Ga naar inhoud

Recensie – Magritte, Een Surrealistische Kroniek


Recommended Posts

Vlag dekt de lading

 

Biografieën zijn een gevaarlijk genre, vooral in het stripmedium. Een overvloed aan feiten, data en gebeurtenissen doen een boek vaak verzuipen in saaiheid. ‘Magritte, Een surrealistische kroniek’ weet die valkuil fluks te ontwijken door exact dat aan te bieden wat in de titel staat.

 

Charles, een gewone man die morgen een promotie krijgt op het werk, koopt op een rommelmarkt een bolhoed. Van zodra hij het ding op zijn bol zet krijgt hij visioenen en hallucinaties die uiteraard Magritte gerelateerd zijn.

 

De vreemde figuren uit zijn wakende koortsdromen geven hem de opdracht om Margritte te doorgronden en Charles gaat op pad. Hij tuimelt van de ene vreemde situatie in de andere en wordt, net zoals de lezer, getrakteerd op weetjes uit het leven van Magritte en vooral ook op de beelden en beeldtaal van de bekende schilder.

 

Enige logica moet u verder niet verwachten, zo kom je als lezer zelfs niet eens te weten waarom Charles de opdracht kreeg Magritte te doorgronden. Op zich is dat geen bezwaar, aangezien het album vooral visueel de show steelt.

 

Tekenaar Thomas Campi bombardeert uw zintuigen immers met oogverblindende taferelen. Veel reproducties van bekend en minder bekend werk, maar ook enkele interpretaties van Magritte passeren de revue.

 

De lichte en sfeervolle kleuren en het ontbreken van een zwarte lijn rond de kaders geven het boek een dromerige atmosfeer die uiteraard op zijn plaats is.

 

Lezers van dit boek zullen, nadat ze het boek hebben dicht geslagen  geen gedetailleerde lezing over Magritte kunnen geven. Af en toe een interessant weetje droppen in een doordeweekse conversatie zal hen daarentegen met gemak afgaan.

 

Magritte, Een surrealistische kroniek

Tekst: Vincent Zabus

Tekeningen: Thomas Campi

Le Lombard

 

Prenten en de cover op mijn blog:

https://petermoerenhout.be/2017/02/17/recensie-magritte-een-surrealistische-kroniek

Link naar reactie

Heb dit album uit de lokale bieb ontleend, niet onmiddellijk gekocht toen het verscheen. En ik prijs me nu gelukkig want ik vond er niets aan. Het tekenwerk van Campi is bij momenten best indrukwekkend maar dat verhaal ??? Pfffff.... Even surrealistisch als het werk van Magritte zelf.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Peter, wat vond jij van de strip ?

Wel, hetzelfde als Veto, vermoed ik als ik mijn recensie herlees, zei het iets minder sterk uitgedrukt:

 

"Enige logica moet u verder niet verwachten, zo kom je als lezer zelfs niet eens te weten waarom Charles de opdracht kreeg Magritte te doorgronden. Op zich is dat geen bezwaar, aangezien het album vooral visueel de show steelt."

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...