Ga naar inhoud

Recensie – Stern Nr. 1: De Doodbidder, De Zwerver En De Moordenaar


Recommended Posts

Yippee Ki-yay

 

Westerns, science fiction, romantische komedies, kostuumdrama’s, oorlogsverhalen, horror, thrillers: het aantal genres in de populaire cultuur is eindeloos. Sommige mensen houden niet van dit of dat genre. Dat zijn debielen. Het gaat niet om het genre, het gaat om het verhaal. Een goed verhaal is een goed verhaal. En deze eerste aflevering van de nieuwe westernreeks “Stern” is een schot in de roos.

 

De gebroeders Julien en Frédéric Maffre zijn recente nieuwkomers in de stripwereld. Julien tekende al enkele albums in de reeksen “De Bank” en “De tombe van Alexander”, maar voor Frédéric is dit zijn eerste stripscenario en het is meteen een klapper.

 

Elijah Stern is een ietwat reclusieve doodgraver in een Deadwoodachtig stadje. Wanneer hij toevallig ontdekt dat een in een bordeel overleden alcoholieker eigenlijk vermoord is gaan de poppen aan het dansen. Wat volgt is een onconventioneel moordmysterie. En dat is de kracht van dit verhaal.

 

In plaats van actie is er sfeer en karakterontwikkeling. Stern zelf is een passieve man, die niet per se op zoek wil gaan naar de moordenaar, maar omdat al de andere personages vroeg of laat met de dood en dus ook met hem te maken krijgen, is hij de enige die een klare kijk op de zaak heeft. Het feit dat hij een teruggetrokken man is die liever een boek leest dan zich te laven aan het sociale leven van het dorp zorgt voor een zekere onthechtheid die hem ontdoet van enige zin om over de andere dorpsbewoners te oordelen. De man heeft geen plannen en wil enkel zijn leven in rust afhandelen. Later in het verhaal krijgen we echter een inkijkje in zijn verleden en omdat dat net zo onderkoeld gebeurt en gespeend is van Amerikaans drama komt die scène des te harder aan.

 

De andere personages zijn eveneens subliem uitgewerkt, ondanks of net omdat dat ze soms met slechts enkele kleine handelingen of dialogen worden neergezet. Bovendien zijn er ook geen winnaars in dit verhaal. Elk personage draagt de littekens van een leven in het harde westen mee. Iedereen verliest.

 

De tekeningen zijn toegankelijk en zeker niet slecht, maar niet echt van die aard dat je mond ervan open valt. Daar staat tegenover dat de gezichtsuitdrukkingen en houdingen van de personages zo goed uitgewerkt zijn dat de (al dan niet bewust ingehouden) emotie zelfs in tekstloze scènes van de pagina spat.

 

Julien heeft het juiste ritme te pakken in zijn pagina opbouw: traag en lyrisch. Hij laat ook vaak de decors hun werk doen om de lezer bij de keel te grijpen en laat die vervolgens voor de rest van het album niet meer los. Een goed grafisch verteller is hij dus zeker.

 

Twee minieme minpuntjes ontsieren het boek en hebben niets met de makers ervan te maken. De uitgever voelde zich genoodzaakt om in een voorwoord te verklaren dat, en ik parafraseer: “Hoewel deze strip ook een western is met een doodgraver in de hoofdrol, is hij niet afgekeken is van Undertaker.” Beetje raar. Dan moeten we misschien in het vervolg ook in alle strips over vikingen zetten dat ze niet afgekeken zijn van Thorgal? Verder is de titel ook een beetje een raar geval: Doodbidder?

 

Soit, een kniesoor die zich daar een buil aan valt. Stern is een aanwinst voor elke stripliefhebber met een (blauw) boontje voor Westerns en misschien zelfs ook voor die mensen die “niet van westerns houden.”

 

Stern Nr. 1: De Doodbidder, de zwerver en de moordenaar

Tekst: Frédéric Maffre

Tekeningen: Julien Maffre

Dargaud

 

Prentjes en de cover op mijn blog:

http://wp.me/p160b7-HT

 

Link naar reactie

Deze stripmakers hadden de dikke pech dat ze werkten aan een strip over een doodgraver op hetzelfde moment van de auteurs van Undertaker, dan nog voor dezelfde uitgever. Undertaker verscheen als eerste in album en dat was voor de auteurs van Stern een beetje lullig want in beide gevallen gaat het om een hoofdpersonage met een schimmig verleden. Te verwachten commentaren als zou het zijn afgekeken, hebben ze dus gewoon willen counteren.

 

Wat je inleiding betreft. Iemand die zich werkelijk niet thuis voelt in bijvoorbeeld het sciencefictiongenre of fantasy maar niets vindt of gagstrips liever links laat liggen, zijn niet noodzakelijk debielen, ongeacht hoe goed het verhaal zou zijn. Er komt wel meer bij kijken om potentiële lezers hun comfort zone te doen verlaten.

Link naar reactie

Deze stripmakers hadden de dikke pech dat ze werkten aan een strip over een doodgraver op hetzelfde moment van de auteurs van Undertaker, dan nog voor dezelfde uitgever. Undertaker verscheen als eerste in album en dat was voor de auteurs van Stern een beetje lullig want in beide gevallen gaat het om een hoofdpersonage met een schimmig verleden. Te verwachten commentaren als zou het zijn afgekeken, hebben ze dus gewoon willen counteren.

 

Dat is wat ik zeg in mijn recensie. Ik vind vooral die inleiding een beetje lullig.  :e002:

Link naar reactie

Wat je inleiding betreft. Iemand die zich werkelijk niet thuis voelt in bijvoorbeeld het sciencefictiongenre of fantasy maar niets vindt of gagstrips liever links laat liggen, zijn niet noodzakelijk debielen, ongeacht hoe goed het verhaal zou zijn. Er komt wel meer bij kijken om potentiële lezers hun comfort zone te doen verlaten.

 

Altijd zo serieus David. :-)

Link naar reactie

Yep, maar 't is niet omdat ze bestaan dat ze goed klinken. ik zou "doodgraver" gebruikt hebben.

 

Klopt, ik ergerde mij daar ook aan. Heb zelfs het woord doodbidder nog gegoogled. Iets typisch Nederlands blijkbaar. 

http://www.stripspeciaalzaak.be/2015_Besprekingen/Stern-1.htm

 

 

Aan de andere kant begrijp ik wel het voorwoord mbt Undertaker. Commercieel goede zet. Kritiek wordt weerlegd vooraleer ze kan verspreiden, én hij surft mee / en maakt reclame voor die andere Dargaudwestern Undertaker.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...