Ga naar inhoud

Recensie – Clifton: Spookrijders Onder Invloed


Recommended Posts

Tally-Ho!

 

Nadat scenarist Zidrou tekende voor een geslaagde revamp van ‘Rik Ringers’ werd hem de teugels overhandig voor die van een andere klassieker: ‘Clifton’, de Britse detective met de stiff upper lip.

 

Alleszins: voor ons Nederlandstaligen wordt de strip toch voorgesteld als een revamp, compleet met nieuwe nummering. De Franstalige versie van dit album is gewoon aflevering nr. 22 in de reguliere reeks. Daar zal wel één of andere werkgroep marketing een paar uurtjes zoek mee gemaakt hebben.

 

Opmerkelijker is dat originele medebedenker Turk opnieuw verantwoordelijk is voor de tekeningen. Turk tekende de eerste negen afleveringen van Clifton. Het laatste album van zijn hand dateert van 1984.

 

Turks terugkeer is op zijn zachtst gezegd een godsgeschenk. De man weet als geen ander emotie en humor over te brengen dankzij een perfecte beheersing van de bekende, overdreven karikaturale, dikke-neuzen stijl. Zijn achtergronden zijn, in tegenstelling tot die van vele andere (luiere of drukbezettere) stripmakers zeer gedetailleerd uitgewerkt en bevatten tal van leuke grappen voor wie er naar op zoek wil gaan. Het enige minpunt is dat zijn achtergronden vaak wat vlak overkomen, wellicht wegens het ontbreken van schaduwen.

 

Het verhaal is degelijk en klassiek van opbouw. Clifton wordt ingezet om een groot mysterie op te lossen: hooggeplaatste Britten krijgen sinds kort de plotse en onweerstaanbare neiging om met hun wagen rechts van de baan te gaan rijden in plaats van links. Begrijpelijkerwijs zorgt dat voor een hele resem ongevallen in het Verenigd Koninkrijk.

 

Zoals vaak het geval is in dit soort strips is het verhaal echter ondergeschikt aan de situatiehumor en de grappen. Zidrou lijkt wat traag op gang te komen, maar zodra hij aan de slag gaat met Britse (en Franse) clichés lijkt hij in zijn element te komen en levert hij goede grappen aan a rato van gemiddeld één per pagina.

 

Een waardige voortzetting van deze klassieke reeks, die het niveau die de albums de laatste tijd hadden ruim overstijgt.

 

Clifton – Spookrijders onder invloed

Tekst: Zidrou

Tekeningen: Turk

Le Lombard

 

Prentjes en de cover op mijn blog: https://petermoerenhout.be/2017/02/07/recensie-clifton-spookrijders-onder-invloed

Link naar reactie

Je hebt je huiswerk verkeerd gedaan. De bedenker van Clifton is Raymond Macherot en zijn eerste albums verschenen in de oude Lombard Collectie. Na Macherot nam Jo-El Azara op scenario van Greg het één verhaal over.

Link naar reactie

Je hebt je huiswerk verkeerd gedaan. De bedenker van Clifton is Raymond Macherot en zijn eerste albums verschenen in de oude Lombard Collectie. Na Macherot nam Jo-El Azara op scenario van Greg het één verhaal over.

 

Klopt. De eerste negen delen van de laatste Clifton serie zijn niet de eerst verschenen delen. Macherot en Jo-El Azara hadden al eerder in de collecties Jong Europa en Favorieten reeks Clifton strips uitgebracht. 

Link naar reactie
Alleszins: voor ons Nederlandstaligen wordt de strip toch voorgesteld als een revamp, compleet met nieuwe nummering. De Franstalige versie van dit album is gewoon aflevering nr. 22 in de reguliere reeks. Daar zal wel één of andere werkgroep marketing een paar uurtjes zoek mee gemaakt hebben.

De vorige twee (mindere) albums zijn nooit vertaald geweest in het Nederlands, dus sowieso zou er een probleem met de nummering geweest zijn.

 

En ja, de nieuwe Clifton is inderdaad heel leuk.

Link naar reactie

Wie maakte dan die laatste (niet vertaalde) albums?

Deel 20 op scenario van Bob de Groot met tekeningen van Michel Rodrigue. Deel 21 solo door die laatste.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

 

Nu op zoek naar wat ervoor kwam dus. :-)

 

Deze 3 albums:

2ddc9560-1a40-012b-2a61-f9b88d433e0c.jpg

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

én de Duivelse Dwergen. Ook al werd die later nog eens als nr 17 gepubliceerd.

 

Eigenlijk duurde het een zestal albums vooraleer Clifton écht geweldig werd. Die van Macherot en Jo-el-Azar zijn wel goed gemaakt, maar eigenlijk niet zo bijzonder. Bij de eerste verhaaltjes van Turk (eerst nog op scenario van Greg -Griek & Turk, snap je hem) was het ook nog wat zoeken, maar het is pas als De Groot er als scenarist bij kwam dat de reeks openbloeide.

Link naar reactie

Ik was er niet zo wild van. Het verhaal was te simpel, en de typische laatste achtervolging kon mij ook niet boeien. De sfeer en woordgrappen waren wel ok. Net zoals die andere doorzetting van Zidrou, De Sliert, leek me dit teveel een formulekunstje. De laatste twee Rik Ringers ook door Zidrou, kon ik wel smaken.   

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Hoe zit t eigenlijk met t album dat Zidrou met Bosschaert zou maken?

 

Veel te lang geleden dat van Bosschaert nog n echt goed stripalbum verscheen (voor mij is dat deel 3 van Jaguar)..

 

Ik heb t altijd zo ontzettend zonde gevonden dat van Bosschaert eigenlijk maar 3 (de laatste Jaguar kunnen we wel vergeten, dat verhaal wordt nooit meer afgemaakt en de inkleuring was vreselijk) echt goede volwassen strips zijn verschenen in n tekenstijl die zijn kunnen eer aan doet..

 

Voor mij staat Bosschaert qua kunnen echt in de top 5 van Europese (strip)tekenaars. Enkel pakweg Rosinski, Marini, Delaby en Schuiten vind ik van t zelfde niveau

Link naar reactie

Ik was er niet zo wild van. Het verhaal was te simpel, en de typische laatste achtervolging kon mij ook niet boeien. De sfeer en woordgrappen waren wel ok. Net zoals die andere doorzetting van Zidrou, De Sliert, leek me dit teveel een formulekunstje. De laatste twee Rik Ringers ook door Zidrou, kon ik wel smaken.

 

Ho, je hebt het niet over "De duivelse dwergen", maar over "Spookrijder onder invloed" ?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...