Ga naar inhoud

Mijn Verzameling


Skinny

Recommended Posts

3 uren geleden, Ron P zei:

 

Dus iemand tips voor degelijke en stevige boekensteunen? Welke gebruiken jullie?

 

Ik gebruik deze van Ikea, vastclipbaar op de billy-kast:

lot-of-4-ikea-inreda-clip-on-shelf-booke

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
3 hours ago, Ron P said:

Iemand ervaringen met deze? Deze moeten dan zal redelijk zwaar zijn zodat ze niet omvallen, of zie ik dat verkeerd?

 

 

Ik heb niks anders dan dergelijke boekensteunen, en ik gebruik ze zowel voor mijn strips als mijn boeken als mijn CD's. Het zijn volgens mij de meest simpele en universeel bruikbare  boekensteunen die er zijn. Ze bestaan in verschillende maten. Voor strips en andere grote boeken kun je best de grote versie nemen. En de grote versie kun je evengoed voor kleinere boeken gebruiken door de boekensteun op de lange zijde te zetten i.p.v. de korte.

 

1775090_2_xnl.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, bouncer zei:

http://www.props.fhj.nl/nieuws/stripboeken-verzamelaar-guido-de-bui/

 

Artikel over "de woede van een verzamelaar", vooral de term "hobbywinkel " uit perspectief van de verzamelaar is een interessant gegeven.

 

 

 

 

 

Zijn verzameling past nog net in zijn huis...

Dan moet ik toch weer spontaan denken aan die iconische aflevering van Jambers, waarin een verzamelaar wordt opgevoerd die dan maar een tweede huis kocht om zijn strips te kunnen blijven in onder brengen... :e005:

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
3 uren geleden, Chorasan zei:

Zijn verzameling past nog net in zijn huis...

Dan moet ik toch weer spontaan denken aan die iconische aflevering van Jambers, waarin een verzamelaar wordt opgevoerd die dan maar een tweede huis kocht om zijn strips te kunnen blijven in onder brengen... :e005:

Tweede huis? :e010: Een extra IKEA kast is al een heftig bespreekpunt in huize Rik :e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
9 minuten geleden, lukoste zei:

Bij mij moeten boeken en strips steeds exact gelijk staan met het voorste boordje van de legplank. Ik vind het niet zo mooi als ze diep in de kast staan.

 

En op 1 kast na, staan op al mijn kasten deuren.

Ik had de strips eerst ook meer naar voor staan in de kasten, maar vind het zoals nu toch mooier.

 

Deuren op de kasten heb ik bewust niet gekozen, niets mooier als de kamer binnenkomen en dan direct een overzicht hebben. Zonde als dit allemaal achter gesloten deuren moet staan.

Link naar reactie
Op 18-3-2018 om 17:18, Paul_NL zei:

De boeken die erop staan houden de houder op zijn plaats.

 

Op 18-3-2018 om 17:07, Ron P zei:

Heeft de Ikea deze nog? Want die heb ik niet zo direct op hun site gevonden. Iemand ervaringen met deze? Deze moeten dan zal redelijk zwaar zijn zodat ze niet omvallen, of zie ik dat verkeerd?

 

 

boekensteun.jpg

Ik haat deze spullen. Ze zijn niet praktisch, en ze beschadigen de onderste rand van de de strip die net niet op het horizontale plaat staat wanneer je het geheel bijeendrukt.

Link naar reactie
19 uren geleden, linthout zei:

Die verzamelaar met dat tweede huis is Roger Decadt.

Een zeer aangenaam mens. Wellicht heeft hij de grootste verzameling van Belgie.

 

Nou, er zou een Vlaamse dokter zijn die in de USA werkt en zijn magazijn heeft in de haven van Zeebrugge wiens verzameling groter zou zijn.

Link naar reactie
13 uren geleden, Hamirubi zei:

Je haalt de strips even uit het rek en plaatst ze op de steun: je drukt het geheel niet bijeen.

Haha, ja dat is de theorie. In de praktijk is dat heel onpraktisch. Ik zou bijna zeggen: ondoenbaar. Want je gaat sowieso de strips wat bij elkaar schuiven als je je strip weer in het rek zet, en dan heb je weer prijs: beschadeging van de srip die grenst aan die hortizontale plaat. 

Bovendien, met die plaat onder een deel van je stripboeken, staan die strips niet meer op dezelfde hoogte. Als de stripreeks breder is dan de plaat oogt dit rommelig. En als de stripreeks op het rek staan maar dan eentje uit die reeks op de plaat, dan hoeft het ook niet voor mij.

Neen, voor mij voldoende redenen om die dingen buiten te gooien (wat ook gebeurd is).

 

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Olav zei:

Haha, ja dat is de theorie. In de praktijk is dat heel onpraktisch. Ik zou bijna zeggen: ondoenbaar. Want je gaat sowieso de strips wat bij elkaar schuiven als je je strip weer in het rek zet, en dan heb je weer prijs: beschadiging van de strip die grenst aan die horizontale plaat. 

Bovendien, met die plaat onder een deel van je stripboeken, staan die strips niet meer op dezelfde hoogte. Als de stripreeks breder is dan de plaat oogt dit rommelig. En als de stripreeks op het rek staan maar dan eentje uit die reeks op de plaat, dan hoeft het ook niet voor mij.

Neen, voor mij voldoende redenen om die dingen buiten te gooien (wat ook gebeurd is).

Ik moet mij daar bij aansluiten, dat zou mij dus ook storen. Deze zullen het dus niet worden :e002:

Link naar reactie
12 uren geleden, Timhardt zei:

Je mixt HC'S met SC'S die alles natuurlijk bijeenhouden. Veel mooier.

Dat probeer ik inderdaad ook zo veel mogelijk te doen, en dan aan de buitenzijde hardcovers zetten. Maar dat gaat niet altijd. Ik zet alle strips per uitgeverij en dan zoveel mogelijk op alfabet. Maar dan stoort het mij dat je soms grote hardcovers hebt met daarnaast kleine softcovers en dan weer bijvoorbeeld grote softcovers. Dus rangschik ik eerste de grootste en zo naar klein. Probleem is dan weer dat ik bij sommige uitgeverijen enkel softcovers heb, en ik dus niet kan mixen met hardcovers. De laatste softcovers moet je wat scheef zetten want anders vallen die gewoon om, maar na een tijdje beginnen die wat krom te trekken. Daar wil ik dus een mooie oplossing voor vinden, waardoor de strips niet beschadigd gaan worden uiteraard :e002:

Link naar reactie
  • 6 months later...
Op ‎18‎/‎03‎/‎2018 om 16:07, Ron P zei:

Door het slechte weer heb ik eens de tijd gehad om mijn kasten te herorganiseren. Alles per uitgeverij gezet. Het ziet er weinig uit, maar vergis je niet, dit zijn 3800 strips :e002: Plaatsproblemen zal ik niet vlug hebben.

 

Persoonlijk vind ik het zo beter als de foto's enkele pagina's terug hier. De derde wand moet ik nog wel uitsorteren.

 

Alleen zou ik nog graag wat fatsoenlijke boekensteunen hebben om (vooral) de softcovers te ondersteunen. Nu moet ik de laatste in de rij schuin zetten zodat ze niet omvallen. Maar daardoor buigen die softcovers na een tijdje door. Dus iemand tips voor degelijke en stevige boekensteunen? Welke gebruiken jullie?

IMG_20180318_095735238.jpg

IMG_20180318_095759668.jpg

ik zou graag willen weten wat je all maten qua hoogte en breedte aangehouden hebt.

Ik heb een ruimte vrij kunnen maken en ben aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn en wat ik in gedachten had komt overeen met wat ik hier zie.

En hoe heb je de horizontale plankjes bevestigd?

ziet er echt mooi uit.

Hoor het graag,

 

Link naar reactie

Net nog iemand geschokeerd door te zeggen dat ik boeken durf weggooien. 😎 Ik vind mijn boeken en strips ook wel belangrijk, maar ik besef ook wel dat er van sommige echt wel te veel zijn, en als die me dan niet bevallen, blijven ze niet in mijn verzamelling (eufemisme), en maak ik plaats voor nieuwe.

Link naar reactie
17 uren geleden, Willem zei:

ik zou graag willen weten wat je all maten qua hoogte en breedte aangehouden hebt.

Ik heb een ruimte vrij kunnen maken en ben aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn en wat ik in gedachten had komt overeen met wat ik hier zie.

En hoe heb je de horizontale plankjes bevestigd?

ziet er echt mooi uit.

Hoor het graag,

Qua formaat zou ik aanraden om hokjes van 50 cm aan te houden tegen het doorbuigen van de planken, 25 cm diep en 33-35 cm hoog. Voor mijn collectie zijn dat de meest ideale maten, daarnaast een kastje voor de grotere formaat boeken, het is onmogelijk om alles op volgorde te zetten.

Link naar reactie
3 hours ago, Hamirubi said:

Je doneert dan aan Kringwinkel of Oxfam bookshop?

Of ik geef ze weg aan iemand die ik ken, of ik gooi ze bij het oud papier voor recyclage. Ik verkoop ze ook, en als niemand ze wilt kopen, is het omdat niemand ze wilt. Ik ben daar tamelijk nuchter in. Doneren in kringwinkels is gewoon onzin. Onder andere omdat je gratis boeken kunt ontlenen in de bibliotheek. Voor boeken is er gewoon geen behoefte aan die kringlooptoestanden. Tweedehands stripspeciaalzaken en echte tweedehands boekenwinkels zijn een andere kwestie. Die hebben ook veel meer respect voor boeken en strips. Kringloopwinkels behandelen boeken als bulkgoederen.

Link naar reactie
18 uren geleden, Willem zei:

ik zou graag willen weten wat je all maten qua hoogte en breedte aangehouden hebt.

Ik heb een ruimte vrij kunnen maken en ben aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn en wat ik in gedachten had komt overeen met wat ik hier zie.

En hoe heb je de horizontale plankjes bevestigd?

ziet er echt mooi uit.

Hoor het graag,

 

 

1 uur terug, Bonte zei:

Qua formaat zou ik aanraden om hokjes van 50 cm aan te houden tegen het doorbuigen van de planken, 25 cm diep en 33-35 cm hoog. Voor mijn collectie zijn dat de meest ideale maten, daarnaast een kastje voor de grotere formaat boeken, het is onmogelijk om alles op volgorde te zetten.

M.a.w. de Billy kasten (smalle uitvoering) van Ikea zijn een goede start. Als je ervoor kiest om zoveel mogelijk vakken van 32 à 33 cm in te stellen kom je uit op één vak dat wat minder hoog is dan de gebruikelijke formaten voor strips. Daar kan je dan kleinere graphic novels kwijt. Althans zo doe ik het...

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
1 minuut geleden, Jason Fly zei:

 

M.a.w. de Billy kasten (smalle uitvoering) van Ikea zijn een goede start. Als je ervoor kiest om zoveel mogelijk vakken van 32 à 33 cm in te stellen kom je uit op één vak dat wat minder hoog is dan de gebruikelijke formaten voor strips. Daar kan je dan kleinere graphic novels kwijt. Althans zo doe ik het...

Yep, Billy kasten gebruik ik het meest als het niet op maat moet zijn, simpel, goedkoop en de smalle versie is stevig genoeg voor strips.

 

 

billy.png

Link naar reactie

De brede Billykast is ook een optie maar daarbij moet je uiteraard beter op het draaggewicht van de planken letten.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
17 minuten geleden, Jason Fly zei:

 

M.a.w. de Billy kasten (smalle uitvoering) van Ikea zijn een goede start. Als je ervoor kiest om zoveel mogelijk vakken van 32 à 33 cm in te stellen kom je uit op één vak dat wat minder hoog is dan de gebruikelijke formaten voor strips. Daar kan je dan kleinere graphic novels kwijt. Althans zo doe ik het...

De smalle Billy's gebruik ik ook. Die van mij hebben nog een vaste plank in het midden waardoor de verdeling van de hoogte beperkt is. Voor oblong formaat, en voor sommige andere buitenformaat strips, zijn de Billy's niet diep genoeg. Dan zou 32 cm diepte beter zijn (en voor Chris Wares monogram zelfs 35 cm, maar daar heb je sowieso een aparte kast voor nodig). Die oblongs liggen nu overigens plat in de kleine vakjes die 'over' zijn, dus zo'n probleem hoeft het nu ook weer niet te zijn.

Link naar reactie
25 minuten geleden, esteban² zei:

De planken van de brede versie, zoals ik heb, hangen inderdaad heel snel door.  En dan moet het schap niet eens vol staan.

Maximumgewicht voor de smalle is 14 kg, 30kg voor de brede.

Ik tel dat voor de brede echt wel uit. 

Mijn reeksen van hardcover integrales staan in het onderste vak.

In de lengte past de reeks 'Alle belevenissen van Jommeke' (55 kleine bundelingen) er net in.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
16 minuten geleden, Jason Fly zei:

Maximumgewicht voor de smalle is 14 kg, 30kg voor de brede.

Ik tel dat voor de brede echt wel uit. 

Mijn reeksen van hardcover integrales staan in het onderste vak.

In de lengte past de reeks 'Alle belevenissen van Jommeke' (55 kleine bundelingen) er net in.

Hoe weet je of bereken je dit maximum gewicht?

Link naar reactie
1 uur geleden, Bonte zei:

Yep, Billy kasten gebruik ik het meest als het niet op maat moet zijn, simpel, goedkoop en de smalle versie is stevig genoeg voor strips.

 

 

billy.png

Bedankt allemaal voor jullie reactie's.

Ik zie wel dat ik in ieder geval bij de Ikea moet gaan kijken.

Ben net aan het meten geweest maar door een verlaagd plafond kom ik op 232 cm en dat is een lastige maat voor een bestaande kast.

Ik zal hem vermoedelijk toch zelf gaan maken maar nogmaals bedankt voor jullie reactie's.

Link naar reactie
21 uren geleden, Willem zei:

ik zou graag willen weten wat je all maten qua hoogte en breedte aangehouden hebt.

Ik heb een ruimte vrij kunnen maken en ben aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn en wat ik in gedachten had komt overeen met wat ik hier zie.

En hoe heb je de horizontale plankjes bevestigd?

ziet er echt mooi uit.

Hoor het graag,

 

Bedankt, ik ben er zelf ook heel blij mee. De leggers zijn vaste ingewerkte leggers van 2.5cm dikte. Extra dik dus. En ingewerkt (zie foto) omdat ik geen leggers wou die gewoon los op een klein pinnetje liggen. Doorbuigen zou dus niet mogen. (the horror, leggers die doorbuigen en in elkaar vallen)

 

Afmetingen van een hokje

breedte=63cm

hoogte=36cm

diepte=38cm

legger=2.5cm

 

 

legger.JPG

Link naar reactie

Nu bij het verhuizen ook aan het (eindelijk) sorteren gedacht.

 

Eerst de taal : de Nederlandse apart, de Franse apart, de Engelse apart, de Duitse apart, nog anderen (Pools, Deens, Spaans,...)

 

De Nederlandse per reeks (zie maar naar Lucky Luke)

De Franstalige per uitgeverij

 

En dan de uitzonderingen : Kinderboeken, Brabant Strip-uitgaven, uitgeverij Hauwaerts, Bonte, Arcadia en Talent, Erotische werken, de Reeksen (Kuifjes Specials, Concorde, Metro,...)

 

Toch al meer bijeen, maar toch nog een zoektocht

Link naar reactie

ik ben zo op "thema" danwel "format" aan het zetten geweest....

 

Maar zonder duidelijke indicatie (kaartjes ofzo) dus ik ben me nu ROT aan het zoeken als ik een los deel of een serie zoek...

 

Staat het nu bij de Expedia bij de miniseries, of op de plank bij de losse miniseries of toch in die doos met losse deeltjes? Staat het nu bij die andere reeks waar het wel op leek of had ik die nu op die stapel gelegd van "alles van die schrijver" ...


Zo ontdekte ik van de week ineens 4 albums met tekeningen erin... die dus bij mijn artbooks moeten staan volgens mijn eigen thematiek. Maar die dus in de haast op een "nog te verwerken stapel" lagen en daarna snel tussen de reguliere reeksen (dus verwerkt, zeg maar :) ) gestopt.... zonder na te denken eigenlijk.

 

Met andere woorden: dat is NIET aan te bevelen :)

Behalve als je een nieuwe zoektocht in je eigen collectie op prijs stelt en op die manier goede herinneringen naar boven komen :)

 


 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...