Ga naar inhoud

Prijsstijging Vanaf 1 Januari 2017


Gast Kontiki

Recommended Posts

2016 wordt een recordjaar. Dat is het nu al qua aantal nieuwe uitgaven. Het afgelopen jaar ben ik zelf langs veel uitgeverijen geweest, grote en kleine. Bezoekjes gedaan, gesprekjes gevoerd, toekomstperspectieven besproken. Ik heb geen enkele uitgever horen klagen, integendeel. Een van hen zei dat ze qua verkoop blijven stijgen, een ander zei dat hij zijn beste jaar heeft gehad, nog een ander mikt op nog meer diversifiëring (een nieuw soort project, noem maar op). En de meesten zullen hun productie opschroeven of minstens handhaven terwijl de golf spin-offs en integrales nog lang niet voorbij is, ook weer integendeel. Bovendien komen er een paar ambitieuze uitgeverijen bij. Het is druk op de rechtenmarkt.

Dit klopt dan toch niet als Gorilla het minder goed doet ? 

Link naar reactie

Gorilla's programma voor de volgende maanden al gezien? Dat zijn al een pak minder titels dan we gewoon waren.

 

Da's ook niet onlogisch. Gorilla brengt de Franstalige uitgaves van Paquet in Nederland uit. Zoveel keuze hebben ze dan niet.

 

In het begin was er een inhaaleffect, maar nu hebben ze het merendeel al uitgebracht, met de beste het eerst. Ik zou niet staan te springen om ook nog de mindere Paquet strips naar Nederland te halen.

Link naar reactie

Ik hoor hier Kontiki zeggen dat de kapitaalkrachtige mensen dit geld wel kunnen en willen uitgeven.

Daar zit voor mij het probleem.

Laten we er gemakshalve even vanuit gaan dat kapitaalkrachtige mensen vaak niet de allerjongsten onder ons zijn en dat dit met een aardige baan begint vanaf een jaar of 30.

Wellicht zelfs nog wat later. Ik beschouw mijzelf ook als kapitaalkrachtige koper.

De strip is al een uitstervend fenomeen, je richt je als uitgeverij dan op het kapitaalkrachtige publiek, en welke jonge mensen van pakweg 12-25 gaan dan nog voor 20 euro een (onbekend) stripje kopen van 48 pagina's.

De gemiddelde jongere is al zeer amerika georienteerd en de meeste die ik ken die nu de hobby strips oppakken doen dat met Engelse comics en/of manga.

Die stripmarkt zoals die nu staat die wordt slechter en slechter, de prijzen gaan omhoog en ''de kapitaalkrachtige koper'' die haalt het wel in huis.

Dat fenomeen gaat ook met de tijd stoppen en dan? gaan dan de prijzen omlaag? of sterft de strip in zijn geheel dan gewoon uit?

Volgens mij willen uitgeverijen kapitaliseren op de tijdelijke vlucht die het dit jaar heeft genomen en rekenen ze zich rijk en respecteren ze daardoor ook de koper niet voldoende.

Ik en vele verzamelaars met mij kiezen er daarom voor te switchen naar de economisch aantrekkelijkere comic/manga.

Dat er dan hier een selecte groep is (want dat zijn wij) die denken dat iedereen diep in de portemonnee reikt voor deze hobby, leuk, maar dat is niet representatief voor de markt in zijn geheel ben ik bang.

Kijkende naar mijzelf, ik kan enkele honderden euro's aan deze hobby spenderen per maand, maar ik wil waar voor mijn geld.

Ik wil series die worden afgemaakt en niet in Maart worden beloofd en in November een keer verschijnen (ja jij Arboris) en ik wil voldoende pagina's te lezen hebben.

Een Comanche voor 65 euro kan dan aardig lopen, hoe groot is die markt buiten de mensen die dit op reservering cq. week 1 kopen? nihil denk ik zomaar.

Voor 65 euro koop ik 1272 pagina's in een Marvel Omnibus, dat is in mijn ogen meer waar voor mijn geld, zeker als je beide leuk vindt.

Maar goed, ik zie dat de meningen hier verdeeld zijn over deze ontwikkeling.

Ik heb hier al een paar keer gelezen: dan koop ik maar een manga of een comic want dan krijg ik meer bladzijden voor mijn geld.

 

Dat lijkt mij heel raar. Er zijn een aantal comics die ik graag lees maar de meeste zijn niet mijn ding.

 

Het lijkt een beetje op: de horrorfilms zijn nogal duur, dan koop ik liever Disney want die zijn goedkoper.

Link naar reactie

Dan lees je niet goed, ik geef aan dat ik beide leuk vind. Ik koop dus niet "dan maar een comic" nee, ik kies ervoor om bij gelijke interesse voor de optie te gaan die mij de meeste waar voor mijn geld biedt.

Mhh het gaat hier niet over levensnoodzakelijke zaken waarvan je zegt: dit is te duur, ik zal maar een ander merk kopen.

 

Als ik een goede strip te duur vind dan ga ik niet in de plaats daarvan iets slechter maar minder duur kopen. Dan koop ik gewoon niets.

Link naar reactie

Wederom maak jij de aanname dat dan de comic/manga slechter is, dat is niet het geval. Ik heb de keuze tussen leuke strip, comic of manga. Het 1 is niet slechter dan het ander.

Ik zeg ook niet dat manga of comic slechter is in absolute waarden ik zeg enkel dat de meeste niet mijn ding zijn. Als je iets beter vindt impliceert dat meteen ook dat je iets anders slechter vindt.

Mag ik aub iets beter vinden dan iets anders ;)

Link naar reactie

Ik blijf het jammer vinden dat het zo duur is geworden en nog duurder wordt!

 

Vroeger was het simpel, Storm, Trigië, Piet Pienter en BB, Asterix,.... 1x per jaar.

Je keek er als 12 jarige naar uit en ging met je zakgeld je boekje halen in de krantenshop.

 

Nu 1000 verschillende uitgaves, van 7€ tot 20€ en meer .

 

Ik moet enkele hardcovers hebben van reeksen die ik volg, 5 stuks = 90 € !!!!

Dat is evenveel als een nieuwe autoband, een elektrische boormachine, gsm, ...... :e005:

Link naar reactie

Zoals je hier zelf zegt, als ik een goede strip te duur vind ga ik niet in plaats daarvan iets slechters kopen.

Niemand hier oppert dit, dus waarom jij het hier benoemt snap ik niet.

Uiteraard mag JIJ het 1 beter vinden dan het ander, maar dat is niet hetgeen IK stel in mijn verhaal.

 

Goed, je vindt dus dat conventiononele strips te duur zijn en comics meer waar voor hun geld geven per pagina.

Daar kan ik mee leven, maar ik ga er toch geen comics voor kopen die ik niet lust.

Jij wel. Goed voor jou, pech voor mij. ;)

Link naar reactie

Maar laten we niet uit het oog verliezen dat als ik 100 jongeren vraag of ze Magasin Général kennen, er denk ik 95 zijn die je glazig aan staan te kijken.

En juist die markt wil je veroveren, dat doe je niet met softcovers van krap een tientje.

 

Niet echt een geweldig voorbeeld. 

Dat is een strip die je in softcover kunt kopen voor minder dan een tientje en zo'n tachtig pagina's telt. 

Relatief vind ik dat een goedkope strip. Duidelijk meer waar voor je geld dan een rode ridder.

 

Het is alleen niet het soort strip wat jongeren aantrekt, maar dat ligt niet aan de prijs. 

Link naar reactie

Een Comanche voor 65 euro kan dan aardig lopen, hoe groot is die markt buiten de mensen die dit op reservering cq. week 1 kopen? nihil denk ik zomaar.

Voor 65 euro koop ik 1272 pagina's in een Marvel Omnibus, dat is in mijn ogen meer waar voor mijn geld, zeker als je beide leuk vindt.

 

Er is geen enkele twijfel welke het meeste waarde biedt. 

Maar een met die Marvel omnibus vergelijkbare uitgave zul je van Eurostrips nooit zien. Die worden alleen in een band uitgegeven omdat de uitgever alle rechten heeft en ze los nooit verkocht zouden raken. 

Link naar reactie

Als antwoord op een vorige vraag: Uitgeverij L blijft gewoon bestaan met behoud van formaat van de albums en het logo. De eerste albums onder het nieuwe bestuur zijn al een paar maanden uit: Ekhö 5, verschillende Trollen van Troy-albums (nieuw en heruitgaven). Geen paniek dus!

 

Paul, je hebt al enkele keren aangegeven dat je in je entourage geen stripliefhebbers kent. Dat is je eigen beleving, ik hoop geen algemene situatie die je projecteert. Maar het grotere probleem is dat Nederlanders zich veel minder interesseren voor strips dan Vlamingen. Van elke nieuwe titel (dan bedoel ik niet de 'regionale' successen zoals De Kiekeboes en Jommeke of aan de andere kant Franka en Jan, Jans en de Kinderen) wordt slechts rond de 30-35% verkocht in Nederland.

Ik ben er nu zelf 40, maar ik ken heel wat dertigers die strips lezen, al is het maar een paar reeksjes. En het is niet dat ik hen alleen ken door mijn eigen activiteiten of omdat ze me om die reden opzoeken want ik loop in mijn privéleven niet per se te koop met mijn hobby's. Er is meer in het leven dan strips alleen.

Link naar reactie

Als de gemiddelde mening op dit forum is dat de eurostrip beter is dan een comic/manga, prima, mogen jullie die dure markt lekker in stand houden met elkaar :)

Totdat die omvalt omdat die leunt op een oudere leeftijdsgroep en er aan de onderkant weinig bij zal komen.

Ik ben zelf 30 jaar en in mijn generatie zitten amper, echt AMPER striplezers.

Dat is alleen maar erger naarmate je naar jongere leeftijden gaat kijken, de gemiddelde Nederlander leest als kind de Donald Duck en daarna misschien nog is een Suske en Wiske en dan is het afgelopen.

 

De gemiddelde Nederlander is niet waar die markt op draait, nooit geweest en zal wellicht ook nooit zo zijn. Suske en Wiske is daar blijkbaar een uitzondering in die een aanzienlijk deel van zijn omzet in Nederland draait, maar voor de rest is dat klein.

 

Dat heeft vooral te maken met het verschil in stripcultuur. Wij groeien hier veel meer op met strips, elk kind leest Jommeke, S&W enz. Als er een nieuwe Kiekeboe, Jommeke of Suske en Wiske verschijnt is dat in de week van z'n release vaak niet alleen de meest verkochte strip, maar dikwijls ook het meest verkochte boek van die week. Dat geldt in de eerste plaats voor de typische Vlaamse familiestrips, maar ook dingen als Lucky Luke, Blauwbloezen, Asterix en meer volwassen titels als Thorgal, Largo Winch, XIII of Léo duiken steevast in die top 10 op. Mass market, want de speciaalzaken worden zelfs niet in die metingen opgenomen. Donald Duck bijvoorbeeld wordt hier dan weer zo goed als niet gelezen, die zie je hier zelfs amper in de winkels.

 

De jongeren met de glazige ogen die jij bevraagt, is een leeftijdsgroep die algemeen niet tot heel weinig leest, of het nu om strips of boeken in het algemeen gaat. Ze lezen ergens tot hun 12 of zo en dan valt dat helemaal terug. Ergens rond hun 18 beginnen velen weer vaker en liever te lezen.

Link naar reactie

Als kersvers uitgever is deze thread natuurlijk super interessant om te volgen.

 

Vanuit ons standpunt kan ik meegeven dat de kostprijs van een stripverhaal voor een kleine uitgeverij bepaald wordt door allerlei verschillende parameters.

 

- Oplage

- Rechten: bij de ene Franse uitgever kosten die nu eenmaal meer dan bij een andere

- Vertaalkosten: een strip van 48 pagina's kan bijvoorbeeld meer tekst bevatten dan een strip van 80 pagina's

- enz..

 

De standaardprijs van een 48 pagina's tellende HC is 17,95 €

18,95 € die hier vermeld werd is voor de HC albums met 56-60 pagina's

 

Buffalo Runner (maart) gaat maar 17,95 € kosten in HC uitvoering en telt bijvoorbeeld 76 pagina's

Link naar reactie

Magasin Général is niet eens gemaakt voor jongeren. En wat maakt de naambekendheid ervan uit of het demografisch bereik? Elk album stond bij verschijnen een paar weken lang in de top 10 van best verkochte strips. Ik vond dat een hele prestatie om louter via supermarkten en winkelketens te kunnen scoren tussen de Suske en Wiskes, Kiekeboes en Kampioenen.

Link naar reactie

Als de gemiddelde mening op dit forum is dat de eurostrip beter is dan een comic/manga, prima, mogen jullie die dure markt lekker in stand houden met elkaar :)

 

Ik ga ervan uit dat je de gemiddelde mening bedoelt van forumers die effectief reageren want zo erg veel actief discussiërende forumers tellen we hier niet. En wie wel reageert is sowieso al meer aan strips verslingerd dan het/een gemiddeld publiek. 

 

 

Ik durf wel te stellen dat verschillende onder jullie die morgen een eigen uitgeverij zouden beginnen en zijn eigen meningen, beschouwingen, analyses en kennis voor waar houdt en in de praktijk toepast zonder met de realiteit rekening te houden, overmorgen al failliet gaat.

Link naar reactie

Ik durf wel te stellen dat verschillende onder jullie die morgen een eigen uitgeverij zouden beginnen en zijn eigen meningen, beschouwingen, analyses en kennis voor waar houdt en in de praktijk toepast zonder met de realiteit rekening te houden, overmorgen al failliet gaat.

Ik vind dit een hele boute opmerking waarmee je meteen de hele discussie dood gooit. Je mag ergens toch andere visies op nahouden, en als dat niet juist is kun je dat toch met feiten weerleggen.

 

De opmerking van Uitgeverij Microbe, waarin zij aangeeft waar de kosten voor een kleine uitgeverij liggen is een waardevolle aanvulling. En ook logisch dat daar de kosten inzitten. Het staaft meteen ook mijn argument dat een grote uitgeverij zoals Ballon die kosten lager kan houden. En toch deze prijzen hanteert. Een nieuwe uitgeverij wordt dan dus meteen met een markt geconfronteerd waar dit zo is.

Link naar reactie

Maar ik draag al jaren feiten aan in dit soort discussies en om de zoveel tijd wordt dezelfde discussie gevoerd, altijd weer opnieuw, en 

Ik aanvaard het verwijt dat ik te dicht bij uitgevers sta en daarom niet objectief zou reageren. Maar als de argumenten die daartegenover staan uitpuilen van onwetendheid en onjuistheid, gewoon omdat de eigen visie een projectie is van een eigen beleving die niet noodzakelijk strookt met de werkelijkheid, dan is het zinloos om een en ander te blijven uitleggen.

Link naar reactie

Maar ik draag al jaren feiten aan in dit soort discussies en om de zoveel tijd wordt dezelfde discussie gevoerd, altijd weer opnieuw.

Ik aanvaard het verwijt dat ik te dicht bij uitgevers sta en daarom niet objectief zou reageren. Maar als de argumenten die daartegenover staan uitpuilen van onwetendheid en onjuistheid, gewoon omdat de eigen visie een projectie is van een eigen beleving die niet noodzakelijk strookt met de werkelijkheid, dan is het zinloos om een en ander te blijven uitleggen.

Onwetendheid en onjuistheid is iets waar je uitleg in kunt geven. En dat je dat dan eens in de zoveel tijd moet doen is een natuurlijk gevolg van discussie op een forum. Daar komen nieuwe mensen bij, daar verdwijnen mensen, iemand heeft ineens andere ervaringen en krijgt een andere mening enz.
Link naar reactie

Het staat iedereen vrij om zo veel winst op een boek te maken als hij wilt.

Het is de keuze aan de koper om te beslissen of hij de winkelprijs wilt betalen of niet.

Boeken die onmogelijk hoog geprijs worden, prijzen zichzelf uit de markt.

 

Voorbeeldje: toen ik enkele jaren geleden in eigen beheer een bundel fantasy, sciencefiction en horror samenstelde en uitgaf van diverse Vlaamse en Nederlandse schrijvers (mezelf niet inbegrepen), was mijn doel om onder een winkelprijs van 20 euro te blijven.

Waarom? Omdat dat tegenwoordig zo'n beetje de normale prijs is van literair werk.

Dat verkoopprijsdoel bepaalde de minimale vereiste oplage.

We hebben 65% meer kunnen drukken en verkopen, en er was winst. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of er wel winst zou zijn geweest als de oplage op het oorspronkelijke geprojecteerde aantal was blijven steken. Ik denk dat we geluk hebben gehad.

 

Overigens was dat een test om te weten of ik een kleine, gespecialiseerde uitgeverij kon oprichten die zo'n 5 à 10 boeken per jaar zou uitgeven, maar zeker niet meer dan 20.

De test was niet geslaagd, ondanks de winst.

Link naar reactie

Ja, maar voor mij is het wel vermoeiend. Ik zie hier echt flagrant foute redeneringen passeren, en de ervaring op dit forum leert me dat een keer een mening is gevormd die onwrikbaar blijft.

Ik ga nu gewoon verder met mijn betaald werk want ik wil ook mijn kwartaalquotum halen.

Link naar reactie

- Vertaalkosten: een strip van 48 pagina's kan bijvoorbeeld meer tekst bevatten dan een strip van 80 pagina's

En het verschil tussen de ene en de andere strip kan erg groot zijn.

Ik heb strips van 48 p's gecorrigeerd met iets minder dan 3000 woorden, en strips met hetzelfde aantal p's van zo'n 6000 woorden.

Als uitgever zit je wel met het probleem dat al die strips van 48 p's van jouw fonds het best allemaal aan dezelfde prijs in de winkel liggen.

Daat zijn een boel redenen voor, zowal qua marketing als qua administratie.

Link naar reactie

Ik ga ervan uit dat je de gemiddelde mening bedoelt van forumers die effectief reageren want zo erg veel actief discussiërende forumers tellen we hier niet. En wie wel reageert is sowieso al meer aan strips verslingerd dan het/een gemiddeld publiek. 

 

 

Ik durf wel te stellen dat verschillende onder jullie die morgen een eigen uitgeverij zouden beginnen en zijn eigen meningen, beschouwingen, analyses en kennis voor waar houdt en in de praktijk toepast zonder met de realiteit rekening te houden, overmorgen al failliet gaat.

 

Ik loop nu een paar jaar mee in het wereldje en ik ben toch echt bang dat Kontiki het bij het rechte eind heeft...

 

Een paar dingen lijken sommigen zich maar niet te realiseren:

 

- de Nederlandstalige markt is stukken kleiner dan de Franse (en de Engelstalige markt moet nog veel groter zijn, want die strips kun je in feite in heel Europa verkopen)

- als je een album voor € 17,95 in een winkel koopt blijft er grofweg slechts de helft over voor de uitgever. Als je van die helft nog je drukkosten, rechten en alle overige kosten moet aftrekken kan je er schathemeltjerijk van worden als je er 25.000 stuks van verkoopt. Maar die oplage halen wij nog net niet.

 

Het zou goed kunnen dat de Europese strip vrijwel verdwijnt met onze generatie. Da's jammer voor later, maar kom: het glas is halfvol want wij kunnen er dus nog volop van genieten.

 

Just my 50 cents.

 

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

De opmerking over leeftijd lijkt me wel heel belangrijk. Als ik even terugkijk naar hoe ik in strips gesukkeld ben:

  • < 10j leer je Jommeke, S&W, etc. kennen door die ergens te lezen of als cadeau te krijgen op je verjaardag
  • >10j begin je dat wat te verzamelen door als cadeau te vragen voor verjaardag/kerstmis/etc., maar je koopt zelf niks => als uitgever verdien je dus rechtstreeks niks aan mij
  • Vanaf dat je wat zakgeld krijgt (ergens tussen 12 en 15j) begin je de 2de handsbakken af te snuisteren, want dat is veel goedkoper => uitgever verdient nog altijd niks, winkels met 2dehands-spul een beetje
  • Als student heb je wat meer zakgeld of een studentenjobke. Je begint strips in nieuwstaat te kopen. Je ogen puilen uit als je de HC's van Glénat ziet staan. Wat prachtig, maar oei zo duur (ik heb het nu over jaren '90...)
  • Na jaren werken verdien je een mooie cent en nu koop ik wat ik wil, maar zoals al aangegeven ben ik op een punt van te stoppen met aankopen van een aantal zaken.

Dus uitgeverijen die zich nu enkel focussen op mooie HC's die voordien ook al duur waren, hebben als doelpubliek >30'ers en is de kans groot dat als ze prijs laten stijgen (maar niet overdreven) dat dit lukt voor de kopers die die nu al kopen. De aankomende 30'ers gaan echter misschien afhaken.

 

Uitgeverijen die prijs van SC's laten stijgen gaan langer moeten wachten op publiek dat zelf de SC's koopt. Digitaal platform geraakt precies ook niet echt van de grond dus daar gaan ook de nieuwe inkomsten niet uit komen.

 

Het is maar een gedachtegang, maar ik zie het somber in.

 

Een collega van mij is ergens in de 30 en koopt nu al meer dikke comics (genre de compendiums van Walking Dead) dan euro-strips wegens de prijs (zet die compendiums maar 'ns naast de uitgaven van Silvester). Dat gaat alleen maar meer gebeuren in de toekomst.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ja, maar voor mij is het wel vermoeiend. Ik zie hier echt flagrant foute redeneringen passeren, en de ervaring op dit forum leert me dat een keer een mening is gevormd die onwrikbaar blijft.

 

Wij beschikken natuurlijk niet over alle informatie die de uitgever zelf heeft en kunnen daarom alleen maar uit onze eigen beleving en ervaringen een mening vormen. (Die trouwens niet onwrikbaar is!  :e005: )

Daar is niets mis mee of mogen we als stripverzamelaar onze mening niet geven en alleen betalen wat men vraagt.

 

Natuurlijk kunnen we beslissen om een strip niet te kopen maar je maakt een reeks graag af en de prijzen liggen bij de meerderheid van de uitgeverijen toch gelijk.

 

Ik begin soms echt te denken of ik dan inderdaad niet beter stop met verzamelen .

 

Het wordt onbetaalbaar en dat men 20 euro moet vragen voor een strip omdat die vertaalt is moeten worden en blablabla....... :e015:

Dat is zo vermoeiend zzzzzzzzzzzzzzz :e002:

Link naar reactie

Interessante geschiedenis van SPeeDy.

Bij mij liep het anders.

We hadden veel strips thuis, omdat mijn vader al sinds de jaren 50 het stripweekblad Robbedoes had. In het begin kreeg hij het, achteraf kocht hij het zelf.

Hoe dan ook: bij ons stonden dus heel wat Robbedoes-verzamelalbums, en daar heb ik veel tijd aan verknoei... in geïnvesteerd.

We hadden ook Suske & Wiske. De oudste kwamen van bij mijn moeder. Wat ik heel zeker ben, is dat ik daarin al bladerde toen ik nog niet kon lezen. Ik denk dat ik mag zeggen dat Willy Vandersteen mij leerde lezen.

Op een of andere manier trekken die S&W's kinderen goed aan. Waarschijnlijk door het rood. Naar het schijnt hebben veel kinderen een voorkeur voor rood. Dat zou aan de ontwikkeling van het menselijk oog liggen: rood zou je in je jonge jaren het beste zien.

We hadden ook verzamelbundels Micky-magazine, ook iets uit de jeugd van mijn vader, maar het heeft erg lang geduurd voor ik ontdekte dat we de zeven eerste delen hadden. Ik wist alleen van Micky Magazine bundel 7, die ik ook veel las.

 

Ik vermoed dat ik aanvankelijk in winkels alleen maar om Suske & Wiske vroeg, en op een bepaald moment hadden we ze allemaal (het waren er toen nog niet zo veel als nu). Als je me een plaatje uit S&W toonde, kon ik zeggen uit welk album het kwam. Toen was ik zo'n 10 à 11 jaar.

 

Vanaf m'n 10 las ik nochtans ook erg graag Blake & Mortimer, en daar hadden we er een vijftal van.

 

Het merkwaardige is dat de eerste strips die ik van m'n eigen geld kocht, de Kuifjes waren. Toen moet ik 11 à 12 jaar zijn geweest. En ik denk dat dat werd veroorzaakt door de artikelen die in tijdschriften werden gepubliceerd ter gelegenheid van het verschijnen van Kuifje en de Picaro's, het laatste deel uit de reeks.

Ik vind nu dat ik me toen wat door die artikelen heb laten meeslepen. Maar we hadden ook maar twee Kuifjes (Krab en 714), dus er waren er nog heel veel die ik nog nooit had gelezen. Ik heb ze met m'n zakgeld allemaal gekocht in de een winkel die er nu niet meer is (verhuisd, naamsverandering, andere eigenaar). Eigenlijk heb ik die allemaal gekocht en gelezen omdat mijn nieuwsgierigheid was opgewekt, en als 12-jarige was ik nog niet kritisch genoeg (wat niet betekent dat ik niet in staat was om te zien dat een verhaal slecht was, maar dat ik een slecht verhaal toch slikte omdat ik te beïnvloedbaar was). Ik herinner me nog dat er in Kuifje en Amerika een dood moment was.

Een gelijkaardige periode heb ik ook gehad toen ik Superman-strips kocht (ja, een zware jeugdzonde, ik bied mijn welgemeende excuses aan). En dat vind ik achteraf eigenlijk ook meer "onder invloed van" dan wegens een echte persoonlijke voorkeur - al hadden we thuis wel één oud bundeltje supermanverhalen.

Van Kuifje ben ik nooit een groot liefhebber geworden (de reeks is te onregelmatig), maar achteraf heb ik het dom gevonden dat ik met dat zakgeld niet de reeks Blake & Mortimer had aangevuld.

Vanaf het moment dat ik met eigen zakgeld strips begon te kopen, kocht ik ook ander spul, nl. schaalmodellen en boeken (veel sciencefiction, maar ook mythen en populair-wetenschappelijk).

 

Echt strips kopen ben ik pas beginnen doen toen ik al studeerde, en ik richtte me toen vooral op het werk van Andreas. Vanaf m'n 20 jaar heb ik perioden gehad waarin ik veel kocht, maar ook veel wegdeed. Het is niet mogelijk om precies te reconstrueren hoe mijn aankoopgedrag was. Veel te warrig en wispelturig.

 

Dus als kind kocht ik zelf geen strips. Mijn ouders kochten ze. Ik had wel voorkeuren, en daar richtten ze zich naar. Op het moment dat ik zelf begon te kopen, was ik toch al 12 jaar. Mijn hele tienertijd door heb ik echter nooit veel strips gekocht, omdat we er al genoeg hadden.

 

Dus eigenlijk heb ik altijd strips gekocht toen mijn budget groot genoeg was, en ik heb nooit gekocht met het budget van een lagere-school-leerling die af en toe wat zakgeld heeft.

Met andere woorden: de prijs heeft bij mij wel invloed (ik vind die Comanches ook stiechelijk duur en laat ze dus staan, en af en toe zet ik nog altijd reeksen stop, al speelt plaatsgebrek ook een rol), maar of de invloed nu zo groot is ...

 

Ik ben er wel van overtuigd dat duurdere eurostrips niét betekent dat je comics of manga koopt. Je koopt wat je graag leest, niet wat je kunt betalen. Oké, dat speelt ook een rol, maar niet op zo'n manier dat als het ene te duur wordt, je overschakelt naar het andere.

 

PS: Ik liet maandag op mijn auto twee nieuwe voorbanden zetten voor in totaal 200 euro. Plus keuring + plus herkeuring is dat bijna 250 euro.

Volgende week laat ik nog een onderdeurdrempel vervangen, en volgend jaar waarschijnlijk ook nog het stuurhuis wegens een olielek dat volgens mij op termijn alleen maar slechter kan worden.

En dan zouden we zitten kniezen over een stripboekje van 20 euro ...

Alles is relatief.

Link naar reactie

Ik vind dit een hele boute opmerking waarmee je meteen de hele discussie dood gooit. Je mag ergens toch andere visies op nahouden, en als dat niet juist is kun je dat toch met feiten weerleggen.

De opmerking van Uitgeverij Microbe, waarin zij aangeeft waar de kosten voor een kleine uitgeverij liggen is een waardevolle aanvulling. En ook logisch dat daar de kosten inzitten. Het staaft meteen ook mijn argument dat een grote uitgeverij zoals Ballon die kosten lager kan houden. En toch deze prijzen hanteert. Een nieuwe uitgeverij wordt dan dus meteen met een markt geconfronteerd waar dit zo is.

  

Onwetendheid en onjuistheid is iets waar je uitleg in kunt geven. En dat je dat dan eens in de zoveel tijd moet doen is een natuurlijk gevolg van discussie op een forum. Daar komen nieuwe mensen bij, daar verdwijnen mensen, iemand heeft ineens andere ervaringen en krijgt een andere mening enz.

Neem je volgende keer eens de moeite om eerst even op te zoeken wat de standaardprijzen van hardcovers bij Ballon zijn? Ik heb er even een paar opgezocht:

 

Krasse Knarren (Dargaud) 13,95

De Joodse Brigade (Dargaud) 15,95

De Wezentrein (Blloan) 15,95

Barataria (Glénat) 15,95

Vrije Vlucht (Dupuis) 16,95

 

Nergens de 18,95 die Ballon volgens jou hanteert en waarmee het volgens jou de hoogte van de hardcoverprijzen in de markt bepaald heeft. Een uitgeverij als Silvester hanteert al vele jaren 16,95 als standaardprijs voor z'n hardcovers (blijkbaar 17,95 intussen).

 

Ballon zit dus nog steeds aan de gunstigere kant van de markt wat zijn prijzen betreft, zowel voor hc als voor sc, want dat kan je inderdaad als grotere uitgever. Aanvullend heeft het bovenop de kostenstructuur zoals die hier door Kontiki en een paar uitgevers in grote lijnen werd geschetst ook nog eens een veertigtal mensen in loondienst en promotie- en marketingverplichtingen naar zijn partners toe.

Link naar reactie

Eerlijk gezegd maak ik me meer zorgen om al die regeltjes en wetten die de overheid ons oplegt en waardoor alles duurder wordt zonder dat we die uitgaven kunnen vermijden, dan over het feit dat strips duurder worden. Als ik strips te duur vind, koop ik ze niet. Punt. Maar als de overheid de verkeersbelasting optrekt, ben ik verplicht af te dokken. Onkelinckx wou onlangs zelfs alle automobilisten verplichten om winterbanden te steken. Waarmee ze weer beweest een echt domme trien te zijn: het weer is erg wisselvallig, en winterbanden zijn daardoor niet eens altijd nuttig. Sommigen stellen zelfs dat winterbanden vooral een vals gevoel van veiligheid geven, en niet zo veel beter zijn dan gewone regenbanden. Maar het zou ons bijna allemaal honderden euro's extra per jaar kosten. Onckelinckx is ook die minister van onderwijs geweest die ooit een boek van een extremistische moslim kreeg dat de evolutietheorie aanval, waarop zij reageerde dat we er toch eens over moesten nadenken of die evolutietheorie wel klopte. Hoe zo'n dwaas wijf aan ministerposten geraakt, is mij een raadsel.

Link naar reactie

Wij beschikken natuurlijk niet over alle informatie die de uitgever zelf heeft en kunnen daarom alleen maar uit onze eigen beleving en ervaringen een mening vormen. (Die trouwens niet onwrikbaar is!  :e005: )

Daar is niets mis mee of mogen we als stripverzamelaar onze mening niet geven en alleen betalen wat men vraagt.

 

Natuurlijk kunnen we beslissen om een strip niet te kopen maar je maakt een reeks graag af en de prijzen liggen bij de meerderheid van de uitgeverijen toch gelijk.

 

Ik begin soms echt te denken of ik dan inderdaad niet beter stop met verzamelen .

 

Het wordt onbetaalbaar en dat men 20 euro moet vragen voor een strip omdat die vertaalt is moeten worden en blablabla....... :e015:

Dat is zo vermoeiend zzzzzzzzzzzzzzz :e002:

Tuurlijk mag je je mening geven, dat is je recht als consument. Maar dan moet je reële kosten als vertaling niet weglachen en negeren als blablabla. Dat begrijp je toch ook?

Link naar reactie

Neem je volgende keer eens de moeite om eerst even op te zoeken wat de standaardprijzen van hardcovers bij Ballon zijn? Ik heb er even een paar opgezocht:

 

Krasse Knarren (Dargaud) 13,95

De Joodse Brigade (Dargaud) 15,95

De Wezentrein (Blloan) 15,95

Barataria (Glénat) 15,95

Vrije Vlucht (Dupuis) 16,95

 

Nergens de 18,95 die Ballon volgens jou hanteert en waarmee het volgens jou de hoogte van de hardcoverprijzen in de markt bepaald heeft. Een uitgeverij als Silvester hanteert al vele jaren 16,95 als standaardprijs voor z'n hardcovers (blijkbaar 17,95 intussen).

 

Ballon zit dus nog steeds aan de gunstigere kant van de markt wat zijn prijzen betreft, zowel voor hc als voor sc, want dat kan je inderdaad als grotere uitgever. Aanvullend heeft het bovenop de kostenstructuur zoals die hier door Kontiki en een paar uitgevers in grote lijnen werd geschetst ook nog eens een veertigtal mensen in loondienst en promotie- en marketingverplichtingen naar zijn partners toe.

Ik heb nergens gezegd dat Ballon een prijs van 18,95 hanteert. Ik heb gezegd dat het daar naartoe gaat. En daarbij heb ik niet Ballon specifiek genoemd.

 

Silvester heeft de prijzen al eerder naar 17,95 gebracht, dat hebben ze toen op een gegeven moment weer teruggedraaid. Inmiddels is hij weer 17,95.

 

Daedalus heeft zijn prijzen deels aangepast naar 18,95 en in sommige gevallen 19,95.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...