Ga naar inhoud

De Klassieke Leesclub: Het Geheim Van De Zwaardvis


Het geheim van de zwaardvis  

28 leden hebben gestemd

  1. 1. Na het lezen van "Het geheim van de zwaardvis" van Edgar P. Jacobs: wordt dit terecht beschouwd als een klassieker?

    • Ja
      17
    • Nee
      9
    • Geen mening
      2


Recommended Posts

Geen enkele van de gebruikte vliegtuigtypen bestond toen het verhaal werd geschreven. Straaljagers waren toen nog heel nieuw. Bovendien wordt vaak de term "raketvliegtuig" gebruikt. De Golden Rocket heet niet voor niets "rocket". Raketvliegtuigen hebben zelfs tot op heden nauwelijks gevlogen. Ik denk dat alleen de X-15 en de Space Shuttle raketvliegtuigen waren.

De Zwaardvis zelf is een supergesofisticeerde straaljager, die onder water kan vliegen, en vanuit het water kan opstijgen.

Enzovoort...

Link naar reactie

Geen enkele van de gebruikte vliegtuigtypen bestond toen het verhaal werd geschreven. Straaljagers waren toen nog heel nieuw. Bovendien wordt vaak de term "raketvliegtuig" gebruikt. De Golden Rocket heet niet voor niets "rocket". Raketvliegtuigen hebben zelfs tot op heden nauwelijks gevlogen. Ik denk dat alleen de X-15 en de Space Shuttle raketvliegtuigen waren.

De Zwaardvis zelf is een supergesofisticeerde straaljager, die onder water kan vliegen, en vanuit het water kan opstijgen.

Enzovoort...

 

Helemaal mee eens Peter: 'Het geheim van de zwaardvis is' (nog steeds !) science fiction.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Goed artikel over raketvliegtuigen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket-powered_aircraft

 

Er waren zeer veel experimentele toestellen, al heel vroeg.

Zelfs sommige van de bekende, zoals de Messerschmitt Me 163 Komet, blijken nauwelijks efficiënt te zijn geweest.

Het is al bij al een interessante geschiedenis.

Link naar reactie

Ik lees hier heel veel zijsprongetjes en weetjes maar waar het omgaat: Is dit boek een klassieker? Mijn mening is van niet. Dat het science fiction is en weet ik veel meer doet niet zo ter zake.

 

Het is ook géén klassieker omdat er vliegtuigtuigjes in staan, het is een klassieker omdat hij een hele generatie tekenaars heeft geïnspireerd met zijn kleur-,verhaal- en tekenkunst...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Het is gewoon geen klassieker, er stemmen 9 mensen nee (plus eentje zonder mening, dus dat is ook geen klassieker) tegen 12 ja.

Dat is dus een kleine meerderheid voor ja...Een echte klassieker...Daar stemt haast iedereen JA op...Toch?

 

We hebben géén criteria geformuleerd waarlangs we beoordelen of een album voldoet aan het predicaat klassieker. We hebben ook niet bepaald hoe we de stemming wegen.

Kortom Willy, het blijft een hoge mate van emotie en onderbuikgevoel of het een klassieker is of niet...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Alle boeken van B&M zijn klassiekers. Waarom? Omdat het klassiekers zijn.

 

V voor Vendetta vind ik een kutboek, maar het is wel een klassieker.

 

Wat een taalgebruik Jos, maar wel klassiek  :e012:

 

Klassieker of niet.... Er is 100 keer gereageerd op deze post dus er wordt in ieder geval discussie over gevoerd...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

We hebben géén criteria geformuleerd waarlangs we beoordelen of een album voldoet aan het predicaat klassieker. We hebben ook niet bepaald hoe we de stemming wegen.

Kortom Willy, het blijft een hoge mate van emotie en onderbuikgevoel of het een klassieker is of niet...

 

We hebben nog geen enkel album met 100% 'ja'. En ik denk dat 100% nooit zal worden gehaald.

 

Volgens mij zijn zo goed als alle B&M's klassiekers, behalve Het Halssnoer en De 3 Formules.

 

Met andere woorden; deze polls hebben geen enkele zin. Zij die ja stemmen blijven bij hun mening, zij die nee stemmen bij hun mening en iedereen interpreteert de resultaten zodat het in hun straatje past.

Link naar reactie

Het begint erop te lijken.

Maar daarin verschillen deze polls niet van de poll-resultaten die je bijv. op De Stripspeciaalzaak.be vindt.

Zelfs als je polls alleen maar zou baseren op verkoopresultaten (zals de Verkooptop 10 op stripspeciaalzaak.be), dan steun je weer op populariteit, en waarschijnlijk nog meer dan in deze polls.

 

Overigens vind ik het niet belangrijk dat 100% wordt gehaald. Dat speelt volgens mij geen enkele rol. Het zou wat lijken op een democratische verkiezing in de Sovjet-Unie.

Link naar reactie

Met andere woorden; deze polls hebben geen enkele zin. Zij die ja stemmen blijven bij hun mening, zij die nee stemmen bij hun mening en iedereen interpreteert de resultaten zodat het in hun straatje past.

Het is allemaal relatief. Ik vraag me af wat de huidige Marvel/DC generatie filmkijkers van Citizen Kane, North by Northwest of Metropolis denkt. Filmklassiekers???

Link naar reactie

Het is allemaal relatief. Ik vraag me af wat de huidige Marvel/DC generatie filmkijkers van Citizen Kane, North by Northwest of Metropolis denkt. Filmklassiekers???

 

Metropolis is qua verhaal matig en visueel geweldig, maar zeker wel een klassieker. M is de beste film van Lang wat mij betreft, die is nog steeds uitermate onderhoudend. Ik gebruik de 2e Avengers film als slaapmiddel tegenwoordig, ik probeer me er al drie avonden doorheen te worstelen  :e011:

Link naar reactie

Het is allemaal relatief. Ik vraag me af wat de huidige Marvel/DC generatie filmkijkers van Citizen Kane, North by Northwest of Metropolis denkt. Filmklassiekers???

Ik denk dat de meeste mensen van die generatie (waar ikzelf toebehoor) die films nog nooit gezien hebben, sommigen hebben er waarschijnlijk nog niet eens van gehoord.

Link naar reactie

Ik denk dat de meeste van die films (en ook een hele hoop andere Hitchcock's) klassiekers zijn en inderdaad, Metropolis is visuueel nog altijd indrukwekkend alhoewel de film bijna 90 jaar oud is.

 

Je gaat echter altijd hebben dat de plot in vergelijking met de huidige scenario's heel simpel is en het acteerwerk ook niet meer van deze tijd is (zelfs de Hitchcock's van de jaren '50 en begin '60 hebben daar last van).

Net zoals De Zwaardvis was hét thema in die tijd de Koude Oorlog en de bedreiging van de 'Gelen'.

 

Daarom ook dat (naar analogie met strips) je die ook met de mindset van die tijd moet bekijken.

Link naar reactie

Nee ik eis helemaal niks maar ik vind het geheim van de zwaardvis geen klassieker. Kleine staat met atoombommen zou alleen kunnen als de rest dat niet had.

Dat doet me er trouwens aan denken: telkens als Noord-Korea een raket afvuurt, staat de wereld op z'n kop. Zeker nu ze al bewaren dat ze ook fusiebommen hebben (wat ik trouwens niet geloof).

Noord-Korea: 25 miljoen inwoners.

Link naar reactie

Dat noemen we demoniseren en de boel verdraaien. Zo is ons ook wel eens verteld dat Servie het op 4 na sterkste en grootste leger ter wereld had. Je moet het maar geloven...Irak van Saddam Hoessein was mogelijk nog gevaarlijker met zijn tientallen miljoenen special forces en 6 miljard waterstofbommen om over de 89 vliegdekschepen nog maar te zwijgen.

 

Volgens mij gaat de discussie over het feit of de zwaardvis wel of niet een klassieker is en niet over de geloofwaardigheid van het verhaal.

Als we de geloofwaardigheid ter discussie gaan stellen dan heb ik nog wel een aantal boekenkasten vol albums die nog veel minder geloofwaardig zijn... en neem van mij aan dat daar ook klassiekers tussen staan :e005:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Kortom we worden gemanipuleerd door de media. 

 

Gemanipuleerd? Dan zou er een groot plan moeten achter zitten, en dat geloof ik niet. Ik geloof wel dat er bij de media mensen werken die vooral zichzelf graag horen praten en daarbij niet verder kijken dan hun neus lang is.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

En hoe weet jij dat die wapens er niet waren? door..de media misschien?

Feit blijft, dat hoe je het ook wend of keert, wij elk zelf kiezen wat wij wel en niet aannemen als juiste informatie.

Zoals jij denkt te weten dat daar helemaal geen wapens waren, denken anderen dat dit wel zo is.

Heel slim, wordt er op dat sentiment ingespeeld door allerlei andere vormen van media, die proberen uit te leggen dat we allemaal gemanipuleerd worden, dat de media liegt etc.

 

Maar pak dan ook is de context erbij, op een afdeling van het nieuws werken vele mensen, zoals jij en ik, die onder grote tijdsdruk, neem de MH17 maar als voorbeeld, het nieuws moeten brengen.

Denk je nou echt dat er dan bewust gemanipuleerd wordt door middel van foute berichtgeving?

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat men door een combinatie van tijdsdruk en nieuwswaarde niet altijd kan voorkomen dat er verkeerde feiten in het nieuws kunnen worden gebracht, let op: kunnen.

Dat gebeurt echter zelden, en rectificaties worden ook gemaakt, geenszins is daar sprake van manipulatie of bewuste verdraaiing.

 

De belangen bij zaken als de massa vernietigingswapens, is dermate groot, dat wij daar als burgers niet alles over weten, de vraag is ook of dat moet en nut heeft.

Zo zou Bin Laden nog leven, Kennedy door de CIA zijn doodgeschoten, de WTC een inside job zijn, MH17 door Rusland zijn neergehaald en ga zo maar door.

Dus het heeft weinig te maken met beter lezen, maar meer met wat je besluit als waarheid aan te nemen en op basis waarvan je dat doet.

 

Maar gelukkig hebben Blake en Mortimer onze maatschappij echt gered in de Zwaardvis om maar even on topic te blijven  :e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Heb het uitgelezen. In de bieb hadden ze nog deel 2 en 3 van de driedelige uitgave. Die is eigenlijk gewoon gemaakt om niet teveel bladzijden per deel te moeten plaatsen. Beetje dom want de opdeling slaat nergens op.

 

Het is wat we nu een klassiek 'aktie' verhaal zouden noemen met nogal wat plot-twists die we nu voorspelbaar zouden noemen. Het leest nog goed alhoewel het wat te veel uitgesponnen is.

 

Een klassieker? Bekeken in het tijdsperspektief: Yes.

Link naar reactie

Alles van Jacobs is een klassieker :)

In vergelijking met veel van wat toen verscheen, en trouwens ook nu nog, hebben zijn albums kwaliteiten: de tekeningen zijn goed, er zijn nauwelijks problemen met bekende fouten zoals verkortingen, slecht perspectief, dingen die hij niet kan tekenen (sommige tekenaars blinken in het een of ander uit, maar schieten op andere vlakken te kort), inkleuring is goed, het verhaal is goed ...

Oké, misschien zijn er voorspelbare plotwendingen, maar zijn die voorspelbaar omdat ze voorspelbaar zijn, of omdat ze onder zijn invloed door anderen zo vaak werden gebruikt dat we ze nu zo goed kennen dat ze voorspelbaar werden?

Zouden zijn strips meer worden gelezen en nog bekend zijn als de helden (de "goeden") verloren van hun tegenstanders (de "kwaden")?

Is het trouwens onzin dat een megalomane leider die het in z'n bol krijgt om de wereld te veroveren, uiteindelijk het onderspit delft?

Dus zo geïdealiseerd zou ik het verhaal niet noemen. Denk je maar eens in: Khadafi: weg, Sadam Hoesein: weg, Kim in Noord-Korea: zit opgesloten in zijn eigen land (dat maar een stuk van een land is), Hitler: weg, de Japanse leiders die WOII veroorzaakten: weg ... Zo kun je lang doorgaan. Vroeg of laat botsen ze op hun grenzen.

Link naar reactie

Jerry Spring was dan weer bepalend voor Blueberry, dus zo kan je blijven verdergaan.

 

Het blijft moeilijk te definiëren wat een 'klassieker' is.

'Jerry Spring' had een grote invloed op Giraud, maar is het daarom en klassieker ? Blueberry kwam er in de gouden jaren van de strip, Jijé kwam misschien net te vroeg. Want volgens mij is de lezer bepalend voor een boek (het gaat hier om één boek) of het een klassieker wordt, en niet de tekenaar.

Het hoeft niet dé bestseller te zijn, maar het moet toch wijd verbreid bekend zijn bij het strippubliek. Een uitgeverij (en hun promotie) kan hierin het extra duwtje vormen.

Een klassieker blijft je ook aantrekken, je leest het dus meer dan eens, het blijft je boeien op één of andere manier.

De meeste strips lees ik slechts één keer, andere vind ik per toeval nog eens terug in de kast en herlees ik, maar de klassiekers zijn die welke ik geregeld herlees en die in mijn geheugen gegrift zijn.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Overigens las ik op een recensiesite dat Blueberry bepalend is geweest voor de westernstrip en mede daarom ook een klassieker is. Dat bepalende lijkt me een goeie norm. De vraag is nu of Blake en Mortimer bepalend is geweest en dan met name het geheim van de zwaardvis.

Dan wordt het moeilijk, want er is ook nog zoiets als plagiaat en imitatie.

Maar als iets alleen maar een klassieker kan zijn als iets bepalend is geweest, dan riskeer je plagiaat en imitaties te eisen. En willen we dat?

 

Voor mij is iets een klassieker als je er jaren later nog naar wilt terugkeren, omdat het ook jaren later nog altijd goed is (waarbij ik heel sluw "goed" schrijf, wat ik dus niet definieer).

Link naar reactie

Het blijft moeilijk te definiëren wat een 'klassieker' is.

'Jerry Spring' had een grote invloed op Giraud, maar is het daarom en klassieker ? Blueberry kwam er in de gouden jaren van de strip, Jijé kwam misschien net te vroeg. Want volgens mij is de lezer bepalend voor een boek (het gaat hier om één boek) of het een klassieker wordt, en niet de tekenaar.

Het hoeft niet dé bestseller te zijn, maar het moet toch wijd verbreid bekend zijn bij het strippubliek. Een uitgeverij (en hun promotie) kan hierin het extra duwtje vormen.

Een klassieker blijft je ook aantrekken, je leest het dus meer dan eens, het blijft je boeien op één of andere manier.

De meeste strips lees ik slechts één keer, andere vind ik per toeval nog eens terug in de kast en herlees ik, maar de klassiekers zijn die welke ik geregeld herlees en die in mijn geheugen gegrift zijn.

Ik schaar me hier dus grotendeels achter.

Een bestseller hoeft het niet te zijn, maar wel een steadyseller. Als het geen steadyseller is, kan het trouwens niet "wijd verbreid bekend" zijn.

Link naar reactie

Er wordt wel eens iets verkocht met de opmerking: "bij zijn verschijnen al een klassieker".

Dat kan niet.

Op het moment dat iets wordt uitgebracht, kun je nog niet merken of het erg aan de tijd van het verschijnen is gebonden of niet.

Om een klassieker te zijn, moet het iets hebben waardoor het zijn tijd overstijgt.

Dat merk je pas na een jaar of 20.

Een strip moet dus toch minstens 20 jaar oud zijn om te weten of het een klassieker is.

Link naar reactie

Dat hangt ervanaf wat voor strip het is. Is het een historische strip dan kan het wel. Maus bv was bij zijn verschijnen een klassieker. Daar hoefde geen 20 jaar overheen te gaan.

 

Dat is volgens mij het duwtje (promotie) van uitgever en/of distributeur. Maar het kan natuurlijk snel gaan.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...