Ga naar inhoud

'franchisering' Van De Strip


Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

En wat moet er dan gebeuren? Moet de overheid tussenkomen? Iedereen die ook maar iets doet op illustratief, stripgerelateerd vlak moet verplicht aangesloten zijn bij een erkende stripgilde? Overheidscomissies die zullen bepalen wat er aan quota moet zijn inzake vrouwelijke personages, transgenderonderwerpen, plagiaatprocedures, hoe en wat franchises kunnen zijn,...?

Straks hebben we Gert Verhulst als gedelegeerd bestuurder van de stripgilde die de hogere strip en vaste boekenprijzen komt verdedigen omdat anders de mensen hun stripinkopen zouden uitstellen vanwege de prijsdeflatie en dat zou wel eens de teloorgang van de sektor kunnen betekenen...maar misschien met wat subsidies...

Link naar reactie

ik zou liever zien dat de aspirant zich zou spiegelen naar de professionals.

 

Als de uitgever, drukker, verdeling, winkelier er aan verdient. Dan moet de tekenaar/schrijver ook betaald worden. Of dat nu liefhebberij is of niet. De rest is quatch. Het prestige om te kunnen zeggen "kijk, iemand heeft mijn werk afgedrukt in een boekje" als motivatie is het ergste, in mijn ogen.

 

De vergelijking met voetballers gaat niet op omdat het gaat over de aanlevering van een vast product ipv een dienst. Vergelijk het eerder met een muur laten bouwen. Je kan daar een professionele bouwvakker voor inhuren of je kan het Rudy van't café het laten maken. Beide kunnen best wel cement smeren en de bakstenen stapelen en instorten zal het niet doen. De bouwvakker vraagt 40 euro per uur, de Rudy doet het voor een paar pintjes.

 

Als Rudy dat eenmalig doet bij een vriend of kennis, geen probleem. Maar als heel de straat zich wendt tot de Rudy's... dan zit de bouwvakker met een groot probleem. En gaan mensen denken dat de kostprijs van een muurtje automatisch gelijk staat aan een paar pintjes.

 

Wat een onzin, als ik mijn huis door een halfdronken vlaamse kroegtijger laat verbouwen voor een paar kratten pils, waar kan ik dan aankloppen als bij een stevige zuidwester storm de ramen uit de sponningen vliegen ? Je koopt een product en voor een zekere kwaliteit betaal je een bepaalde prijs. Ik kan mijn schoorsteen laten vegen door beun de haas voor twee tientjes. Ook kan ik een gecertificeerd bedrijf dit voor 56 euri laten uitvoeren. Als er tekenaars zijn die onder de prijs werken (hoe hoog is die prijs en wie bepaalt dat ?) denk je dan dat Henk Kuijpers minder boekjes gaat verkopen ? Het is de kwaliteit die verkoopt en niet de prijs.....

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Een verandering qua verdeelsleutel lijkt mij interessanter. :)

 

In plaats van de inhoudsleverancier steeds minder te betalen, is het misschien geen slecht idee om de productie en verdeling waar de voorbije 40 jaar niets meer aan veranderd is, eens onder de loep te nemen. :)

Er is ook iets als crowdfunding.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat een onzin, als ik mijn huis door een halfdronken vlaamse kroegtijger laat verbouwen voor een paar kratten pils, waar kan ik dan aankloppen als bij een stevige zuidwester storm de ramen uit de sponningen vliegen ? Je koopt een product en voor een zekere kwaliteit betaal je een bepaalde prijs. Ik kan mijn schoorsteen laten vegen door beun de haas voor twee tientjes. Ook kan ik een gecertificeerd bedrijf dit voor 56 euri laten uitvoeren. Als er tekenaars zijn die onder de prijs werken (hoe hoog is die prijs en wie bepaalt dat ?) denk je dan dat Henk Kuijpers minder boekjes gaat verkopen ? Het is de kwaliteit die verkoopt en niet de prijs.....

Klopt. Op die manier ontstaat een prijsmechanisme. Het is een zelfregulerend systeem. Het is slechts technologische innovatie die de prijzen kan laten dalen. Indien je strips, boeken, films, muziek kan produceren in zeer korte tijd en kwalitatief even hoogstaand als de huidige, op traditionele manier geproduceerde zaken, dan kun je je prijzen laten zakken.

 

Maar dan nog, je product is artistiek. Geen basisvoorziening. Er is ook wel vraag naar dergelijke zaken, maar niet op regelmatige basis zoals naar voeding, energie, kledij, huisvesting...

 

Niet omdat je op een jaar tijd 6 albums kan produceren en 3 cd's aan spotgoedkope prijs, dat iedereen daarom je producten zal willen.

 

Waarom zou ik goed ingespeelde jazz kopen voor een prikje, terwijl ik dat muziekgenre niet beluister?

Link naar reactie

Dan moet jij maar naar iemand gaan die dat allemaal tegen morgen kan produceren en leveren. En zien of die persoon dat zomaar zal overhandigen aan jou, zonder ook maar 1 eurocent, of dollars, of bitcoins, of wat dan ook van ruilmiddel, te ontvangen van jou...

Ik zie juist dat de salontafeltjes in de solden staan bij de Gamma. Met wat sjans kunt ge ook nog een doe-het-zelf kit op de kop tikken voor een prijsje...

Tom was ironisch.

Link naar reactie

Tenzij je ergens een fortuin hebt geërfd en zo een beetje kan doen wat je wil en tekeningen voor noppes kan maken.

Of een vastbenoemd ambtenaar bent. Of gepensioneerd. Of ...

Je moet echt niet stinkend rijk zijn om het je te kunnen permitteren om in je vrije tijd de kunstenaar uit ee hangen en te denken dat je iets betekent omdat je onbetaald in een fanblaadje verschijnt.

Het is op dat soort mensen dat Catawiki mikt met hun 2,5 ct/woord.

De hele Wikipedia is zo samengesteld.

Maar je merkt ook aan de Wikipedia dat niet iedereen zo naïef is, en dat veel ingangen werden geschreven door de pr-afdeling. Van zangers, bijv.

Link naar reactie

Maar dan nog, je product is artistiek. Geen basisvoorziening. Er is ook wel vraag naar dergelijke zaken, maar niet op regelmatige basis zoals naar voeding, energie, kledij, huisvesting...

Niet omdat je op een jaar tijd 6 albums kan produceren en 3 cd's aan spotgoedkope prijs, dat iedereen daarom je producten zal willen.

 

Jij maakt toch wel veel te korte bochten, en je denkt dat je zomaar dwars door een berg kunt lopen.

 

Ook van voeding, energie, kledij, huisvesting... kan er overproductie zijn.

 

Ik weet van minstens één geval die het huis van de buren had gekocht, om er zijn strips te zetten.

Link naar reactie

 

Waarom zou ik goed ingespeelde jazz kopen voor een prikje, terwijl ik dat muziekgenre niet beluister?

 

Dat meen je toch niet? Goede jazz is nou juist de verklanking van een anarchistische aspiratie:

 

Improvisation celebrates a set of informal, even loving relationships which can be experienced by everyone present, and brings into existence, at least for the duration of the performance, a society whose closest political analogy is with anarchism[, with] each individual [contributing] to the wellbeing of the community.

 

https://youtu.be/__OSyznVDOY?t=1s

Link naar reactie

Oeps, nu geloof ik je Peter

 

Dat is meer een verzamelaar van oud papier zo te zien :e005:

 

Vergis je niet hoor, hij laat best mooie dingen zien....! Maar op deze manier opgeslagen zie je de waarde er inderdaad niet aan af, wat een treurzooi, ook met dat treurige behangetje op de achtergrond. 

En wat is die Jambers mat: die filmt natuurlijk ook liever in een duistere leatherclub voor nymfomanen dan bij zo'n volwassen vent die zich opwindt over een genummerde Zwaardvis :e009:

Link naar reactie

Oeps, nu geloof ik je Peter

 

 

Vergis je niet hoor, hij laat best mooie dingen zien....! Maar op deze manier opgeslagen zie je de waarde er inderdaad niet aan af, wat een treurzooi, ook met dat treurige behangetje op de achtergrond. 

En wat is die Jambers mat: die filmt natuurlijk ook liever in een duistere leatherclub voor nymfomanen dan bij zo'n volwassen vent die zich opwindt over een genummerde Zwaardvis :e009:

Ik weet het wel, die Kuifjes en Robbedoezen zijn 'fortuinen' waard. Maar hij heeft toch ook een hoop rommel. Hij wil werkelijk alles verzamelen. Ik ging een tijdje geleden ook die weg op. Toen heb ik gezegd: die en die reeksen en daarmee uit.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wil je dat de roverheid tussenkomt of heb je liever een zelfstandige rover?

Welke zelfstandige rover? Uitgeverijen? Daar kies je toch zelf voor, als illustrator/tekenaar? Als het je niet bevalt dan stap je op.

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Jij maakt toch wel veel te korte bochten, en je denkt dat je zomaar dwars door een berg kunt lopen.

 

Ook van voeding, energie, kledij, huisvesting... kan er overproductie zijn.

 

Ik weet van minstens één geval die het huis van de buren had gekocht, om er zijn strips te zetten.

Da's net goed. Surplussen in zaken die we dagelijks nodig hebben sparen tijd uit. Dat is bufferwerking. Indien je dat niet hebt, dan betekent dat er te weinig kennis en technologie is om die zaken te produceren, waardoor er veel menselijke arbeid nodig is om dat e produceren met niet zo hoge rendementen ---> meer kans op schaarste. Het betekent ook dat wanneer er meer mensen moeten werken voor basisvoorzieningen of enkel voedsel, er niets anders kan geproduceerd worden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat meen je toch niet? Goede jazz is nou juist de verklanking van een anarchistische aspiratie:

 

Improvisation celebrates a set of informal, even loving relationships which can be experienced by everyone present, and brings into existence, at least for the duration of the performance, a society whose closest political analogy is with anarchism[, with] each individual [contributing] to the wellbeing of the community.

 

https://youtu.be/__OSyznVDOY?t=1s

Ja, ik snap de associatie wel met de vrij decentrale en ogenschijnlijke chaotische muziekstructuur van jazz, maar het doet mij niets.

Link naar reactie

Indertijd woonde een mede reper met zijn vriend in twee huizen naast elkaar; hij gebruikte ook één huis vnl. voor zijn strip verzameling (en dat was geen rommel, integendeel!!)

Helaas is hij inmiddels niet meer onder ons en zijn vriend heeft alles (?) verkocht :e003:

 

Ik ben nog in zijn huis geweest maar niet in het huis van zijn vriend. Zijn stripcollectie was verspreid in verschillende kamers in keurige boekenrekken.

Hij had zelfs alle albums gelezen, iets wat bij mij met een minder grote collectie niet eens het geval is.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...