Ga naar inhoud

Onderroepen


linthout

Recommended Posts

Absoluut waar. Ook Dodier mag van mij op een enorme piedestal gezet worden. 

 

De laatste albums van JkJ Bloks waren slaapverwekkend naar mijn mening, veel te veel gepraat. 

En bij zijn decors heb ik de indruk dat er veel foto's waren overgetekend. 

Wat niet wegneemt dat hij een paar strippareltjes heeft voortgebracht. 

Link naar reactie

Zou een goed idee zijn.

Ik had het niet zo voor Jojo, maar soit.

 

René Follet ... die wou ik ook vermelden. Ik was niet weg van zijn tekenstijl, maar achteraf moet ik wel toegeven dat hij uitstekend is. Naar mijn gevoel heeft hij de pech gehad niet in het goede tijdsgewricht te zijn geboren. Het is meer een stijl voor de jaren 50-60.

Er is toch veel werk van hem gepubliceerd in de jaren '50 en '60!

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Ik vind die twee boekjes die Stijn Ghesquiere maakte erg goed, maar blijkbaar verkochten ze niet (want ik hoor niets meer van die Ghesquiere)?

 paradijs01.jpg

...

Integrale + extra verhaaltjes verscheen vorige maand: http://www.stripspeciaalzaak.be/2015_Besprekingen/Paradijs-op-Aarde-INT.htm

 

Die twee boekjes die bij Oogachtend verschenen blijf ik koesteren. Bij het lezen van de integrale was de impact echter veel minder groot. Ik heb ze dan eens naast elkaar gelegd en bleek dat hij heeft zitten sleutelen aan de oude verhaaltjes. Grafisch merk je een enorme vooruitgang, maar de overige aanpassingen die hij gemaakt heeft vind ik geen verbetering. Vaak zijn het hele kleine dingen: een zin die anders verwoord is, een tekening die vanuit een ander oogpunt getoond wordt,... Maar die kleine dingen halen soms een groot deel van de sfeer weg. Vind ik. (Misschien is het omdat ik zo gehecht ben aan het origineel.)

Link naar reactie

2 stripmakers die ik ook altijd onderschat heb gevonden:

 

Andre Houot:

 

Dikwijls afgedaan als Bourgeon cloon omwille van de ietwat gelijkende tekenstijl, maar toch zeer knappe reeksen als De Khan (5delen, afgerond), De Plaag (3 delen, afgerond) Septentryon (4 delen, 1 onvertaald) op zijn naam. Geschiedenis, SF en fantasy. Verschillende genres en driekeer erg raak wat mij betreft.

 

Isabelle Dethan:

 

In het land van Horus heb ik niet, maar wil ik wel lezen indien ze eens in een mooie uitgave komen.

Koning eenoog is een zeer onderschat, tof modern sprookje.

De zandmemoor is fantasy zoals ik die altijd graag gelezen heb, uitstekend drieluik.

De versteende droom is een heel knap oneshot over Petra.

Verder een hele hoop dingen die maar niet vertaald geraken (Ingrid, Kheti, het huis met 100 deuren, ...) maar er allemaal erg beloftevol uitzien.

Link naar reactie

Ik vind persoonlijk dat de komische strip in het algemeen vaak onderschat wordt. Tekenaars als Jean-Pol en Dupa (die ik hoog heb zitten) daar hebben jullie het nooit over. Strips van Mandryka bv. zijn nooit vertaald in het nederlands maar dat heeft vast ook te maken met het nogal fonetisch geschreven frans vooral in zijn geniale strip van de gemaskerde komkommer (waarvan ik helaas maar 'n paar albums heb)!

Link naar reactie

Ik schrijf gewoon een persoonlijke mening of gedachte. U hoeft me niet meteen de neus af te bijten. Ik baseer die gedachte enkel op wat er geschreven wordt op dit forum, waar het toch meestal over realistische strips gaat (op een ander forum kan dat weer anders zijn). U zelf, meneer Linthout, vind Guust niet te lezen en Hergé maakte meer semi-realistische strips (behalve dan Quick en Flupke, geniaal en vergeleken met Kuifje ondergewaardeerd). En er zijn in dit topic al enkele komische tekenaars die volgens sommigen onderschat worden dus kwam ik met deze niet zo snugger geformuleerde gedachte/mening.

Link naar reactie

Ik schrijf gewoon een persoonlijke mening of gedachte. U hoeft me niet meteen de neus af te bijten. Ik baseer die gedachte enkel op wat er geschreven wordt op dit forum, waar het toch meestal over realistische strips gaat (op een ander forum kan dat weer anders zijn). U zelf, meneer Linthout, vind Guust niet te lezen en Hergé maakte meer semi-realistische strips (behalve dan Quick en Flupke, geniaal en vergeleken met Kuifje ondergewaardeerd). En er zijn in dit topic al enkele komische tekenaars die volgens sommigen onderschat worden dus kwam ik met deze niet zo snugger geformuleerde gedachte/mening.

 

Ik zou  je neus niet durven afbijten, als ik zie met wat voor joekel je avatar daar staat!

Ik bedoel dat allemaal zo serieus niet. We zitten hier toch om ons te amuseren en nu en dan eens te lachen!! :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2:

Link naar reactie

Hij heeft (De nieuwe avonturen van) Sammy overgenomen, toch? Of is dat alweer achter de rug?

Sammy is gestopt. Jean-Pol (72) is als tekenaar op pensioen.

 

De meeste goed verkopende strips in onze regionen zijn humoristische strips. Dus door het grote publiek gaan die zeker niet ondergewaardeerd worden.

Link naar reactie

Willy Linthout wordt zelf ook onderschat. Velen denken dat hij niet meer dan enkel de tekenaar is die alles wat Urbanus hem voorschrijft op papier zet terwijl zijn inbreng net van gelijkwaardig belang is. Het is een duoprestatie.

Link naar reactie

Nee hoor, Dino Attanasio signeerde dit jaar nog in Jette en die is al 90. En Gerald Forton tekende op z'n 84ste nog Bibi Fricotin.

 

Die tekenaars die op hun ouwe dag nog tekenen zijn ook nooit echt op pensioen gegaan. Sommigen, zoals bijvoorbeeld Berck gaan gewoon effectief op hun 65ste op pensioen om daarna te genieten van de rust. Voor een hoop stripmakers is het tekenen van strips gewoon een job als alle andere. Als je dat dag in dag uit moet doen tegen allerlei deadlines kan het best gebeuren dat er een moment komt dat je dat meer als een last dan een plezier beschouwt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...