Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Op 30/4/2020 om 18:15, TDPB zei:

Werden die eerste vierkante Jerom-albums eigenlijk ooit herdrukt in de vorm van de groene reeks? Lijkt me gezien het formaat van de pagina's niet zo gemakkelijk en ik kan me niet herinneren dat ik die ooit tegenkwam. Kan misschien verklaren waarom ik die vroeger nooit heb gelezen.

Alleen nummer 5 en dan vanaf nummer 11

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
1 hour ago, esteban² said:

Leg het eens uit, Tom.  Want ik zie het niet.

Geen idee of dit is wat hij bedoelt, maar dat sleutelvormige venstertje in de toren is toch een duidelijke "euh?". De muur die je door het venster ziet volgt de vluchtlijnen van de poort, wat wil zeggen dat het venstergat niet naar het centrum van die ronde toren gericht kan zijn. Of het is geen ronde toren, maar dan heb ik geen flauw idee welk grondvlak het ding wel heeft.

Link naar reactie
21 uren geleden, linthout zei:

Dat werkt niet op 'de' zenuwen. Dat werkt op JOUW zenuwen.

Wat ben jij toch kritisch tegenover Standaard de laatste tijd zeg.

Juist ja, mijn zenuwen.

En wat heeft dat met Standaard te maken, buiten dat die dat toevallig uitgeven? (Ik ben me overigens niet bewust bijzonder kritisch te zijn op Standaard, ik zou niet weten wat ik daar de laatste tijd over heb gezegd) Dat de Vandersteen-strips moeite hebben met correct perspectief is iets wat bij alle tekenaars terugkeert, ik kan er ook niets aan doen dat dat me telkens weer opvalt.  Vandersteen blijft een geweldige stripmaker en een heel goeie tekenaar, maar blijkbaar had hij daar een blind oog voor. En met hem de rest van de studiotekenaars (iedereen zit er wel eens naast, en al zeker als het vlug moet gaan, ik begrijp dat maar al te goed).

5 uren geleden, esteban² zei:

Leg het eens uit, Tom.  Want ik zie het niet.

Het is gewoon allemaal net niet juist.  De meeste vluchtlijn komen niet op de horizon terecht of zelfs maar op hetzelfde punt.  In een strip als Urbanus klopt het perspectief natuurlijk ook nooit, maar daar stoort dat niet omdat het een stijlelement is. Maar bij quasi realistische strips zoals S&W, of Kiekeboe of De Kampioenen of Kuifje of enzovoort waar het de bedoeling is dat dat wel klopt, wringt het voor mij als dat er net naast zit.

 

Maar zoals gezegd: het zijn verder wel mooi getekende prenten. Ik zou niet kunnen wat Luc Morjaeu doet. Vakmanschap. Buiten dat perspectief dus. Maar als ik de enige ben die dat ziet dan is dat blijkbaar niet zo erg.

 

 

image.thumb.png.0f469517e5ae504462e6ab3aec9231e4.png

 

Voor mij is dat een beetje zoals luisteren naar een heel goeie zanger die er af en toe eens een noot naast zit. Hoe beter de rest is, hoe meer de fouten opvallen.

 

Link naar reactie

Je hebt geen ongelijk, Tom.  Bij 'Het Spaanse Spook' had ik het ondertussen ook al door, dat voelde zo al niet juist.  En met de hulplijnen zie ik het duidelijk.  Bij de andere drie prenten moet gezegd dat het mij, ondanks de hulplijnen, eigenlijk toch niet echt opvalt.  Ik zie het wel, maar zonder de lijnen springt dat niet in mijn oog.

 

Wat Yncke aangeeft stoort mij dan wel lichtjes.  'k Had dat raampje nog niet gespot, maar dat niet meer zien is nu onmogelijk geworden.  Dat boogje in die brug in 't water is ook iets raar, imo. 

 

Niettegenstaande vind ik het énorm sfeervolle prenten, zeer fijne taferelen waar veel in te zien valt en waarbij de helden -ondanks de rijk gevulde omgeving- toch ook heel duidelijk uit springen.  De schoonheidsfoutjes ten spijt, vind ik het sterke illustraties.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

Wat Yncke aangeeft stoort mij dan wel lichtjes.  'k Had dat raampje nog niet gespot, maar dat niet meer zien is nu onmogelijk geworden.  Dat boogje in die brug in 't water is ook iets raar, imo.

Awel ja, ik kan dat soort dingen dus ook niet ontzien. En ze hebben dat alle vier. Vandaar dat het me deze keer extra opviel. Het zijn verder inderdaad zoals Willy zegt heel sfeervolle tekeningen, vooral de inkleuring valt op. Het is niet meer de klassieke platte inkleuring zoals we dat hier nog steeds gewoon zijn. Bij recente covers viel me dat ook al op. Luc Morjaeu (die op zijn best is als hij dit soort overzichtstekeningen in de oudere tekenstijl kan maken) bedankt terecht zijn inkleurder.

 

(en uitgevers moeien zich zelden met het tekenwerk van de strips die ze uitgeven, dus neen, ik zie dat absoluut niet als kritiek op Standaard. De uitgever en de makers van strips zijn wat mij betreft twee verschillende entiteiten. Ze hebben beiden verschillende taken. Een uitgever kan een heel mooi verzorgde uitgave maken die alle lof verdient van een strip die erbarmelijk geschreven of getekend is. Of een stripmaker kan een meesterwerk afleveren die uitgegeven wordt als een vodje en veel te veel kost)

Link naar reactie
21 uren geleden, esteban² zei:

Dat boogje in die brug in 't water is ook iets raar, imo. 

Is dat een brug? Waar gaat ie heen? Hij lijkt midden in het water te eindigen.

 

Vreemde prenten dit, toch zeker niet geniaal, de mooie personages lijken steeds over het erg matige decor heen gelegd. 

Link naar reactie
5 uren geleden, TDPB zei:

Leuk de man nog eens te zien.  Elke keer zijn naam ergens opduikt, vrees ik toch één milliseconde het ergste, omwille van de leeftijd.  Hopelijk krijgt hij alsnog de kans deftig in de bloemetjes gezet te worden nav dit album, want dat was toch wel de bedoeling in dit jubileum-jaar.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ondertussen loopt er op catawiki een veiling van alle pagina's uit De Zingende Zwammen (de eerste afbeelding die ik aanklikte was onderstaande halve pagina. Ik moet héél veel moeite doen om te zwijgen over perspedinges )   De prijzen staan momenteel tussen 3 en 1600 €.

Ik veronderstel dat dit verhaal door Eduard De Rop werd geinkt, maar ben dat niet zeker. Bestaat er eigenlijk ergens een lijst?

 

edit: de vraag stellen is ze beantwoorden. hier staat een mooi overzicht:  http://suskeenwiske.ophetwww.net/studio/tabel.php

Ik besef nu dat de combinatie Vandersteen-Boumans voor mij de mooiste van de Vandersteen-albums waren. Boumans had een heel mooie lijnvoering die de tekeningen toch naar een iets hoger niveau voerde.

Ik zie ook dat Eugeen Goossens, die in mijn herinneringen massa's albums heeft geïnkt eigenlijk helemaal niet zo lang aan de reeks heeft gewerkt. Zo te zien is het of vader of zoon De Rop die de meeste albums op zijn naam heeft staan, maar ik heb niet veel zin om ze na te tellen.

 

afbeelding.thumb.png.a2841189173c1819c592096968fe8c7a.png

Link naar reactie

Hier kan je zo'n lijst vinden: http://suskeenwiske.ophetwww.net/studio/tabel.php


Moet wel gezegd, er is veel discussie over de correctheid en volledigheid ervan.  Ik ga er van uit dat een groot deel wel klopt, maar er zijn toch wat albums waar twijfel over bestaat, ook al omdat soms zelfs de medewerkers het er niet over eens zijn.
 

Edit:  Ok, je had hem zelf al gevonden ondertussen.  Niet opgemerkt dat je post ge-edit was. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Something else.

 

Ik mis de oude Krimson.  In de laatste albums waar hij in voor kwam, vond ik zijn karakter te afwijkend.  Vroeger was hij de gevreesde publieke vijand nummer één, terwijl hij toch ietwat charismatisch was.  Maar daar schoot naar mijn gevoel niets meer van over tijdens zijn laatste optredens.  Ik vind hem in de handen van het huidige team eerder een komische figuur geworden waar geen enkele dreiging meer van uit gaat.  Ook de verhalen die ze rond hem verzinnen kunnen mij minder bekoren.  Benieuwd of Team Krimson verandering brengt, maar ik vrees van niet.  Die synopsis doet weer zo'n vreemd verhaal vermoeden.
 

 

image.thumb.png.ab5f7f2f9f3576db971562e8d4ab7530.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
29 minuten geleden, TDPB zei:

(die vuinisemmer!  aah, maar ik moet zwijgen...)

En het feit dat de koetswerken van de auto's naar de binnenkant van de bocht neigen bij het afdraaien. In realiteit leunt een wagen naar de buitenkant van de bocht.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Simon zei:

Nee!! Nu zie ik ook steeds het niet kloppende perspectief. Voorheen had ik er nooit opgelet. Nu zie ik niets anders. 😢

Welkom in mijn wereld.

Ik veronderstel dat het een beetje vergelijkbaar is met teksten waarin schrijffouten staan. De ene leest daar over, een ander ziet ze allemaal staan.

Die strook van Vandersteen hierboven is dan een pagina waarop minstens 2 à 3 schrijffouten staan.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Simon zei:

Nee!! Nu zie ik ook steeds het niet kloppende perspectief. Voorheen had ik er nooit opgelet. Nu zie ik niets anders. 😢

Ik stel voor dat we TDPB bij het eerst volgende publieke evenement waar hij verschijnt bekogelen met bedorven taarten. 

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ik veronderstel dat het een beetje vergelijkbaar is met teksten waarin schrijffouten staan. De ene leest daar over, een ander ziet ze allemaal staan.

Het doet mij ook wat denken aan mensen die gek worden van dt-fouten bijvoorbeeld.  De ene leest daar over, zonder ze te missen, maar haalt zijn schouders op en geniet verder van de inhoud.  Een ander ergert zich de hele tijd dood.

 

En iemand die foutloos tekent, is niet persé iemand die in staat is sfeervolle taferelen tevoorschijn te toveren.  Een technisch perfect uitgevoerde tekening, spreekt daarom nog niet aan.  En omgekeerd.  Als het totaalplaatje sterk genoeg is, ben ik dus heel vergevingsgezind. :)  Maar in andere gevallen kan het mij ook heel hard storen. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

En iemand die foutloos tekent, is niet persé iemand die in staat is sfeervolle taferelen tevoorschijn te toveren. 

Als iedereen vaak genoeg dezelfde fout maakt, wordt het uiteindelijk toegelaten. Officiële spelling is 'per se', maar 'persé' mag tegenwoordig ook. Verschrikkelijk!!!

Link naar reactie
18 minuten geleden, Vittorio zei:

Als iedereen vaak genoeg dezelfde fout maakt, wordt het uiteindelijk toegelaten. Officiële spelling is 'per se', maar 'persé' mag tegenwoordig ook. Verschrikkelijk!!!

Spelling is een afspraak. Dat kan wel eens veranderen.

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Vittorio zei:

Of de zitlijnen? 

 

Strook 1, plaatje 3: waar zit Lambik nu precies, ten opzichte van de chauffeur?

Zijdelings op de achterbank?

Los van dit allemaal vind ik nog steeds dat Vandersteen echt wel heel goeie dingen kon maken. Ik denk nu bijvoorbeeld aan zijn eerste albums van De Geuzen die ik recent nog eens vol bewondering heb zitten bekijken. Maar soms leed zijn werk een beetje onder de snelheid waarmee hij moest werken. Bovenstaande strook (uit een album waar ik verder goeie herinneringen aan heb) is duidelijk vrij vlug getekend geweest. Wat me dan wel weer verwondert is dat de inkter de fouten gewoon overnam.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Zijdelings op de achterbank?

Los van dit allemaal vind ik nog steeds dat Vandersteen echt wel heel goeie dingen kon maken. Ik denk nu bijvoorbeeld aan zijn eerste albums van De Geuzen die ik recent nog eens vol bewondering heb zitten bekijken. Maar soms leed zijn werk een beetje onder de snelheid waarmee hij moest werken. Bovenstaande strook (uit een album waar ik verder goeie herinneringen aan heb) is duidelijk vrij vlug getekend geweest. Wat me dan wel weer verwondert is dat de inkter de fouten gewoon overnam.

Als het ene vlug getekend is, dan zal het andere (het inkten) ook wel snel moeten gegaan zijn. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...