Ga naar inhoud

Sketchbook


Lav

Recommended Posts

Ik ga dit jaar mijn eerste poging ondernemen om een beeldverhaal te maken, of met de woorden van Yoda "do or do not, there is no try" ik zal een beeldverhaal maken dit jaar (en ik moet wel want anders buis ik voor mijn Minor).

Ik zal mijn proces hier posten en hopelijk kan ik via feedback van jullie mijn werk verbeteren. Het enige wat ik momenteel kan zeggen is dat het onderwerp gaat over anorexia, voorlopig ben ik bezig met tekeningen van mijn schetsboek te maken en te verzamelen om van daaruit mijn beeldverhaal/strip te creëren.

nervos11.jpg

nervos12.jpg

nervos13.jpg

nervos14.jpg

sb1910.jpg

Link naar reactie

Goh een mengeling van alles, soms vertrek ik van mislukte modeltekeningen en snelschetsen, soms gebruik ik foto's als referentiemateriaal, soms een spiegel om bvb expressies beter te kunnen bekijken of om een beweging te analyseren (voor animatiefilm dan) en soms gewoon zonder referentie.

 

Die eerste is bvb gebaseerd op een tekening die ik eens eerder heb gemaakt en de liggende vrouw in de voorlaatste is bvb gebaseerd op een foto.

Link naar reactie

Bedankt, ik ben ondertussen aan verschillende projecten tegelijkertijd bezig dus zal niet altijd even vaak updaten. Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom weet je nu al dat je niet fan bent van het thema Stuvio? Ik vind het een beginconcept die veel kanten kan uit gaan. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ik iets zou doen rond mensen die paranoia worden van hun eigen lichaam en geest, ik heb dan besloten om me te concentreren op anorexia omdat dat iets is wat ik van dichtbij heb gezien en zo dingen kan gebruiken die buitenstaanders misschien niet altijd voor de hand liggend vinden. Paranoia op zich is te algemeen en vraagt veel onderzoek (al blijf ik het wel een heel interessant concept vinden om een beeldverhaal rond te maken).

 

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door het menselijk lichaam en het is dus zeker geen uitzondering dat er bloot en/of een skelet of doodskop in mijn werk tevoorschijn komt, hoewel dit eigenlijk nooit luguber bedoelt is. Ik heb echter schrik dat het in mijn huidig thema nogal snel als een cliché zou kunnen overkomen dus als je die indruk zou krijgen laat het dan maar weten aub (en alle andere feedback ook natuurlijk!)

 

nervos15.jpg

Link naar reactie

Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden. Je hebt een tekenstijl die volgens mij heel treffend de hoekigheid van een uitgemergeld lichaam zal weergeven. En inderdaad, het is een thema dat nu niet echt voor de hand ligt. So be it, het kan net zo goed een interessante of een doodsaaie strip worden als een strip over aids of of een scheiding of een ander persoonsgebonden probleem uit de realiteit.

 

Go for it, Lav!

Link naar reactie

Ik ben blij dat je het zegt want dat is niet de richting die ik wil uitgaan. Ik gebruik het thema voornamelijk om tot een beeldtaal te komen, een beetje zoals Habibi van Craig Thompson (maar dan vele niveau's lager). Ik zal misschien in het begin wat narratief werken maar het is voorlopig de bedoeling dat ik naar iets abstract werk. Ik schrijf "voorlopig" omdat ik niet iemand ben die op voorhand een scenario uitschrijft en dan verder werkt, mijn projecten evolueren steeds verder in iedere fase van de creatie dus ik weet eigenlijk nooit op voorhand wat het eindresultaat zal zijn. Ik zeg niet dat iedereen mijn werk persé goed ga moeten vinden (dat is sowieso voor mijn kunnen onmogelijk op dit punt) maar als je dus het gevoel krijgt dat het naar jouw mening effectief goedkope kommer en kwel wordt zou ik het wel erg appreciëren dat je dat ook zegt :)

Link naar reactie

edit; ik vond het zelf echt niet goed dus verander ik de afbeelding

 

En dan wil ze dat wij haar beoordelen, :P

 

Nee, de werkwijze die je hierboven aanhaalt, daar houd ik wel van (gebruik ze zelf ook, vandaar waarschijnlijk). Alleen is het altijd opletten dat je, door je te laten leiden door het moment en wat vooraf ging, zonder een vastgelegd scenario, het ook weer niet té arty farty wordt. We willen niet enkel zien wat je (technisch,...) kan, bij niet narratieve verhalen is sfeer heel belangrijk. Je moet je als lezer, kijker,... echt kunnen laten meevoeren in de wereld van hij/zij die deze gecreëerd heeft, zonder de noodzaak die echt te (willen) begrijpen. Da's hoe ik het steeds weer aanvoel. Anders wordt het gewoon een collectie leuke tekeningen "om de tekeningen", zonder meerwaarde.

 

Maar voorlopig maak je het ons toch nog moeilijk hierover te oordelen natuurlijk, ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ja ik weet dat dat wat hypocriet overkomt maar het is ook stom om feedback te vragen over iets wat je zelf helemaal niet goed vindt en liever in een open haard smijt dan aan iemand anders toont, het was dan ook verkeerd van mij om dat vlak voor het slapen te posten.

 

Maar je hebt zeker een terechte opmerking, ik zal er op letten. Vanaf volgende maand beginnen mijn lessen terug en hopelijk zal mijn docent mij ook heel hard kunnen helpen met de juiste weg te vinden. Ik zal proberen om binnenkort al over te gaan naar een meer concrete stripvorm

Link naar reactie

Ja ik weet dat dat wat hypocriet overkomt maar het is ook stom om feedback te vragen over iets wat je zelf helemaal niet goed vindt en liever in een open haard smijt dan aan iemand anders toont, het was dan ook verkeerd van mij om dat vlak voor het slapen te posten.

Ik denk dat eigenlijk niet. Ik heb 't nog voorgehad dat een rondslingerende tekening waar ik niet tevreden over was toch in de smaak viel bij iemand omwille van een andere element waar ik nog niet op gelet had. Het kan soms vreemd lopen, en ik herinner me jouw droomtekening niet als mislukt. (Had nog geen tijd genomen om het eens echt goed te kijken.)

Link naar reactie

Je tekenstijl spreekt me echt aan. Met het onderwerp heb ik geen persoonlijke ervaring *grijns*, maar het zou me niet tegenhouden om het te lezen. Maar ik deins wat terug om strips te lezen die volledig op het gevoel zijn gemaakt. Zelden zijn die zonde van de energie... Zelfs bij een kortverhaal is een stevig scenario essentieel. Ik heb recent Larcenet geïnterviewd voor de SSZ, en in Blast lijkt hij soms ook te freewheelen, maar het tegendeel was waar. Hij was superprofessioneel. Hij had 8 ijkpunten in detail uitgeschreven en grotendeels uitgewerkt. Die pagina's moesten er zeker inkomen op dat exacte moment. Tussen die twee ijkpunten freewheelde hij zonder elementen toe te voegen die zijn ijkpunten verstoorden.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Je tekenstijl spreekt me echt aan. Met het onderwerp heb ik geen persoonlijke ervaring *grijns*, maar het zou me niet tegenhouden om het te lezen. Maar ik deins wat terug om strips te lezen die volledig op het gevoel zijn gemaakt. Zelden zijn die zonde van de energie... Zelfs bij een kortverhaal is een stevig scenario essentieel. Ik heb recent Larcenet geïnterviewd voor de SSZ, en in Blast lijkt hij soms ook te freewheelen, maar het tegendeel was waar. Hij was superprofessioneel. Hij had 8 ijkpunten in detail uitgeschreven en grotendeels uitgewerkt. Die pagina's moesten er zeker inkomen op dat exacte moment. Tussen die twee ijkpunten freewheelde hij zonder elementen toe te voegen die zijn ijkpunten verstoorden.

Misschien een beetje off topic om hierop in te haken, maar ik meen hierin te bespeuren dat "freewheelen"/improvisatie wordt weggeschreven als onprofessioneel. Graag pak ik een voorbeeld uit de muziek, namelijk Klassieke muziek en Jazz. Klassieke muziek is tot in de puntjes uitgedacht, waarbij Jazz spontaan, vrij is en spreekt uit 't gevoel. Alle twee te respecteren om hun studie, techniek en ervaring, maar waarschijnlijk stonden componisten ook niet te juichen toen ze voor het eerst jazz hoorde. In mijn optiek gewoon vertrekken vanuit een gedachte en kijken waar het schip naartoe vaart, misschien kom je nog wat monsters tegen, die je anders niet had gezien. :e015: of snoopy.. :e002:
http://www.facebook.com/moedars - like de pagina voor wekelijkse kwats op uw online bord
Link naar reactie

Ik werk eigenlijk wel graag "artsy-fartsy" en ik besef maar al te goed dat zoiets vaak hit or miss is. Om een voorbeeld te geven, dit is een film die ik vorig jaar gemaakt had en wat een soort van experimenteel onderzoek was. Om een lang verhaal kort te maken, het gaat over allerhande acties die iemand 'sochtends onderneemt vanaf het moment dat de wekker af gaat tot het moment dat zij buiten stapt, het was de bedoeling om de kijkrichting van de toeschouwer langs een kant een beetje te manipuleren en met associaties werken en langs de andere kant de toeschouwer net tegenhouden van helemaal in de film te stappen door bvb hem ook het verkeerde been te zetten en het medium duidelijk te laten voelen (vb zeer zichtbare korrel en gebruik van "verkeerd" geluid). Enfin, ik vond het voor mezelf een interessant onderzoek en had er liever wat dieper op in gegaan maar veel succes had het in ieder geval niet aangezien ik er een buis voor kreeg :P

 

 

Wat de docenten wel heel leuk vinden zijn mijn snelschetsen (voorbeeldje) ik vind ze zelf ook heel leuk om te doen maar ik denk niet dat het buiten een kunstschool een groter publiek zou aantrekken en voor mijn beeldverhaal wil ik toch wel proberen om het zo toegankelijk mogelijk te houden en tegelijkertijd mijn eigen stijl te behouden.

Maar goed, genoeg gezeverd, hier is een kleine update. Ik ben er zelf wel niet helemaal tevreden over, maar goed. Ik wou eigenlijk weergeven hoe onaangenaam zo'n stoel op school kan zijn om op te zitten als je amper vet aan je poep hebt maar het is naar mijn mening helemaal niet zo overgekomen en ik vind dat haar poses maar wat vreemd uitzien :s

 

nervos17.jpg

 

nervos18.jpg

Link naar reactie

Dat doet me denken aan mijn universiteitsjaren.Dat waren toen wel houten banken, maar het idee is hetzelfde. :) Misschien meer spelen met alle houdingen die je dan gaat aannemen? Diep doorzakken om het gewicht op een ander stuk poep te laten rusten, op de tafel hangen om druk te minderen, de trui opfrommelen om erop te zitten?

 

Het filmpje vind ik wel wat hebben, ik was vooral gecharmeerd door de gapende mond.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Een foto van mij? Of bedoel je op mijn blog, mooie snor vind je niet? :)

 

Dit heeft niets met Nervosa te maken maar ik wil het hier toch zetten om feedback te vragen, het is een ander oud project van me dat nu pas vorm begint te krijgen. Ik zou graag met andere mensen samen werken en een mini interview/gesprek in stripvorm smijten, waar ieder zichzelf tekent (het moet dus een zelfportret zijn maar hoe je bent helemaal vrij hoe je naar jezelf kijkt, als je daar een roze kubus zet mag dat dus ook). De vragen op zich zijn dus echt niet zo belangrijk maar wel het contrast tussen de 2 stijlen, ikzelf ga ook proberen om iedere keer andere materialen en/of techniek te gebruiken. Mensen die hier tijd (en vooral zin) voor hebben moeten zeker iets laten weten en dan maak ik eventueel een nieuwe topic maar gewoon feedback is natuurlijk ook meer dan welkom.

 

Voorlopig is het echter enorm work in progress, ik ben momenteel aan mijn eerste bezig en vind het leuker wanneer ik enkele lijnen weglaat (hoera voor minimalisme) dan de oorspronkelijke tekeningen en heb ook wat met kleur geprobeerd maar denk niet dat het een goed idee is.

 

untitl16.jpg

untitl18.jpg

Link naar reactie

Als jullie serieus zijn zou ik er heel graag volgende maand aan werken (en zal dan ook een specifieke topic open maken daarvoor) alvast bedankt :)

 

Ik ben ondertussen toch een soort van storyboard aan het maken en was met een idee aan het spelen voor mijn titelblad maar er voelt iets niet juist aan (het is wel een slechte scan, de tekst is voorlopig in potlood gedaan (getraceerd van een font op de computer welliswaar))

nervos20.jpg

Link naar reactie

Ik versta niet zo goed wat je bedoelt, bedoel je met slaperigheid dat het een zwakke lijn is? Ik wou een zekere nervositeit in de lijnvoering zelf steken en pen en inkt leken me daar goed materiaal voor maar ik denk dat ik toch ga overschakelen naar stiftjes met waterproof inkt, dan kan ik ook aquarel gebruiken voor schaduw en lijken de tekeningen minder steriel

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Je moet zwak niet als negatief zien. Eerder als een minder energetische lijn. Alsof je net wakker bent, of in slaap aan het vallen bent en je aan het schetsen bent. Maar het is niet constant zo. Op sommige momenten komt de accuraatheid naarboven. Zo'n alternering kan al eens interessante resultaten opleveren.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Bedankt :) mijn docent vond ook dat ik een achtergrond moest toevoegen, misschien dat ik iets minimalistisch ga toevoegen maar ik vind dat gevoel van leegte eigenlijk wel mooi (en hopelijk met de grijswaarden van mijn voorgrond komt het al niet meer te steriel over). Ik zal binnenkort een update posten

 

Ik zal hier ook de resultaten van mijn ander project posten (waar ik nog steeds een goede naam voor moet vinden). Dit is het resultaat van het eerste "gesprek"

 

jacky.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...