Ga naar inhoud

Stripfestival Terneuzen - 28 Oktober 2017


Recommended Posts

  • 1 month later...

Ik vond het leuk! Een ouderwets gezellige beurs met moderne trekjes (bv. de prinsessen en de Stormtroopers). Een paar leuke boeken kunnen kopen, en een tekening gekregen van Laurent Romero en met anderen gebabbeld. Mijn nichtje vond de prinsessen leuk en de Kid's corner.

Link naar reactie

Hoewel nog beter georganiseerd als de eerste keer, was er veel te weinig volk. 

Er moet nog veel meer moeite moeten gedaan worden om volk te trekken. 

En hoewel een mooie zaal met mogelijkheden, was er niets dat het gezellig kon maken voor de bezoekers: geen cafetaria en niets om te eten, terwijl dat vaak de helft van je inkomsten voor je beurs kan zijn. Zeker met de Vlaamse bezoekers die komen. 

Je moet de mensen een reden geven om te komen, maar ook om te blijven rondhangen. 

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, marioboon zei:

Er moet nog veel meer moeite moeten gedaan worden om volk te trekken. 

 

Dat zijn dingen die je natuurlijk zelf het minst in de hand hebt. 

 

Een probleem lijkt mij alleszins de plaats in de agenda. Kort na Breda en niet zo heel ver daarvoor was er Veldhoven. Twee beurzen die een groot publiek aantrekken. Uiteindelijk geraakt het geld van dat publiek wel eens op. Zeker als er geen écht grote publiekstrekkers op de affiche staan. Vorig jaar was Romano Molenaar volgens mij goed voor de helft van het publiek. En die mensen lopen dan nog eens rond en kopen dan nog een extraatje. Er zaten nogal veel 'usual suspects' aan tekenaars, waar ik mezelf momenteel in feite ook bijreken.

 

Jammer, want op de organisatie zelf is er weinig aan te merken. Goeie locatie, veel medewerkers, indeling van de beurs was best OK. Eten voor bezoekers: dat vind ik echt op veel beurzen een manco. Ik denk dat er best wel wat beursbezoekers langs de boekjes willen lopen en daarna gezellig was bijpraten met vaste festivalbezoekers met een hapje erbij. Of ben ik hier verkeerd in?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Terneuzen heeft m.i. zeker potentieel omdat het in een geografisch gebied ligt waar dat redelijk ver verwijderd is van andere gebieden waar er meer stripbeurzen zijn.

 Het potentiële publiek is er maar die moeten er willen komen. En dan heb je idd. een publiekstrekker nodig. En dat is het voor de "usual suspects" zeker ook interessant. Daarom was ik er vorig jaar ook omdat het op een plek was waar ik nog niet was geweest en toen heb ik goed verkocht. 

Veel van die klanten waren er nu niet.

Quote

Ik denk dat er best wel wat beursbezoekers langs de boekjes willen lopen en daarna gezellig was bijpraten met vaste festivalbezoekers met een hapje erbij. Of ben ik hier verkeerd in?

 

Je ziet dat zeker niet verkeerd. Kijk naar Aalst. Is in feite een kleinere beurs maar die cafetaria heeft constant gedraaid. Ook Hasselt, nog kleiner in feite... Het is zoals bij een sportclub: de cafetaria zorgt voor je eigenlijke inkomsten. 

Iets met onze bourgondische aard, waarschijnlijk?

Link naar reactie

Ik speel al eventjes met het idee om zelf een mini-festivalletje uit de grond te stampen dat strips combineert met 'onze bourgondische aard', zoals je het zo mooi noemt :) Bijvoorbeeld waar een select publiek een instapbedrag betaalt voor ingangsprijs, uitgebreide hapjes en drank, in aanwezigheid van een aantal A-lijst auteurs. En een hoop exclusiviteiten: uitgebreide dédicaties, exclusieve prints... Ik heb zelfs al een schitterende mogelijke locatie, helaas wel een acuut gebrek aan tijd :) 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
3 uren geleden, marioboon zei:

Terneuzen heeft m.i. zeker potentieel omdat het in een geografisch gebied ligt waar dat redelijk ver verwijderd is van andere gebieden waar er meer stripbeurzen zijn.

 Het potentiële publiek is er maar die moeten er willen komen. En dan heb je idd. een publiekstrekker nodig. En dat is het voor de "usual suspects" zeker ook interessant. Daarom was ik er vorig jaar ook omdat het op een plek was waar ik nog niet was geweest en toen heb ik goed verkocht. 

Veel van die klanten waren er nu niet.

 

Je ziet dat zeker niet verkeerd. Kijk naar Aalst. Is in feite een kleinere beurs maar die cafetaria heeft constant gedraaid. Ook Hasselt, nog kleiner in feite... Het is zoals bij een sportclub: de cafetaria zorgt voor je eigenlijke inkomsten. 

Iets met onze bourgondische aard, waarschijnlijk?

Ik vernam uit goede bron dat men vorig jaar met een gigantische berg onverkochte broodjes is blijven zitten.

 

Ik vond het goed georganiseerd. Ik sluit me aan bij mijn collega Bart. Lof voor de organisatie.

 

De prinsessen waren een zeer zeer leuke toevoeging. 

Link naar reactie

Het is voor mij helaas te ver, bijna 3 uur en meer dan 300 kilometer. Maar ik weet niet of je wel een grote publiekstrekker nodig hebt als het gaat om een signerende tekenaar. Een gevarieerd programma is m.i. belangrijker, zodat je een breed publiek kunt trekken. Veel van het publiek zal moeten komen uit Belgische steden als Gent, Brugge, Antwerpen, dus het kan geen kwaad om eens te kijken wat zij verwachten van een stripboekenbeurs.

Link naar reactie
7 uren geleden, Kristof Berte zei:

Een probleem lijkt mij alleszins de plaats in de agenda. Kort na Breda en niet zo heel ver daarvoor was er Veldhoven. Twee beurzen die een groot publiek aantrekken. Uiteindelijk geraakt het geld van dat publiek wel eens op.

Je vergeet FACTS.

Een week na FACTS en twee weken na Breda is een erg ongunstige datum, bij veel mensen zal het geld en de energie voor strips al op geweest zijn.
Veldhoven was al redelijk lang geleden.

Link naar reactie
33 minuten geleden, Tweetie zei:

Je vergeet FACTS.

Een week na FACTS en twee weken na Breda is een erg ongunstige datum, bij veel mensen zal het geld en de energie voor strips al op geweest zijn.
Veldhoven was al redelijk lang geleden.

Klopt. Maar zoek maar eens een plaats op de kalender wanneer er nog niets te doen is.

 

Ach, Terneuzen is gewoon al twee jaar op rij een gezellige, kleine maar goed georganiseerde beurs. Komt wel weer goed volgend jaar.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Er zijn gewoon teveel beurzen te laag in het land. Ik wil gerust meer beurzen bezoeken, maar moet het halve land doorcrossen om er te komen. 

 

Ik begrijp dat het makkelijker is voor de tekenaars, en de vele bezoekers uit België, om het dicht bij België te houden. Dat zal ook een reden wezen dat Leeuwarden onderdoor gegaan is.

 

Dan maar weer naar Haarlem, eens in de 2 jaar.

Link naar reactie
Op 31-10-2017 om 11:32, Kristof Berte zei:

Ik speel al eventjes met het idee om zelf een mini-festivalletje uit de grond te stampen dat strips combineert met 'onze bourgondische aard', zoals je het zo mooi noemt :) Bijvoorbeeld waar een select publiek een instapbedrag betaalt voor ingangsprijs, uitgebreide hapjes en drank, in aanwezigheid van een aantal A-lijst auteurs. En een hoop exclusiviteiten: uitgebreide dédicaties, exclusieve prints... Ik heb zelfs al een schitterende mogelijke locatie, helaas wel een acuut gebrek aan tijd :) 

Doen! En laten sponsoren door een biermerk zodat de tekenaars een etiket ervoor maken :-)

 

In Spanje is er ook zo'n festival waar de tekenaars verspreid zitten over een aantal cafés en ze op terrasjes signeren.

Link naar reactie
Op 1-11-2017 om 14:32, marioboon zei:

In Spanje is er ook zo'n festival waar de tekenaars verspreid zitten over een aantal cafés en ze op terrasjes signeren.

Dat heb ik ook al eens gehoord. Het lijkt me dat je voor zulke atypische beurzen misschien wel wat mensen (stripliefhebbers én tekenaars, want dat zijn ook mensen) enthousiast krijgt. Misschien moet ik er toch eens aan beginnen. Als ik een concreter plan heb, pols ik hier wel eens of er eventueel mensen willen aan meewerken.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik heb meer het gevoel dat de mensen die daar komen eigenlijk gewoon een dagje uit willen met de kids.

Ze komen dus enkel voor de nevenevenementen !

Voor strips zelf is er bijna GEEN interesse van de bezoekers uit.

Zoals een standhouder het verwoordde, wat komen die mensen hier eigenlijk doen want die wandelen gewoon voorbij de standen.

+- 400 bezoekers is niet eens zo slecht.

Als je daar slechts 11 betalende van hebt aan een stand scheelt er iets anders (en dat was niet bij een standhouder die duur was).

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Op 28-11-2017 om 11:07, Gast M... zei:

Ondanks de eventuele kritiek : komt er een derde editie of is het nog te vroeg om dat te zeggen?

Helaas niet.

 

------

 

 

De Aftermovie van Stripfestival Terneuzen 2017, gemaakt door Maarten Boer. Het was weer een feestje.

 

Het filmpje sluit helaas af met een treurige boodschap. Na twee edities valt het doek voor Stripfestival Terneuzen. Ondanks de zeer positieve reacties op de opzet, werd er in de praktijk te weinig verkocht door auteurs en standhouders. En zij zijn onmisbaar bij een evenement als dit.

 

Dank aan alle auteurs, standhouders en bezoekers. Speciale dank aan alle vrijwilligers en iedereen die op welke manier dan ook een steentje heeft bijgedragen aan Stripfestival Terneuzen.

 

Zonder jullie was deze ervaring nooit zo mooi geweest.

 

Timothy & Natalie,
organisatie Stripfestival Terneuzen

Link naar reactie
1 uur geleden, Timothy van Damme zei:

Helaas niet.

 

------

 

 

De Aftermovie van Stripfestival Terneuzen 2017, gemaakt door Maarten Boer. Het was weer een feestje.

 

Het filmpje sluit helaas af met een treurige boodschap. Na twee edities valt het doek voor Stripfestival Terneuzen. Ondanks de zeer positieve reacties op de opzet, werd er in de praktijk te weinig verkocht door auteurs en standhouders. En zij zijn onmisbaar bij een evenement als dit.

 

Dank aan alle auteurs, standhouders en bezoekers. Speciale dank aan alle vrijwilligers en iedereen die op welke manier dan ook een steentje heeft bijgedragen aan Stripfestival Terneuzen.

 

Zonder jullie was deze ervaring nooit zo mooi geweest.

 

Timothy & Natalie,
organisatie Stripfestival Terneuzen

Jammer, Timothy en Natalie !! 

Er zaten leuke elementen, ideeën en initiatieven in. Maar wel begrijpelijk, helaas ....

Wie weet in de toekomst en/of elders !

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Timothy van Damme zei:

Het filmpje sluit helaas af met een treurige boodschap. Na twee edities valt het doek voor Stripfestival Terneuzen. Ondanks de zeer positieve reacties op de opzet, werd er in de praktijk te weinig verkocht door auteurs en standhouders. En zij zijn onmisbaar bij een evenement als dit.

Jammer. Ik denk dat het festival te dicht op Breda en FACTS zat, wat het aantal bezoekers niet ten goede zal zijn gekomen. 

Maar in ieder geval bedankt voor de organisatie en de poging om een festival traditie in Terneuzen op te bouwen.

Link naar reactie
12 uren geleden, Timothy van Damme zei:

Helaas niet.

 

----

 

Het filmpje sluit helaas af met een treurige boodschap. Na twee edities valt het doek voor Stripfestival Terneuzen. Ondanks de zeer positieve reacties op de opzet, werd er in de praktijk te weinig verkocht door auteurs en standhouders. En zij zijn onmisbaar bij een evenement als dit.

 

Dank aan alle auteurs, standhouders en bezoekers. Speciale dank aan alle vrijwilligers en iedereen die op welke manier dan ook een steentje heeft bijgedragen aan Stripfestival Terneuzen.

 

Zonder jullie was deze ervaring nooit zo mooi geweest.

 

Timothy & Natalie,
organisatie Stripfestival Terneuzen

heel erg jammer. Onze verkoop was best aardig, dus wij kunnen niet klagen. Bovendien werden we zeer goed en hartelijk ontvangen door een enthousiast vrijwilligersteam. Een dikke pluim naar het team en een hele bos pluimen aan Natalie. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...