Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

46 minuten geleden, Ambreville zei:

Hij is al gestopt. Heeft nog 5 minuten gespendeerd aan zijn vorig scenario, en Allis een gruwelijke dood bezorgd die zijn hele verhaallijn netjes in de vuilbak deponeerde.  Kortom een zielig spektakel.

 

Ach, ja, dat was inderdaad geen goed idee, denk ik.

Link naar reactie
10 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:


En dat editorial dit allemaal goedkeurde, vind ik onbegrijpelijk.

 

uit een recent interview met Peter Van Gucht:

 

"Marc heeft inderdaad schoon schip gemaakt. Ik begrijp dat volkomen. Zijn reeks had iets heel eigens en stond een beetje los van de moederreeks."

 

over zijn eigen aanpak wat de voortzetting van de reeks betreft:

 

"Ik neem geen enkele van de toegevoegde personages uit de reeks van Marc mee, maar de psychologische evolutie die Johan erin doormaakt ga ik behouden. Al analyseer ik ze waarschijnlijk anders dan Marc."

 

 

Link naar reactie
Op 6-4-2023 om 20:56, cinco zei:

 

uit een recent interview met Peter Van Gucht:

 

"Marc heeft inderdaad schoon schip gemaakt. Ik begrijp dat volkomen. Zijn reeks had iets heel eigens en stond een beetje los van de moederreeks."

 

over zijn eigen aanpak wat de voortzetting van de reeks betreft:

 

"Ik neem geen enkele van de toegevoegde personages uit de reeks van Marc mee, maar de psychologische evolutie die Johan erin doormaakt ga ik behouden. Al analyseer ik ze waarschijnlijk anders dan Marc."

 

 

Mag ik u de bron van dit interview vragen? Ik ben benieuwd om het volledig te lezen...

Link naar reactie
23 uren geleden, nonkel Fillemon zei:

Heeft de reeks galaxa eigenlijk nog iets te maken met het originele personage? Net deel 1 gelezen. Ik ken de rode ridder reeks niet zo goed. Vandaar mijn vraag aan de kenners. Lijkt mij eerder dat ze willen meesurfen op het succes van de originele reeks.

Voorlopig niet, maar dit is dan ook een veel jongere versie van Galaxa, vóór zij de Fee van het Licht werd. De reeks vloekt wel niet met de hoofdreeks, wat op zich al een verademing is. Van Gucht is blijkbaar wel van plan om beide reeksen met elkaar te verbinden in de toekomst. 

Link naar reactie

Eindelijk deel 1 van Galaxa gelezen nadat Romano me er eentje aangesmeerd had op Facts. Ik moet toegeven, na de Rode Ridder-miserie van de afgelopen jaren is dit een heel aangename verrassing.

Avontuur, een gebrekkige heldin met een mysterie in haar achtergrond, een dramatische ontwikkeling en een hint naar Bahaal. 

Als ze met deze frisheid de Rode Ridder rebooten, dan is er nog hoop. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Net het nieuwe album gelezen geschreven door Peter Van Gucht: zowaar, Johan de Rode Ridder is na een lange saaie periode als bijfiguur in zijn eigen reeks eindelijk terug. Zijn norsheid lijkt hij kwijt te zijn. Er wordt ook weer aangepikt bij de Horstcyclus. Merlijn doet weer normaal. Er zit actie in en een verhaal die naam waardig.

 

Is dit een superalbum? Neen, maar het doet deugd om eindelijk weer eens te kunnen genieten van de Rode Ridder. Een degelijk verhaal waarin de klassieke elementen van de reeks weer van de partij zijn: meer moet dat niet zijn.

FB_IMG_1683300810738.jpg

Link naar reactie

leuk dit!!! DI ROSSO legt uit

 

Quote

De cover van Galaxa 4 is bekend. Nu kan ik aan iedereen het kleurproces laten zien. Stap 1: geinkte pagina van ArtKing Romano Molenaar. Stap 2: de basis kleuren of flats. Stap 3 de schaduwen worden toegevoegd. Stap 4: afwerking van de achtergrond en belichting. Stap 5: de sfeer wordt afgewerkt. Stap 6: het val-effect wordt toegepast. Eigenlijk is stap 1 het script van Peter Van Gucht.

 

2023-05-09_11-49-42.thumb.jpg.a74bbb4a2c7e0e5f19f881540163c884.jpg

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Dus de ex-kruisvaarder zit nu 180 jaar voor de kruistochten, identificeert zich volop met Horst dat 250 jaar in de toekomst wordt opgericht. En de Arthur-saga heeft volop plaats geruimd voor Wessex en Mercia.

Historisch correct is de Rode Ridder nooit geweest, maar je mag wel consistent blijven met je eigen verhaal. Het verhaal had nog geen Wow-effect. Ik hoop dat dat er ooit nog van komt.

 

 

 

Link naar reactie
Op 11/5/2023 om 16:58, Ambreville zei:

Dus de ex-kruisvaarder zit nu 180 jaar voor de kruistochten, identificeert zich volop met Horst dat 250 jaar in de toekomst wordt opgericht. En de Arthur-saga heeft volop plaats geruimd voor Wessex en Mercia.

Historisch correct is de Rode Ridder nooit geweest, maar je mag wel consistent blijven met je eigen verhaal. Het verhaal had nog geen Wow-effect. Ik hoop dat dat er ooit nog van komt.

De periode waarin de RR-reeks zich afspeelt heeft altijd al een goeie 1000 jaar omvat, dat is zeker niets nieuws.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Ambreville zei:

Neen, maar ze bleven wel altijd vrij vaag. Nu kan je er bijna een datum op plakken.

Bwah, dat was in het verleden ook af en toe zo. Soms zelfs letterlijk. Het guldensporenslag-album bvb is vrij duidelijk in de tijd te situeren. Heren van Rode zegt dat het eind 13e eeuw is.  De Jeanne d' arc albums begin 15e eeuw. Maar dan heb je arthur en de kelten en da's 800 jaar eerder.

Ergens op het net (of is het in de integrales) circuleert er een tijdslijn van Rode Ridder-albums die zich afspelen tijdens een duidelijke historische gebeurtenis.

Link naar reactie
19 hours ago, TDPB said:

Bwah, dat was in het verleden ook af en toe zo. Soms zelfs letterlijk. Het guldensporenslag-album bvb is vrij duidelijk in de tijd te situeren. Heren van Rode zegt dat het eind 13e eeuw is.  De Jeanne d' arc albums begin 15e eeuw. Maar dan heb je arthur en de kelten en da's 800 jaar eerder.

Ergens op het net (of is het in de integrales) circuleert er een tijdslijn van Rode Ridder-albums die zich afspelen tijdens een duidelijke historische gebeurtenis.

Niet alles wat in de jaren 70 en 80 als normaal beschouwd werd, is vandaag nog aanvaardbaar. 
Met fantasy en sf kan je veel doen, maar tegenwoordig moet je een interne logica bouwen en zelf respecteren. Het zou voor de Rode Ridder beter zijn om te werken vanuit een eigen fantasy-middeleeuwse wereld. Nu zit je met een tijdsprong van 200 jaar, zonder verklaring. Het had kunnen werken bij een volledige reboot, maar dat is dus niet. Maar alle respect voor Peter van Gucht. Legendre heeft er echt wel een zootje van gemaakt.

 

 

 

Link naar reactie

Hoe wordt hier eigenlijk aangekeken tegen de science-fiction elementen in de Rode Ridder albums 'De Vluchtelingen' (nr. 81) en 'Karpax, de Stalen Man' (nr. 82). Hoewel ik de verhalen op zich niet eens zo verkeerd vind, heeft het me wel altijd gestoord dat ze binnen de context van de Rode Ridder  plaatsvonden. Een (voor mij storende) anomalie binnen de reeks.

Hoe kijken anderen hier tegen aan?

 

Link naar reactie

Die dingen verschenen sterk onder invloed van het succes van SW. Plots werd overal "sf" ingegooid. Zelfs ik als liefhebber kreeg er op de duur genoeg van. Wat dus dat betreft: die sf-elementen in RR zijn een modeverschijnsel, en DAAROM niet erg gewenst van mijn kant. Overigens vond ik het vaak nogal ouderwets overkomen. Het was meestal ook nogal cliché, niet echt boeiend of interessant. Dus van mij had het niet gehoeven. Maar zoals hier al fijntjes werd opgemerkt: met Thorgal gebeurde precies hetzelfde. Thorgan ontstond echter op een ander moment, en het sf-element zat er vanaf het begin in. Het lijkt daardoor veel vanzelfsprekender bij T dan bij de RR.

Link naar reactie
9 hours ago, SAVANTAS said:

Hoe wordt hier eigenlijk aangekeken tegen de science-fiction elementen in de Rode Ridder albums 'De Vluchtelingen' (nr. 81) en 'Karpax, de Stalen Man' (nr. 82).

 

 

 

9 hours ago, acor said:

Het leverde heel goeie albums op. Niet enkel de SF, maar ook de horror bracht Biddeloo in de reeks. 

 

yup.  Ik vind het persoonlijk zelfs hoogtepuntjes!!


De manier waarop hij met Karpax omging, had zelfs een humor in zich, die ik erg goed vond gevonden. En het feit dat Johan open stond voor andere genres buiten zijn zeitgeist, vond ik altijd erg gaaf!

Zowel SF alsook Horror.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

. En het feit dat Johan open stond voor andere genres buiten zijn zeitgeist, vond ik altijd erg gaaf!
 

 

Alsof Johan een keuze had. Biddeloo zette hem in die situaties. :lol: 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
14 uren geleden, SAVANTAS zei:

Hoe wordt hier eigenlijk aangekeken tegen de science-fiction elementen in de Rode Ridder albums 'De Vluchtelingen' (nr. 81) en 'Karpax, de Stalen Man' (nr. 82). Hoewel ik de verhalen op zich niet eens zo verkeerd vind, heeft het me wel altijd gestoord dat ze binnen de context van de Rode Ridder  plaatsvonden. Een (voor mij storende) anomalie binnen de reeks.

Hoe kijken anderen hier tegen aan?

 

Love it! Ik las die albums veel liever dan de klassieke ridderverhalen die voor en na Biddeloo werden gemaakt.

 

Ik heb heel goeie herinneringen aan de albums die zo rond nr 100 werden gemaakt. Ik was toen een jaar of 11/12 en die albums wijken bijna allemaal af van de traditionele ridderverhalen. Iets als de vervloekte stad bvb, dat was weliswaar geen zombieverhaal (album 106, de levende doden, was dat wel) maar het was zijn tijd vooruit want het bevatte alle elementen van de huidige zombie-verhalen (en door zijn extra lengte is het ook een van de betere albums uit de reeks geworden).

afbeelding.thumb.png.31227822fd95a3faf2bc486875ca14e1.png

 

Een van mijn favoriete albums is eigenlijk bijna een parodie van zichzelf (t is alleen jammer dat het dateert uit een periode waarin de tekeningen niet meer zo geweldig waren) :

afbeelding.png.83debcf05a612dc506059da04370a81c.png

De enige die sinds de dood van Biddeloo nog gelijkaardige verhalen heeft geschreven was Claus (die van dezelfde soort films hield als Biddeloo). En dat is ondertussen ook al meer dan 30 albums geleden.

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Karel gaf Johan wel redelijk veel inspraak. Dat was een gouden team. Johan deed indertijd ook al zijn stunts zelf. Niet zoals tegenwoordig nu die ex-kruisvaarder met dat klein hoofdje alle actiewerk op zich neemt.

 

Johan was wat dat betreft een trendsetter. Achteraf hadden ze het over Jean-Paul Belmondo die al zijn stunts zelf deed, maar Johan deed het al vroeger. Mensen zoals Charlize Theron en Tom Cruise volgen hem gewoon na.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Mensen zoals Charlize Theron

 

En eveneens op fysiek vlak adapteerde ze haar lichaam als de rol er om vroeg in tegenstelling tot Gwyneth Paltrow die een fat suit en make-up droeg. Al ging het bij Theron dan ook om een kritisch gewaardeerde film daar waar Paltrow voor een platte komedie haar uiterlijk moest veranderen, dus daar valt wel begrip voor op te brengen. B)

 

 

afbeelding.thumb.png.e037a682cf74828cee76d007d112a50c.png

 

afbeelding.png.86cf8b5841449eee0c515592e8a0eb42.png

 

afbeelding.thumb.png.7bbbb1fac7f29d4de98627e8a08a3197.png

 

afbeelding.thumb.png.4e3f328fce6505e57a41497d7a3f4495.png

 

Vraag is of Galaxa ook zelf haar uiterlijk heeft laten aanpassen of dat het mogelijk om een stand-in gaat. :P

Beide looks hebben hun charme natuurlijk, maar indien de titel het niet zou weggeven, dan zou je niet veronderstellen dat het om hetzelfde personage ging.

 

afbeelding.png.69848beaf54125ed5963879400b8c883.pngafbeelding.png.7038a3e41120b445513274aff7faef9e.png

 

 

Link naar reactie
11 minutes ago, cinco said:

 

Ook op fysiek vlak adapteerde ze haar lichaam als de rol er om vroeg in tegenstelling tot Gwyneth Paltrow die een fat suit en make-up droeg. Al ging het bij Theron dan ook om een kritisch gewaardeerde film daar waar Paltrow voor een platte komedie haar uiterlijk moest veranderen, dus daar valt wel begrip voor op te brengen. B)

 

 

afbeelding.thumb.png.e037a682cf74828cee76d007d112a50c.png

 

afbeelding.png.86cf8b5841449eee0c515592e8a0eb42.png

 

afbeelding.thumb.png.7bbbb1fac7f29d4de98627e8a08a3197.png

 

afbeelding.thumb.png.4e3f328fce6505e57a41497d7a3f4495.png

 

Vraag is of Galaxa ook zelf haar uiterlijk heeft laten aanpassen of dat het mogelijk om een stand-in gaat. :P

Beide looks hebben hun charme natuurlijk, maar indien de titel het niet zou weggeven, dan zou je niet veronderstellen dat het om hetzelfde personage ging.

 

afbeelding.png.69848beaf54125ed5963879400b8c883.pngafbeelding.png.7038a3e41120b445513274aff7faef9e.png

 

 

Het haar is niet het enige wat groeide. Dat doet weer het vermoeden ontstaan dat ze vroeger een body double gebruikte. Waarschijnlijk dezelfde die Demonia deed met ongeveer dezelfde cupmaat.

 

 

 

Link naar reactie
46 minuten geleden, acor zei:

Euh ... Bono strooit kwistig met borsten in het rond in de hoofdreeks zelf.

 

Maar is het gratuit of is het functioneel? :ph34r:

 

Blijkbaar is er een ganse wiki-pagina over borsten in de rode ridder.

 

https://deroderidder.fandom.com/nl/wiki/Borsten

 

Ook over piemels, maar die is aanzienlijk korter. (de pagina wordt hier bedoeld die korter is)

 

https://deroderidder.fandom.com/nl/wiki/Piemel

 

Er valt in ieder geval deze wetenswaardigheid te sprokkelen.

 

afbeelding.png.3c2c1a7788b5041b7bd233337a8b5c26.png

Link naar reactie
Op 22/5/2023 om 22:38, SAVANTAS zei:

Hoe wordt hier eigenlijk aangekeken tegen de science-fiction elementen in de Rode Ridder albums 'De Vluchtelingen' (nr. 81) en 'Karpax, de Stalen Man' (nr. 82). Hoewel ik de verhalen op zich niet eens zo verkeerd vind, heeft het me wel altijd gestoord dat ze binnen de context van de Rode Ridder  plaatsvonden. Een (voor mij storende) anomalie binnen de reeks.

Hoe kijken anderen hier tegen aan?

 

Ik was diep geschokt toen die albums verschenen! Als liefhebber van het oudere werk uit de jaren 60 weigerde ik ook deze twee te kopen. Mijn zusje deed dat wel. Ik heb ze een keer gelezen en vond de scenario's zo ongeloofwaardig en goedkoop dat ik ze nooit meer herlezen heb.

Link naar reactie

Ik kan je daarin helemaal begrijpen. Star Wars - want het ging om Star Wars - gleed als een olievlek over de hele populaire cultuur, tot het je de oren uitkwam.

 

Let op de imitaties van SW-ruimteschepen in De Amoreuze Amazone

 

th?id=OIP.KXGohsNkETpTJ1rpts_PXAHaJn%26p

 

Je begon ook overal de kop van Darth Vader te zien, tot en met in videoclips van bands die doorgingen voor "punk".

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...