Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

4 uren geleden, Geinz zei:

Dit moest even van mijn hart als groot RR fanaat

Ik sluit me volledig bij je aan. Ook bij Lukoste trouwens. De verhalen van Legendre zijn saai en slaapverwekkend. Na Martin Lodewijk die ze volpropte met veel te veel historische weetjes en ons de Blauwe Heks opdrong zijn we nu aanbeland bij de avonturen van Allis en in een bijrol De Norse Ridder.

 

Deze coronaperiode heb ik de glorieperiode van Vandersteen en Biddeloo herlezen: dàt waren verhalen die na al die jaren nog steeds als een huis recht blijven staan. Degelijke, spannende verhalen. Ik blijf van ze genieten. Kijk naar wat Patrick Cornelis gedaan heeft met De Toverspiegel: een modern jasje, maar het verhaal blijft overeind. Simpel in al zin eenvoud, maar net daarom zo sterk.

 

De kans dat ik de verhalen van Legendre ooit herlees is behoorlijk klein. Heel spijtig voor Fabio Bono, want hij brengt wél kwaliteit. Zijn stijl is een volledige stijlbreuk met het verleden, maar dat mag. Hij verdient echt een schrijver die snapt wie Johan de Rode Ridder is en weer deftige ridderverhalen schrijft. Niet het zoveelste deel in een zoveelste opeenhoping van nietszeggende plots die héél misschien ooit eens ergens toe zullen leiden.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
On 6/22/2020 at 4:40 PM, Werner said:

Ik vind het enige probleem met die nieuwe Rode Ridders dat 30 bladzijden echt wel te weinig is. Voor mij mogen dat gerust verhalen van 44 bladzijden worden, zoals Kiekeboe.

Ik vind ook dat ze wat dikker mogen. Ofwel moeten ze per boek een hoofdstuk of zo brengen van een volledig verhaal over x aantal boeken.

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 1/8/2020 om 00:41, acor zei:

Ik sluit me volledig bij je aan. Ook bij Lukoste trouwens. De verhalen van Legendre zijn saai en slaapverwekkend. Na Martin Lodewijk die ze volpropte met veel te veel historische weetjes en ons de Blauwe Heks opdrong zijn we nu aanbeland bij de avonturen van Allis en in een bijrol De Norse Ridder.

 

...

 

De kans dat ik de verhalen van Legendre ooit herlees is behoorlijk klein. Heel spijtig voor Fabio Bono, want hij brengt wél kwaliteit. Zijn stijl is een volledige stijlbreuk met het verleden, maar dat mag. Hij verdient echt een schrijver die snapt wie Johan de Rode Ridder is en weer deftige ridderverhalen schrijft. Niet het zoveelste deel in een zoveelste opeenhoping van nietszeggende plots die héél misschien ooit eens ergens toe zullen leiden.

 

Mja, qua tekenwerk is het tegenwoordig inderdaad goed. Al vind ik Bono zijn stijl beter passen bij minireeksen dan bij een langlopende pulpreeks als Rode Ridder. Waarschijnlijk is dit vooral omdat het zo'n grote breuk is met het verleden. (Waarom lijken bepaalde personages trouwens totaal niet meer op hun voorgaande verschijning in de reeks? Lancelot iemand? Oké, het is een revamp/reboot maar dan nog). 
 

Dit terzijde kan ik je mening wel volgen. Zelf lees ik de laatste jaren mijn nieuwe Rode Ridders in één keer als ik een stapel heb van zes, zeven exemplaren... Ze boeien niet genoeg om ze bij uitgave te lezen en op de koop toe zijn ze geen greintje memorabel. Goed genoeg om de reeks aan te vullen, maar daar blijft het echt bij. 

Link naar reactie
  • 5 weeks later...

Bron: Stripspeciaalzaak.be

 

In maart ziet Johan een oude bekende terug in De Rode Ridder deel 269, Kilyon, de Huurdoder. Die ontmoeting is in feite een oude belofte van huurdoder Kilyon aan Johan in deel 74, De Vete, waarbij hij stelde dat ze elkaar ooit nog eens opnieuw tegen het lijf zouden lopen als bondgenoten. In deel 269 zijn de kaarten anders geschud.

 

Vorig jaar herinnerde Martin Hofman ons in zijn bespreking van De Vete voor ons overzicht van 60 jaar De Rode Ridder (zie https://tinyurl.com/y6pztvm5) aan die belofte en drukte hij de wens uit dat Marc Legendre het personage nog eens zou gebruiken. Marc heeft dat gelezen en ging daar effectief op in. Tekenaar Fabio Bono respecteerde het uiterlijk van het personage, te meer omdat Karel Biddeloo zijn eigen gezicht aan Kilyon leende, waardoor het een mooie hommage zal opleveren. Hierbij vind je al enkele voorsmaakjes. 

 

En dit is de korte inhoud: "Mordred schakelt een huurdoder in om van Allis af te geraken. Hij maakt de man wijs dat Allis een heksenkind is dat in opdracht van de Duivel handelt. Maar de moordenaar is een oude bekende van de Rode Ridder. Wanneer hij tegenover Johan en Allis komt te staan, vermoedt hij dat Johan door Allis behekst is en ten onrechte in haar onschuld gelooft. Hij zet alles op alles om het duivelsjong uit de weg te ruimen en Johan van haar vloek te bevrijden."

123662051_1072668363203815_8685265120661278408_o.jpg

123704075_1072668336537151_3560331281244165348_o.jpg

123657470_1072668346537150_8443606569625117715_o.jpg

Rode-Ridder-074.jpg

Rode-Ridder-074-PL.jpg

Link naar reactie
6 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

"Huurdoder", is dat een gangbare term in Vlaanderen?

Zelf heb ik Assasijn op m'n CV staan, maar dat is puur omdat dat beter klinkt. Zoals men tegenwoordig niet meer spreekt van wegenwerker maar aardbolstoffeerder, of hygiënisch consulent in plaats van kuisvrouw.

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Zelf heb ik Assasijn op m'n CV staan, maar dat is puur omdat dat beter klinkt. Zoals men tegenwoordig niet meer spreekt van wegenwerker maar aardbolstoffeerder, of hygiënisch consulent in plaats van kuisvrouw.

Je bedoelt waarschijnlijk cv.

En een kuisvrouw is een vloertherapeut.

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Op 12/12/2020 om 15:01, Fabio Bono zei:

Je gedachten over het nieuwe boek? 👍🤏👎

 

 

tekenwerk is zoals altijd erg goed.

Verhaal had beter over 2 delen worden uitgespreid.... verhaal was goed, maar er was gewoon teveel in 1 album

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De nieuwe gelezen, tegen beter weten in. Is er nu echt niemand van Standaard die die scenarios eens scriptdoktert? En wat the fuck is hier aan de hand met Legendre. Die levert in Heden Verse Vis en Amoras meer dan goede dingen af, en geeft hier zo'n gevoel van 'whatever'. Wat een knullige manier ook om met Biddeloo af te rekenen.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...