Ga naar inhoud

Stripreeksen Die Gerekt Worden En/of Waarvan De Vervolgen Te Lang Op Zich Laten Wachten


Tweetie

Recommended Posts

Zowel Arq als Capricornus zijn afgerond. (Hoewel de laatste twee delen Cap nog in het Nederlands moeten verschijnen, over een maand.)

Cap is nog niét afgerond. Het laatste deel verschijnt in januari of februari 2017.

 

Waar hij nu mee bezig is, is anyone's guess.

Gepensioneerd zijn. :)

 

Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij niets meer doet.

Link naar reactie

Ik heb het ook stilletjesaan gehad met al die vervolgreeksen. Eigenlijk al een paar jaar, en ben met een vrij groot aantal gewoon gestopt met te kopen. Telkens opnieuw alle voorgaande delen moeten lezen om weer een beetje mee te zijn...

 

Apostata, Arctica, Bob Morane nieuwe reeks (na één deel heb ik al wel gehad want dat zal ook één langdradig verhaal worden.). Djinn, Konvooi (ook al kan je die normaal wel op zichzelf lezen), Kruistocht, Lady S, Sherman, Thorgal (waren vroeger verhalen dat je op zichzelf kon lezen, maar met de hele huidige cyclus in het verre oosten... pfffft), XIII (why o why moest daar per sé nog een vervolg van komen? Ja natuurlijk $$$, die one shots vind ik wel een goed idee). De huidige rode ridder, ik twijfel hard, heb de eerste twee delen gekocht, maar enkel nog maar het eerste deel gelezen. Het is gewoon geen einde hé. Om een vervolgverhaal in 9 smalle delen uit te geven vind ik weinig meerwaarde. Ik denk dat ik gewoon ga wachten en hopelijk komt er dan één integrale (die 9 bundels kun je wel in één integrale krijgen). De Zang van de vampiers. Eerste cyclus geweldig, tweede cyclus moest ik spartelen om dan te constanteren dat er nog een cyclus is. Heb het opgegeven.

 

Er zijn er wel een paar die ik wél blijf volgen, reeksen van Leo en Prometheus van Bec.

 

Bij een aantal twijfel ik nog zoals Barracuda, Rani. Ik had ergens gelezen dat het binnenkort zou afgerond worden, maar de kans is groot dat het toch weer zal 'gerekt' worden.

 

Nu, de stripwereld valt of staat niet met wat ik wel of niet ga aankopen. Maar ik merk bij velen die ook stripliefhebbers zijn veel frustratie hieromtrent. Los van het feit dat veel reeksen in vertaling héél lang op zich laten wachten.

 

En dan heb je reeksen zoals Amoras waar je op het einde nu eigenlijk niet weet (kan ook aan mij liggen) hoe je het moet interpreteren en het lijkt alsof er nog wel een cyclus zal komen.

Link naar reactie

Rani is van bij het begin voorzien als een achtdelige reeks want het volgt de tv-reeks die Van Hamme schreef. De titels van alle albums zie je zelfs op de achterkant staan.

Barracuda is sinds dit jaar afgelopen.

Link naar reactie

Ik heb nog niemand horen klagen over de meer dan 300 delen van Suske & Wiske.

 

Dat zijn ook allemaal losse, op zich zelf staande delen. Het is niet een lang uitgerekt verhaal.Je kunt er zoveel lezen of overslaan als je wilt, de volgorde maakt ook niet uit.

 

Het enige dat wel jammer is dat de kenmerkende rode kaften verdwenen zijn. 

Link naar reactie

:)

 

Maar je hebt gelijk: met los leesbare delen ligt het anders.

Je kunt ook cycli hebben, zoals in Blueberry: soms vijf delen, soms vier, soms zelfs maar twee, en er zijn ook losse albums (De man met de zilveren ster). Dan vind ik het ook niet zo'n probleem.

Maar inderdaad: als ze een verhaal beginnen op te rekken, wordt het wat anders.

Link naar reactie

Er zit veel waarheid in dit draadje, maar dat het vertrekt vanuit het schitterende De Adelaars van Rome doet toch wat pijn aan het hart.

 

Het gaat uiteindelijk om het resultaat. Er is genoeg fastmade rommel in omloop. Topreeksen hebben zo hun tijd nodig. Marini's adelaars vallen daar zeker onder,  maar troost je...Loisel deed er 15 jaar over om zijn Peter Pan cyclus te voltooien. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Er zit veel waarheid in dit draadje, maar dat het vertrekt vanuit het schitterende De Adelaars van Rome doet toch wat pijn aan het hart.

 

Dat klopt wel, Adelaars van Rome is van een hele goede stripmaker. Het duurt wel lang, maar zal niet onbeperkt zijn. 

 

Het geldt veel sterker voor bv series als:

* XII  - heeft het einde van het verhaal overleefd en gaat desondanks door. 

* Zang van de Vampiers - aardig, maar koop ik niet niet, aangezien een einde niet in zicht komt

* Bob Morane Vol 2 - dreigt ook een lang verhaal te worden. En ook kwalitatief was deel 2 veel minder dan deel 1. 

Series waar van je het gevoel hebt dat je eerst de voorgaande delen moet lezen om te snappen waar het verhaal begint en dan aan het einde weer een of meer jaren moet wachten om te zien waar het verdergaat. 

 

In het algemeen series waar de verhaallijn pas op zal houden als het publiek ze niet meer koopt.

 

De laatste tijd gaat m'n voorkeur uit naar een miniserie van een beperkt aantal delen of een oneshot.  

Link naar reactie

Zang van de Vampiers stopt definitief bij deel 18. Dat was ook al lang voorzien.

 

Laten we het eens afwachten. Misschien worden er nog wat delen toegevoegd. De serie begon in 1997 in het Frans en het geplande laatste deel is nog steeds niet verschenen.

 

Maar een verhaal dat meer dan twintig jaar loopt............. 

Link naar reactie

Dat doet me aan het probleem met Capricornus denken: de uitgever wou aanvankelijk de laatste vier delen niet uitbrengen, tenzij ze tot twee werden ineengeperst.

Er kwam toen hevig protest van de liefhebbers, en de uitgever veranderde van idee.

20 jaar is gewoon erg lang: de lezers veranderen, krijgen andere besoignes, de wereld verandert ...

Dat laatste speelt nogal eens een rol. Ik had eens een idee voor een verhaal dat als feuilleton in mijn tijdschrift verscheen. Het werd een tijd onderbroken, en toen ik de draad weer wou oppakken, merkte ik dat de uitgangspunten verouderd waren. Skateboards en zo .... Wie maalt daar nu nog om?

Link naar reactie

:)

 

Maar je hebt gelijk: met los leesbare delen ligt het anders.

Je kunt ook cycli hebben, zoals in Blueberry: soms vijf delen, soms vier, soms zelfs maar twee, en er zijn ook losse albums (De man met de zilveren ster). Dan vind ik het ook niet zo'n probleem.

Maar inderdaad: als ze een verhaal beginnen op te rekken, wordt het wat anders.

 

 

Blueberry had een cyclus van 10 delen ;-)

Link naar reactie

Nog over De Zang van de Vampiers:

- Sur le fond, ils ont imaginé dès le départ un format idéal pour recevoir et développer leur récit : 3 cycles de 6 albums. En replaçant ce choix dans le contexte de l'économie de la bande dessinée du milieu des années 90, on admet facilement que les risques pris par les auteurs et par l'éditeur furent loin d'être anodins (à noter que Guy Delcourt s'était engagé dès le début de cette aventure sur ces 18 tomes). D'ailleurs, il faut attendre la parution du quatrième tome pour que le succès s'annonce enfin.

 

Deel 17 verscheen dit jaar, het laatste hoogstwaarschijnlijk in 2017. Dat is bijna jaarlijks een album, zoals de meeste Franco-Belgische reeksen en we wisten allemaal (of we zouden dat moeten weten) waar we aan begonnen als we de reeks begonnen te lezen.

Link naar reactie

Nog over De Zang van de Vampiers:

- Sur le fond, ils ont imaginé dès le départ un format idéal pour recevoir et développer leur récit : 3 cycles de 6 albums. En replaçant ce choix dans le contexte de l'économie de la bande dessinée du milieu des années 90, on admet facilement que les risques pris par les auteurs et par l'éditeur furent loin d'être anodins (à noter que Guy Delcourt s'était engagé dès le début de cette aventure sur ces 18 tomes). D'ailleurs, il faut attendre la parution du quatrième tome pour que le succès s'annonce enfin.

 

Deel 17 verscheen dit jaar, het laatste hoogstwaarschijnlijk in 2017. Dat is bijna jaarlijks een album, zoals de meeste Franco-Belgische reeksen en we wisten allemaal (of we zouden dat moeten weten) waar we aan begonnen als we de reeks begonnen te lezen.

 

 

Toen ik er aan begon, had ik geen idee dat het er uiteindelijk 18 strips gingen worden. Niet iedereen laat zich eerst informeren via forums of wat dan ook. En dat merk je ook aan de reacties of vrienden die ook stripliefhebber zijn. Misschien moeten ze dat gewoon vermelden in de uitgave zelf. Zoals bij Rani bvb. Weet je meteen waar je aan toe bent. Maar ik denk als er daar op de achterflap 18 titels staan, er al velen zouden afhaken.

Link naar reactie

Toen ik er aan begon, had ik geen idee dat het er uiteindelijk 18 strips gingen worden. Niet iedereen laat zich eerst informeren via forums of wat dan ook. En dat merk je ook aan de reacties of vrienden die ook stripliefhebber zijn. Misschien moeten ze dat gewoon vermelden in de uitgave zelf. Zoals bij Rani bvb. Weet je meteen waar je aan toe bent. Maar ik denk als er daar op de achterflap 18 titels staan, er al velen zouden afhaken.

 

Het werkt soms natuurlijk ook in het voordeel. Als het niet teveel delen zijn. Zie bv De zielenvreter of Zeven ruiters, series met maar drie delen. 

Link naar reactie

Men mag ook niet vergeten dat De zang der vampiers oorspronkelijk verscheen bij uitgeverij Talent. Na de faling van de uitgever verscheen er tussen 2003 en 2009 geen enkel album meer. Het is dus te danken aan uitgeverij Daedalus die de serie nieuw leven inblies in 2009 dat de nog resterende albums alsnog verschijnen.

Link naar reactie

Men mag ook niet vergeten dat De zang der vampiers oorspronkelijk verscheen bij uitgeverij Talent. Na de faling van de uitgever verscheen er tussen 2003 en 2009 geen enkel album meer. Het is dus te danken aan uitgeverij Daedalus die de serie nieuw leven inblies in 2009 dat de nog resterende albums alsnog verschijnen.

 

Het is ook niet als kritiek naar de uitgeverij bedoeld. Eerder richting scenarist die het verhaal wel heel erg lang uitsmeert.

Link naar reactie

Is suske en wiske hier eigenlijk al genoemd? Als kind heb ik er erg van genoten maar volgens mij is t thans niet veel soeps meer, of heb ik t mis? (Ik vind het wel echt n kinderstrip bij uitstek- weet niet of jullie (nog) s&w lezen. :-)

Nou ... vorig vorig jaar (dus in 2015) deed ik iets heel vreemds: ik kocht een Suske & Wiske, en ik kocht ook een Jommeke (jaja, echt waar), en ik las ze (jaja, het wordt altijd maar vreemder) en ik vond Jommeke veel beter dan Suske & Wiske (nu krijg ik de hele Studio Vandersteen op m'n nek): het verhaal was duidelijker, terwijl S&W echt een rommeltje leek waar ze gewoon vanalles instopten om te kunnen verwijzen naar de vorige albums. Misschien gewoon een slechte keuze?

En dan te bedenken dat toen ik een jaar of elf, twaalf was, ik alle S&W's bijna uit het hoofd kende; zo vaak herlas ik ze.

Link naar reactie

Is suske en wiske hier eigenlijk al genoemd? Als kind heb ik er erg van genoten maar volgens mij is t thans niet veel soeps meer, of heb ik t mis? (Ik vind het wel echt n kinderstrip bij uitstek- weet niet of jullie (nog) s&w lezen. :-)

 

Ik koop er af en toe nog eentje. Door het hoge uitgavetempo is de kwaliteit wisselvallig. Maar de betere albums zijn wel nog steeds behoorlijk goed. Sterrenrood, Suskewiet en De Bibberende Bosch vond ik erg leuk, Het Verloren Verleden en De Fabuleuze Freak waren erg flauw. Dat gaat dan vooral over het scenario, de tekeningen zijn altijd wel op niveau. Maar zelfs een goede scenarist als Peter Van Gucht kan je niet zomaar 4 verhalen op een jaar in dezelfde reeks laten schrijven en verwachten dat ze allemaal top zijn.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Leuk om te horen in elk geval dat de serie dus niet lijkt te zijn afgeschreven ook al zitten er mindere delen tussen. Mijn kinderen zijn nu nog te klein om strips te lezen (ze zijn 1 en 3), maar wellicht vermaken zij zich in de toekomst ook nog met de (nieuwe) s&w's! 

Verder vroeg ik mij af wat jullie van Asterix vinden? Naar mijn mening kan dat eerlijk gezegd ook beter stoppen. Na de dood van Goscinny is t eigenlijk (naar mijn mening) huilen met de pet op geweest behalve dan misschien bij Asterix in Indusland. Ook de laatste twee delen konden mij niet bekoren.. Ik snap ook wel dat ze Asterix heus niet gaan stoppen (het is een miljoenenindustrie), maar voor wat betreft het kwaliteitsniveau was het wellicht beter geweest. Ik vind het jammer dat een zo goede reputatie van een reeks danig kan vertroebelen.

 

Wat dat betreft ben ik misschien een van de zeer weinigen die blij is dat Hergé heeft laten optekenen dat er geen nieuwe Kuifjes meer mochten uitkomen na zijn dood. Als ik het me goed herinner meen ik daarover een keer te hebben gelezen dat Hergé daarover heeft opgemerkt dat opvolgers het misschien beter of slechter zouden doen, maar dat ze het in elk geval anders zouden doen dan hijzelf. Dit zou de reden zijn waarom hij de reeks niet door wilde laten gaan.   

Link naar reactie

Leuk om te horen in elk geval dat de serie dus niet lijkt te zijn afgeschreven ook al zitten er mindere delen tussen. Mijn kinderen zijn nu nog te klein om strips te lezen (ze zijn 1 en 3), maar wellicht vermaken zij zich in de toekomst ook nog met de (nieuwe) s&w's!

 

Verder vroeg ik mij af wat jullie van Asterix vinden? Naar mijn mening kan dat eerlijk gezegd ook beter stoppen. Na de dood van Goscinny is t eigenlijk (naar mijn mening) huilen met de pet op geweest behalve dan misschien bij Asterix in Indusland. Ook de laatste twee delen konden mij niet bekoren.. Ik snap ook wel dat ze Asterix heus niet gaan stoppen (het is een miljoenenindustrie), maar voor wat betreft het kwaliteitsniveau was het wellicht beter geweest. Ik vind het jammer dat een zo goede reputatie van een reeks danig kan vertroebelen.

 

Wat dat betreft ben ik misschien een van de zeer weinigen die blij is dat Hergé heeft laten optekenen dat er geen nieuwe Kuifjes meer mochten uitkomen na zijn dood. Als ik het me goed herinner meen ik daarover een keer te hebben gelezen dat Hergé daarover heeft opgemerkt dat opvolgers het misschien beter of slechter zouden doen, maar dat ze het in elk geval anders zouden doen dan hijzelf. Dit zou de reden zijn waarom hij de reeks niet door wilde laten gaan.

Ik heb deze morgen Asterix en de Picten gelezen en vind dit wel een leuk album, in de geest van de 'goeie ouwe tijd'. Ik blijf hopen dat dit het niveau van de toekomst blijft.
Link naar reactie

Verder vroeg ik mij af wat jullie van Asterix vinden? Naar mijn mening kan dat eerlijk gezegd ook beter stoppen. Na de dood van Goscinny is t eigenlijk (naar mijn mening) huilen met de pet op geweest behalve dan misschien bij Asterix in Indusland. Ook de laatste twee delen konden mij niet bekoren.. Ik snap ook wel dat ze Asterix heus niet gaan stoppen (het is een miljoenenindustrie), maar voor wat betreft het kwaliteitsniveau was het wellicht beter geweest. Ik vind het jammer dat een zo goede reputatie van een reeks danig kan vertroebelen.

 

Ik vind de nieuwe delen redelijk vergelijkbaar qua kwaliteit. Maar het is moeilijk vergelijken: een nieuwe strip kan nooit hetzelfde gevoel geven als een strip die je las toen je jong was en nog weinig strips gelezen had. Ik vermoed dat als je ze aan een jonge striplezer geeft dat deze de delen van de nieuwe makers en de oudere delen van Goscinny & Uderzo ongeveer even leuk zal vinden. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...