Ga naar inhoud

3E Noordelijke Stripmanifestatie --> Leeuwarden 2/3 Juni 2017


eriktex

Recommended Posts

WAarom niet in Leeuwarden? Voorgaande jaren was het in Drachten en genoeg animo. Ze hebben het nu alleen op een verkeerd moment gepland. Alle voorbereidingen voor de elfstedentocht werden getroffen. Het was pinksterweekend, dus veel mensen op vakantie. Ik zou volgende keer de datum beter plannen, meer adverteren, was nu helemaal niets te zien in de stad.

Link naar reactie

Waarom wordt hier toch vaak gedacht dat langslopend volk belangrijk is voor een beurs? Mijn ervaring is dat dat volk exact is zoals het heet: langslopend. Op een binnenbeurs met entree lopen mensen rond die al van plan waren erheen te gaan, een enkeling uitgezonderd.

Link naar reactie

Het voordeel van een beurs in een binnenstad op een zaterdag of koopzondag is dat je met het juiste beleid (geen entree, breed programma) en met de juiste reclame ook langslopend publiek naar binnen kunt halen. Zijn het de grootste kopers? Misschien niet, maar er wordt door de gevestigde orde onderschat hoe bekend strips nog steeds zijn bij een breed publiek. Dus daar kunnen wel degelijk potentiële kopers en verzamelaars tussen zitten.

De beurzen met te veel entree in een grote hal in the middle of nowhere hebben afgedaan, dat hebben Gorinchem en ook Rijswijk wel bewezen. De groep die daarop afkomt is simpelweg te klein om dat overeind te kunnen houden. Er wordt bij het Stripschap gelukkig al nagedacht over een nieuw concept om meer mensen te kunnen trekken.

Is Leeuwarden een geschikte locatie? Nee, het achterland is te klein. De locatie was zeker niet ongeschikt, de vrijdag voor Pinksteren was een experiment dat zeker een kans heeft gekregen, maar niet succesvol is gebleken. Ik denk dat een beurs in het Noorden alleen in een stad als Groningen (A-kerk) voldoende publiek kan trekken, en dan niet vlak voor Pinksteren.

Link naar reactie

MAar ik denk niet dat dat aan de locatie ligt. Ik denk dat het aan de planning en marketing ligt. Ik heb maar heel weinig reclame hier in de omgeving gezien. Als nieuwe beurs moet je naamsbekendheid opbouwen en een reputatie. Dat gebeurt nu niet. Er zijn genoeg verzamelaars en liefhebbers hier in het noorden, maar dan moet je ze wel bereiken. En daarbij denk ik dat je er ook voor moet zorgen dat de 'voorbijlopers' getrokken worden. Als je het dan plant in een pinksterweekend denk ik niet dat dat handig is.

Link naar reactie
  • 2 months later...

De aankondiging:

Tot onze spijt moeten we mee delen dat de Noordelijke stripmanifestatie stopt. Vol enthousiasme zijn we begonnen in 2014. We hadden een prachtige accommodatie, Fries Congres Centrum in Drachten. Volop parkeergelegenheid en een meer dan 100 % medewerking van het personeel. Struikelblok was het openbaar vervoer. In het tweede jaar 2015, bood de inzet van een pendelbus geen uitkomst voor het aantrekken van bezoekers.
We besloten het evenement één keer in de twee jaar te organiseren. In stadsschouwburg de Harmonie in Leeuwarden dachten we een goede locatie te hebben gevonden. Centraal gelegen, goed bereikbaar met openbaar vervoer. Echter een summiere medewerking van het personeel en geen mogelijkheden om iets te kunnen eten kopen voor deelnemers en bezoekers.
Het aantal bezoekers viel tegen. Na een gedegen inventarisatie en evaluatie besloten we over te gaan tot het plannen van een één dag evenement in 2019. De Harmonie werd benaderd voor de reservering en gevraagd om de offerte. De offerte was dubbel zoveel geld dan dit jaar 2017.
Wouter Beerekamp, de organisator die verantwoordelijk is voor de financiering zou zo in grote problemen komen. Aantrekken van nieuwe standhouders blijkt elke keer erg moeilijk te zijn. Het aantal bezoekers is na drie keer niet toegenomen. Al met al geen haalbare kaart.
Aan de trouwe standhouders, die ons een warm hart toedragen zal het niet liggen. Ook alle tekenaars, die altijd weer bereid waren te komen en mee te denken met acties om geld te kunnen regelen voor de overige kosten, zijn een betrouwbare factor. Maar jammer genoeg is dat niet voldoende om over te gaan tot een vervolg.
We willen de standhouders, tekenaars bedanken voor alles wat ze gedaan hebben om mee te werken aan het opzetten van de Noordelijke stripmanifestatie. Dank aan Ed van der Linden, Rita de Jong, Albert Eykenaar, Meinder Buynink, GerJan Keizer, Patrick van Gelder en Seb van der Kaaden (uitgeverij Personalia/stripglossy).
Dank aan alle trouwe bezoekers en volgers van de Noordelijke stripmanifestatie. Onze opzet was gemeend, maar helaas resulteerde het niet in wat we gewenst hadden. Namelijk een evenement dat iets bijdraagt in de stripwereld en in Noord Nederland.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...