Ga naar inhoud

Vlaamse Strip Kan Beste Album Worden In Angoulême


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ik vind dit soort situaties zo ongelooflijk spijtig, omdat er gewoon geen positieve uitkomst mogelijk is. Als men in een volledig mannelijke selectie dan plots een deel door vrouwen vervangt, mogen ze nog zo goed zijn, er zal altijd een excuustruusaura rond hen hangen. Als men bij zo'n selectie voet bij stuk houdt, zegt de organisatie eigenlijk dat ze van mening zijn dat vrouwen niet zo goed strips kunnen maken als mannen. Damned if you do, damned if you don't.

Wanneer de winnaar dan bekend gemaakt wordt, en het is een zij, kom je uit op Zwendels opmerking, als 't een hij is, zal de vraag gesteld worden waarom er zo'n trammelant gemaakt werd.

 

Het enige zinnig dat Angoulême had kunnen doen, volgens mij, is dit jaar gewoon *geen* Grand Prix uitreiken en aankondigen dat ze grondig na gaan denken over de selectieprocedure...

Link naar reactie

Nuja met jury's is het altijd wat, hetzelfde met het Filmfestival van Cannes.

 

En het was natuurlijk uitermate dom van de jury om er geen vrouwen bij te nemen. Dat was problemen zoeken.

 

Maar zit het probleem niet meer in het feit dat vrouwen niet in dezelfde mate doorbreken/minder kansen krijgen (waarom weet ik niet, ik ken dat wereldje helemaal niet).

Eerlijk gezegd ik ken geen vrouwelijke tekenaars/scenaristen van het 'kaliber' van Hermann en Moore (die tussen haakjes gezegd niet direkt mijn smaak zijn). Ik had nog nooit van Wendling gehoord :e008: :e008:

Link naar reactie

 Als men bij zo'n selectie voet bij stuk houdt, zegt de organisatie eigenlijk dat ze van mening zijn dat vrouwen niet zo goed strips kunnen maken als mannen. .

 

Dat zou zo'n selectie misschien zeggen indien er even veel vrouwen als mannen strips zouden maken, maar momenteel is de groep mannelijke stripmakers nu eenmaal veel groter dan de groep vrouwelijke stripmakers.

Het enige wat zo'n selectie zegt is dat er momenteel blijkbaar geen vrouwelijke stripmakers actief zijn die hard genoeg opvallen met hun werk of die nog geen belangrijk oeuvre hebben opgebouwd.

Link naar reactie

Alle drie de genomineerden schijnen geen belangstelling te hebben:

Alan Moore wil niet wegens Alan Moore-igheid

Hermann wil niet wegens hij is ook al ongeveer 70

Wendling wil niet wegens de anderen hebben zo veel meer gedaan dan ik

 

Enige redding:

ex equo tussen Jacky Ickx en Vanina Ickx!

Link naar reactie

Geen prijs voor Olivier Schrauwen, wel voor Richard McGuire wiens Hier (het was dus al vertaald) de prijs voor het beste album wegkaapt.

Zelfs de prijsuitreiking ging niet zoals gesmeerd. De presentator (een komiek) kende eerst een paar valse prijzen toe. Een uitgeefster, van wie een album uit haar fonds, zogezegd een prijs won, meende dat het om een echte prijs ging en verliet huilend de zaal een keer ze de grap doorhad.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik weet niet waarom ze klagen, ze zijn zelf begonnen met die dedicaces voor wildvreemden.

 

Feitelijk zou je al behoorlijk stom moeten zijn om het niet te doen. Een dagje aanschuiven, een beetje gratis tekeningen ontvangen en daags erna dik verkopen. Vrij economisch rendabel. Jammer voor de fans, maar niet veel aan te doen denk ik.

 

EDIT: ik heb 5-10 dédi's ofzo waarvoor ik maximum 10 minuten heb aangeschoven. Ik ben zowel voor het aanschuiven als het verkopen te ongeduldig en te lui. Om maar te zeggen dat, hoewel ik het begrijp, het zelf nooit zou doen :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Let wel op als je dedies gaat jagen alleen voor de doorverkoop: alleen dedies van meer begeerde tekenaars leveren wat op in de vrije verkoop. Voor deze tekenaars bestaat vaak (in Franstalige oorden) een tirage of je moet een duur boek betalen van 100 ekkies plus. Wanneer deze beroemde figuren al eens Nederlandstalige beurzen aandoen staan er lange rijen te wachten en of moet je extra betalen middels een poepdure beurseditie.

 

Maar goed, je hebt met de nodige moeite en geluk één of meer te verkopen dedies bemachtigd. Trek dan van de beoogde winst wel je verplaatsingskosten naar de beurs, de entreegelden, veilingkosten en de eventuele aanschaf van een duur boekje af. Deel dan het overgebleven bedrag door het aantal uren en dan kom je tot de conlusie dat je onder het minimumuurloon aan het werken ben.

 

Het merendeel van de dedies die te koop wordt aangeboden komt van overleden of gestopte verzamelaars of mensen die hun verzameling opkuisen. Lieden die alleen dedies jagen voor de doorverkoop komen zelden voor, net als handelaren die beursuitgaven opkopen voor de doorverkoop.

Link naar reactie

Let wel op als je dedies gaat jagen alleen voor de doorverkoop: alleen dedies van meer begeerde tekenaars leveren wat op in de vrije verkoop. Voor deze tekenaars bestaat vaak (in Franstalige oorden) een tirage of je moet een duur boek betalen van 100 ekkies plus. Wanneer deze beroemde figuren al eens Nederlandstalige beurzen aandoen staan er lange rijen te wachten en of moet je extra betalen middels een poepdure beurseditie.

 

Maar goed, je hebt met de nodige moeite en geluk één of meer te verkopen dedies bemachtigd. Trek dan van de beoogde winst wel je verplaatsingskosten naar de beurs, de entreegelden, veilingkosten en de eventuele aanschaf van een duur boekje af. Deel dan het overgebleven bedrag door het aantal uren en dan kom je tot de conlusie dat je onder het minimumuurloon aan het werken ben.

 

Het merendeel van de dedies die te koop wordt aangeboden komt van overleden of gestopte verzamelaars of mensen die hun verzameling opkuisen. Lieden die alleen dedies jagen voor de doorverkoop komen zelden voor, net als handelaren die beursuitgaven opkopen voor de doorverkoop.

 

Handelaren die beursuitgaven opkopen om met winst door te verkopen komen meer voor dan je denkt. Zag op Marktplaats nu al een paar advertenties langskomen van o.a. de gelimiteerde uitgaven uit Rijswijk van Agent 327 en van Tex Willer (voor een veelvoud van de beursprijs; en er wordt/werd veel op geboden).

Link naar reactie

Het merendeel van de dedies die te koop wordt aangeboden komt van overleden of gestopte verzamelaars of mensen die hun verzameling opkuisen. Lieden die alleen dedies jagen voor de doorverkoop komen zelden voor, net als handelaren die beursuitgaven opkopen voor de doorverkoop.

 

Hm, dedi-jagen voor geld zal inderdaad niet werken. Als je nagaat hoeveel tijd en hoeveel geld het kost, blijft er onder de streep niet echt veel over. 

 

Maar beurs edities opkopen is waarschijnlijk wel de moeite. tenminste voor een handelaar. De handelaren staan toch al op de beurs En ze hebben het voordeel dat ze voor alle normale bezoekers in de rij kunnen gaan staan. De verkoop zelf duurt vaak erg kort, boeken zijn vaak heel snel uitverkocht, dus de wachttijd is beperkt. Het is niet als bij een tekenaar waar je soms een halve dag in de rij moet staan voor een tekening.

 

Maar de handelaren kun je het niet kwalijk nemen, eerder de uitgevers die de speculanten de winst op een presenteerblad aanreiken. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...