Ga naar inhoud

Humor In The Chocolate Bar...


niemand

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Op 7/8/2020 om 18:48, Hamirubi zei:


Het wordt pas (pijnlijk) grappig met Joris' bovenschrift, natuurlijk:
 

Sjoko.thumb.png.957bc4b3dceaa6fa120ccbe8aaae3866.png

 

Nu wordt het wrang:

 

 

Ode aan mijn liefste NGO

door: Joris Vermassen

 

Mijn liefste NGO,

Wat is er met jou gebeurd? Ik herken je niet meer. Je bent een oude zuurpruim geworden. Hoe is het zo ver kunnen komen?

We waren elkaar een beetje uit het oog verloren, maar toen je onlangs aan mijn deur stond, ging mijn hart weer wat sneller kloppen. Je wilde een cartoon voor een campagne over eerlijke prijzen voor cacaoboeren. Enthousiast maakte ik meteen een schets. Ik ken jou goed, dacht ik, ik wist zeker dat je hierom zou moeten lachen. Je trok bleek weg. Ik vroeg wat er scheelde. ‘Die cacaoboer…’ zei je, ‘negatieve beeldvorming. Je beeldt die arme boer af als een arme drommel, dat is stigmatiserend.’

Ik kon een lach niet bedwingen. ‘Lach niet,’ zei je, en je stopte me een artikel in de hand. ‘Je hebt het licht nog niet gezien. Lees dit maar eens.’ Ik las het. Het was een aanklacht tegen liefdadigheidscampagnes met witte mensen die op koloniale wijze arme mensen uit het zuiden redden, en hongerige kindjes met een vlieg in het oog die als lokaas dienen voor gulle giften door betraande westerlingen.

‘Ik ben me heus wel bewust van dat probleem,’ zei ik, ‘die platte paternalistische campagnes zijn stom en ergerlijk, maar wat heeft mijn cartoon daarmee te maken?’

‘Nou, dat je dezelfde clichés gebruikt die de foute beeldvorming over de arme Afrikanen bevestigen. Deze cartoon is gemaakt door een witte westerling met een koloniale bril.’

Ik legde je uit dat je de complexiteit van deze cartoon daarmee onrecht aandoet. ‘Dit is een humoristische tekening,’ zei ik, ‘humor is per definitie altijd tegenstrijdig en voor meerdere interpretaties vatbaar. Jij ziet dit als een kolonialistisch cliché, maar je kunt deze tekening evenzogoed zien als het omgekeerde, als een kritiek op het kolonialistische denken dat jij mij net verwijt. Een cartoon is geen realistische afbeelding maar een verdichting, een beknopte samenvatting van een complex probleem. Ik heb hier de boer, de chocolatier en de consument in één beeld samengebracht, om het probleem van de eerlijke prijzen in één oogopslag duidelijk te maken.’

Je luisterde niet. ‘Je cartoon is niet onschuldig,’ zei je, ‘Ze kan gevaarlijk zijn. We weten allemaal waar dit soort foute beeldvorming in het verleden toe geleid heeft.’

Ik geloofde mijn oren niet. ‘Wat is er toch in jou gevaren?’ vroeg ik.

‘Niets,’ zei je, ‘ik evolueer mee met de tijdgeest en met de samenleving die verandert. Deze tijd biedt ons nieuwe inzichten die ons vertellen dat we de beeldvorming moeten bijstellen.’

Mijn liefste NGO, denk je nu echt dat ik niet mee ben met de tijd? Denk je dat ik deze cartoon onnadenkend heb gemaakt, me niet bewust van de veranderende samenleving? Denk je dat ik niet nadenk over hoe beeldvorming werkt? Ik heb me er zes jaar in verdiept, mijn liefste NGO, en heb er een boek over geschreven, Heilige Tekst, Goddeloos Beeld. Daarin beschrijf ik hoe complex beeldvorming is, en hoe humoristische beelden door ideologische en religieuze scherpslijpers voortdurend tot taboe worden verklaard omdat ze in tegenstrijd zijn met hun heilige teksten, met hun zuivere ideologie, en zo hun macht bedreigen. We weten allemaal waar dit in het verleden toe geleid heeft, is het niet? Wie het tekenen van de ‘arme Afrikaan’ tot taboe verklaart, begeeft zich op onvast terrein en betreedt het land der taboes, waar met gemak de censuur wordt gehanteerd en zo nodig de Kalasjnikov. Vertel me eens, mijn liefste NGO, wie is hier eigenlijk losgezongen van deze tijd?

Je vroeg me om een ‘positief’ alternatief. Dat heb ik geweigerd. Even dacht ik: ‘take the money and run’, maar mijn moreel kompas vertelde me dat ik dat niet moest doen, dat ik me niet wilde conformeren aan een tot in het absurde doorgedreven politiek-correcte ideologie. Een andere cartoon zou het probleem trouwens niet oplossen. Het probleem is dat je eigenlijk liever geen scherpe cartoon wil, of geen cartoon tout court, omdat zoiets te ontregelend werkt en niet strookt met je zuiver politiek-correcte wereldbeeld. Weet je, mijn liefste NGO, een cartoon is eigenlijk ongeschikt voor het soort propaganda dat je in gedachten hebt. Wat je eigenlijk nodig hebt is een mooie illustratie met een cacaoboer en een chocolatier, hand in hand, een gezonde blos op de wangen, onder de stralende zon samenwerkend aan een eerlijke nieuwe wereld. Je vindt vast wel een collega die bereid is zich wel te conformeren, iemand die zijn winkeltje moeten laten draaien en zich ‘uit respect’ zal houden aan jouw taboe op de afbeelding van de arme Afrikaan.

Mijn liefste NGO, ik noem je niet zomaar ‘mijn liefste’ want ik heb van je gehouden. We hebben samen geprotesteerd tegen de ongelijkheid en de wapenwedloop in deze wereld, we hebben samen de Apartheid klein gekregen, we hebben deur aan deur fondsen verzameld voor emanciperende projecten in het Zuiden, we voelden onze harten samen kloppen, en ja, we hebben ook heel wat afgelachen. Maar die lach is bij jou verdwenen. Waar is je gevoel voor humor gebleven, je zelfrelativering? Ik zie enkel nog een betuttelende schoolmeester. Op deze manier jaag je mij weg, en samen met mij de laatste mensen met een hart voor het goede doel. Verlaten door je vrienden blijf je dan eenzaam achter, kil en verbitterd, je afvragend waar het ooit is verkeerd gelopen.

En wat heb je dan bereikt, mijn liefste NGO?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
12 minuten geleden, Konincks zei:

Universiteit in Nederland of te wel  Z.U.L.O  = Zeer Uitgebreid Lager Onderwijs.

Wij hier in de vrije universiteit van Amsterdam herkennen en erkennen niet het vrij handelsverkeer van een zak aardappelen.

Aardappelen komen uit de grond, en zijn dus van iedereen, derhalve zouden deze verstrekt dienen te worden via de staat afhankelijk

van het eventuele inkomen via het gelijkheidsbeginsel.

 

 

Link naar reactie
Op 23/9/2020 om 08:14, bouncer zei:

image.thumb.png.b987ec29d69ba32491b20a6fdd1c3260.png

Hmm nou heb ik dus geen startkwalificatie (zoals dat hier heet). Kan het niet laten te reageren.
 Iemand als eens goed gelezen en nagerekend?
de Atheneum boer is de beste (laagste productie kosten). Gymn. kan ik niet berekenen(lessen gemist), Vrije school : oke zelf expressie van de waarschijnlijk gestookte (alcohol) drank. VMBO en Havo : hoe zit het met de kosten voor verpakking en levering : productie is wat anders toch? Dus  10 euro winst? Ik laat buiten beschouwing of hij ze nou wel of niet publiekelijk mag verkopen. Daar zijn ook nog regeltjes voor. Via de 'officiële' kanalen kan hij wel fluiten naar die zgn. 10 euro..

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...