Ga naar inhoud

Dédi's


alexjodo

Recommended Posts

12 hours ago, Straffe Recensent said:

Zetten tekenaars altijd er een naam bij of kan je ook vragen om dat niet te doen?

André Benn zal letterlijk, en met reden, je boek terug naar je hoofd gooien als je dat vraagt. Dat is de grootste zonde in BD-etiquette. Die tekenaars kennen ondertussen ook Catawiki en zijn echt niet op zoek naar nog een traject waarin ze uitgebuit worden.

 

 

 

Link naar reactie
12 hours ago, Straffe Recensent said:

Zetten tekenaars altijd er een naam bij of kan je ook vragen om dat niet te doen?

bij mij hadden ze het in een paar gevallen vergeten... maar dan vraag ik er dus om. Die tekeningen zijn voor MIJ.... :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Ambreville zei:

André Benn zal letterlijk, en met reden, je boek terug naar je hoofd gooien als je dat vraagt. Dat is de grootste zonde in BD-etiquette. Die tekenaars kennen ondertussen ook Catawiki en zijn echt niet op zoek naar nog een traject waarin ze uitgebuit worden.

 

Cambré ook. Ik stond eens bij hem met een album voor mijn broer en hij was zeer achterdochtig. Maar ik zei hem dat er effectief " voor Jürgen" bij het 2de album moest en mijn naam in de eerste. Dat was dan in orde.

Nu moet ik zeggen dat er voor mij iemand stond met 3 albums die doodleuk beweerde dat hij gewoon graag meerdere exemplaren had van een strip.

Link naar reactie

(kleine anekdote)

Een Franstalige jongeman, waarmee ik al eerder had gecorrespondeerd, vroeg me onlangs een "tekening" te sturen. Ik stuurde hem twee originele Inktober-cartoons. Echter was hij teleurgesteld dat ik zijn naam er niet bij had gezet. Daar waar hij in zijn beste Nederlands een "tekening" vroeg, bedoelde hij dus eigenlijk een "dédicace".

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Daarom dat ik aan zoiets nooit geld zal uitgeven. Een dergelijk iets is persoonlijks in mijn opinie.

Ik heb hier twee getekende strips uit mijn jeugdjaren van @linthout, die ik koester ook al kan ik me nog maar moeilijk herinneren hoe ik daar indertijd ben aangekomen. Verder een 'Kalmthout in beelekes' die door drie deelnemende tekenaars werd voorzien van een eigen werkje. Voor mij zijn dat herinneringen. Die verkoop ik niet.

 

Zelfs voor een Wiske of Natasja in haar bloot gat ga ik geen extra geld uitgeven. En erom vragen durf ik niet...

Link naar reactie

Technisch is het geen vervalsing, maar eerder een gecastreerde dédi. Het gaat zowat in tegen het principe van een tekening die voor iemand gemaakt is. Mocht ik ooit zoiets willen kopen, zou ik me minder druk maken over die 'Hervé', dan dat er een stuk uitgegumd is. Het is jammer zelfs, het haalt toch wel wat weg van de dédi.

Ook waarom zou je dit in godsnaam kopen voor 600 €? Geef iets meer uit en koop een echt origineel. Chaland wordt geregeld aangeboden voor breed variërende prijzen.

 

Btw. @Tanuki, gewoon vragen.

image.thumb.png.40cad8603efd81d9039d33c8ef365b7a.png

Normaal doe ik dat ook niet dadelijk, maar deze kwam uit de periode van het begin van 'Heden Verse Vis'. toen vroeg Charel er om.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Natuurlijk is een dedi iets persoonlijks. En is de herinnering de grote meerwaarde.
Toch kan ik mij goed voorstellen dat je kiest voor dit betaalbare alternatief. Soms is een simpel tekeningetje gewoon genoeg.
Maar dan weet je uiteraard wel dat dit voor iemand anders gemaakt is. Of er nu een naam bij staat of niet.
Het hele "non nominatif" is eigenlijk een wassen neus.

 

Link naar reactie
8 hours ago, Captivant said:

Natuurlijk is een dedi iets persoonlijks. En is de herinnering de grote meerwaarde.
Toch kan ik mij goed voorstellen dat je kiest voor dit betaalbare alternatief. Soms is een simpel tekeningetje gewoon genoeg.
Maar dan weet je uiteraard wel dat dit voor iemand anders gemaakt is. Of er nu een naam bij staat of niet.
Het hele "non nominatif" is eigenlijk een wassen neus.

 

Dat klopt. Als je echt iets wil van een auteur, zeker een overleden auteur, dan is dit een mogelijkheid. Het is dan ook je eigen keuze om er 600 voor te geven. Dat non-nominatief gegeven is dan eigenlijk maar om de illusie hoog te houden dat het voor U gemaakt werd. Het is niet dat er hier iets misdadig aan de hand is. 

En nu ga ik mijn naam weggommen van een tekening van Wendy Pini. Binnenkort op Catawiki ;)

 

 

 

Link naar reactie
44 minutes ago, Tanuki said:

 

Aha, was jij dat :D

Volgens mij heeft hij je zelfs vermeld op één of andere Facebookpost toen...

Tja, Normaal vraag ik zoiets niet. In de eerste afleveringen van 'Heden Verse Vis' in Eppo maakten hij en Legendre een paar keer de mop dat fans altijd 'Wiske in haar bloot gat vroegen'. Toen ik hem zag bij Huberty-Breyne heb ik het dan maar gevraagd.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 12/12/2021 om 23:48, Captivant zei:

Over dédicaces met en zonder naam gesproken:

 

Als handelaar koop je op een veiling een boekje met een dédicace op naam voor 300 euro.
Vervolgens gum je de naam uit en zet je hem op ebay voor 600 als "dessin non nominatif".
Ben je dan slim bezig, of ben je de boel gewoon aan het bedotten?

 

 

Ik heb de indruk dat de namen tegenwoordig ook wel meer in inkt gezet worden, mede daardoor. Bij de meeste die ik heb staat mijn naam in inkt, en bedotten kan dus moeilijk.

 

Hierdoor ook wel: enkele jaren geleden heb ik in de 2dehandsafdeling van een winkel voor 1 euro een Suske en Wiske gekocht met een tekening van Paul Geerts in. Het is een tekening van Jerom, die zegt: "Voor Pauline. Leuke meid." Uiteraard kan ik niemand wijsmaken dat deze speciaal voor mij gemaakt is.

Link naar reactie
Op 13/12/2021 om 09:47, Tanuki zei:

Daarom dat ik aan zoiets nooit geld zal uitgeven. Een dergelijk iets is persoonlijks in mijn opinie.

Ik heb hier twee getekende strips uit mijn jeugdjaren van @linthout, die ik koester ook al kan ik me nog maar moeilijk herinneren hoe ik daar indertijd ben aangekomen. Verder een 'Kalmthout in beelekes' die door drie deelnemende tekenaars werd voorzien van een eigen werkje. Voor mij zijn dat herinneringen. Die verkoop ik niet.

 

Zelfs voor een Wiske of Natasja in haar bloot gat ga ik geen extra geld uitgeven. En erom vragen durf ik niet...

Wiske in haar bloot gat had je al. Hierbij Natasja ;)

natasja 23.jpg

Link naar reactie
Op 20/12/2021 om 09:32, Ambreville zei:

Taymans

 

77921444-8084-4F4C-A7C9-0CF385358E58.thumb.jpeg.792902dbe41b11fed6de6251a49111d3.jpeg

Hoi Ambreville, misschien een domme vraag maar hoe kom jij in contact met al die tekenaars? Ik zie echt prachtige dedi's passeren van jou. Ik denk niet dat er nu nog beurzen zijn, dus zijn die allen online gehaald, besteld? Heb jij dan van al die tekenaars persoonlijke contactgegevens. Ikzelf heb wel geen Facebook dat is mss wel een probleem. Ik ben nog maar 3 maanden aan het verzamelen, maar Taymans, Di Sano, Walthery,... staan bv ook op mijn lijst maar een website van hen of contactgegevens vind ik niet. 

Link naar reactie
21 minutes ago, AspenCR7 said:

Hoi Ambreville, misschien een domme vraag maar hoe kom jij in contact met al die tekenaars? Ik zie echt prachtige dedi's passeren van jou. Ik denk niet dat er nu nog beurzen zijn, dus zijn die allen online gehaald, besteld? Heb jij dan van al die tekenaars persoonlijke contactgegevens. Ikzelf heb wel geen Facebook dat is mss wel een probleem. Ik ben nog maar 3 maanden aan het verzamelen, maar Taymans, Di Sano, Walthery,... staan bv ook op mijn lijst maar een website van hen of contactgegevens vind ik niet. 

Ik weet niet of er een magisch recept is. Indien ja, dan weten @Dedi Kass, @Warson of @Campesino er het geheim beter van dan ik denk ik.

Facebook is wel een belangrijk element om in contact te komen met een aantal tekenaars, maar er zijn er zoals Floch en Tarquin die ver van sociale media blijven. Het is dan een netwerkje opbouwen, relaties leggen en onderhouden. Bij mij was dat buiten Facebook vooral via ontmoetingen in de Brusselse winkels. Daar heb je one-on-one contact met een tekenaar, zonder al te lange rij achter U.

 

Taymans, Di Sano en Walthery kan je gemakkelijk benaderen  op twee manieren als je geen Facebook hebt. Ze werken allemaal nu voor Editions du Tiroir, de franstalige uitgeverij waar voor Taymans de drijvende kracht achter is. Je kan ook naar Café Braham gaan in Cheratte-Haut waar Walthery meestal rond drie uur binnenwandelt. Net als Tarquin tekent hij in een café. Momenteel zal hij er wel niet al te vaak zijn. Hij is herstellende van een rugoperatie.  Wil je een grotere tekening in kleur, dan kan je dat regelen via Christian Mathoul uit Walthery zijn entourage. Ook weer te contacteren via...Facebook.  De kleuren zijn dan gedaan door Walthéry zijn vaste colorist, aangezien hij kleurenblind is.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...