Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

??

ok, de laatste 2 kan je mss terug van enige kwaliteit spreken, maar de jaren daarvoor, dat was toch huilen mat de pet op , nee ?

Neen, het was niet huilen met de pet op. De tekeningen waren nog steeds van een even hoge kwaliteit en de scenario's waren degelijk. Misschien niet van het hoge niveau van vroeger, maar ook niet slecht. Asterix is op zijn slechtst nog steeds heel degelijk vakwerk. Het enige wat je Uderzo kan verwijten is dat hij een inhoudelijke keuze heeft gemaakt (die ruimteventjes) waar niet alle fans mee opgezet waren.

 

 

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker? 

Je overdrijft.

Deze draad is inderdaad begonnen met zo'n post, maar ik zie ook (gematigd) positieve reacties en afwachtende houdingen.

Link naar reactie

Iets "donkers, ouds" over S&W? Het is de eerste keer dat ik dat hoor.

De vroegste albums, de z/w-albums, hadden dat wel. De bokkenrijders, De zwarte madam, De kleppende klipper ... daar zat wel een sterk gothisch element in. Bij de inkleuring is dat eruit gegaan.

Niet bij die eerste inkleuringen hoor. Die waren inderdaad behoorlijk donker. Ze zouden die eerste ingekleurde albums beter eens opnieuw inkleuren. Ik herinner me dat ik een album als De Koddige Kater veel te duister en griezelig vond, puur door de inkleuring.

Link naar reactie

Van die nieuwe Suske en Wiske heb ik ook nog niets gezien, hoor. Het inhoudelijke aspect werd wel al besproken, maar dat is dan weer het terrein van de vertrouwelijke informatie waar ik me niet over uitlaat.

Link naar reactie

Ik denk dat je het de tienjarigen moet vragen. Ik lees al heel lang Sus en Wis niet meer. De jeugd gaat zich geen bal aantrekken van de historische betekenis van de coverlayout.

 

 

 

2

 

Eigenlijk kan het mij niet schelen, ben al zeer lang gestopt met S&W. Maar zoiets als Amoras kon ik dan wel smaken (pas op: ik heb erg lang getwijfeld om dit te kopen, maar bij signeersessie van Cambré/Legendre toch overstag gegaan en heb het me zeker niet beklaagd. Nee, ook het einde niet.). Ook J.Rom was anders en vind ik lang niet zo slecht als sommigen beweren. Met RR ben ik gestopt na Biddeloo en nu terug opgepikt vanaf Bono.

Dus ben ik tegen vernieuwing S&W: nee, zeker niet. In feite had S&W al veel langer gestaag mee moeten evolueren. Maar als men nu ineens een big bang gaat doen zich baserende op succes van Amoras en RR-makeover dan weet ik gewoon niet of dat gaat lukken. Ik vind het een enorm risico.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Neen, het was niet huilen met de pet op. De tekeningen waren nog steeds van een even hoge kwaliteit en de scenario's waren degelijk. Misschien niet van het hoge niveau van vroeger, maar ook niet slecht. Asterix is op zijn slechtst nog steeds heel degelijk vakwerk. Het enige wat je Uderzo kan verwijten is dat hij een inhoudelijke keuze heeft gemaakt (die ruimteventjes) waar niet alle fans mee opgezet waren.

 

 

Je overdrijft.

Deze draad is inderdaad begonnen met zo'n post, maar ik zie ook (gematigd) positieve reacties en afwachtende houdingen.

 

"Asterix en het geheime wapen" is wel degelijk een dieptepunt in de stripgeschiedenis. Staat trouwens ook genoteerd als slechtste strip op stripinfo.be.

Link naar reactie

"Asterix en het geheime wapen" is wel degelijk een dieptepunt in de stripgeschiedenis. Staat trouwens ook genoteerd als slechtste strip op stripinfo.be.

Dan dwaalt stripinfo. Ik heb in mijn leven honderden strips gelezen die veel slechter waren. Om bij Vandersteen te blijven: ieder album uit alle Jerom-reeksen bijvoorbeeld waren al slechter.

Link naar reactie

Zonder mij verder te willen mengen in de discussie of S&W een slechte strip is of altijd al onevenwichtig was in kwaliteit, wil ik wel zeggen dat als lezer van de reeks ik het de laatste jaren minder vind worden. Kan aan mij liggen (leeftijd etc.) maar in mijn ogen is het grootste probleem wat de reeks heeft het feit dat ze volgens bepaalde regels dienen te werken. In aantal bladzijdes, uitgave frequentie, wat de karakters wel en niet mogen, het helpt niet mee. Ik denk dat het dan gewoon een keertje op is, en wil je die reeks relevant houden mag er best wat veranderen. Lukt het niet dan hebben ze in het laatste album het achterdeurtje al ingebouwd om te zeggen dat het allemaal een droom was, en zijn we weer terug bij hoe het was. Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.

Eens

Link naar reactie

 

Eigenlijk kan het mij niet schelen, ben al zeer lang gestopt met S&W. Maar zoiets als Amoras kon ik dan wel smaken (pas op: ik heb erg lang getwijfeld om dit te kopen, maar bij signeersessie van Cambré/Legendre toch overstag gegaan en heb het me zeker niet beklaagd. Nee, ook het einde niet.). Ook J.Rom was anders en vind ik lang niet zo slecht als sommigen beweren. Met RR ben ik gestopt na Biddeloo en nu terug opgepikt vanaf Bono.

Dus ben ik tegen vernieuwing S&W: nee, zeker niet. In feite had S&W al veel langer gestaag mee moeten evolueren. Maar als men nu ineens een big bang gaat doen zich baserende op succes van Amoras en RR-makeover dan weet ik gewoon niet of dat gaat lukken. Ik vind het een enorm risico.

In dat verband: gisteren dacht ik in de Delhaize de jongste RR op te pikken. Tot mijn verbazing niet te vinden. S&W, J-Rom, Jommeke, Kiekeboes, Urbanus genoeg maar geen Rode Ridder.

 

Wordt dat te gewaard beschouwd voor kinderkens?

 

9789002258572_front.jpg

Link naar reactie

Ik blijf Suske en Wiske graag lezen ondanks dat de verhalen minder goed zijn dan in het verleden. Misschien is het hetzelfde als met Sinterklaas. De eerste jaren dat je het meemaakt is het een fantastisch feest, daarna kan je je die van vorig jaar amper herinneren en van dat jaar daarvoor al helemaal niet meer. De prikkel is minder groot.

 

Met De Rode Ridder nieuwe stijl ben ik niet blij. Ik blijf de hang naar het oude hebben.

Link naar reactie

Het lijkt me niet meer dan logisch dat SU na de Rode Ridder ook zijn andere toch wel wat tanende glorie een nieuwe injectie wil geven. Het succes van initiatieven als Amoras en RR zal hen sowieso niet doen besluiten nu plots over een andere boeg te gooien. SU is nu eenmaal een bedrijf waar de inkomsten tellen ... Ik ben wel blij dat J.ROM stopgezet is. Er kan dus toch een link zijn tussen bedroevende kwaliteit en slechte verkoopcijfers  :e012: Het geloof in de mensheid is hersteld, hoera!

Link naar reactie

 Ik ben wel blij dat J.ROM stopgezet is. Er kan dus toch een link zijn tussen bedroevende kwaliteit en slechte verkoopcijfers  :e012: Het geloof in de mensheid is hersteld, hoera!

Bij Standaard gaan ze je tegenspreken. De verkoopcijfers zijn niet slecht en de reeks is enkel tijdelijk stopgezet omdat de tekenaar eventjes een andere reeks moet maken is, als ik het mag geloven, de officiele uitleg.

Link naar reactie

Post-truth.  :ph34r:

 

Toch niet. De verkoopcijfers waren wel degelijk van die aard dat het een bestseller was. De posities in de verkooptoppen zijn niet tegen te spreken.

Dit gezegd zijnde hield ik er ook niet van. Maar ik heb Jerom altijd al een zwak personage gevonden, behalve in de eerste jaren toen hij nog in een dierenhuid rondliep.

Link naar reactie

Bij Standaard gaan ze je tegenspreken. De verkoopcijfers zijn niet slecht en de reeks is enkel tijdelijk stopgezet omdat de tekenaar eventjes een andere reeks moet maken is, als ik het mag geloven, de officiele uitleg.

 

Toch vermoed ik dat de trend dalend was en de uitgaven uit 2016 veel minder verkochten dan die uit 2014. 

 

Maar dit was dan ook een zwak personage. Behalve de naam zag ik eigenlijk niets terug van de vandersteen creatie.

Link naar reactie

Toch niet. De verkoopcijfers waren wel degelijk van die aard dat het een bestseller was. De posities in de verkooptoppen zijn niet tegen te spreken.

Dit gezegd zijnde hield ik er ook niet van. Maar ik heb Jerom altijd al een zwak personage gevonden, behalve in de eerste jaren toen hij nog in een dierenhuid rondliep.

J.rom zou naar mijn gevoel misschien beter gewerkt hebben als een parodie op het superheldengenre, maar dan gemoderniseerd. Dus met meer humor. En niet als een zoveelste clichéversie van de doorsnee superheld.

Heel veel van Vandersteens beste visuele grappen hadden te maken met Jerom, dus met het personage kan je best wel leuke dingen doen, zeker als je het laagje beschaving van hem wegkrabt en terugkeert naar de basis van het personage: een oersupermens met een voorliefde voor anijs en kleine popjes.

Link naar reactie

J.rom zou naar mijn gevoel misschien beter gewerkt hebben als een parodie op het superheldengenre, maar dan gemoderniseerd. Dus met meer humor. En niet als een zoveelste clichéversie van de doorsnee superheld.

Heel veel van Vandersteens beste visuele grappen hadden te maken met Jerom, dus met het personage kan je best wel leuke dingen doen, zeker als je het laagje beschaving van hem wegkrabt en terugkeert naar de basis van het personage: een oersupermens met een voorliefde voor anijs en kleine popjes.

Hear hear!

Link naar reactie

Dan dwaalt stripinfo. Ik heb in mijn leven honderden strips gelezen die veel slechter waren. Om bij Vandersteen te blijven: ieder album uit alle Jerom-reeksen bijvoorbeeld waren al slechter.

of dit de slechtste strip allertijden is, weet ik niet. Maar van al mijn strips dat ik ooit heb gekocht, moet dit toch wel één van de slechtste zijn. Wat een afknapper, geen verhaal, geen (goeie) humor en een setting die mijlenver staat van waar de reeks voor staat.

Link naar reactie

Dan dwaalt stripinfo. Ik heb in mijn leven honderden strips gelezen die veel slechter waren. Om bij Vandersteen te blijven: ieder album uit alle Jerom-reeksen bijvoorbeeld waren al slechter.

Alleen strips met voldoende beoordelingen komen bij stripinfo op de beste/slechtste lijst, en er zit bovendien een soort correctie op voor extreme beoordelingen bij een laag aantal beoordelingen. Zodoende is het eerder de 'slechtste strip die toch veel beoordelingen heeft gekregen.'

Deze lijsten kan je dus verbeteren door zelf beoordelingen te geven aan strips die je gelezen hebt.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Ik denk dat een reboot alvast geen kwaad zou kunnen. De laatste 100 wat albums - laat ons zeggen rond zowat Big Mother - draaien te vaak om mislukte film-persiflages. Personages reageren niet logisch meer, er wordt op elk moderne hype gesprongen, ... Ik ben in die tijd natuurlijk ferm ouder geworden, maar een Jommeke lees ik nog met plezier. Daar heb je nog altijd het gevoel dat ze de eenvoudige basis bewaren.

Link naar reactie
2 uren geleden, Joni zei:

 De laatste 100 wat albums - laat ons zeggen rond zowat Big Mother - draaien te vaak om mislukte film-persiflages.

Te vaak? Ik tel er (met enige goede wil) een stuk of vier.

En daarmee volgen ze toch gewoon het voorbeeld van Vandersteen zelve?

Link naar reactie

Mja, ik vind het al een tijdje jammer dat Suske steeds minder op zichzelf lijkt (dat silhouet van hem was direct herkenbaar) en steeds meer op andere stripfiguren. Beide veranderingen lijken me veranderingen omwille van de veranderingen. Maar als de makers zich daar goed bij voelen, moeten ze dat maar doen. Het zal de reeks niet beter of slechter maken.

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom B zei:

Maar als de makers zich daar goed bij voelen, moeten ze dat maar doen. Het zal de reeks niet beter of slechter maken.

 

Ik denk net dat als de makers er zich goed bij voelen, dat het de reeks wél beter zal maken. We zien wel wat het geeft, het zal hoe dan ook toch vooral afhangen van de scenario's.

 

9 uren geleden, Lefranc zei:

Ben blij dat ik niet meer tot de doelgroep behoor. Gaat serieus richting Jommeke op.

 

Dat zie ik er met de beste wil van de wereld niet in.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Het valt me nu pas op dat Wiskes haar al meer dan zeventig jaar verkeerd ligt. Als ze dan toch een strik in het haar heeft, waar is het andere uiteinde van haar samengebonden kapsel dan?

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kontiki zei:

Het valt me nu pas op dat Wiskes haar al meer dan zeventig jaar verkeerd ligt. Als ze dan toch een strik in het haar heeft, waar is het andere uiteinde van haar samengebonden kapsel dan?

Valt je dat nu pas op?

Helemaal in het begin was de bol onder de knoop iets groter getekend, en kon je nog vermoeden dat er daar een heel klein knotje in zat.

 

De brillen van Sidonia en Barabas zijn nog veel erger: waar zijn de brilpoten?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...