Ga naar inhoud

De Meest Indrukwekkende Fragmenten Uit S&w-Albums


Recommended Posts

Ja inderdaad, ik kon niet op de naam komen :)

 

Edit: maar was dat daar wel de Terranef, de Terranef was een uitvinding van Barrabas?

 

In De Groene Splinter waren het de Stalen Mollen (enkelvoud is natuurlijk Stalen Mol). 

post-442-0-34449500-1465638482_thumb.jpg

 

Voor zover ik me kan herinneren:

De Stalen Mollen (zie Groene Splinter) zijn geen uivinding van Barabas.

De Terranef - met vooraan een schroef- (zie Knokkersburcht) is wel een uitvinding van Barabas.

 

Ik denk dat in andere verhalen Stalen Mol verkeerdelijk 'Terranef' wordt genoemd. Zo ja, waarom werd dit dan nooit gecorrigeerd? 

Link naar reactie

Voor zover ik me kan herinneren:

De Stalen Mollen (zie Groene Splinter) zijn geen uivinding van Barabas.

De Terranef - met vooraan een schroef- (zie Knokkersburcht) is wel een uitvinding van Barabas.

 

Ik denk dat in andere verhalen Stalen Mol verkeerdelijk 'Terranef' wordt genoemd. Zo ja, waarom werd dit dan nooit gecorrigeerd? 

Barabas kan al die uitvindingen onmogelijk zelf bedenken en eigenhandig bouwen. Misschien werkten de uitvinders van De Stalen Mol in onderneming voor hem. Of heeft hij hun concept overgekocht.

 

En de werkelijke reden: de makers van strips lezen hun albums niet de hele tijd opnieuw (als ze ze ooit al opnieuw hebben gelezen). Ooit moet Vandersteen of Geerts dat ene stalen ding waarmee je onder de grond kan reizen verward hebben met dat andere stalen ding waarmee je onder de grond kan reizen. Of gewoon gedacht hebben dat beide dingen hetzelfde zijn.

Gelijkaardige fouten zijn Sleen die de vrouw van Jan Spier twee verschillende namen heeft gegeven (de tweede was eigenlijk de naam van de vrouw van Jef Pedal) en Arthur C. Doyle die zichzelf continu tegensprak als hij het over de vrouw van Watson had waardoor het lijkt alsof Watson minstens twee keer en misschien zelfs vijf keer hertrouwd is geweest.

Link naar reactie

attachicon.gifterranef.jpg

 

Voor zover ik me kan herinneren:

De Stalen Mollen (zie Groene Splinter) zijn geen uivinding van Barabas.

De Terranef - met vooraan een schroef- (zie Knokkersburcht) is wel een uitvinding van Barabas.

 

Ik denk dat in andere verhalen Stalen Mol verkeerdelijk 'Terranef' wordt genoemd. Zo ja, waarom werd dit dan nooit gecorrigeerd? 

 

Is een bijkomende reden niet dat Vandersteen de blauwe reeks als een afzonderlijke verhalencyclus beschouwde (die dus niet echt bij de verhaallijnen van de rode reeks hoorde)?

Achterafinterpretatie, ik weet wel.

Barabas, Sidonie en Jerom mochten in de Blauwe Reeks niet meedoen.

 

Heb het eens opgezocht. De Stalen Mollen (ST. M. I en II) werden uitgevonden door een groep geleerden uit WO II waaronder kapitein Person.

 

StalenMol_zpseiiyulkw.jpg

 

Een lichtjes gewijzigde versie staat ook in het Slapende Goud. Heb ik zelf nooit gelezen, dus ik weet niet of Barrabas de uitvinder daar is.

 

288-cover.jpg

Link naar reactie

In de Koperen Knullen gebruiken ze een miniatuurversie van de Stalen Mol, onder de naam Terranef. En daarin zegt Barabas letterlijk: " Luister. Toen ik de Terranef bouwde heb ik eerst een klein model op schaal gemaakt."

 

Ze gebruiken hem ook om naar Schotland te gaan, maar ik weet niet meer in welk album.

Link naar reactie

Ze gebruiken hem ook om naar Schotland te gaan, maar ik weet niet meer in welk album.

Dat was De Knokkersburcht. 

Daarin legt Barabas haarfijn uit dat hij de ontwerper is van de terranef, de ondergronder met draaiende schijf.

post-442-0-04236100-1465744930_thumb.jpg

 

Het is dus duidelijk dat een stalen mol en een terranef geen synoniemen zijn, precies zoals trein en auto geen synoniemen zijn. Daarom noemen we een trein ook geen auto en vice versa.

Wel kan je stellen dat een stalen mol en een terranef allebei een 'ondergronder' zijn.

Link naar reactie

 

Barabas, Sidonie en Jerom mochten in de Blauwe Reeks niet meedoen.

 

Heb het eens opgezocht. De Stalen Mollen (ST. M. I en II) werden uitgevonden door een groep geleerden uit WO II waaronder kapitein Person.

 

StalenMol_zpseiiyulkw.jpg

 

Een lichtjes gewijzigde versie staat ook in het Slapende Goud. Heb ik zelf nooit gelezen, dus ik weet niet of Barrabas de uitvinder daar is.

 

288-cover.jpg

 

 

Blijkbaar was het de bedoeling om in Het Slapende Goud de terranef te gebruiken, en dan werd dit vervangen door de stalen mol.

Ik weet echter niet of in het album de correcte benaming werd gebruikt.

 

De omslagtekening van dit album is,....

Opmerkelijk is ook dat de Terranef is vervangen door een andere "ondergronder". In de nieuwe tekening is de Stalen Mol te zien. Dit voertuig komt oorspronkelijk voor in De groene splinter, een verhaal uit de Blauwe Reeks.

Peter Van Gucht liet weten dat er voor de Stalen Mol is gekozen vanwege het smeltsysteem waarmee dit voertuig zich door de grond boort. In het verhaal biedt dit systeem mogelijkheden die niet aanwezig zouden zijn als de Terranef met zijn diamanten schijf was gebruikt.

http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/4kl/288.php

Link naar reactie

Eigenlijk hebben ze er met die terranef een potje van gemaakt. Geerts en co waren blijkbaar vergeten dat hij in ’Het laatste dwaallicht’ een nieuw uiterlijk gekregen had. Om in ’De koperen knullen’ terug te grijpen naar het ontwerp uit ’De groene splinter’.

Link naar reactie

Eigenlijk hebben ze er met die terranef een potje van gemaakt. Geerts en co waren blijkbaar vergeten dat hij in ’Het laatste dwaallicht’ een nieuw uiterlijk gekregen had.

 

Ik gun jou het voordeel van de twijfel, want... het originele Knokkersburcht album komt voor groene splinter. En dus is het mogelijk dat Barabas na het avontuur in de Groene Splinter zo diep onder de indruk was van die stalen mol, dat hij na Knokkersburcht zijn diamenten draaischijf ondergronder vervangen heeft door een nieuw ontwerp, geïnspireerd op de stalen mol, en dat te bewonderen valt in Het Laatste Dwaallicht.

 

Nog dit.

Het album Het Laatste Dwaallicht (1979) is een bewerking (door Paul Geerts) van een gelijknamig Suske en Wiske poppentelevisie aflevering van enkele jaren voordien (1976).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_laatste_dwaallicht

In dit poppenspel wordt een vuurspuwende ondergronder (van Barabas) gebruikt, en genaamd 'terranef'.

post-442-0-84102400-1465904128_thumb.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=BNdXLKdpAM0

 

Ook in de poppenaflevering 'Windbrekers' is de ondergronder te zien:

post-442-0-08739500-1465904221_thumb.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=G2XPXubhqRo

 

Om in ’De koperen knullen’ terug te grijpen naar het ontwerp uit ’De groene splinter’.

Barabas pleegt hier nu echt plagiaat. Tenzij Barabas de stalen mol uit de Groene Splinter heeft opgekocht. En deze dan terranef noemt :e003:

Link naar reactie

Correctie: In De Koperen Knullen zegt Barabas dat hij de ondergronder zelf heeft gemaakt. Hij zegt dat deze "identiek is met de echte die jullie kennen". De kleine ondergronder heeft het ontwerp van een stalen mol uit de Groene Splinter, en niet het ontwerp van de ondergonder uit Laatste Dwaallicht, noch Windbrekers. Bijgevolg heeft Barabas dus inderdaad plagiaat gepleegd: de stalen mol uit de Groene Splinter nagemaakt.

post-442-0-70348500-1466176729_thumb.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...