Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
50 minuten geleden, Bertus zei:

 Wel interessant dat dit nou juist 2 albums zijn waarin de hoofdfiguren zich zonder enige toelichting in een andere tijdvak bevinden.

Dat klopt alvast niet helemaal in het geval van Suske de rat. Dat gaat om een verhaal waarin Suske (en Wiske) in het heden een dagboek lezen van een voorvader van Suske.

Link naar reactie

Suske en Wiske, we raken er niet over uitgepraat. Wellicht omdat we onze jeugdige verwachting op deze reeks blijven projecteren. 

Als ik wat afstandelijk naar kijk: is dit echt minder dan Urbanus, de Kampioenen en andere reeksen die worden uitgemolken?

Het zijn massa producties annex geldmachines. Het voorziet blijkbaar in een behoefte. Ik gun de tekenaar en scenaristen hun inkomen. Met de meningen van de pseudo recensenten kan ik veel minder. Zeker als ze aan een stripwinkel of uitgever zijn verbonden.

En dan heb ik het niet over de'verheven' danwel diepzinnige teksten.

 

 

Link naar reactie

Het feit dat de reeks nog altijd meerijdt in de kopgroep van de verkoopscijfers, zou voldoende moeten zijn om aan te geven dat ze met iets goeds bezig zijn. Discussies over latten of fastfoodketens slaan dan ook nergens op. De reeks verkoopt, en daar is het nog altijd om te doen. Dat er andere reeksen zijn die ik beter vind, heeft daar niets mee te maken.

Dat vroeger alles beter was klopt, toen woog ik 30kg minder, had ik al mijn haar nog en mocht ik nog uit mijn kot. Ik moest zelfs van ons ma!

 

De twee voorbeelden hierboven aangehaald vond ik alleszins zeker niet slecht. Af en toe koop ik nog nieuwe albums voor de kinderen en ja, daar zitten inderdaad mindere albums tussen. Er verschijnen er dan ook 4 per jaar zeker? Dan moet er doorgewerkt worden en kan je dat al eens hebben. Maar ik vind niet dat de lat nu lager ligt.

Link naar reactie
Op 21/4/2020 om 13:18, Nzaadr zei:

Met de meningen van de pseudo recensenten kan ik veel minder. Zeker als ze aan een stripwinkel of uitgever zijn verbonden.

Tag hem dan gewoon. Jij rebel.

 

Op 21/4/2020 om 15:19, Tanuki zei:

Het feit dat de reeks nog altijd meerijdt in de kopgroep van de verkoopscijfers, zou voldoende moeten zijn om aan te geven dat ze met iets goeds bezig zijn. Discussies over latten of fastfoodketens slaan dan ook nergens op

Dan kunnen we beter dit topic sluiten. Het is klaar. Als alles zinloos is verklaard. 😂

Link naar reactie

Je kan ook niet verwachten dat ze na 300 albums en aan het huidige tempo nog keer na keer gaan scoren.  Het is wat het is,  En dat wil inderdaad niet zeggen dat de lat lager ligt.  Volgens mij doet dat hele team nog steeds alles om het beste mogelijke te maken van wat ze aan sneltempo uit hun hoed moeten toveren. Het klopt, daar zitten uiteraard ook mindere albums tussen.  Hoe kan het ook anders?  Maar evengoed zijn er zeer vlotte tussendoortjes en zo nu en dan eens iets wat op een topper lijkt.  De slechte albums zijn volgens mij nog steeds in de absolute minderheid.  De hedendaagse lezende jeugd kan het in ieder geval nog smaken.  Dus moeten ze wel iets goed doen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 uren geleden, esteban² zei:

  De hedendaagse lezende jeugd kan het in ieder geval nog smaken.  Dus moeten ze wel iets goed doen.

Mijn dochter van 10 is recent begonnen met Suske en Wiske en zij zweert bij de nieuwere verhalen. De doelgroep vindt de nieuwe verhalen wel de moeite ...

Link naar reactie
4 uren geleden, acor zei:

Mijn dochter van 10 is recent begonnen met Suske en Wiske en zij zweert bij de nieuwere verhalen. De doelgroep vindt de nieuwe verhalen wel de moeite ...

Voor kinderen van 10 komen de oude verhalen uit de oertijd.  Verhalen van Vandersteen: 50 tot 75 jaar oud, verhalen van Geerts: 25 tot 50 jaar oud.

Om dat even in perspectief te plaatsen.  Voor een 10-jarige in 1970 zouden dat verhalen geweest zijn uit de periode 1895-1945, voor een 10-jarige in 1990 zouden dat verhalen geweest zijn uit de periode 1915-1965.  Raar, hé.  :e012:

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
6 uren geleden, Theodoor zei:

Voor kinderen van 10 komen de oude verhalen uit de oertijd.  Verhalen van Vandersteen: 50 tot 75 jaar oud, verhalen van Geerts: 25 tot 50 jaar oud.

Om dat even in perspectief te plaatsen.  Voor een 10-jarige in 1970 zouden dat verhalen geweest zijn uit de periode 1895-1945, voor een 10-jarige in 1990 zouden dat verhalen geweest zijn uit de periode 1915-1965.  Raar, hé.  :e012:

Inderdaad. 3-jarigen kunnen al perfect omgaan met tablets en filmpjes kijken. Dingen die er niet waren in de jaren 50. Andere zaken zoals bandrecorders zijn dan weer verdwenen. Dorpen zijn anders, het klassiek getekend huisje is verdwenen,... Het is gewoon een andere tijd. Wel straf dat Jommeke in Zonnedorp daar veel minder last van lijkt te hebben.

 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, acor zei:

Mijn dochter van 10 is recent begonnen met Suske en Wiske en zij zweert bij de nieuwere verhalen. De doelgroep vindt de nieuwe verhalen wel de moeite ...

Kent ze de Vandersteen periode eigenlijk?

 

12 uren geleden, Theodoor zei:

Voor kinderen van 10 komen de oude verhalen uit de oertijd.  Verhalen van Vandersteen: 50 tot 75 jaar oud, verhalen van Geerts: 25 tot 50 jaar oud.

Om dat even in perspectief te plaatsen.  Voor een 10-jarige in 1970 zouden dat verhalen geweest zijn uit de periode 1895-1945, voor een 10-jarige in 1990 zouden dat verhalen geweest zijn uit de periode 1915-1965.  Raar, hé.  :e012:

Gemakshalve vergeef ik je even dat je nu wel heel creatief een wiskundig vraagstuk optuigt om me punt te maken. Vooral ook omdat de onderliggende redenering niet klopt. Ik was een nerdy negenjarige in 1990 en had een sterke voorkeur voor de Vandersteen verhalen die dertig jaar eerder waren verschenen. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.

Link naar reactie
7 uren geleden, Retardi zei:

Gemakshalve vergeef ik je even dat je nu wel heel creatief een wiskundig vraagstuk optuigt om me punt te maken. Vooral ook omdat de onderliggende redenering niet klopt. Ik was een nerdy negenjarige in 1990 en had een sterke voorkeur voor de Vandersteen verhalen die dertig jaar eerder waren verschenen. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.

Ik kan je perfect volgen in jouw redenering omdat ik zelf ook graag in het verleden op zoek ga naar al dan niet vergeten pareltjes (en dat kan zowel over strips, muziek of film gaan).  En dan denk ik vaak dat iedereen dat doet.  Helaas, de meeste mensen (oud én jong) hebben geen benul van wat er in het verleden allemaal gemaakt is.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
20 uren geleden, Theodoor zei:

Voor kinderen van 10 komen de oude verhalen uit de oertijd.  Verhalen van Vandersteen: 50 tot 75 jaar oud, verhalen van Geerts: 25 tot 50 jaar oud.

Om dat even in perspectief te plaatsen.  Voor een 10-jarige in 1970 zouden dat verhalen geweest zijn uit de periode 1895-1945, voor een 10-jarige in 1990 zouden dat verhalen geweest zijn uit de periode 1915-1965.  Raar, hé.  :e012:

Hm zo eenvoudig is het niet. Muziek van rond 1980 bijvoorbeeld is best nog te pruimen en beluisterbaar (bv Fad Gadget, Joy Division, Simple Minds, U2 etc...). Dat is 40 jaar geleden. Sterker nog zo veel is er sindsdien niet meer veranderd. Maar in 1980 vonden we muziek van 40 jaar ervoor (1940) hopeloos gedateerd.

Link naar reactie
36 minuten geleden, Lefranc zei:

Hm zo eenvoudig is het niet. Muziek van rond 1980 bijvoorbeeld is best nog te pruimen en beluisterbaar (bv Fad Gadget, Joy Division, Simple Minds, U2 etc...). Dat is 40 jaar geleden. Sterker nog zo veel is er sindsdien niet meer veranderd. Maar in 1980 vonden we muziek van 40 jaar ervoor (1940) hopeloos gedateerd.

Dat is net wat ik bedoel.  Jij vindt die muziek van rond 1980 best te pruimen en beluisterbaar.  Ofwel was je toen jong en is dat de muziek uit je jeugd, ofwel ben je nu jong en ben je (nerdy, zoals Retardi het hierboven omschrijft) geïnteresseerd op zoek gegaan naar die muziek uit het verleden.  Maar vraag vandaag eens aan de doorsnee tiener wat die namen hem/haar zeggen.  En probeer de doorsnee tiener eens te laten luisteren naar "muziek van vroeger".

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Op 8/4/2020 om 19:55, acor zei:

Weten de kenners wie de Wiske en de handtekening op bij de tekening en de brief gezet hebben? Willy Vandersteen zelf of Paul Geerts of nog een andere studiomedewerker?

93049839_10156922675513414_1453410640839311360_o.jpg

Ik heb vrijwel dezelfde gesigneerde tekening van Wiske, eveneens uit begin jaren tachtig. Mijn tekening is echter ingekleurd.

Wie de tekening gemaakt heeft en wie de handtekening van Vandersteen geplaatst heeft weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik als kind zelf heb ingestaan voor de inkleuring. Later nog geprobeerd om dit weg te gommen, maar zonder veel succes.

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Theodoor zei:

Ik kan je perfect volgen in jouw redenering omdat ik zelf ook graag in het verleden op zoek ga naar al dan niet vergeten pareltjes (en dat kan zowel over strips, muziek of film gaan).  En dan denk ik vaak dat iedereen dat doet.  Helaas, de meeste mensen (oud én jong) hebben geen benul van wat er in het verleden allemaal gemaakt is.

Elegant verwoord. 
giphy.gif

Link naar reactie
6 uren geleden, Tuizentfloot zei:

Ik heb vrijwel dezelfde gesigneerde tekening van Wiske, eveneens uit begin jaren tachtig. Mijn tekening is echter ingekleurd.

Wie de tekening gemaakt heeft en wie de handtekening van Vandersteen geplaatst heeft weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik als kind zelf heb ingestaan voor de inkleuring. Later nog geprobeerd om dit weg te gommen, maar zonder veel succes.

 

Is dat niet het geschrift van Geerts?

(en de tekenstijl?)

Link naar reactie

Ik las gisteren voor het eerst het allereerste Jerom-album, Het geheim van Brokkelsteen. Wat een geweldig album is dat. Het is duidelijk dat Vandersteen dit wellicht de zondag tussen 16 en 19 uur maakte, maar het werkplezier spat ervan af. Op iedere grap minstens twee typische Vandersteen grappen en een verhaal dat bestaat uit typische Vandersteen cliché's: oud kasteel, teletijdsmachine, en gemaskerde geheimzinnigaards (waarvan je meteen weet wie het is).

Helemaal aan het begin van het verhaal wordt verteld dat Suske, Wiske en Lambik zijn vertrokken voor een avontuur in Japan en dat Sidonia Jerom naar school stuurt waar hij een nieuw vriendje leert kennen. Het album dateert uit 1962. Over welk S&W verhaal zou Vandersteen het daar hebben? De Sonometer waar hij in 1959 aan begon? Ik kan me niet herinneren dat S&W in Japan zijn geweest. Toch niet in albums uit die periode. (edit: in de gouden cirkel passeren ze o.a. in Japan maar Jerom is daarin mee)

 

Wat me nu ook opvalt is dat de lettering niet in het typische Vandersteen lettertype gebeurde.

 

afbeelding.thumb.png.2ab1c1403f56fb652a6732cae6f51099.png

Link naar reactie
27 minuten geleden, TDPB zei:

Ik las gisteren voor het eerst het allereerste Jerom-album, Het geheim van Brokkelsteen. Wat een geweldig album is dat. Het is duidelijk dat Vandersteen dit wellicht de zondag tussen 16 en 19 uur maakte, maar het werkplezier spat ervan af. Op iedere grap minstens twee typische Vandersteen grappen en een verhaal dat bestaat uit typische Vandersteen cliché's: oud kasteel, teletijdsmachine, en gemaskerde geheimzinnigaards (waarvan je meteen weet wie het is).

Helemaal aan het begin van het verhaal wordt verteld dat Suske, Wiske en Lambik zijn vertrokken voor een avontuur in Japan en dat Sidonia Jerom naar school stuurt waar hij een nieuw vriendje leert kennen. Het album dateert uit 1962. Over welk S&W verhaal zou Vandersteen het daar hebben? De Sonometer waar hij in 1959 aan begon? Ik kan me niet herinneren dat S&W in Japan zijn geweest. Toch niet in albums uit die periode. (edit: in de gouden cirkel passeren ze o.a. in Japan maar Jerom is daarin mee)

 

Wat me nu ook opvalt is dat de lettering niet in het typische Vandersteen lettertype gebeurde.

 

afbeelding.thumb.png.2ab1c1403f56fb652a6732cae6f51099.png

Toen ik een artikeltje wou schrijven over de Sonometer, in illo tempore, was dit mijn intro.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ik las gisteren voor het eerst het allereerste Jerom-album, Het geheim van Brokkelsteen. Wat een geweldig album is dat. Het is duidelijk dat Vandersteen dit wellicht de zondag tussen 16 en 19 uur maakte, maar het werkplezier spat ervan af. Op iedere grap minstens twee typische Vandersteen grappen en een verhaal dat bestaat uit typische Vandersteen cliché's: oud kasteel, teletijdsmachine, en gemaskerde geheimzinnigaards (waarvan je meteen weet wie het is).

Helemaal aan het begin van het verhaal wordt verteld dat Suske, Wiske en Lambik zijn vertrokken voor een avontuur in Japan en dat Sidonia Jerom naar school stuurt waar hij een nieuw vriendje leert kennen. Het album dateert uit 1962. Over welk S&W verhaal zou Vandersteen het daar hebben? De Sonometer waar hij in 1959 aan begon? Ik kan me niet herinneren dat S&W in Japan zijn geweest. Toch niet in albums uit die periode. (edit: in de gouden cirkel passeren ze o.a. in Japan maar Jerom is daarin mee)

 

Wat me nu ook opvalt is dat de lettering niet in het typische Vandersteen lettertype gebeurde.

 

afbeelding.thumb.png.2ab1c1403f56fb652a6732cae6f51099.png

 

De voorpublicatie in ons volkske begon in augustus 1960.

Het gouden paard liep van 58 tot 59

de groene splinter van 56 tot 57

 

ik denk niet dat je toen nog bij Hergé moest afkomen met "hier zijn een paar platen, maar ik weet nog niet waar het naartoe gaat gaan", dus tegen dat de sonometer effectief van start zou gaan, denk ik dat dat wel rond die tijd zou zijn. Zeker omdat dat verhaal nadien in ons volkske zou verschijnen en jerom en sus en wis vrij gelijktijdig zouden lopen.

Link naar reactie

Als ik wikipedia mag geloven werden de Rode reeks albums van S&W pas in vierkleurendruk uitgegeven vanaf 1967. Dat betekent dat Jerom al vijf jaar eerder in kleur werd uitgegeven (in albumvorm). Verklaart misschien waarom Barabas in dit album een bruine baard heeft.

Link naar reactie

Werden die eerste vierkante Jerom-albums eigenlijk ooit herdrukt in de vorm van de groene reeks? Lijkt me gezien het formaat van de pagina's niet zo gemakkelijk en ik kan me niet herinneren dat ik die ooit tegenkwam. Kan misschien verklaren waarom ik die vroeger nooit heb gelezen.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Werden die eerste vierkante Jerom-albums eigenlijk ooit herdrukt in de vorm van de groene reeks? Lijkt me gezien het formaat van de pagina's niet zo gemakkelijk en ik kan me niet herinneren dat ik die ooit tegenkwam. Kan misschien verklaren waarom ik die vroeger nooit heb gelezen.

Een deel zijn wel in het groen verschenen maar een deel ook niet.

 

Die oude Jeroms zijn geïnkt door Edward De Rop.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...