Ga naar inhoud

De Naiëve Optimistische Draad


Peter

Recommended Posts

Gast Natte aap

Het moment in een klasquiz, toen de vraag kwam hoeveel manen Mars had, en ik kon vragen "Krijgen we bonus punten als we de namen geven?" Thanks, Suske en Wiske!

 

Ik vind dit inderdaad toch een niet te onderschatten voordeel van strips. Hoe vaak ik me er op betrap dat ik dingen weet die ik uit strips gehaald heb.

Een vriendin van me zat in China, ze ging de Gobi woestijn bezoeken. Uit een of andere slechte strip met een diamant had ik onthouden dat ze daar veel meloenen hebben en dat ze er maar achter moest vragen als ze de woestijn in ging. Ze mailde me terug dat ze inderdaad overleefde op meloenen. Niet dat ze zonder die strip de meloenen niet ontdekt zou hebben, maar het was leuk om dat "weetje" te kunnen doorvertellen.

Link naar reactie

En de boekjes van Robert en Bertrand met die teksten over jenever stokers in Aalst en de zwervers kolonie in Boom.

 

Robert en Betrand en De Geuzen heb ik nooit gelezen. Zou ik wel graag willen.

Link naar reactie

Men zou veel over Indië en de politionele acties kunnen leren wanneer men de boeken van Peter van Dongen zou lezen. Ik heb menigeen, ter lering ende vermaak, een Rampokan geschonken....

 

Mee eens! Rampokan en Celebes zijn sterke strips, zowel vakkundig als geschiedkundig/educatief zijn het meesterwerkjes in de Nederlandse strip.

Link naar reactie

Robert en Betrand en De Geuzen heb ik nooit gelezen. Zou ik wel graag willen.

 

Er is een tweedeling in de RenBs: eerste deel van Studio vandersteen: jolige, karikaturale getekende albums en tweede deel van Ron van Riet en Mark Meul: preciezer getekend, steviger verhalen met een korte tekst achterin. De laatsten hebben mijn voorkeur, niet alleen was één van mijn eerste dedis van van Riet ook vind ik hem een wat onderschatte maar goede tekenaar.

Link naar reactie

Laatst kreeg ik op een kwis de vraag: Naast het eiland Hispaniola dat uit de Dominicaanse Republiek en Haïti bestaat is er in die regio nog een eiland waar een landgrens door loopt. Hoe heet dit eiland, en aan welke twee landen behoren beide delen?

Dat haal je gewoon uit Suske en Wiske.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Er is een tweedeling in de RenBs: eerste deel van Studio vandersteen: jolige, karikaturale getekende albums en tweede deel van Ron van Riet en Mark Meul: preciezer getekend, steviger verhalen met een korte tekst achterin. De laatsten hebben mijn voorkeur, niet alleen was één van mijn eerste dedis van van Riet ook vind ik hem een wat onderschatte maar goede tekenaar.

 

Dat eerste deel, volgens jou van Studio vandersteen, was natuurlijk gewoon door Willy Vandersteen zelve geschreven en getekend.

Link naar reactie

Is dat zo, bestaat er een volledig overzicht wat door wie en in welke mate is geschetst, geinkt werd ?

 

Ergens zal zo'n lijst wel bestaan, maar vraag me niet waar.

Vandersteen heeft twee langlopende reeksen 'zelf' gemaakt: Suske en Wiske en Robert en Bertrand. Van die laatste reeks schreef en tekende hij de eerste 65 albums. Inkters waren Eduard De Rop, Eugeen Goossens, Jeff Broeckx en Eric De Rop. Peter Koeken heeft ook nog wat decors geinkt. De albums die Ron Van Riet tekende werden geinkt door Anne Van De Velde.

Link naar reactie

De kennis die in strips verborgen zit is inderdaad behoorlijk, bij ons thuis wordt het beantwoorden van een vraag wel eens afgesloten met "ken je klasiekers" waarbij inderdaad naar strips wordt verwezen.

 

Verder: dat we mogen genieten van de volgende albums en eventueel een mooi einde van langlopende series.

Link naar reactie

Er is een tweedeling in de RenBs: eerste deel van Studio vandersteen: jolige, karikaturale getekende albums en tweede deel van Ron van Riet en Mark Meul: preciezer getekend, steviger verhalen met een korte tekst achterin. De laatsten hebben mijn voorkeur, niet alleen was één van mijn eerste dedis van van Riet ook vind ik hem een wat onderschatte maar goede tekenaar.

Ik wil jou NU en METEEN als schrijver van een artikel over die laatste R&B's voor Brabant Strip Magazine! :hartje:

Link naar reactie
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...