Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

Zo, ik heb de eerste twee delen ook eindelijk eens ingezien. Wat me meteen opviel was het erg gladde papier. Het zal wel allemaal persoonlijke voorkeur zijn, maar ik vind het niet fijn aanvoelen. Waarom niet gewoon het matte papier dat in al die herdrukjes uit de jaren '70 en '80 is gebruikt?! Daar komen die opgefriste kleuren vast net zo goed in uit. Liever het retro-papier dat bijvoorbeeld Arboris gebruikt voor de Tanguy & Laverdure integrale, dat is ook nog wat opdikkend en dat kunnen deze grote albums best gebruiken.

 

Verder nog weinig dossier in deze twee albums, maar wellicht komt dat nog in het resterende 18, 19 delen.

 

Wat ik echt niet snap is de volgorde van de gags in deze reeks. De meeste gags zijn keurig genummerd en dan zou je een keurige volgorde op nummer verwachten, maar dat is niet zo. Wie weet waarom de gags niet op nummer gesorteerd staan? Was de publicatie in Robbedoes destijds ook niet in de genummerde volgorde en houden ze de publicatiedatum aan of zo?!

 

Just my 5 cents...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

De gags verschijnen in de volgorde zoals ze in Robbedoes verschenen en die waren inderdaad niet volgens nummer. Franquin heeft trouwens een paar foutjes gemaakt in zijn eigen nummering.

De nieuwe reeks is dus chronologisch.

Over een dossier was nooit sprake. Over enkele jaren komt er in het Frans beslist weer een compleet nieuwe uitgave van de gags als een integrale reeks mèt dossiers. Daar is al langer sprake van, maar het programma van de integrales zit zodanig vol dat de twee hoofddossiersamenstellers (Christelle en Bertrand Pissavy-Yvernault) al een lange wachtlijst hebben van reeksen die ook als integrale zullen verschijnen.

Omdat van veel reeksen de rechten zijn vervallen, moet er soms opnieuw onderhandeld worden met auteurs of hun erfgenamen. Zo hebben de erfgenamen van Marcel Remacle al njet gezegd tegen een integrale reeks van Ouwe Niek en Zwartbaard. Van andere reeksen vergeet men dan in het contract op te nemen dat de nieuw onderhandelde rechten misschien ook voor vertalingen mogen gelden. Dat is bijvoorbeeld niet gebeurd met Isabel waarvoor een reeks erfgenamen moest overtuigd worden van Will, Franquin, Macherot en Delporte. Het goede idee om die reeks opnieuw in het Nederlands uit te brengen (er zit veel uitverkocht spul tussen), is daarom onbegonnen werk geworden, want tegenwoordig zegt de ene erfgenaam met opzet nee als een ander ja zegt. Maar volgens een bericht dat al langer meegaat zou er vooreerst in het Frans een compleet nieuwe editie komen van Isabel-integrales waardoor een vertaaluitgever plots weer wel kan mee profiteren. Dit is momenteel hoegenaamd geen concreet nieuws.

Link naar reactie
56 minuten geleden, Paul_NL zei:

Vandaag ook weer de delen 3 en 4 opgehaald bij de SSZ. Net zo mooi uitgegeven als de eerste 2 delen. Wel valt het mij op dat er op meerdere plekken al geen mogelijkheid meer is om Guust Chronologisch 2 te bestellen (en in sommige gevallen ook deel 3). Of dit betekent dat deze reeks toch een redelijk groot succes is durf ik niet te zeggen, maar volgens mijn ssz vliegen ze de toonbank over. Ik hoop dat ze het tempo aanhouden van 2 per maand. Maar met dit soort verkopen lijkt mij dat wel.

Prachtige uitgaven. Die prentjes zijn een leuke extra, maar de afbeeldingen mogen voor mij wel iets groter...

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Damn.  Deze staan op mijn kerstlijst ... De kans bestaat dus dat ze dan al uitverkocht zijn. Grmbl.  Bij SAM (1) is dat ook al het geval, wat ik nog niet door had.

Sam integraal 1 is inderdaad niet meer te koop.  Ik veronderstel dat er ook geen herdruk/bijdruk meer komt?

't Is tegenwoordig toch dikwijls van "Koop het bij verschijnen of je krijgt het nooit meer te pakken."

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
11 uren geleden, Theodoor zei:

Sam integraal 1 is inderdaad niet meer te koop.  Ik veronderstel dat er ook geen herdruk/bijdruk meer komt?

't Is tegenwoordig toch dikwijls van "Koop het bij verschijnen of je krijgt het nooit meer te pakken."

Ja, het is een Saga uitgave. Dan weet je dat het een kwestie is van meteen kopen als het uitkomt of helemaal niet. 

Link naar reactie

Zoals gekend verschijnt er in het Frans een totaal ander hommagealbum van Guust en daar zullen twee versies van uitgegeven worden: een regulier album met alle 60 gags op 64 pagina's tegen 12,50 euro en een versie met alle gags met daarnaast het commentaar van de auteurs van elke gag op 128 pagina's tegen 24 euro. Dit Franse hommagealbum wordt niet vertaald. Wij krijgen ons eigen hommagealbum met gags van alleen maar Vlaamse en Nederlandse auteurs die in softcover en hardcover verschijnt met telkens een andere cover.

In het Franse album staat het werk van onder meer Yoann en Vehlmann, Diego Aranega, Fabien Toulmé, Fabcaro, Christophe Bertschy, Fabrice Erre, Olivier Pont, Pascal Jousselin, Lewis Trondheim, Fabrice Tarrin, Tebo, Cromheecke en Sti, Thomas Priou, Nob, Obion, Delaf, Fabrice Parme, Frank Pé, Blutch, Olivier Schwartz, Daniel Goossens, Olivier Dutto, Gotting, Bouzard, Libon, Munuera, Benoit Feroumont, Alain Dodier,...

 

Hier vind je een voorstellingsfilmpje: 

 

Link naar reactie
27 minuten geleden, Kontiki zei:

Zoals gekend verschijnt er in het Frans een totaal ander hommagealbum van Guust en daar zullen twee versies van uitgegeven worden: een regulier album met alle 60 gags op 64 pagina's tegen 12,50 euro en een versie met alle gags met daarnaast het commentaar van de auteurs van elke gag op 128 pagina's tegen 24 euro. Dit Franse hommagealbum wordt niet vertaald.

Lijkt me dat dit album een vrijwel zeker verkoopsucces is, snap niet dat de mensen bij Ballon dit niet ook zien.

Link naar reactie

Hmmm, ben persoonlijk niet wild van die hommage-albums - dus zeker niet twee tegelijk. Je moet het album "Ballade van de klaters" nog maar eens doorlezen. Die staat vol met Franse tekenaars en in mijn herinnering was er maar 1 gag die echt de moeite was (ik dacht van Derib).

 

Ik zal de Nederlandse kopen uit nieuwsgierigheid (en leuk om van elke tekenaar een dedi te vragen) maar die Franse geloof ik wel.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

De reden is dat veel van de tekenaars voor het Franse album volslagen onbekenden zijn voor het iets grotere publiek dat Guust in onze contreien nog steeds kan bereiken. Veel van die tekenaars publiceren in Spirou, maar hebben geen of nauwelijks albums in het Nederlands gepubliceerd. Ze hadden nog een selectie kunnen maken en aanvullen met eigen publicaties, maar de respons van Vlaamse en Nederlandse tekenaars was dermate groot dat ze een volledig album konden vullen.

Link naar reactie
Op 18/8/2015 om 19:59, Tricken76 zei:

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik heb mij alvast de nr's 1 tot 18 aangeschaft (ik had nog niets) en wacht nu op nr. 19.

Ik zal dan na de reeks volledig gelezen te hebben eens bladeren in die thema edities om te zien of ze het aanschaffen waard zijn.

Nummer 19 is al sinds 1999 op de markt hoor. Als je het over de reguliere reeks hebt, niet de nieuwe reeks die nu is begonnen, dan kun je ze alle 19 al lang kopen dus.

Die 19 bevatten trouwens quasi alle gags, behalve de hertekende gags, waarover hierboven iets staat. "Biographie d'un gaffeur". Die gags zijn ook niet nieuw, maar dus wel hertekende versies van bestaande. Het hangt er vanaf wat je "alle gags" noemt of je die ook wil of niet. :-)

 

De thema-edities zijn volgens mij nauwelijks de moeite. Nieuwe gags staan er niet in, hier en daar wel een mooie illustratie, maar als je slechts uit bent op de gags, zijn die albums niet nuttig.

Link naar reactie
1 minuut geleden, MichielD zei:

Nummer 19 is al sinds 1999 op de markt hoor. Als je het over de reguliere reeks hebt, niet de nieuwe reeks die nu is begonnen, dan kun je ze alle 19 al lang kopen dus.

Die 19 bevatten trouwens quasi alle gags, behalve de hertekende gags, waarover hierboven iets staat. "Biographie d'un gaffeur". Die gags zijn ook niet nieuw, maar dus wel hertekende versies van bestaande. Het hangt er vanaf wat je "alle gags" noemt of je die ook wil of niet. :-)

 

De thema-edities zijn volgens mij nauwelijks de moeite. Nieuwe gags staan er niet in, hier en daar wel een mooie illustratie, maar als je slechts uit bent op de gags, zijn die albums niet nuttig.

@MichielDBedankt voor je reactie. Ik kocht (en verkocht) die 19 strips sinds dat bericht al allemaal. Ik ben nu herbegonnen met de HC Guust - Chronologisch. Eventueel nog aangevuld met die "hommage"-albums.

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

De reden is dat veel van de tekenaars voor het Franse album volslagen onbekenden zijn voor het iets grotere publiek dat Guust in onze contreien nog steeds kan bereiken. Veel van die tekenaars publiceren in Spirou, maar hebben geen of nauwelijks albums in het Nederlands gepubliceerd. Ze hadden nog een selectie kunnen maken en aanvullen met eigen publicaties, maar de respons van Vlaamse en Nederlandse tekenaars was dermate groot dat ze een volledig album konden vullen.

van de 60 auteurs zijn er 22 die in Nederlands niets uit hebben, maar als je de namen van de andere auteurs erbij neemt, denk ik dat dit toch zeker de moeite loont om in huis te hebben (Pé-Pont-Trondheim-Homs-Nix...)

Link naar reactie

Ik koop die Franse sowieso, maar ik begreep de gedachtegang van Ballon Media ook wel. Ze leggen meer en meer hun eigen accenten en kunnen daarbij 'eigen volk' aan het werk zetten wat ondertussen heeft geleid naar een bijkomende Robbedoes-Reeks door Charel Cambré en Marc Legendre en een one-shot van Hanco Kolk waarvan vooralsnog geen Franse vertalingen zijn aangekondigd. Wie weet wat er daardoor nog mogelijk is in de toekomst. In andere gevallen leiden eigen producties wel naar Franse vertalingen, zie Wauter Mannaert, Serge Baeken, Aimée de Jongh en Jan Bosschaert binnenkort met hun strips op scenario van Zidrou,...

Link naar reactie

Geef mij maar die Franse Guust. Ik heb in Brussel een speciale Guust-special van Spirou meegekregen. als het niveau van de gags die daarin stonden een aanwijzing zijn voor wat dat album zal brengen, dan wordt dat een heel goed album.

Van het Nederlandse album weet ik dat niet alle tekenaars een gag hebben gemaakt. En in gewone tekeningen ben ik nu eenmaal veel minder geïnteresseerd.

Link naar reactie
58 minuten geleden, linthout zei:

Het is gewoon iets dat ik vaststel. Naar mijn idee kun je beter iets degelijk leveren of niet meedoen.

 

De meeste lezers weten niets van die vergoeding en zullen enkel zien dat de ene tekenaar meer moeite heeft geleverd dan de andere.

Werden jullie bijvoorbeeld indertijd ook betaald voor hommageboeken aan Nero/Marc Sleen, Suske en Wiske,...

Link naar reactie
1 uur geleden, JJL zei:

Kan me voorstellen dat er ook tekenaars zijn die het een eer vinden aan een dergelijk hommage album bij te dragen en daar niet noodzakelijkerwijs hun 'reguliere' vergoeding voor willen hebben (maar dat is wellicht makkelijk gedacht vanaf de zijlijn :e012:).

 

1 uur geleden, linthout zei:

Het is gewoon iets dat ik vaststel. Naar mijn idee kun je beter iets degelijk leveren of niet meedoen.

Met beide eens. Als je het leuk vind, doe dan mee en lever iets moois en laat het anders maar schieten. 

 

Het is een soort etalage en dan moet je geen half werk afleveren.

Link naar reactie
50 minuten geleden, Kontiki zei:

 

De meeste lezers weten niets van die vergoeding en zullen enkel zien dat de ene tekenaar meer moeite heeft geleverd dan de andere.

Werden jullie bijvoorbeeld indertijd ook betaald voor hommageboeken aan Nero/Marc Sleen, Suske en Wiske,...

Absoluut. We werden daar steeds zeer goed voor betaald. Uitermate goed zelfs.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Aerogi zei:

Ik vind het toch een beetje raar. Een hommage album vind ik vooral zeer interessant om één van je striphelden in een (totaal) andere stijl te zien. En als dat nu striptekenaars zijn die ik ken, is mooi meegenomen, maar dat hoeft voor mij écht niet.

Ik denk dat de meeste stripliefhebbers omgekeerd redeneren: liever een bekende naam, waarvan ze weten dat die kwaliteit levert, dan een gokje wagen met een onbekende tekenaar.

 

19 uren geleden, linthout zei:

Het is gewoon iets dat ik vaststel. Naar mijn idee kun je beter iets degelijk leveren of niet meedoen.

 

Daar heb je gelijk in, maar de vraag is dan alleen waarom de vergoeding zo klein is. Ik neem aan dat ze toch een redelijke oplage zullen hebben?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
1 uur terug, Kristof Berte zei:

Ik denk dat de meeste stripliefhebbers omgekeerd redeneren: liever een bekende naam, waarvan ze weten dat die kwaliteit levert, dan een gokje wagen met een onbekende tekenaar.

 

 

Daar heb je gelijk in, maar de vraag is dan alleen waarom de vergoeding zo klein is. Ik neem aan dat ze toch een redelijke oplage zullen hebben?

Ach, niet iedereen zit in dezelfde positie...Ik werk met een assistent en een inkleurster...

Ik moet die mensen (uiteraard) betalen.

Voor wie alles zelf doet valt het misschien nog mee hoor...

Ik weet niet of dat boek een grote oplage zal hebben...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...