Ga naar inhoud

Dédi's


alexjodo

Recommended Posts

Even een vraagje ivm Strip Middelkerke, is het nog altijd zo dat je er 's morgens moet zijn om je strips (met signeerticket) te kopen ?

En dat de tekenaars dan in de namiddag vanaf 14 u komen signeren.

Vroeger was dit zo, maar aangezien het al een aantal jaar geleden is dat ik er nog ben langsgeweest, vroeg ik het me af.

Bedankt.

Link naar reactie
6 minuten geleden, starbucks zei:

Even een vraagje ivm Strip Middelkerke, is het nog altijd zo dat je er 's morgens moet zijn om je strips (met signeerticket) te kopen ?

En dat de tekenaars dan in de namiddag vanaf 14 u komen signeren.

Vroeger was dit zo, maar aangezien het al een aantal jaar geleden is dat ik er nog ben langsgeweest, vroeg ik het me af.

Bedankt.

Jammer genoeg wel. Tickets zijn vrij snel weg. De organisatie is totaal niet klantvriendelijk en geeft een tekenaar eerst een pak boeken te doen, waardoor die veel later beginnen.

 

 

 

Link naar reactie

Ik maakte er vorige weekend nog de opmerking dat het de eerste keer was in een festival dat ik langer aan het wachten was op de verschijning van de tekenaar dan in de eigenlijke rij. Een beetje communicatie aan de kant van de organisatie zou al veel helpen.

En dan is er dat huiswerk. Terwijl we zaten te wachten op Gioux post die doodleuk op facebook hoe hij in zijn kamer zit te werken voor de organisatie. Toen hij uiteindelijk om 14 uur verscheen zat hij eerst te klagen op dat werk en daarna zich te rekken en stretchen, blij dat hij terug buiten was. Tekenen begon pas rond 14h30. Het was wel leuk. Gioux is een entertainer.

afbeelding.thumb.png.73823ee42dfbced5c13db8c7643013b7.png

 

Eigenlijk is het ook geen festival, maar een familiale stripwinkel met wat tekenaars als lokmiddel. Zoon staat achter de toog, Vader duikt af en toe op met een rode neus om eens in de kassa te kijken en zich nog eens te laten horen. Op de twee weekends dat ik er dit jaar geweest ben (en het was voor de eerste keer) heb ik daar toch wel wat dingen gezien waarvoor je eens achter je oren moet krabben.

Een brave dédi-jager gaat naar Swerts waar op dat moment niemand staat en vraagt een tekening. Terwijl Swerts al over de helft van zijn tekening was komt er achter de jager een familie met kinderen staan. Vader, met op dat moment een donkerrode neus, komt toevallig voorbij, schiet in een West-Vlaamse kolere en begint te brullen dat het jagertje "Buut'n met". Eerst denk je nog dat het een grap is, maar als medewerkers vader proberen te sussen blijkt hij toch serieus te zijn. Ondertussen is de rest van zijn gezicht even rood als zijn neus. Om de boel te kalmeren doet onze jager dan maar een strandwandelingetje. Gelukkig verdwijnt vader later om zijn dutje te doen om zijn neus te ontkleuren.

In het tweede weekend werd er iemand buitengezet omwille van iets wat helemaal niets met Middelkerke, het Festival of dat weekend te maken heeft.  Dat doe je niet. Ik betwijfel zelfs of het legaal is.

 

Ik ben dus twee keer gegaan omwille van Hardy/Walthery in het eerste weekend en Gioux in het tweede. Het was een heel andere ervaring dan vriendelijke, open festivals zoals Eindhoven of Contern of strak geregelde dedi-festivals zoals Hanret. Dit is gewoonweg geen stripfestival. Ik hoop dat ze hun hoofd uit hun achterwerk getrokken krijgen en een poging doen om er iets beter van te maken, want er moet al echt iemand speciaal komen voor ik onder deze vorm terug ga.

 

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Ambreville zei:

En dan is er dat huiswerk. Terwijl we zaten te wachten op Gioux post die doodleuk op facebook hoe hij in zijn kamer zit te werken voor de organisatie. Toen hij uiteindelijk om 14 uur verscheen zat hij eerst te klagen op dat werk en daarna zich te rekken en stretchen, blij dat hij terug buiten was. Tekenen begon pas rond 14h30. Het was wel leuk. Gioux is een entertainer.

afbeelding.thumb.png.73823ee42dfbced5c13db8c7643013b7.png

Dat zijn wel heel veel tekeningen voor de organisatie.........  

Link naar reactie
2 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Mooie Jarbinets. Het type vrouwen dat hij neerzet ook. Zelfde type als van tijdens de As van de Katharen.

Het is zijn stijl. Bij Sam Bracken zag je dat reeds, bij As van de Katharen/Memoire de Cendres heeft hij dat geperfectioneerd. Hij zegt dat ook zelf dat Bracken en Katharen stappen waren om te leren tekenen. Zijn doel  is altijd geweest om te vertellen over de Tweede Wereldoorlog in de Ardennen. Daarover is hij nog lang niet uitverteld. De volgende twee boeken vertellen een verhaal in een Ardens dorpje.

Buiten mooie vrouwen kan hij ook wel perfect weer en slecht weer in beeld brengen. De modder druipt er soms af...

Hier nog wat voorbeelden uit mijn kast : 

https://www.2dgalleries.com/browse/user-artists?uid=4851&aid=5221

 

Een echte aanrader is het War Memorial Museum in Bastogne. Ik ben daar na Contern langsgereden. De hele expo is gegoten in een narratief aan de hand van vier personnages van Philippe. Er is ook een boekje van, maar ze zijn daar dédi-ruimte in vergeten.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 hours ago, Ambreville said:

Het is zijn stijl. Bij Sam Bracken zag je dat reeds, bij As van de Katharen/Memoire de Cendres heeft hij dat geperfectioneerd. Hij zegt dat ook zelf dat Bracken en Katharen stappen waren om te leren tekenen. Zijn doel  is altijd geweest om te vertellen over de Tweede Wereldoorlog in de Ardennen. Daarover is hij nog lang niet uitverteld. De volgende twee boeken vertellen een verhaal in een Ardens dorpje.

Buiten mooie vrouwen kan hij ook wel perfect weer en slecht weer in beeld brengen. De modder druipt er soms af...

Hier nog wat voorbeelden uit mijn kast : 

https://www.2dgalleries.com/browse/user-artists?uid=4851&aid=5221

 

Een echte aanrader is het War Memorial Museum in Bastogne. Ik ben daar na Contern langsgereden. De hele expo is gegoten in een narratief aan de hand van vier personnages van Philippe. Er is ook een boekje van, maar ze zijn daar dédi-ruimte in vergeten.

 

 

Ja, vanaf Airborne begint het best wel soepel op het papier te staan. Ook zijn inkleuring die hij zelf doet is mooi om te zien.

Mardasson in Bastogne heb ik vele jaren geleden - toen nog met ouders op vakantie - al eens bezocht. Inderdaad de moeite waard.

Link naar reactie
Op 8/8/2019 om 21:16, sanderg zei:

Rosinski is inderdaad meesterlijk in het tekenen van mensen.. en dat is ontzettend moeilijk 

 

prachtige collectie heb je! die Citroën prent vind ik geweldig

 

Ben jaloers op je Shaniah..

 

Qua karakteristieke koppen vind ik Saxegaard meesterlijk getroffen.. ben dan ook erg blij met mijn plaat waarop hij zijn introductie maakt :-)

 

 

Tonen tonen 😀

Link naar reactie
23 uren geleden, linthout zei:

Heb even gekeken op het net. Op de cover van album 1 heeft hij ze duidelijk nog allemaal.

Daarna is hij zelfs soms twee vingers kwijt is...Wat raar!

Zal wel in de strip komen zeker???? Wordt die nu en dan een vinger afgehakt???

 

"David Solomon is zogezegd priester. Dat vertelt hij aan zijn moeder, die hartproblemen heeft. Maar eigenlijk is hij politieman! Beter bekend als "Soda", de man met slechts drie vingers aan de linkerhand (ooit zullen we weten waarom...)." (https://www.dupuis.com/seriebd/NL/soda-sc/121)

 

Op de eerste cover zijn z'n ringvinger en pink stompjes in een vijfvingerige handschoen. Op cover 3 heeft hij een handschoen op maat.

 

Of hij links- of rechtshandig is wordt mij overigens niet duidelijk.

 

De schets is duidelijk verkeerd. Luc Warnant tekent Soda al een tijdje (30 jaar?) niet meer.

Link naar reactie
5 uren geleden, SPeeDy zei:

Tiens, ik dacht dat Geerts geen S&W’s dédi’s meer deed? Goossens steekt er bovenuit vind in qua kwaliteit/afwerking.

Klopt, Geerts doet dat sinds een paar jaar niet meer. De laatste S&W gerelateerde dédi die ik van hem ontving is van een jaar of 3 geleden. Tegenwoordig doet hij enkel nog 'Mo, Jade en Plakapong' dédi's. Wat me overigens opvalt, is dat hij op stripbeurzen nooit bij zijn oud-collega's van Studio Vandersteen (Eugeen Goossens, Ron van Riet, Erik de Rop) zit. Ik weet dat het aan het einde van zijn loopbaan niet helemaal koek en ei meer was tussen Geerts en de studio, maar dit vind ik toch altijd opvallend.

 

Wat betreft de dédi's van Eugeen Goossens: helemaal mee eens, die hebben ook mijn voorkeur. Nog steeds jammer dat niet Goossens maar Marc Verhaegen S&W van Geerts overgenomen heeft. Goossens heeft zelf diverse keren aangegeven echt een tekenaar te zijn en niet zozeer een scenarioschrijver. Jammer dat ze toentertijd geen aparte scenarioschrijver(s) hebben aangetrokken en het tekenen aan Goossens hadden overgedragen. Ik ben ervan overtuigd dat de serie dan veel langer een hogere kwaliteit had behouden (in ieder geval in grafisch opzicht).

Link naar reactie
17 uren geleden, SAVANTAS zei:

Wat betreft de dédi's van Eugeen Goossens: helemaal mee eens, die hebben ook mijn voorkeur. Nog steeds jammer dat niet Goossens maar Marc Verhaegen S&W van Geerts overgenomen heeft. Goossens heeft zelf diverse keren aangegeven echt een tekenaar te zijn en niet zozeer een scenarioschrijver. Jammer dat ze toentertijd geen aparte scenarioschrijver(s) hebben aangetrokken en het tekenen aan Goossens hadden overgedragen.

Goh, ik zit zo eens naar die dedi's te kijken. En nu vraag ik me af of Goossens Suske en Wiske tekende zo rond het midden van de jaren tachtig? Ik zie er erg de stijl in van albums als Angst op de Amsterdam en De mooie Millirem. 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Retardi zei:

Goh, ik zit zo eens naar die dedi's te kijken. En nu vraag ik me af of Goossens Suske en Wiske tekende zo rond het midden van de jaren tachtig? Ik zie er erg de stijl in van albums als Angst op de Amsterdam en De mooie Millirem. 

Klopt helemaal. Eugeen Goossens heeft zo rond het album 'De pompenplanters' het inkten overgenomen van Eduard de Rop. Z'n karakteristieke stijl van inkten (o.a. de dikkere lijnvoering) is vooral midden jaren '80 goed zichtbaar, met name bij albums als 'Het Delta-duel', 'Amoris van Amoras' en 'Angst op de Amsterdam'. 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...