MistaSossa Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Beste stripkenners, Ik ben op zoek naar een mooie reeks over het het Romeinse Rijk. Over de veldslagen, de cultuur en het leven van toen. Ik zag al Vae Victis als mogelijkheid. Heeft iemand ervaring met deze reeks? Of zou je eerder een andere reeks aanraden? Groeten Kevin Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Dit zijn een paar toppers in het genre, allen geliefd door behoorlijk veel lezers, zie deze rubriek: http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers_ReeksTop50.htm. Vae Victis staat er ook tussen. http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/ReeksTop50/ReeksTop50-06-Murena.pdf http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/ReeksTop50/ReeksTop50-44-Vae-Victis!.pdf http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/ReeksTop50/ReeksTop50-49-Adelaars.pdf En verder zijn er ook nog Apostata (van Vlaming Ken Broeders), Alex (van Jacques Martin),... Quote Link to comment
Kool Thing Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Is het een didactische opdracht? Of persoonlijk? Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Mario Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Cassio en de Schilden van Mars bieden zeker ook mogelijkheden. Quote Link to comment
MistaSossa Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Is het een didactische opdracht? Of persoonlijk? Persoonlijk Quote Link to comment
mojo Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Mijn persoonlijke favorieten zijn Murena, De Adelaars van Rome en Apostata. Quote This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.” Link to comment
beus Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 alex senator is ook een leuke reeks Quote Link to comment
beus Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 de laatste tijd zijn er ook wat nieuwe reeksen verschenen arelate over gladiatoren gloria victis over wagenrennen zat er niet nog een in de pijplijn? en natuurlijk asterix niet vergeten! Quote Link to comment
retep Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Is 'Alex' nog leesbaar ? Voor de historische correctheid moet men het waarschijnlijk niet aanschaffen...of wel ? De eerste Alexen, door kom ik niet meer door. Vanaf de verloren legioenen gaat het best. De erfopvolgers van Maritin dienen dan weer met een kritisch oog bekeken te worden..... Quote Link to comment
Olsimar Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Ik breek een lans voor Apostata. Meeslepend, origineel en historisch verantwoord (heb ik mij laten vertellen, want ik ben zelf geen historicus). Quote Link to comment
Rik Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Auguria van Peter Nuyten is wel aardig. Het is weliswaar geen reeks maar een one-shot maar de Bataafse opstand tegen de Romeinen is historisch en authentiek goed weergegeven. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Hamirubi Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Herbert Verreth is een classicus en historicus die een en ander over strips heeft opgelijst: http://www.arts.kuleuven.be/oudegeschiedenis/personeel/00004421#diversen Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
gedo Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 ik kan er nog maar 1 bij verzinnen: Ben Hur van Jean-Yves Mitton Quote Link to comment
Nuwanda Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Herbert Verreth is een classicus en historicus die een en ander over strips heeft opgelijst: http://www.arts.kuleuven.be/oudegeschiedenis/personeel/00004421#diversen Was ik ook van plan om te zeggen...meerbepaald via deze link kan je zijn imposante lijst raadplegen: http://bib.kuleuven.be/lbib/oudheid/oudheid-in-strips-2014.pdf (de eveneens geweldige Bert Gevaert wordt trouwens in het dankwoord vermeld) Quote Link to comment
Theodoor Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Was ik ook van plan om te zeggen...meerbepaald via deze link kan je zijn imposante lijst raadplegen: http://bib.kuleuven.be/lbib/oudheid/oudheid-in-strips-2014.pdf (de eveneens geweldige Bert Gevaert wordt trouwens in het dankwoord vermeld) Imposant is wel het minste wat je er van kan zeggen. Respect. Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Kool Thing Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Dat nieuwe Gloria Victis is ook de moeite. Maar de ultieme peplumstrip is toch Murena. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Timhardt Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 De ultieme strip is hierover is volgens mij Age of Bronze van Shanower. Historisch erg correct (in tegenstelling tot sommige reeksen hierboven he), zeer gedetailleerd getekend en zeer empathisch verhaald. Age of bronze won 2 eisner awards, in 2001 en 2003. Met 7 volumes zou deze hervertelling van de Trojaanse oorlog compleet zijn, Shanower heeft sinds 1998 met tussenpozen aan 4 delen gewerkt. Het is nog een jonge vijftiger, dus de afsluitende 3 delen volgen nog. Iets om je tanden in te zetten. Quote Link to comment
Waldorf Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 De ultieme strip is hierover is volgens mij Age of Bronze van Shanower. Historisch erg correct (in tegenstelling tot sommige reeksen hierboven he), zeer gedetailleerd getekend en zeer empathisch verhaald. Age of bronze won 2 eisner awards, in 2001 en 2003. Met 7 volumes zou deze hervertelling van de Trojaanse oorlog compleet zijn, Shanower heeft sinds 1998 met tussenpozen aan 4 delen gewerkt. Het is nog een jonge vijftiger, dus de afsluitende 3 delen volgen nog. Iets om je tanden in te zetten. De Trojaanse oorlog dateert toch van 500 jaar voor de Romeinen iets of wat waren, dacht ik. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Timhardt Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 De Trojaanse oorlog dateert toch van 500 jaar voor de Romeinen iets of wat waren, dacht ik. Waarschijnlijk nog niet iets daarvoor. Ik weet dat de vlag niet helemaal de lading dekt, maar goed, qua historische setting kan het wel tellen vind ik. Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Wat Auguria betreft, heb van een vriend vernomen dat dit een oersaaie en quasi onleesbare strip is. Da's nog een understatement. Je moet de tekeningen bijna zoeken tussen de met tekst overladen tekstballonnen die barsten van de typfouten. Alleen een redacteur zonder mededogen en met een botte hakbijl had nog een reddingspoging kunnen wagen. Quote Link to comment
Kool Thing Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Ik blijf erbij Murena, Adelaars van Rome en de Alex'en tot aan de Zoon van Spartacus. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Kool Thing Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 En Apostata !!! Is dat wel accuraat? Ik herinner me grafitti-teksten die niet echt klopten Neen, Apostata is enorm goed gedocumenteerd : http://www.stripspeciaalzaak.be/Commentator/Com_KenBroeders.htm Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Kool Thing Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Ben op zoek naar die bewuste grafitti... ik vind m wel Deze cameo van Alex en Enak was ook 'leuk": Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Timhardt Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Inderdaad...ik heb de manga wolfsmund recent gelezen, over willem tell en daar wordt op een gegeven moment iemand gespietst door hem horizontaal te leggen op een plank en hem een paal in zijn achterste te kloppen, beetje per beetje, door telkens iemand anders, tot de paal uit zijn mond komt. Allemaal verhaaltechnisch verantwoord, want hij verdiende het, een echte aarsmade zeg maar Quote Link to comment
Jason Fly Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Was ik ook van plan om te zeggen...meerbepaald via deze link kan je zijn imposante lijst raadplegen: http://bib.kuleuven.be/lbib/oudheid/oudheid-in-strips-2014.pdf (de eveneens geweldige Bert Gevaert wordt trouwens in het dankwoord vermeld) Imposant is wel het minste wat je er van kan zeggen. Respect. Deze lijst is inderdaad behoorlijk exhaustief. Veel extra zal je niet vinden. Recent, dus na deze bibliografie van 09/2014, verscheen er inderdaad nog vrij veel met de oudheid als setting. Als je verder wil zoeken dan enkel de Romeinen heb je intussen, naast de al opgesomde nieuwe albums, ook nog het derde deel van Heroveringen (bij Le Lombard) en Sparta (drieluik bij Dark Dragon Books). (Ik herinner me overigens nog een zeer boeiend college van prof. Verreth over 'De oudheid in film' eveneens met een gelijkaardige lijst.) Quote Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips... ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop Link to comment
Kool Thing Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Inderdaad...ik heb de manga wolfsmund recent gelezen, over willem tell en daar wordt op een gegeven moment iemand gespietst door hem horizontaal te leggen op een plank en hem een paal in zijn achterste te kloppen, beetje per beetje, door telkens iemand anders, tot de paal uit zijn mond komt. Allemaal verhaaltechnisch verantwoord, want hij verdiende het, een echte aarsmade zeg maar Ben je zeker dat je de manga in de juiste richting hebt gelezen? Misschien trokken ze die paal er juist uit Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Timhardt Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Ben je zeker dat je de manga in de juiste richting hebt gelezen? Misschien trokken ze die paal er juist uit met een hamer? Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Die Wolfsmund ziet er wel goed uit. Quote Link to comment
Timhardt Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Is ook erg goed, gemaakt door iemand van het creatieve team van berserk, maar dan losjes op de willem tell legende gebaseerd. Waarom is hier trouwens geen europese strip over? Beenharde actie, dat wel, best niet voor je avondmaal lezen. Quote Link to comment
Theodoor Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 En is VFL inderdaad wat ik denk dat het is? Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Kool Thing Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Ja, die was het !!!!!!!! Merci, Artemis. Zie je wel dat Apostata maar 99.999% historisch correct is Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Recommended Posts