Ga naar inhoud

Mooiste, Beste, Meest Esthetische, De Grootste Impact, De Duidelijkste, De Aantrekkelijkste, De Bijzonderste, Whatever Stripcover


mojo

Recommended Posts

Ben zelf mijn hoofd nog aan het breken over iconische covers in mijn stripkast. Zonder flauw te willen doen: Van wat hier in deze draad tot nu toe voorbij is gekomen raak ik niet heel opgewonden.....

 

heb hetzelfde gevoel. Ofwel is zoiets écht héél persoonlijk, ofwel neemt iedereen vooral een cover van zijn favoriete reeksen...

 

Ik ga ook eens koekeloeren vanavond. Ik vermoed dat er iets van Bec zou kunnen tussenzitten. Prometheus heeft soms wel coole covers.

Link naar reactie

Dit zijn er 3 die ik mogelijk zou insturen, maar kan nog veranderen

 

Keepers of the Maser 6

 

Ik weet nog dat ik toen ik deel 1 in de winkel zag liggen ik direct verkocht was door de cover.

Deel 6 overtreft de andere covers. Waarom: ik vind dit gewoon mooi, die kleuren, dat geestje, dat beest erbij.

attachicon.gifMaser6.jpg

 

Peter Pan 5

Haak, zo anders dan de Disney-Haak. Een cover om bang van te worden

attachicon.gifPeterPan5.jpg

 

Samber 3

Romantiek ten top. Die rode ogen, de grote naald door het hand, de smachtende blik, en dan die titel "revolutie, revolutie".

attachicon.gifSamber3.jpg

 

 

Kom, kraak me maar af :-)

 

Hier gaan we dan:

 

attachicon.gifMaser6.jpg

 

Misschien een goed album, maar de cover vind ik niks.

 

attachicon.gifPeterPan5.jpg

 

Misschien een slecht album, maar de cover vind ik heel goed; niet alleen omdat Kapt. Haak er duidelijk onprettig uitziet, maar doordat hij zijn hand vastneemt, merk je ook wat hem irriteert, zonder dat het wordt gezegd. Sterke cover.

 

attachicon.gifSamber3.jpg

 

Romantische rommel. Nochtans goed getekend.

Als ik me goed herinner was dat oorspronkelijk een trilogie, maar ze zijn me verloren toen iedereen die dood was in deel drie, in deel vier het plots bleek te hebben overleefd.

 

(maar goed dat ik geen uitgever ben)

Link naar reactie

Maar wat vinden jullie daar dan zo knap aan? Is het niet eerder jeugdnostalgie? Ik vind die comic-covers gewoonweg spuuglelijk, vooral ook die inkleuring, bah.

En V, tja dat is een iconisch verhaal, maar is dat nu zo'n knappe cover?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

klik op de afbeeldingen om ze te vergroten:

 

thumb1_f4b895b0-4350-012d-dc33-005056942

 

het realisme van de olifant in combinatie met de karikatuur van de hoofdpersonage

Samen met de beweging die er in zit heeft me altijd getrokken in dit album

 

thumb1_2554ba00-bb18-012b-84ec-005056943

 

lichtval de begroeiing van de borstkast de manier waarop het gezelschap er tegen op kijkt.

 

thumb1_0a51e860-a92c-012c-e8e9-005056943

 

Deze cover maakte meteen nieuwsgierig naar het verhaal 

waarom zit ze terwijl het regent in het want met blote voeten, waar kijkt ze naar. De stijl sprak me ook enorm aan.

 

thumb1_723a4082-de77-11e3-8842-28bb66c6a

De dreiging het kleurgebruik, hoe komt jeruzalem in het glas in rood raam.

 

 thumb1_478092e2-57ca-11e5-80de-e606ffe91

 

Ook bij deze het kleurgebruik, stukje spanning (waar mikt ze op)

 

Nu nog bepalen welke afvallen

 

Link naar reactie

De geilheid druipt gewoon van deze cover af.

Als een mens daar geen stijve tepels van krijgt, dringend tijd om naar de dokter te gaan om uw hormonenspiegel te controleren.

 

Ook de perfecte mix van humor en spanning, prachtig kleurgebruik, vakwerk ten top.

Hergé ligt te tollen van jaloezie in zijn kist (of urne?) omdat hij nooit zo'n niveau heeft behaald.

 

http://i.imgur.com/sAkFOyx.jpg(linkje, want hij is wat groot uitgevallen)

Link naar reactie

Jeugdsentiment van bij pake en beppe, mistflarden voor de maan, een geheim (mooie lettering!), een zerk, een duistere burcht, wat een beloftes allemaal... en wat onleesbaar is dit nu  :e009:  (ik vraag me af of ik dat toen ook al vond...)

 

1.jpg

Deze is eigenlijk ook heel goed: eenvoudig, alles goed samengebald, sfeer, silhouet, typografie, lijnvoering, vignettering, [voeg hier zelf nog wat vaktermen toe]... alles zit perfect!  Deze nomineer ik ook mee :-).

Link naar reactie

En V, tja dat is een iconisch verhaal, maar is dat nu zo'n knappe cover?

 

Over al dan niet knap spreek ik me niet uit. Maar in de vorige post stond 'iconische cover', en die V is een iconische cover, want tegenwoordig wordt dat masker over de ganse wereld herkend. En dat kun je van de meeste andere covers die hier getoond worden niet zeggen.

Link naar reactie

klik op de afbeeldingen om ze te vergroten:

 

thumb1_f4b895b0-4350-012d-dc33-005056942

 

het realisme van de olifant in combinatie met de karikatuur van de hoofdpersonage

Samen met de beweging die er in zit heeft me altijd getrokken in dit album

 

thumb1_2554ba00-bb18-012b-84ec-005056943

 

lichtval de begroeiing van de borstkast de manier waarop het gezelschap er tegen op kijkt.

 

thumb1_0a51e860-a92c-012c-e8e9-005056943

 

Deze cover maakte meteen nieuwsgierig naar het verhaal 

waarom zit ze terwijl het regent in het want met blote voeten, waar kijkt ze naar. De stijl sprak me ook enorm aan.

 

thumb1_723a4082-de77-11e3-8842-28bb66c6a

De dreiging het kleurgebruik, hoe komt jeruzalem in het glas in rood raam.

 

 thumb1_478092e2-57ca-11e5-80de-e606ffe91

 

Ook bij deze het kleurgebruik, stukje spanning (waar mikt ze op)

 

Nu nog bepalen welke afvallen

 

En hier gaan we weer:

 

 

 

thumb1_f4b895b0-4350-012d-dc33-005056942

 

Nee.

 

 

thumb1_2554ba00-bb18-012b-84ec-005056943

 

Ja.

 

 

thumb1_0a51e860-a92c-012c-e8e9-005056943

 

Nou, vooruit dan maar.

 

 

thumb1_723a4082-de77-11e3-8842-28bb66c6a

 

Mag ook wel.

 

 

 thumb1_478092e2-57ca-11e5-80de-e606ffe91

 

Nee. Al is het een aardige tekening, ik vind hem niet in een top-reeks thuishoren.

Link naar reactie

Over al dan niet knap spreek ik me niet uit. Maar in de vorige post stond 'iconische cover', en die V is een iconische cover, want tegenwoordig wordt dat masker over de ganse wereld herkend. En dat kun je van de meeste andere covers die hier getoond worden niet zeggen.

 

ok, maar dan wordt het lijstje beperkt. Kuifje met die paddestoel of de raket, B&M Gele teken, Maus, etc. Tiens, dat zijn dan allemaal zogezegde "klassiekers". Zijn het dan de covers die het 'm gedaan hebben?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

klik op de afbeeldingen om ze te vergroten:

 

thumb1_f4b895b0-4350-012d-dc33-005056942

 

het realisme van de olifant in combinatie met de karikatuur van de hoofdpersonage

Samen met de beweging die er in zit heeft me altijd getrokken in dit album

 

thumb1_2554ba00-bb18-012b-84ec-005056943

 

lichtval de begroeiing van de borstkast de manier waarop het gezelschap er tegen op kijkt.

 

thumb1_0a51e860-a92c-012c-e8e9-005056943

 

Deze cover maakte meteen nieuwsgierig naar het verhaal 

waarom zit ze terwijl het regent in het want met blote voeten, waar kijkt ze naar. De stijl sprak me ook enorm aan.

 

thumb1_723a4082-de77-11e3-8842-28bb66c6a

De dreiging het kleurgebruik, hoe komt jeruzalem in het glas in rood raam.

 

 thumb1_478092e2-57ca-11e5-80de-e606ffe91

 

Ook bij deze het kleurgebruik, stukje spanning (waar mikt ze op)

 

Nu nog bepalen welke afvallen

 

Piet Wijn heb ik niks van, maar die covers heb ik altijd knap gevonden.

Grote Dode: mmm, nee toch niet

Bourgeon: staat bij mijn "twijfel"-lijst :-)

Amoras: ja, waarom niet. Idd knappe cover

Roodhaar; ben redelijke fan van  Molenaar, maar dit vind ik niet echt speciaal

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

ok, maar dan wordt het lijstje beperkt.

 

Daar is toch niks mis mee? Er zijn heel veel mooie covers. Maar er zijn slechts enkele iconische covers. En een iconische cover moet niet per definitie als mooi beschouwd worden.

Nogmaals: ik reageerde gewoon op de post boven mij.

Link naar reactie

Hier gaan we dan:

 

attachicon.gifMaser6.jpg

 

Misschien een goed album, maar de cover vind ik niks.

 

attachicon.gifPeterPan5.jpg

 

Misschien een slecht album, maar de cover vind ik heel goed; niet alleen omdat Kapt. Haak er duidelijk onprettig uitziet, maar doordat hij zijn hand vastneemt, merk je ook wat hem irriteert, zonder dat het wordt gezegd. Sterke cover.

 

attachicon.gifSamber3.jpg

 

Romantische rommel. Nochtans goed getekend.

Als ik me goed herinner was dat oorspronkelijk een trilogie, maar ze zijn me verloren toen iedereen die dood was in deel drie, in deel vier het plots bleek te hebben overleefd.

 

(maar goed dat ik geen uitgever ben)

 

Maser kan ik me perfect in vinden dat dit heel subjectief is.

 

Samber: ben zelf afgehaakt vanaf deel 5 (toen men de layout veranderde, grrr wat haat ik dat). Was idd toen ook al wat afgezaagd aan het worden. Niettemin knappe cover.

 

 

Deze vind ik ook wel knap:

 

SkyDoll

 

post-36-0-94667900-1465843903_thumb.jpg

 

Capricornus 19

 

Niet enkel de tekening, maar ook de aaibaarheid (=geen gewone omslag)

post-36-0-62797400-1465844064_thumb.jpg

 

 

Wayward 1

 

Al die poezen en dan die witte ogen in het meisje dat mixed manga mixed comic getekend is. Knap.

 

post-36-0-07930000-1465844224_thumb.png

 

Black Orchid

 

McKean kan ik niet altijd smaken, maar dit is top

post-36-0-14572800-1465844347_thumb.jpg

 

 

Pfff, wordt moeilijk om er uiteindelijk slechts 3 over te houden. Maar is wel leuk om al die strips 'ns vast te nemen en 'ns te focussen op de cover. En oh ja: er zijn best wel S&W's die pareltjes zijn hoor! Rik Ringers "Duel met de beul", PP&BB "De Dubbelganger" (die oranje lucht doet 'm het), Pandamonia,etc. etc. Zucht... 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Maar wat vinden jullie daar dan zo knap aan? Is het niet eerder jeugdnostalgie? 

 

Ik zei niet dat het knap was, maar iconisch - onmiddelijk herkenbaar. En jeugdsentiment? De cover is van 1938. Zo oud zijn we nu ook weer niet. Maar iedere comics lezer herkent deze cover. 

 

Ik vind die comic-covers gewoonweg spuuglelijk, vooral ook die inkleuring, bah.

 

Het is is oud, he. Toen deden ze nog niet aan geschilderde covers en was de inkleuring minder belangrijk. 

 

En V, tja dat is een iconisch verhaal, maar is dat nu zo'n knappe cover?

 

Knap niet, maar ik ben er zeker van dat je dat masker meer gezien hebt, ook buiten het stripwereldje om.

Link naar reactie

"Ik zei niet dat het knap was, maar iconisch - onmiddelijk herkenbaar. En jeugdsentiment? De cover is van 1938. Zo oud zijn we nu ook weer niet. "

 

Tiens, ik dacht dat ik de oudste forummer gevonden had  :e012:. Misschien 'ns een apart draadje openen  :e007:

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

ok, maar dan wordt het lijstje beperkt. Kuifje met die paddestoel of de raket, B&M Gele teken, Maus, etc. Tiens, dat zijn dan allemaal zogezegde "klassiekers". Zijn het dan de covers die het 'm gedaan hebben?

 

Nou, een top 3 van iconische covers samenstellen zal in elk geval gemakkelijker zijn dan een top 3 van de mooiste covers aller tijden.

De SSZ heeft de verkeerde wedstrijd gemaakt :)

Link naar reactie

We vragen geen top 3, enkel maximaal drie covers waarvan iedereen voor zichzelf heeft uitgemaakt wat ze de beste vinden. En of "beste" nu in te vullen is volgens esthetische, nostalgische, iconische of wat dan ook overwegingen mag je eigen argumentatie duidelijk maken.

Jullie kunnen van iets simpels iets heel complex maken.

Link naar reactie

Hieronder alvast de slechtste cover: de hoofdtitel is onleesbaar, een ramp in visuele communicatie.

En de cover trekt uw blik onmiddellijk naar die ...  tatouage op haar knie... :e010:

Daarmee wil ik het volgende duidelijk maken: mooie tekening, maar de cover is een totale ramp!

post-442-0-15577500-1466335718_thumb.jpg

 

 

Link naar reactie

Ze kijkt dwars door je heen, de blonde vrouw met verleidelijke wimpers en rechte tanden. Haar gebruinde huid, de rechte kraag met kanten afwerking en vooral de rokende cigarillo zeggen het: we bevinden ons in Mexico.

Erboven staat dan wel "Een avontuur van Luitenant Blueberry", maar vergis je niet, het is Chihuahua Pearl die de hoofdrol opeist in dit avontuur.

Na twaalf albums waarin de rol van vrouwen verwaarloosbaar was, ontmoet Blueberry eindelijk zijn gelijke: een zelfverzekerde vrouw zoals de stripwereld die begin jaren zeventig nog niet eerder zag.

Haar ogen geven niet prijs of ze echt te vertrouwen is, en ook haar tegenspelers in de strip zullen zich dat nog geregeld afvragen.

 

(Dat we achteraf ontdekten dat Giraud een advertentiefoto als voorbeeld gebruikte is eigenlijk niet relevant, hij wist feilloos een iconisch beeld te herkennen en naar zijn hand te zetten.)

post-239-0-40766600-1466364611_thumb.jpg

Link naar reactie

Nochtans zeer onduidelijk (op die twee aandachttrekkers na). Ik heb geen idee wat die twee precies aan het doen zijn. En wie heeft die véél te lange gordijnen daar geïnstalleerd??

 

Wat maakt het uit wat er gebeurt? Covers zijn om aandacht te trekken en te verkopen. En dat doet deze cover. 

 

Maar wat ik zie is dat Batman Catwoman verrast en de stuipen op het lijf jaagt. Mooi gezicht en nog twee andere aandachtstrekkers.

Link naar reactie

Nochtans zeer onduidelijk (op die twee aandachttrekkers na). Ik heb geen idee wat die twee precies aan het doen zijn. En wie heeft die véél te lange gordijnen daar geïnstalleerd??

:lol:

Het is goed dat het een plaatje zonder geluid is, anders zou je een echo horen. :huh:

Dat geldt niet voor de cover met de onleesbare titel, dat arme meisje valt voorover als ze opstaat.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Artesia # 1

 

Ik ben geen (grote) fan van fantasy, maar deze cover heeft ervoor gezorgd dat ik de Artesia serie blind heb gekocht.

Deze cover geeft me een mooie krijgster die je rechtstreeks aankijkt in de chaos van een slagveld, geesten die met haar zijn;

ik kan me de pagina id Previews nog herinneren die deze cover (klein) als advertentie had. Het was meteen bestellen 

 

post-904-0-63199600-1466453433_thumb.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...