Ga naar inhoud

Het Bloedige Zwaard Van Conan De Barbaar (Oberon)


Recommended Posts

Twee dagen geleden stelde ik op Weeklydose volgende vraag (DennisX wist me te vertellen dat Weeklydose intussen gesloten is en verwees me naar hier):

 

In cataloguslijsten telt deze reeks 26 albums, ik heb dit altijd vreemd gevonden; albums 22 tot 26 zijn uitgegeven door JuniorPress en lijken me niet echt tot de 21 voorgaande albums te behoren.

De eerste 21 albums zijn vertalingen van Savage Sword of Conan, 22 is een vertaling van Marvel Super Special 35 en 23 - 26 zijn vertalingen van Marvel graphic novels.

Dus waarom wordt deze reeks gezien als een 26 albums tellende reeks ipv 21 albums tellende reeks?

 

DennisX antwoordde ook nog:

 

Het meest logische antwoord is dat JP gewoon de licentie van Oberon heeft overgenomen en de reeks nog een tijdje heeft voortgezet.

Voor de Nederlandse reeks gebruikte men het bronmateriaal wat men hiervoor het meest geschikt achtte. Dat deed men bij andere series ook. Kijk je oude JP's maar eens na.

 

Nu dit antwoord dekt voor mij niet de gehele lading.  OK, JP heeft inderdaad de licensie overgenomen en als ze enkel nummer 22 hadden uitgegeven (de comicversie van het filmscript) had ik het nog begrepen; ter afronding daar een herdruk van album 21 als achterkaft Arnold Schwarzenegger heeft.  Maar na nr. 22 (verschenen in 1984) verschijnt dan in 1986 nr. 23 en 24, in 1989 verschijnt nr. 25 en in 1990 verschijnt ten slotte nr. 26.

 

Ondertussen geeft JP van 1985 tot 1991 Conan de Barbaar Special uit (Marvel Conan the Barbarian) waaronder één verhaal uit Savage Sword of Conan.

Op klaarlichte dag... in de donkerste nacht, zal geen kwaad mij ooit ontgaan! Laten zij die het Kwade waarderen... oppassen voor het LICHT van mijn GROENE LANTAARN!

Link naar reactie

Welkom. 

 

Als de uitgever die reeks zo nummert, dan nemen ze dat in een catalogus over. Een vertaaluitgeverij hoeft zich meestal niet veel aan te trekken van wat ze vertalen en hoe ze dat uitgeven, of in welke volgorde, zeker in geval van comics, waar er twee of meer comics per album gebundeld worden. Ik denk niet dat je daar veel meer moet achter zoeken, dan dat het de keuze van de uitgever is. Ook als er van uitgeverij gewisseld wordt. 

 

https://www.stripinfo.be/reeks/index/2602_Het_bloedige_zwaard_van_Conan_de_barbaar Stripinfo is een goeie site als catalogus, en daar staan er ook 26.

Link naar reactie

Hm, die site zet de albums onder de titel Conan de Barbaar.  Enkel A1 tot A11 hoort hier onder eventueel daar nog voor de Conan de Barbaar Strip pockets (of daar nog voor de PEP-bijlagen Conan de Barbaar) en daarna de Conan de Barbaar Special.

Op klaarlichte dag... in de donkerste nacht, zal geen kwaad mij ooit ontgaan! Laten zij die het Kwade waarderen... oppassen voor het LICHT van mijn GROENE LANTAARN!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...