Onderstaande afbeelding is daar een voorbeeld van. Al de rest van het tekenwerk kwam van Jidéhem, die dat wel volledig in de stijl van Franquin moest uitwerken. En dat ook zodanig goed deed dat de meeste mensen denken dat hij gewoon wat decortjes tekende.

1487429093_guustschetsdoorFranquin.thumb.jpg.839c101ea73426491bb8c4bf5380ccc7.jpg

 

Dit is een plaat zoals Jidéhem ze uitwerkte.

guust01.thumb.jpg.b948a05dc3de0555d637bd092346924b.jpg

 

Voor een latere pocketuitgave tekende Jidéhem oude gags opnieuw in de toenmalige huidige stijl.

 

1089818764_voorgastonbioorigineel.thumb.jpg.77b351e5b781637ad36f65eaa0f5389a.jpg

 

1829699022_VoorGastonBiographiedunGaffeurhertekendeJidhemouderegagsineennieuwformaat..thumb.jpg.21958cbd3954c03f2859fccb69f701ac.jpg

Het is dat de tekenstijl Jidéhem niet helemaal lag (naar eigen zeggen toch), anders was hij gewoon de hoofdauteur van de reeks geworden ipv Franquin.

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

Het is natuurlijk geen geheim dat Franquin tot nu toe niet de enige tekenaar van Guust was. Bij de eerste albums was hij zelfs niet eens de hoofdtekenaar, ook al leverde hij als scenarist behoorlijk uitgewerkte schetsen. Onderstaande afbeelding is daar een voorbeeld van. Al de rest van het tekenwerk kwam van Jidéhem, die dat wel volledig in de stijl van Franquin moest uitwerken. En dat ook zodanig goed deed dat de meeste mensen denken dat hij gewoon wat decortjes tekende.

 

Een beetje sneu toch voor Jidéhem dat Franquin zo'n beroemdheid geworden is, terwijl Jidéhems naam veel minder belletjes doet rinkelen.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Een beetje sneu toch voor Jidéhem dat Franquin zo'n beroemdheid geworden is, terwijl Jidéhems naam veel minder belletjes doet rinkelen.

Goh, Franquin was natuurlijk al wel een beroemdheid toen Jidéhem voor hem/met hem begon te werken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...