Ga naar inhoud

Hermann Wint Grand Prix Van Angoulême


Recommended Posts

Mijn welgemeende felicitaties aan Hermaan.

 

"Hij werd al vele jaren genoemd als een grote kanshebber voor de Grand Prix. In 2014 zat hij ook in een laatste ronde. Zijn haat-liefdeverhouding met het festival weegt vooral door naar haat en hij uitte al vaak zijn desinteresse. Het is als met Hugo Claus en Harry Mulisch die zo vaak genoemd werden als zekere Nobelprijswinnaars Literatuur, maar die uiteindelijk nooit wonnen waardoor ze daar redelijk gelaten mee omgingen. Hermann wint zijn prijs nu wel."

 

Dat klopt niet, omdat Hermann wél wist dat hij in de laatste ronde zat, terwijl de short list noch de long list van de Nobelprijs worden bekendgemaakt. De kansen van Claus en Mulish zijn stunts van hun uitgevers, flinke marketingbabbels die nergens op zijn gebaseerd, behalve op de eurotekens in de ogen van de betrokken uitgevers.

Link naar reactie

En een prijs waarbij je niet wordt afgerekend op enkel je laatste prestatie.

 

Wat die Nobelprijs betreft, lees je het verkeerd, Peter. Dat ze als potentiële winnaars genoemd worden heb ik niet verbonden aan welke namen het comité of de jury op hun lijsten zet. De pers en fans hebben die namen elk jaar weer naar voor geschoven.

Link naar reactie

En een prijs waarbij je niet wordt afgerekend op enkel je laatste prestatie.

 

Wat die Nobelprijs betreft, lees je het verkeerd, Peter. Dat ze als potentiële winnaars genoemd worden heb ik niet verbonden aan welke namen het comité of de jury op hun lijsten zet. De pers en fans hebben die namen elk jaar weer naar voor geschoven.

De pers. Die uit de hand van de uitgevers eet? Op basis van de (mondelinge?) persberichten van de uitgevers? En de fans pikten het natuurlijk met plezier op, zonder er een moment bij stil te staan dat de long list en short list niet bekend worden gemaakt, en dat je dus helemaal niet kunt weten wie er kandidaat is.

Eerlijk gezegd: het gebazel over wie kandidaat is om de Nobelprijs literatuur te winnen, vind ik niet alleen een reclamestunt, maar bovendien bedrog.

En Hugo Claus is pas beginnen te zeggen dat het hem niet interesseerde, toen duidelijk werd dat het publiek doorkreeg dat die beweringen nergens op waren gebaseerd. Claus is nooit vies geweest van "trucken van de foor".

Natuurlijk klinkt dat allemaal zeer negatief, en het past helemaal niet in het plaatje van "je moet Hugo Claus goed vinden", dus zal het wel niet waar zijn.

Link naar reactie

Het is een oeuvreprijs, he. Slechte albums zijn daarbij minder van belang, het zijn de goeie die tellen.

 

Goed punt. Roept bij mij gelijk de vraag op wat ik eigenlijk de beste strips van Hermann vind.

 

Hmmmm (graaft diep in geheugen), ik denk dat ik dan uitkom bij Comanche: De sheriffs en de hele Torens van Schemerwoude.

 

Benieuwd naar jullie 'kandidaten' :)

(En of jullie dan ook zo enorm in je geheugen moeten gaan graven :)

Link naar reactie

Hij krijgt wel een hoop werk op z'n ketel: affiche tekenen, lezinkje houden, en hij zal waarschijnlijk ook een oogje op de tentoonstelling moeten houden.

Daar krijgt elke winnaar een vergoeding voor.

Link naar reactie

Met reden is iedereen vol lof over de eerste pakweg 10 albums van Jeremiah en ook over Comanche of Schermwoude (alhoewel ik dat altijd een iets mindere reeks heb gevonden), en negeert iedereen altijd met recht Jugurtha, maar helaas ook Bernard Prince. Misschien onterecht. Toen ik die strips voor het eerst las, las ik toch iets wat ik elders nog nooit was tegengekomen. Dat waren niet alleen knappe, realistische avonturenstrips, maar er zat een vreemd donker kantje aan die albums. Niet de eerste albums in de reeks, maar albums als De Nevelburcht, De Hete adem van Moloch, Guerrilla voor een Spook, Verschroeide Aarde zijn geweldig qua sfeer. Ik heb de reeks net nog eens doorbladerd, en het valt me op dat de hoofdpersonages vaak moeten standhouden in extreme weersomstandigheden en locaties. Dat kwam natuurlijk uit het brein van Greg, maar de manier waarop Hermann dat in beeld bracht, tilt alles naar een hoger niveau. Vooral omdat hij in die albums een zeer donkere tekenstijl had (letterlijk dan, met véél zwart). In vroeger en later werk werd zijn tekenstijl lichter van lijnvoering en verdween het zwart bijna volledig uit zijn tekeningen, en dat doet veel voor de sfeer. Het Bernard Prince album uit 2010, met zijn rechtstreekse inkleuring, komt veel minder intens over dan de vroeger albums in de reeks. Terwijl hij zo goed was in het weergeven van troosteloosheid en desolaatheid. Het lijkt wel alsof zijn personages zich altijd in het voorgeborchte van de hel ophouden.

 

En laten we ook Nick niet vergeten. Het compleet omgekeerde van al zijn andere reeksen.

Link naar reactie

Niet de eerste albums in de reeks, maar albums als De Nevelburcht, De Hete adem van Moloch, Guerrilla voor een Spook, Verschroeide Aarde zijn geweldig qua sfeer. Ik heb de reeks net nog eens doorbladerd, en het valt me op dat de hoofdpersonages vaak moeten standhouden in extreme weersomstandigheden en locaties. Dat kwam natuurlijk uit het brein van Greg, maar de manier waarop Hermann dat in beeld bracht, tilt alles naar een hoger niveau. Vooral omdat hij in die albums een zeer donkere tekenstijl had (letterlijk dan, met véél zwart).

Malik kon dat in Archie Cash ook goed. Het zal er de tijd voor geweest zijn, om zulke strips te lezen. Je ziet wel vaker van die tendenzen.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

Wat mij betreft zijn de eerste 10 schemerwoudes veruit t beste dat Hermann heeft gemaakt, samen met Manhattan Beach. 1957. Om de een of andere reden pakte dat one shot mij echt. Het is wat mij betreft ook het enige echt geslaagde samenwerkingsverband met zijn zoon (al moet ik pa Anderson nog eens kopen misschien). Hoe beviel t laatste album van de twee? Overigens vind ik veelal Hermann's oude zwart wit werk beter dan zijn gekleurde albums. Wat vinden jullie? Wat me wel altijd wat heeft gestoord in zijn werk is de wat slordige anatomie en zijn vreselijk getekende vrouwen (die ik in zijn zwart wit periode overigens ook beter getekend vond)

Link naar reactie

De tekenstijl en albums van Bernard Prince die Tom B aangaf ook altijd als het beste van Hermann gevonden.

Die piek qua tekeningen (behalve Comanche ) heeft hij nooit meer bereikt.

In zijn andere series zijn nog heel wat sterke verhalen maar tekentechnisch was altijd net iets minder.

De laatste jaren zijn met de ouderdom zijn tekeningen sterk achteruit gegaan.

Link naar reactie

Caatinga vind ik het beste. En Sarajevo-Tango mag er ook wezen. Daarnaast nog zoveel knappe strips in de reeksen Jeremiah, Comanche, Schemerwoude en Bernard Prince. En hij kan mooie vrouwen tekenen (Comanche) maar wil dat blijkbaar bewust niet. Het hoort nu eenmaal bij zijn tekenstijl. Hermann is top!

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Zowel Casemate als dBD, de twee belangrijkste Franse stripinfomagazines, besteden ruime aandacht met interviews aan Hermann. Uit een van die interviews leerde ik dat de expo voor Angoulême uit een tweehonderdtal originelen zal bestaan, onderverdeeld in thematische onderwerpen zoals de regen, de nacht, de woestijn, enzovoort.

 

Hermann bezit zelf nog 3/5 van zijn originelen en hij twijfelt momenteel harder dan ooit om een grote verkooptentoonstelling te laten organiseren. Hij denkt namelijk ook al aan later, wanneer hij er niet meer is. In België behoren originelen tot de erfenis waar zijn zoon volgens Hermann vermoedelijk zijn appartement voor zal moeten verkopen om de successierechten te kunnen betalen. Hermann denkt er ook wel aan om eventueel originelen te schenken aan diverse musea in Vlaanderen, Brussel en Wallonië (zoals Schuiten heeft gedaan), maar in een ander interview raadde hij zijn zoon integendeel aan om zijn originelen gewoon te verbranden, liefst met uitnodiging van de fiscus die kan toezien op de vernietiging van het eigendom.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...