Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Eigenlijk doet Geerts hier wat Vandersteen hem eind jaren '80 al eens voordeed: 20 jaar na zijn laatste S&W-album nog eens terugkeren. Alleen deed Vandersteen dat met drie albums (Ruige Regen, Wervelende Waterzak, Eenzame Eenhoorn) en werd er nergens aandacht gegeven aan het feit dat de meester nog eens terugkeerde naar zijn bekendste reeks. Het waren nu ook niet bepaald zijn beste albums (alhoewel er mooie pagina's in De Ruige Regen zitten), en de afwijkende manier van inkten hielp zeker niet.

Link naar reactie

Het verschil tussen Geerts en Vandersteen was dan ook lang zo groot niet als het verschil tussen Geerts en de meest recente bezielers.  Dat maakt het verlangen naar een "echte" Suske en Wiske des te groter, merk ik overal.  Vandaar de belangstelling.  Moest het grote boze internet, waarop iedereen met een loep bovenop elke glimp zit, toen al bestaan hebben, de commentaren over De Wervelende Waterzak zouden niet mals geweest zijn.

Vandersteen was toen 75, denk ik, Paul Geerts binnen enkele maanden 83 ... Benieuwd hoe verscheidene hedendaagse tekenaars het op die leeftijd zullen doen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

 Moest het grote boze internet, waarop iedereen met een loep bovenop elke glimp zit, toen al bestaan hebben, de commentaren over De Wervelende Waterzak zouden niet mals geweest zijn.

De commentaren waren toen ook al niet mals. Maar dat had zowat alles te maken met de inktstijl. Moest pakweg Eugeen Goossens dat album geinkt hebben, niemand zou iets gemerkt hebben.

Link naar reactie
7 uren geleden, TDPB zei:

Om eerlijk te zijn: net zoals de tekeningen door een team mensen wordt gemaakt, worden er ook voor de scenario's verschillende mensen ingeschakeld. De tijd dat één mens alles op zijn eentje deed is al lang voorbij.

Ongetwijfeld gezien de (te) hoge productie.

Van een team is er natuurlijk geen sprake meer een verzameling van losse personen. Zonder enige vorm van kritische of inspirerende houding met dramatische gevolgen.

 

Link naar reactie
6 uren geleden, esteban² zei:

@Tom, ik zou graag eens de niet geïnkte pagina's zien daarvan.

Ik kan me ferm vergissen, maar dacht ooit eens potloodtekeningen van De Ruige Regen gezien te hebben.

Maar mss verwar ik met De Geuzen.

 

Die drie albums waren in ieder geval niet slecht getekend. Van de laatste twee dacht ik lange tijd dat ze gewoon het werk van Geerts waren (De Ruige Regen bevatte een paar zeer Robert&Bertrand-achtige scene's waardoor het verschil groter en duidelijker was). Maar zoals je kan zien waren de laatste twee albums geinkt door dezelfde persoon die in die periode ook een paar albums van Geerts verpeste met een iel, onzeker inktlijntje. Dat was niet iemand die kon tekenen, dat was gewoon iemand die over de lijntjes die er al stonden ging. Het resultaat kan dus nooit de potloodlijnen overstijgen.

 

page_9.jpg

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

Goh, zonder enige vorm van kritische of inspirerende houding?  Ik zou dat niet durven zeggen.

@Tom, ik zou graag eens de niet geïnkte pagina's zien daarvan.

Ligt aan wat de maat is. Kwaliteit of kwantitatief? Je gaat toch niet serieus beweren dat de verhalen nog lezenswaardig zijn? Kritisch elke tekenlijn volgen is fijn maar een strip dient ook lezenswaardig te zijn.

Link naar reactie

Ze hebben hun betere en mindere momenten, dat is niet anders dan bij hun voorganger bijvoorbeeld.  Er zitten veel tussendoortjes tussen, dat klopt.  Het is meer dan ooit hap-slik-weg en vergeten.  Maar dat kan ik vergeven omwille van de betere albums of misschien zelfs de albums die ondanks het feit dat ze weinig memorabel zijn, eigenlijk gewoon leuk zijn voor 'n keertje.  En uiteraard heeft het alles te maken met het uitgeef-tempo, maar de echte ondingen zijn gelukkig nog in de minderheid, althans naar mijn gevoel.  Ik zou de zozo-verhalen van het team zelfs verkiezen boven enkele Verhaegen-titels.

@TDPB - Goossens is inderdaad de betere, met voorsprong. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, Werner zei:

Ik ben afgehaakt op het moment dat Vitamitje klein mannen kreeg...

 

6e15b8f0-ac95-012f-a5bf-005056960004.jpg

 

 

En terwijl ik naar die afbeelding hierboven op zoek was, ben ik nog op dit gestoten:

(heeft niks met de lopende discussie te maken, ik vond het gewoon interessant om het te posten, ik had deze speciale uitgave trouwens nog nooit gezien)

 

 

70.jpg

 

En dat was zelfs voordat ze haar ontluikende borsten had verworven.

Link naar reactie
20 uren geleden, Nzaadr zei:

Ligt aan wat de maat is. Kwaliteit of kwantitatief? Je gaat toch niet serieus beweren dat de verhalen nog lezenswaardig zijn? Kritisch elke tekenlijn volgen is fijn maar een strip dient ook lezenswaardig te zijn.

Na 300 albums is het risico groot dat je alles al eens hebt gezien. Er zijn meer leuke reeksen. 😉

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
20 uren geleden, Ambreville zei:

Ik ben niet zo gek op de 'Blauwe' aanpak met de figuren in een ander tijdsvak zonder veel boe of ba. Dat is meer voor een zijreeks.

maar Jerom & Sidonie doen hier toch ook in mee dus toch niet zo heel <blauw>

al in Barabas en zijn tijdmaschien afwezig, ook geen hypnotiseur ofzo deze keer

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Quote

Dit album is alsof je een concert van Paul McCartney bijwoont. De man speelt nog goed, maar slaagt er niet in om alle noten te halen. Hierdoor is het album een schaduw geworden van wat het ooit was en werd het niet wat het had kunnen zijn.

De recensent praat poep. Omdat Geerts niet meer zo goed is als vroeger, werd het album niet wat het had kunnen zijn? Met andere woorden: het had een goed album kunnen zijn als Geerts net zo goed was als vroeger. Zo weet ik er nog wel een paar.

Link naar reactie

De ellende met zo'n albums is dat de verwachtingen zo hoog liggen dat je er nauwelijks meer aan kan voldoen. Een Geerts-album is niet voldoende, nee, het moet en zal het béste Geerts-album zijn. De parel in de lotusbloem vond ik één van zijn betere, zo niet het beste album, van degene die ik in mijn bezit heb toch. Als het daar in de geburen komt, zal ik al heel blij zijn.

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

De parel in de lotusbloem vond ik één van zijn betere, zo niet het beste album, van degene die ik in mijn bezit heb toch. Als het daar in de geburen komt, zal ik al heel blij zijn.

Ik heb dat altijd een minder album gevonden. Maar dat lag waarschijnlijk vooral aan het ondermaatse inktwerk. Alhoewel ik me ook niet veel van het verhaal herinner.

Link naar reactie
3 uren geleden, Vittorio zei:

De recensent praat poep. Omdat Geerts niet meer zo goed is als vroeger, werd het album niet wat het had kunnen zijn? Met andere woorden: het had een goed album kunnen zijn als Geerts net zo goed was als vroeger. Zo weet ik er nog wel een paar.

Een album van een gepensioneerde tekenaar vergelijken met z'n beste werk 'De parel in de lotusbloem' (althans, volgens velen), vind ik sowieso niet zo sterk. Veel interessanter is het om dit album te vergelijken met recente S&W-albums. Ik vermoed zomaar dat de recensie dan ineens (veel) positiever uitvalt. Zelf zie ik overigens erg uit naar het album, alleen al om het tekenwerk van Geerts en het inktwerk van Goossens. 

Link naar reactie

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb de indruk dat in de reguliere albums de make-over van Sidonia langzaam maar zeker (al dan niet bewust) ongedaan wordt gemaakt. Ze heeft een tijdje een heel raar kapsel gehad, maar ondertussen torst ze weer haar vertrouwde weerbarstige kuif en ik kan me vergissen maar het lijkt alsof haar borsten terug kleiner worden.

Link naar reactie

Na de recensie op Geekster te hebben gelezen moet ik constateren dat de recensent buitengewoon mild is in zijn oordeel met betrekking tot 'De Preutse Prinses'. Het is waarschijnlijk wel bekend dat er door een uitleveringsfout een aantal albums al vroegtijdig in de Nederlandse stripwinkels zijn beland en ik was één van de 'gelukkigen'. Om het één en ander even in een context te plaatsen wil ik stellen dat ik de Suske en Wiske topics in de regel mijd omdat het simpelweg iets is waar ik me gedurende mijn volwassen leven niet meer bezig heb gehouden. Dat neemt niet weg dat ik ze tot een zeker punt wel allemaal tot me heb genomen en er aan een aantal best wat warme en nostalgische gevoelens heb overgehouden, maar het tegenwoordig meer zie als een traject dat ik heb moeten doorlopen om als lezer daar aan te belanden waar ik me nu bevind. Gezien de hoge verwachtingen van de liefhebbers was ik natuurlijk nieuwsgierig en het leek me wel zinnig om mijn mening al te kunnen verkondigen aan mijn clientele op de dag van de release. Het is altijd leuk om met gepassioneerde klanten van mening te wisselen. Om wille van het behouden van mijn klanten is het echter wijselijk in deze mijn mening ongevraagd niet te spuien. Aan het tekenwerk heb ik niet veel aan te merken, maar een tweede blik op het scenario had wel even gemogen. Het verhaal gaat al meteen verkeerd uit de startblokken met een volle pagina besteed aan een grap die mijn grootmoeder al oudbakken had gevonden. Ik heb wel een paar keer hardop moeten lachen, maar vooral in ongeloof over wat ik net had gelezen. De manier waarop de 'bad guy' zich moet verantwoorden voor de, laten we wel wezen, moordaanslagen die hij beraamt op het leven van jullie helden is ronduit belachelijk. Voor de kompletisten onder ons begrijp ik dat het een aanschaf rechtvaardigd, al is het maar om een oude meester te eren en de collectie op peil te houden, maar ik vind persoonlijk (let wel fijngevoeligen onder ons, dit is geen kritiek op je passie en slechts de mening van een ontzettend arrogante stripverkoper) dat iedereen ouder dan tien jaar die beweert dat dit een prima album is zich in een hoekje mag gaan zitten schamen. Het zal geen probleem zijn om ze te slijten, maar ik vond het preut...

Link naar reactie

Ik verwacht gewoon een gemiddelde Geerts, zonder meer.  En daar zou ik eigenlijk al blij mee zijn, een Suske en Wiske als vanouds.  Op een nieuw meesterwerk hoop ik niet.  Uit wat tot nu toe allemaal op het net te vinden is, durf ik reeds te besluiten dat het op verschillende vlakken een heel typische Geerts zal worden, iets wat we wel al een paar keer gezien hebben.  En dat bedoel ik niet negatief.  Blijkbaar gaan sommigen er van uit dat dit nog een laatste absolute voltreffer gaat worden?  One can hope, I guess.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, Paul_NL zei:

Dat kan ook mijn leeftijd zijn, maar een slecht Geerts album is voor mij nog altijd beter dan de drek van de afgelopen tien jaar

Ik vraag me af of die albums zoveel slechter zijn dan deze, maar mocht dat écht het geval zijn ben ik blij dat me die ellende bespaard is gebleven. Ik ben inmiddels erg benieuwd hoe het album door jullie ontvangen zal worden. 

Link naar reactie
6 uren geleden, esteban² zei:

Ik verwacht gewoon een gemiddelde Geerts, zonder meer.  En daar zou ik eigenlijk al blij mee zijn, een Suske en Wiske als vanouds.

De lat word erg laag gelegd. Ik heb de afgelopen jaren alleen het 300ste album en het Jeroen Bosch album gelezen. Deze waren erg rechtlijnig. Toch las ik dat nog liever.

 

Zelf heb ik ook albums als De Scherpe Schorpioen en De Tamme Tumi weer eens uit de kast gepakt. En ook deze albums waren beter dan dit. Ik was dolgelukkig geweest met een gemiddelde Geerts.

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Retardi zei:

De lat word erg laag gelegd. Ik heb de afgelopen jaren alleen het 300ste album en het Jeroen Bosch album gelezen. Deze waren erg rechtlijnig. Toch las ik dat nog liever.

 

Zelf heb ik ook albums als De Scherpe Schorpioen en De Tamme Tumi weer eens uit de kast gepakt. En ook deze albums waren beter dan dit. Ik was dolgelukkig geweest met een gemiddelde Geerts.

 

 

Ik denk dat het gewoon een kwestie van juiste verwachtingen is.  Ik schat de kans klein dat Geerts nu plots nog met een gigantische uitschieter op de proppen komt.  De Scherpe Schorpioen en De Tamme Tumi zie ik persoonlijk dan weer als bovengemiddelde goede albums.  Als het daar in de buurt van komt, ben ik tevreden.  Een gemiddelde Geerts is namelijk helemaal niet slecht.

Voor jou is het dus een mindere Geerts?  Jammer.  Bij een ondermaatste Geerts denk ik aan Het Berenbeklag en Het Enge Eiland.  Hopelijk valt het niet in die categorie.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het lijkt voor de hand liggend om ervan uit te gaan dat het niveau vergelijkbaar is met zijn laatste albums. En daar dan iets onder. Toch qua tekenwerk. Niet dat dat persé slecht zou moeten zijn. Er zijn genoeg Suske en Wiskes op de markt die veel slechter getekend zijn dan wat ik tot nu toe van dit album heb gezien. Paul Geerts zelve heeft er zo ook een paar op zijn naam staan.

Inhoudelijk kan het alle kanten uit.

Ik moet altijd denken aan recente tekeningen/stripjes van Robbedoes door Fournier. Hoezeer ik ook van zijn albums hou, het is duidelijk dat pakweg een 'Robbedoes door' Fournier een teleurstelling van jewelste zou zijn. Wat dat betreft zal het bij de fans van Geerts nog meevallen, denk ik.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...