Ga naar inhoud

Interview Over Karel Verschuere (Afgesplitst Rode Ridder)


Recommended Posts

 Een goeie roddel op zijn tijd moet kunnen!!!

Zeg, heulden Bonte en Kontiki ook niet mee met de Duitsers in de tweede wereldoorlog? Of heb ik dat verkeerd gehoord? :e010::e008::e010:

 

Tja Linthout... ik heb vernomen dat je met jouw elektrische fiets bij nacht en ontij uit de bocht bent gevlogen in Puivelde. En dat ondanks jouw speciaal verlaagde zwaartepunt dank zij de inname van ettelijke Cesar biertjes. Je zou daarna als eenmansfanfare door de Dorpsstraat gemarsjeerd hebben.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik heb er goede hoop op dat het interview met Martin Lodewijk volgende week zaterdag gepubliceerd kan worden.

Dit als antwoord op de pm's die ik blijf krijgen met de vraag wanneer hij geïnterviewd wordt. Bijna allemaal door Nederlanders, en dat begrijp ik volkomen, want Martin Lodewijk is gewoon monumentaal in de Nederlandse stripwereld. Wanneer je zijn striphistorie kent dan kan je niet anders dan ontzag hebben voor De Reus Van Rotterdam, zoals hij jaren geleden genoemd werd.

Zelfs na zijn Rode Ridder decade heb ik de indruk dat Lodewijk nog steeds niet ten volle naar waarde geschat wordt in Vlaanderen.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

En ouder. Verschuere was bij zijn aanmelding nog maar een knaap van 16 of 17, dat moet nog wel vermeld.

 

Volgens mij steekt er best wel een leuke strip in zijn levensgeschiedenis, van het oostfront naar de Bessy-studio, zijn conflicten met Vandersteen en zijn voorliefde voor het overtrekpapier, ja, zou ik kopen hoor.  

Komt in orde.

Link naar reactie

Tegelijk vind ik ook dat het oude koeien uit de gracht halen is, maar het blijven wel historische gegevens. 

 

Natuurlijk zijn het oude koeien, maar dat geldt voor een flink stuk van de striphobby. De SSZ'en liggen vol met integrales met oude koeien erin. Die overigens nog best smaken. 

Link naar reactie

Ik betwijfel ook of alles wat die weduwe zegt waar is. Het lijkt me soms nogal erg gechargeerd. 

 

Ik twijfel ook dat er ooit een contract tussen Standaard, Vandersteen en Verschuere was. Ten eerste is daar geen bewijs voor. En ten tweede geloof ik niet dat als Verschuere recht zou hebben op royalty betalingen door Standaard uitgeverij, dat Standaard de betalingen daarvan dan via Vandersteen zou laten lopen.

Link naar reactie

Ik heb het hoofdstuk Bessy van de Vandersteenbiografie eens gelezen en daar kan je toch ook allerlei vragen over stellen.

 

Toen Verschuere de leiding had over de Bessy studio ging het blijkbaar niet snel genoeg (voor de Duitse albums). Dan zijn er twee tekenaars (Sels + ?) uit die studio bij Vandersteen gaan aankloppen en gingen die  blijkbaar freelance Bessy tekenen. En toen ging het blijkbaar terug sneller.

Maar toen gingen die tekenaars zelf voor de Duitse uitgever (zonder Vandersteen) Zilverpijl tekenen en toen is Vandersteen in een Franse colère ontstoken.

Het was daar toen blijkbaar toch een soepke.

(enfin zo herinner ik me op dit moment).

Link naar reactie

Ik twijfel ook dat er ooit een contract tussen Standaard, Vandersteen en Verschuere was. Ten eerste is daar geen bewijs voor. En ten tweede geloof ik niet dat als Verschuere recht zou hebben op royalty betalingen door Standaard uitgeverij, dat Standaard de betalingen daarvan dan via Vandersteen zou laten lopen.

Ieder contract of overeenkomst was tussen Verschuere en Vandersteen. Standaard had daar inderdaad niets mee te maken. Vandersteen bood KV na een proefperiode waarin KV soms 16 uur per dag doorwerkte een vaste overeenkomst aan. Maar omdat KV volgens Vandersteen na de proefperiode de helft van de dag niks deed, werd het geen bediendencontract maar werkte KV van thuis uit en krijg hij een contract waarin de garantie stond dat hij een aantal Bessy-verhalen per jaar kon tekenen. Hij werd per pagina betaald en kreeg de helft van wat de voorpublicaties opleverden. Plus 20 % van de auteursrechten.

En dat was meteen ook de eerste en laatste keer dat Vandersteen zo'n contract met een medewerker afsloot.

Link naar reactie

Ik heb het hoofdstuk Bessy van de Vandersteenbiografie eens gelezen en daar kan je toch ook allerlei vragen over stellen.

 

Toen Verschuere de leiding had over de Bessy studio ging het blijkbaar niet snel genoeg (voor de Duitse albums). Dan zijn er twee tekenaars (Sels + ?) uit die studio bij Vandersteen gaan aankloppen en gingen die  blijkbaar freelance Bessy tekenen. En toen ging het blijkbaar terug sneller.

Maar toen gingen die tekenaars zelf voor de Duitse uitgever (zonder Vandersteen) Zilverpijl tekenen en toen is Vandersteen in een Franse colère ontstoken.

Het was daar toen blijkbaar toch een soepke.

(enfin zo herinner ik me op dit moment).

De hele Bessy-periode moet Vandersteen vaak kopzorgen bezorgd hebben. Eerst had je Verschuere die regelmatig te laat was met zijn werk, waardoor de kranten die de strip voorpubliceerden kwamen klagen bij Vandersteen. Daarna werden twee verschillende Bessy-studio's opgericht. In beide studio's waren regelmatig problemen met de tekenaars. Het leek wel alsof die studio's vol zaten met tekenaars die vadermoord wilden plegen. De ene na de andere stapte daar op om zelf voor de Duitsers te gaan werken. Om dan vaak met hangende pootjes terug te keren, want zowel bij studio Verschuere als bij studio Sels bleek het ook al niet aangenaam werken en waren er problemen met betalingen.

Link naar reactie

Ik twijfel ook dat er ooit een contract tussen Standaard, Vandersteen en Verschuere was. Ten eerste is daar geen bewijs voor. En ten tweede geloof ik niet dat als Verschuere recht zou hebben op royalty betalingen door Standaard uitgeverij, dat Standaard de betalingen daarvan dan via Vandersteen zou laten lopen.

Het verhaal is dat dit niet kon door het verleden van Karel Verschuere waardoor hij niet meer officieel mocht werken, het contract zou dan geweest zijn tussen Verschuere en Vandersteen. Een bewijs hiervan zou de auteursnaam "WIREL" zijn die een samenvoeging is van WIlly en kaREL, dat doe je niet zomaar. Misschien zijn er ook betalingen geweest, dat zou ook een bewijs kunnen zijn.
Link naar reactie

Overigens schijnt Wirel ook tijdens WOII te zijn gebruikt in colaboratietijdschriften, als ik me goed herinner. Of vergis ik me daarin? Als ik me niet vergis, is het wel vreemd dat ze Wirel na de oorlog nog gebruiken, wat ze inderdaad hebben gedaan.

Bizar allemaal.

 

Je verwart Wirel met Kaproen. 

(ik weet het, Kontiki, ik weet het)

Link naar reactie

Wat ik zou vreemd vind in het verhaal is dit:

het contract Wille Vandersteen-Karel Verschuere-Standaard (volgens De Bats) moest worden aangepast wegens huwelijk De Bats-Verscheure.

 

Ten eerste vraag ik me af of het wegens dat huwelijk wel nodig is om dat contract aan te passen. Maar goed, DB-KV kunnen rare ideeën over dat huwelijk hebben gehad.

 

Ten tweede: daarvoor vergadert de hele bende in een café. In een café? Waarom niet in de kantoren van de Standaard? Aangenomen dat WV nog geen "kantoor" had. Waarom niet thuis bij WV of KV? We mogen aannemen dat ze niet voor de gelegenheid even een kantoor konden huren. Maar in een café?

 

 

 

WV zet de bloemetjes buiten. Hij heeft 5000 BEF aan de portier. Aan de portier. 5000 BEF eind de jaren 50 aan een portier! Da's alsof je nu 5000 euro zo geven. Dat lijkt me toch wel sterk.

 

Een betrouwbare bron is MdB volgens mij niet.

Het contract moest aangepast worden omdat ik het eerste contract de eerste vrouw van KV vermeld stond als rechthebbende ingeval van overlijden van KV. Dat moest dus veranderd worden.

 

Waarom zouden ze niet kunnen vergaderen in een café? Ik heb al zo vaak met uitgevers en opdrachtgevers in café, bistro's of restaurants afgesproken. Het nuttige en het aangename enzovoort.

 

Vandersteen staat bekend als iemand die héél veel geld kon spenderen tijdens een avondje uit. Die 5000 fr kan overdreven zijn, maar er zal wel een grond van waarheid in zitten.

Link naar reactie

Overigens schijnt Wirel ook tijdens WOII te zijn gebruikt in colaboratietijdschriften, als ik me goed herinner. Of vergis ik me daarin? Als ik me niet vergis, is het wel vreemd dat ze Wirel na de oorlog nog gebruiken, wat ze inderdaad hebben gedaan.

"WIL" was de schuilnaam van Vandersteen voor z'n pro Amerikaanse strips tijdens de oorlog, de naam "WIREL" werd enkel gebruikt bij de vroege Bessy's.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Willy en het geheim van Gladio.  Willy en de Bende van Nijvel. Willy en de pijp van VDB. Willy tegen de Rode Brigades. ( Ook wel gekend als "Avontuur in Italië" - Artist Edition, een uitgave van 't Pallieterke )


Daar moet toch wel wat mee aan te vangen zijn...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De Scouts waren van oorsprong door het Britse leger opgericht (KOLONEL Baden Powell) om de jeugd voor te bereiden op een militaire loopbaan. "Scout" was de laagste graad van het leger.

Inderdaad. Nu ja, die periode in Europa was nationalisme gewoonweg de populaire staatsvorm. Engeland heeft altijd een sterke traditie gehad met staande legers en imperialisme. En terzelfdertijd een sterke tegenbeweging met denkers als Bentham, Smith, Mill, Locke, Godwin ( niet die van die idiote Godwin's Law ).

 

Maar Baden was inderdaad eentje die een sterk centraal gezag voorstond met zo vroeg mogelijk de nieuwe generaties te incorporeren in de staatsstructuur. Om zo een maatschappij als 1 corpus te laten fungeren. Benito en Adolf waren wel fan van dergelijke aanpak.

 

De Britten, uitvinders van het fascisme. Of zouden we dat in feite mogen toeschrijven aan de Romeinen?

 

Baden kon ook goed tekenen. Google maar eens.

Link naar reactie

Back on topic googelde ik op Karel Verschuere. Dat levert slechts 1 afbeelding op:

 

post-929-0-33824800-1464362835_thumb.jpg

 

Ook nog te klein om hem diep in de ogen te zien en zo misschien iets van zijn Ware Aard te bespeuren.

 

Iemand hier met beter/groter beeld die de aanwezigheid van Karel Verschuere op het web met 100% wil vergroten?

Link naar reactie

eventjes kopiëren vanop http://stripgids.org/2014/09/vlaamse-reuzen-5-karel-verschuere-vs-willy-vandersteen/

 

Volgende week verschijnt ‘Vlaamse Reuzen. De complete Stripgids-interviews 1974-2001’, waarin alle interviews uit de eerste reeks van Stripgids gebundeld zijn. Daarin ook de integrale interviews met Karel Verschuere en diens jarenlange werkgever, Willy Vandersteen. De breuk tussen de twee was totaal, maar in de Stripgids-interviews met hen werd wel voor het eerst uitgebreid over de werking van Studio Vandersteen gesproken. Hieronder een fragment uit het interview met Verschuere, en de reactie daarop van Vandersteen.

overlay-tape.pngverschuere-foto.jpg

Karel Verschuere: “Kijk, er was maar één ding dat voor mij bestond in die tijd: strips. Ik gaf me volledig en de Studio Vandersteen heeft steeds mijn beste krachten gekregen. Aanvankelijk waren er ook geen problemen. Helemaal in het begin was Willy er ook mee akkoord dat mijn aandeel in de Studio naar buiten uit bekend gemaakt zou worden. De eerste ‘Bessy’-verhalen verschenen trouwens onder het pseudoniem ‘Wirel’, gebaseerd op onze voornamen WIlly en kaREL. Er bestond toen ook een contract, en op alle strips die in de tijdschriften gepubliceerd werden, kreeg ik de helft. Voor de albumuitgaven kreeg ik 20%. Dat was natuurlijk nog maar een fractie. Destijds had ik dus geen vaste vergoeding, maar een echt contract. De moeilijkheden zijn begonnen toen ik voor de tweede keer getrouwd ben en mijn eerste vrouw vermeld stond in dat contract als rechthebbende van de uitgaven in het geval er met mij iets zou gebeuren. Tsja, dat moest veranderd worden, nietwaar? En Vandersteen en ik zouden dat contract inderdaad veranderen. Het resultaat was dat ik toen mijn contract in vertrouwen heb afgegeven, maar dat ik sindsdien nooit een ander contract heb gezien. Dat was het fameuze gentlemen’s agreement dat ik met Willy Vandersteen heb gehad.”

 

 

overlay-tape.pngvandersteen-288x292.jpg

(Foto AMVC/Letterenhuis

 

Willy Vandersteen: “Verscheidene jaren hebben we goed samengewerkt. Er zijn, zoals gezegd, wel wat moeilijkheden geweest, maar vanaf het ogenblik dat hij thuis per stuk werkte, ging alles best. Je moest een beetje dwang uitoefenen. Verschuere voelde veel voor de western. Hij kende er heel wat van en bestudeerde ze. Daar is hij wel een hulp in geweest. De grote moeilijkheden met Verschuere zijn ontstaan nog voor de werkelijke Studio Vandersteen werd opgericht. Zij behoren tot zijn privéleven en we gaan die niet te ver uitdiepen. Het ging over een echtscheidingsproces dat aan de gang was en de man moest voortdurend op de vlucht. Toen ging het natuurlijk niet meer. Het gebeurde dat er twee, drie dagen geen strip in La Libre Belgique stond, omdat hij weer naar Oostende of weet ik veel gevlucht was om aan de vervolgingen van de advocaat van zijn vrouw te ontsnappen. Hij zat diep in nesten. Zo kon het natuurlijk niet verder. De man was niet meer te bereiken, kwam zo nu en dan weer eens opdagen en bij de krant begon men te reclameren. Per maand waren er ongeveer vier of vijf dagen dat er geen strip was. Dat wilden ze niet. Voor een krant is regelmaat een hoofdzaak. Toen heb ik Verschuere gezegd dat het in de gegeven omstandigheden niet meer verder kon. Hij heeft zich daar bij neergelegd. Op dat moment is het contract, dat agreement waar hij over spreekt, afgebroken. Omdat hij zelf zijn verplichtingen niet meer na kon komen, door het feit dat hij regelmatig op de vlucht moest. Dat contract bestond alleen voor ‘Bessy’. In het begin hadden we het zo beslist. Eigenlijk was het verkeerd. Maar door het feit dat hij niet in vaste dienst was, moest je die man vasthouden, je moest hem ergens binden… Daar kwam zelfs een beetje sociaal gevoel aan te pas… dat je dan later moet uitzweten… Gevoel wordt altijd afgestraft, je weet hoe dat gaat… Ik ben daar niet voor beloond. Ik heb hem een contract gegeven op een basis die ik geen tweede maal zal toestaan… Er kwam een eind aan doordat hij niet meer regelmatig kon werken, helemaal in de put zat en La Libre Belgique protesteerde.”

 

‘Vlaamse Reuzen. De complete Stripgids-interviews 1974-2001’ van Jan Smet en Toon Horsten verschijnt naar aanleiding van de veertigste verjaardag van Stripgids bij uitgeverij Vrijdag. Het bevat interviews met Jef Nys, Karel Verschuere, Willy Vandersteen, Karel Biddeloo, Buth, Daniël Jansens, Ercola, Marc Sleen, Kamagurka, Pom, Jean-Pol, Merho, Hec Leemans, Berck, Merho & Marc Sleen, Hec Leemans & Merho, Ferry & Jacques Tardi, Erika Raven & Ferry, Dick Matena, Erik Meynen, Marvano. Walter van den Broeck schreef een woord vooraf, de cover is van Jan Van der Veken.

Link naar reactie

Daarom vind ik het jammer dat de erven Vandersteen geen recht van antwoord gevraagd hebben. Van Kontiki weet ik dat daar ruimte voor bestond.

Dan konden we reeds hun weerleggingen gepubliceerd hebben.

Direct een dreigende advocaat is altijd fout. De belangstelling voor dat interview is nu vele malen groter dan het de eerste dagen was. Ik vrees dat 'Het achtste interview van de Stripspeciaalzaak.be Rode Ridder reeks' nu een eigen verborgen leven aan het leiden is. Niet alleen momenteel maar ook in de toekomst.

Trouwens, Helena Vandersteen werd een tweetal maanden geleden door mij aangezocht voor een interview. Ze heeft dat echter geweigerd. Als reden gaf ze op dat ze te weinig over de Rode Ridder en zijn tekenaars kon vertellen.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...