Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

"Investigation 13"; laat me het kort houden en even een scène aanhalen. Een studenten moeten in naam der wetenschap een nacht doorbrengen in een haunted psychiatrisch centrum. Student A, de namen maken echt niet uit in deze amateurfilm, denkt dat student B knoeit met de metingen om later geen gezichtsverlies te lijden en gaat de confrontatie aan. B zegt naar waarheid dat het onderzoek zuiver verloopt en het publiek weet het. Vrij standaard maar de acteur die B speelt, staat zo slecht te acteren dat het totaal ongeloofwaardig overkomt. Jep, dat soort film was het.

Link naar reactie

Zaterdagavond staat Onoda gepland.

It better be good!

 

Samenvatting: "Japan in het jaar 1944. De twintiger Hiroo Onoda is bij de geheime dienst opgeleid waar hem een aparte filosofie wordt aangeleerd. Daarna wordt hij naar de Lubang-eilanden gestuurd in de Filipijnen waar Amerikaanse soldaten op het punt staan te landen. In afwachting van het Japanse leger begint Onoda een guerrillaoorlog tegen de Amerikanen."

 

l_affiche-onoda-min-1.thumb.jpg.7d0eee4fac3410d824fca5811bda9405.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

"Last Night in Soho"

 

Ik heb het al eerder gezegd en blijf het herhalen; Britten hebben aanleg voor horror. Drama kunnen ze, comedy doen ze nog altijd beter dan wie dan ook. Detective mysteries zijn hun grootste exportproduct naast bonen in tomatensaus uit blik en Bentleys. Maar een horrorfilm die de adem afsnijdt en de bilspieren aanspant? Meh, daarvoor moet je naar Seoel of de andere kant van de Atlantische oceaan maar niet naar Londen.

"Last Night in Soho" is een Britse film die in de Proximus-catalogus onder "horror" werd gestopt. Beetje jammer want voor puristen valt hij net iets te mager uit. Het tempo is wat te traag, de spanning wordt net niet hoog genoeg opgespannen en de bovennatuurlijke elementen worden net niet diep genoeg uitgewerkt. Als een paranormaal mystery daarentegen werkt de film dan weer heel goed en bevat ze een paar scènes die onvoorstelbaar knap gedaan zijn. Het verhaal mocht misschien iets meer uitgewerkt worden maar dan duurde de nu al lange film nog een half uur langer. Niet dat het saai of sloom werd, het tempo ligt nog altijd ontzettend hoog en er wordt enorm veel verteld.

Wat ik ook leuk vond, was het thema van de "nostalgie" of beter de idealisering van de jaren '60 en hoe die langzaam aan uitgehold werd. Naarmate de film vordert, krijgen we meer en meer de donkere kantjes van de periode te zien die met de mantel der liefde weggestopt wordt.
Dus ja, een horrorfilm voor mensen die niet van horror houden.

 

 

Link naar reactie

"The Perverted Guide to Ideology"

 

Het documentairefestival Docville opende eerder deze week met twee films waarin ik heel, héél erg geïnteresseerd was; "The Perverted Guide to Ideology" en "The Perverted Guide to Cinema", telkens met filosoof Slavoj Zizek.

Maar vooraleer ik mijn mening geef, nog even dit; fuck you, Docville. Als ik naar een filmfestival ga, is dat om film te zien, niet een film. En als jullie twee gelijkaardige films programmeren op één avond, zijn er misschien wel mensen die ze beide willen zien. Waarom Zizek's geperverteerde filmgids begon toen de andere nog lang niet gedaan was, snap ik niet maar ik blijf pissig. Fuck you.

Soit, 't vies filmpje over ideologie, dus. In het kort, aan het hand van filmfragmenten houdt Slavoj Zizek een lezing over de verschillende aspecten van het idee "ideologie". Er wordt in bepaalde kringen nogal lacherig gedaan over Zizek. Hij zou geen echte filosoof zijn maar een charlatan and so on and so on. In mijn ogen is hij wel een serieuze filosoof die probeert op een niet-academische manier heel erg academische ideeën te verdedigen. Goed, soms maakt hij heel erg wilde bochten maar hij is geen charlatan die wat citaten rondstrooit, hij is een academicus pure et dure.

En net daarin schuilt het probleem van "The Perverted Guide to Ideology". Hij vertelt zinnige dingen en het gebruik van films om complexe, abstracte ideeën te concretiseren, is heel goed. Alleen, twee uur is wel erg lang, film blijft nog altijd een vrij passief medium in die betekenis dat het niet mogelijk is om vragen als "ja maar ge spreekt nu al twee uur over De Mens tegen De Ideologie maar hoe zit het met De Groep tegen de De Ideologie", Zizek spreekt met een vuistdik accent, de film was in het Engels maar had geen ondertitels en het wordt bij momenten helaas wel heel erg academisch. Voor amateurs zoals ik, was dit wel erg vermoeiend.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

"The Stylist"

 

Ik kan geen hout van deze film maken. Deze Amerikaanse film over een psychopathische kapster is geen horror of thriller. Daarvoor was de suspense gewoon veel te slap en het verhaal veel te voorspelbaar.

Als drama faalt de film evenzeer. Een goed drama valt of staat in mijn ogen althans, met de acteurs en de fotografie maar "The Stylist" had maar meh acteurs en op de emotioneel geladen momenten laat de fotografie het afweten. De ontknoping bijvoorbeeld had moeten inslaan als Bayraktar op een Russische tank maar miste compleet zijn doel.

Nochtans biedt het thema van identiteitsverandering oftewel "sociale en emotionele imitatie" genoeg stof om er een goeie film of serie van te maken maar alles bleef zo oppervlakkig en saai. Totale miskleun.

 

"Goodbye Emmanuelle"

 

Uit welke stoffige bananendoos hadden de programmeurs van VTM4 deze gehaald?!

Dit was één van de laatste Emmanuelle-films met Sylvia Kristel (later heeft ze nog één keer de rol hernomen) en hierna begon, als ik me niet vergis, het Italiaanse exploitation-circus van Emanuelle.
En fok, dit is echt niet mooi oud geworden. De hele neokoloniale vibe waarin de lokale bevolking zich dienstig opstelt tegenover de blanken( allemaal stinkend rijk en als ze niet aan het vogelen zijn, denken ze over een glas cognac na over vogelen) komt onwaarschijnlijk fout en zelfs neerbuigend over  Het verhaal heeft weinig om het lijf (HA!) en slentert eigenlijk gewoon van de ene gekunstelde, houterige naaktscène naar de andere.

Ik wou zeggen dat er sinds 1977, toen deze, nu ja, films uitkwam, veel veranderd was maar de waarheid is dat in 1972 "Deep Throat" al was uitgekomen en "Goodbye Emmanuelle" eigenlijk al bij haar release achterhaald was.

 

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 15/7/2022 om 05:47, esteban² zei:

Everything Everywhere All at Once is één van mijn most anticipated movies voor 2022.  I mean, Swiss Army Man ... Meer overtuigingskracht is onnodig.

Hele goeie film, maar een half uur te lang.

En die Jacky Chan look-a-like haalde me de hele tijd uit de film. Ondertussen weet ik dat het dat ventje uit Raiders of the lost ark is, wat het nog vreemder maakt.

Link naar reactie
24 minuten geleden, TDPB zei:

Hele goeie film, maar een half uur te lang.

En die Jacky Chan look-a-like haalde me de hele tijd uit de film. Ondertussen weet ik dat het dat ventje uit Raiders of the lost ark is, wat het nog vreemder maakt.


Short Round? 😎 Wist ik niet.  Nóg een reden! 

PS: The Temple of Doom 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

In de jaren '90 had ik de indruk dat Sweet Home Alabama constant in films werd gedraaid en ik zit er eigenlijk niet zo ver van af. :P

Het zat o.a. in blockbusters zoals Forrest Gump, Crimson Tide, Con Air... die laatste twee waren trouwens allebei geproduceerd door Jerry Bruckheimer en er zat maar 2 jaar tussen die films. Komaan, was het zo moeilijk om een andere song te vinden in de plaats van eentje die je pas in een andere film hebt gebruikt?

Link naar reactie
  • 2 months later...
3 uren geleden, TDPB zei:

Ik dacht dat dat iets te maken zou hebben met de hoofdplot, maar blijkbaar niet.

 

Volgens schrijver/regisseur Jordan Peele zijn de paarden, de aap en 'de wolk' allemaal thematisch geconnecteerd.

Om het zonder te veel uitwijding samen te vatten: de eeuwige strijd om het primaire in een wezen te temmen.

En dat dient dan ook als een metafoor voor de maatschappij.

 

Us vind ik zijn beste film, al vraagt het wel behoorlijk wat suspension of disbelief.

 

afbeelding.thumb.png.c924d6b42c3a6f13977f3b0513a1cc25.png

 

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

En dat dient dan ook als een metafoor voor de maatschappij.

 

Je kunt zowat alles zien als een metafoor voor de maatschappij. Dat is gewoon een van de vele kant-en-klaar ethische verantwoorde verdediginngen van de marketingafdeling van films/boeken/strips/toneel en massa's andere rommel die eigenlijk niets te maken heeft met wetenschappelijk verantwoorde studies..

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik probeer nog in te schatten of ik al dan niet Asteroid City moet gaan zien.

Bij the French Dispatch in 2021 was ik helemaal zoned out.

Ik bedoel... meestal hebben Wes Anderson films met hun steriele en symmetrische cinematografie een soort effect op mij waarvan ik vermoed dat het overeenkomt met een disconnecterende drugservaring.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
17 minuten geleden, Peter Motte zei:

Er ging op een bepaald moment het gerucht dat de nieuwe James Bond een vrouw zou zijn. Nu was dat alleen maar een gerucht,

 

Euh... dat was een verhaallijn in de laatste Daniël Craig-film. (No Time to Die - 2021)

James Bond werkte niet langer voor MI6 en de codenaam 007 was daardoor overgedragen aan het personage Nomi gespeeld door Lashana Lynch.

 

afbeelding.thumb.png.ce1b014ea0b69945d184e77b597002c0.png

 

Link naar reactie
Op 28/6/2023 om 17:54, cinco zei:

Ik probeer nog in te schatten of ik al dan niet Asteroid City moet gaan zien.

Bij the French Dispatch in 2021 was ik helemaal zoned out.

Ik bedoel... meestal hebben Wes Anderson films met hun steriele en symmetrische cinematografie een soort effect op mij waarvan ik vermoed dat het overeenkomt met een disconnecterende drugservaring.

 

 

 

 

Ik zou die zeker gaan kijken zijn. :) The Life Aquatic had mij ook op emotioneel vlak helemaal mee in de bioscoop. Al begrijp ik perfect dat het soms heel moeilijk kan zijn daar echt "in" te geraken, mijn cinema-gezel had daar toen ook moeite mee, die afstand door het erg gestileerde rare sfeertje.  Zelfde verhaal met The Darjeeling Limited. Mij lukt het om me daar in te wentelen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Oppenheimer staat op de lijst maar de grote zalen staan meestal gereserveerd voor Barbie, als het in een kleine zaal moet dan kijk ik liever thuis op een groot scherm zonder popcorn fretters.

 

Gisteren Barbie gezien en die was eigenlijk de max, veel film referenties en best wel herkenbare situaties die ze bloot leggen. Ik heb zelf ook de Godfather opgedrongen aan m’n dochter en voor Photoshop problemen komt iedereen naar mij, zo grappig. Goed om te zien dat Mattel zichzelf niet zo serieus neemt en dat de film gericht is naar een ouder publiek die opgegroeid is met Barbie, niet naar de kinderen die er nu mee spelen. De zaal zat propvol en 80% waren vrouwen van 20+, de sfeer zat er goed in.

 

 

SEI_133219783-cb21.jpg?quality=90&strip=

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...