Ga naar inhoud

Stripreeksen Die Gerekt Worden En/of Waarvan De Vervolgen Te Lang Op Zich Laten Wachten


Tweetie

Recommended Posts

Je bedoelt Het Geheime Wapen?

Maar ik begin in je opmerkingen bijna te lezen dat lezers auteurs moeten voorschrijven wat ze moeten tekenen of waarover ze moeten vertellen. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn? 

Link naar reactie

Voila! Een schoolvoorbeeld van een situatie waarin t bar slecht uitpakte dat n auteur volledig zijn eigen weg ging zonder rekening te houden met zijn publiek.

 

Dan probeert Uderzo eens iets nieuws te brengen, is het weer niet goed ;)

 

Eigenlijk zou er veel meer geëxperimenteerd moeten worden met langlopende reeksen. Soms mislukt dat (Flemings Bond-roman The Spy Who Loves Me is bijvoorbeeld een liefdesromannetje geschreven vanuit het standpunt van een vrouw die verliefd werd op James Bond), soms levert dat grote klassiekers op (De juwelen van Castafiore bijvoorbeeld, of de Kiekeboe's die Merho om de 25 albums maakt).

Link naar reactie

wat een heerlijke draad vind ik dit. 

Ook ik ben het er honderd procent mee eens dat subsidie op kunst belachelijk is.

als je er niet van kan leven is het hobby (of part time baan)

Als kok kan ik ook niet koken wat ik alleen zelf lekker vind ik zal toch rekening moeten houden dat het restaurant rendabel blijft,

en daardoor af en toe een klassieker of favoriet op de kaart moeten zetten. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ja, de auteur moet vooral niet naar de lezers (lees klanten) luisteren ! Dat lijkt me een heel ongezonde instelling, vooral bedrijfstechnisch....

En wat als het publiek geen smaak heeft?

Link naar reactie

Kontiki- nee, het is uiteraard niet de bedoeling dat de lezers dicteren aan de auteurs wat ze graag willen zien/lezen. Maar het lijkt me wel, juist bij langlopende reeksen, van groot belang dat in de verhalen de reeks wordt gerespecteerd en er geen stijlbreuken optreden zoals vreemdgaande Thorgals, aliens in Asterix en/of buitenechtelijke dochters in Blake & Mortimer.

 

Ik snap wel dat t heel moeilijk is om juist n langlopende serie op hoog niveau te kunnen blijven houden.. juist daarom zal Van Hamme ermee gestopt zijn. Ik vind t nog knap hoe lang hij zijn series voort heeft kunnen zetten op in elk geval n behoorlijk niveau

Link naar reactie

Thorgal die vreemdgaat en Mortimer die wel degelijk een liefdesleven heeft... I love it! Dat geeft wat peper aan de reeksen. En ik ben ook een deel van het publiek, dus mag ik ook vragen naar meer zo'n ®evoluties.

Link naar reactie

Thorgal die vreemdgaat en Mortimer die wel degelijk een liefdesleven heeft... I love it! Dat geeft wat peper aan de reeksen. En ik ben ook een deel van het publiek, dus mag ik ook vragen naar meer zo'n ®evoluties.

Thorgal heeft trouwens vroeger al een opmerkelijke plot-twist ondergaan. Van oorsprong een techno verhaal is het plotseling de weg van Noorse mythologie opgegaan.

Link naar reactie

wat een heerlijke draad vind ik dit. 

Ook ik ben het er honderd procent mee eens dat subsidie op kunst belachelijk is.

als je er niet van kan leven is het hobby (of part time baan)

Op die manier zou bijvoorbeeld het Belgische filmlandschap onbestaande zijn.

En wat dan met zelfbedruipende zaken zoals voetbal die toch subsidies krijgen?

Link naar reactie

Thorgal heeft trouwens vroeger al een opmerkelijke plot-twist ondergaan. Van oorsprong een techno verhaal is het plotseling de weg van Noorse mythologie opgegaan.

Of Aaricia die ineens haar kapsel kort knipt en mee op pad gaat als vechtertje in de Qâ-cyclus terwijl ze tevoren een beetje het huishouden regelde en op haar vent zat te wachten die weer eens onderweg was.

 

De nieuwe scenarist Xavier Dorison wilde Aaricia eigenlijk laten sterven, maar Yann weerhield hem daarvan. Het geeft te denken dat ze geen grootse rol zal krijgen in de nieuwe verhalen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Op die manier zou bijvoorbeeld het Belgische filmlandschap onbestaande zijn.

En wat dan met zelfbedruipende zaken zoals voetbal die toch subsidies krijgen?

Robbe De Hert heeft ondertussen ongeveer 30 000 euro op zijn conto staan via een crowdfundactie.

 

Voetbal en alles van sport moet helemaal geen subsidies krijgen. Niemand moet subsidies krijgen.

Link naar reactie

Of Aaricia die ineens haar kapsel kort knipt en mee op pad gaat als vechtertje in de Qâ-cyclus terwijl ze tevoren een beetje het huishouden regelde en op haar vent zat te wachten die weer eens onderweg was.

 

De nieuwe scenarist Xavier Dorison wilde Aaricia eigenlijk laten sterven, maar Yann weerhield hem daarvan. Het geeft te denken dat ze geen grootse rol zal krijgen in de nieuwe verhalen.

 

Tja, een normaal gezinsleven en heldendom gaan niet echt geloofwaardig samen in een avonturenstrip

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Op die manier zou bijvoorbeeld het Belgische filmlandschap onbestaande zijn.

En wat dan met zelfbedruipende zaken zoals voetbal die toch subsidies krijgen?

 

De 32 nederlandse gemeenten staken de afgelopen 10 jaar 240 miljoen in het betaalde voetbal. Dit is 750.000 per club per jaar...

 

Als je kijkt naar de subsidie voor kunsten : die komen van rijk, provincie, gemeente, stichtingen ed.

 

De nederlandse rijks overheid gaf in de periode 2013-2016 458 miljoen weg: 115 miljoen per jaar.

 

De provincie Noord Brabant geeft 17 miljoen in 4 jaar weg, in nederland zijn er 12 provincies: 50 miljoen per jaar

 

Nederlandse gemeenten gaven in 2010 1 miljard uit aan de kunst..

 

De moraal van dit verhaal: een kaartje voor de opera kost heel veel meer dan een kaartje voor het voetbal.

 

 

 

 

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/hoe-duur-kunst-en-cultuur

 

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2090223-gemeenten-reserveerden-240-miljoen-voor-betaald-voetbal.html

 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2012/09/18/kamerbrief-besluiten-culturele-basisinfrastructuur-2013-2016

 

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2569851363/Provincie+maakt+kunstsubsidies+tot+en+met+2020+bekend+31+miljoen+euro+gevraagd,+17+miljoen+gegeven.aspx

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het is misschien een goed idee om alle subsidies af te schaffen en projecten via crowdfunding te financieren.

Zo blijven alleen de zaken overeind waar echt interesse in bestaat.

:cheerf2: :cheerf2: :hartje:

Link naar reactie

Maar het lijkt me wel, juist bij langlopende reeksen, van groot belang dat in de verhalen de reeks wordt gerespecteerd en er geen stijlbreuken optreden zoals vreemdgaande Thorgals, aliens in Asterix en/of buitenechtelijke dochters in Blake & Mortimer.

 

Waarom niet? Neem nu Amerikaanse comics: toch extreem langlopende reeksen. Moesten die zowel vormelijk als inhoudelijk niet af en toe volledig dooreengeschud worden, zouden die al lang niet meer bestaan. Wie zou nog Batmanstrips lezen als ze nog steeds gemaakt zouden worden zoals in 1950?

Link naar reactie

Bij de boeken van franka en xii stoor ik me meer aan de lappen tekst die gebruikt worden. Het zijn bijna geen strips meer.

 

Verder hoort verandering erbij. Of dat beter is bij sommige strips... Het is meer wat men gewent was en dat men dit wil vasthouden. Een andere generatie wil schijnbaar iets anders en dat is ook meestal zo zoals Tom B al zegt met het batman voorbeeld.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...