Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

25 minuten geleden, TDPB zei:

'De zwarte dame' klinkt toch niet hetzelfde als 'de zwarte madam'

'Zwarte dame' wordt door De Stem ook gebruikt in dit soort nepstukjes die soms boven de strips staan, erg vreemd omdat ze niet te onderscheiden zijn van het echte nieuws, ik vraag me ook af of 'correspondent W. van der Steen'  daar wel vanaf wist................

 

d0913d04455.thumb.jpg.5409092db514f2a5ea8255a5f05c8095.jpg

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Moet dat niet 'het sukkelende Suske' zijn ? Ik ben ook niet zeker moet ik zeggen.

Ik had dat eerst zo geschreven. Maar toen bedacht ik me dat Suske mannelijk is. Je zegt toch ook De Willy, en niet Het Willy?

Soit, daarvoor hebben ze bij Standaard redacteurs. Die moeten dat maar oplossen.

(Suske Sukkelt?)

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

De titel Suske de Rat was een clevere vondst en ook nog een uitschieter tussen de recentere S&W strips.

Stallaert heeft er ook aan getekend, dacht ik.

Het is een van de weinige reguliere S&W albums die door Stallaert zijn getekend.

Andere albums zijn De Watersater, De Zappende Ziel en de helft van De Kaperkoters. De rest is helaas verspreid over de vele buiten de reeks-albums. Ze zijn een van de weinige strips die ik probeer te verzamelen. Gelukkig worden die kortverhaaltjes nu gepubliceerd in een nieuwe (iets te dure) neven reeks.  

Jammer dat het drieluik Het Labyrinth van de Leeuw nooit als gewoon album verscheen. Dat was een heel leuke. Behoorlijk klassieke S&W vibe. Beetje Blauwe reeks zelfs. (een Stallaert-S&W-integrale zou eigenlijk geen slecht idee zijn, je kan daar wellicht twee mooie bundels mee vullen)

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Jammer dat het drieluik Het Labyrinth van de Leeuw nooit als gewoon album verscheen. Dat was een heel leuke. Behoorlijk klassieke S&W vibe. Beetje Blauwe reeks zelfs. (een Stallaert-S&W-integrale zou eigenlijk geen slecht idee zijn, je kan daar wellicht twee mooie bundels mee vullen)

 

Nooit van gehoord zelfs. De hoofdreeks is ondertussen al zo een verward kluwen en dan zijn er blijkbaar ook nog een resem kortverhalen in een nevenreeks, terwijl je ook nog die nieuwe klassieke reeks hebt, dan nog de integrale van De Blauwe Reeks, verder ook Amoras, de Kronieken en de nu jaarlijkse hommage door andere auteurs. En daarbovenop nog De Preutse Prinses en De Sonometer.

 

Dit oogt trouwens wel goed.

 

afbeelding.thumb.png.d96160874c5655c256f78ecf09a09f17.png

 

 

Ik vraag me ook af of ze de Verhaegen-strips gaan blijven negeren.

Persoonlijke wrevel moet eigenlijk buiten beschouwing gelaten worden als ze het volledige oeuvre eer willen aandoen.

Er zijn best wel degelijke verhalen gemaakt door hem en die mogen ook nog wel eens heruitgegeven worden voor de huidige S&W lezers.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Ik had dat eerst zo geschreven. Maar toen bedacht ik me dat Suske mannelijk is. Je zegt toch ook De Willy, en niet Het Willy?

Soit, daarvoor hebben ze bij Standaard redacteurs. Die moeten dat maar oplossen.

(Suske Sukkelt?)

SusKE = verkleinwoord en alle verkleinwoorden zijn onzijdig.

 

DE Sus

HET Suske

 

Het is ook HET Wiske, want ook dat is een verkleinwoord, alhoewel Wiske een vrouwelijk personage is. Maar het is dus onzijdig!

Link naar reactie
5 minuten geleden, Werner zei:

Grammaticaal is WisKE onzijdig, net als HET meisje. Als Wiske grammaticaal vrouwelijk zou zijn, dan zou het DE Wiske geweest zijn.

Grammar 101

 

Indeed, maar ik bekeek het effe vanuit karakterieel standpunt. Suske voelt onzijdig aan omdat hij niet echt sprekende karaktertrekken heeft.

Hij is de typische default stripjongen. Wiske voelt dan weer wel aan als een volledig ontwikkeld personage met zowel haar positieve kanten als haar onhebbelijkheden.

Link naar reactie
41 minuten geleden, Werner zei:

SusKE = verkleinwoord en alle verkleinwoorden zijn onzijdig.

 

DE Sus

HET Suske

 

Het is ook HET Wiske, want ook dat is een verkleinwoord, alhoewel Wiske een vrouwelijk personage is. Maar het is dus onzijdig!

ah, okee, dat weten we dan ook weer.

(Alhoewel Suske voor mij gewoon een voornaam is, en niet de verkleinvorm van Sus, want Sus is niet de naam van het personage. Net zoals iemand die Mieke noemt niet eigenlijk Mie noemt. Kan je Suske nog verkleinen tot Susketje?)

Link naar reactie
22 minuten geleden, TDPB zei:

(Alhoewel Suske voor mij gewoon een voornaam is, en niet de verkleinvorm van Sus, want Sus is niet de naam van het personage. Net zoals iemand die Mieke noemt niet eigenlijk Mie noemt. Kan je Suske nog verkleinen tot Susketje?)

 

Volgens mij zijn Suske (vb. François), Wiske (vb. Louise) en Mieke (vb. Annemie) weldegelijk verkleinwoorden. Suus, Wieze en Annemie zijn dan de stamnamen.

Susketje is dus dubbelop.

Link naar reactie
17 minuten geleden, cinco zei:

Hier is een voorbeeld van Wiske die zichzelf voorstelt als Louise.

 

afbeelding.thumb.png.599c534a058de1761a29984eeebdba0a.png

 

 

Wiske dateert nog uit een periode waarin mensen vaak een officiele naam hadden die anders was dan de naam die iedereen gebruikte. Raf was eigenlijk Raphael en Lieve was eigenlijk Godelieve en Landa was eigenlijk Rolanda en Jo was Johannes en Harry was Henry. Ik vraag me af of de huidige lezers nog begrijpen waarom Wiske soms Louise wordt genoemd en Suske Francois.

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Wiske dateert nog uit een periode waarin mensen vaak een officiele naam hadden die anders was dan de naam die iedereen gebruikte. Raf was eigenlijk Raphael en Lieve was eigenlijk Godelieve en Landa was eigenlijk Rolanda en Jo was Johannes en Harry was Henry. Ik vraag me af of de huidige lezers nog begrijpen waarom Wiske soms Louise wordt genoemd en Suske Francois.

 

Je kan ze ook Suster en Wiebke noemen. ;)

Ah ja nee, dat zijn totaal andere personages, geen connectie whatsoever.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Werner zei:

SusKE = verkleinwoord en alle verkleinwoorden zijn onzijdig.

 

DE Sus

HET Suske

 

Het is ook HET Wiske, want ook dat is een verkleinwoord, alhoewel Wiske een vrouwelijk personage is. Maar het is dus onzijdig!

Nee, in de basismorfologie hoef je een roepnaam niet gelijk te stellen aan een diminutief. Het mag wel (dat is iets anders dan moeten), maar dan loop je vanzelf (zeker in Nederland) tegen eigenaardigheden op, zoals:

 

'Het Tineke zoals wij het kende, zou na het fietsongeluk nooit meer de oude worden'. 

 

Men zal zeggen: 'De Tineke zoals wij haar kende...' Gelukkig maar. 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Wiske wordt soms toch Louise genoemd. Of dat ze in zichzelf praat en zegt: komaan, Louise!

mijn grootmoeder heette ook Louise maar werd liefdevol Wiske genoemd (op haar paspoort stond wel Ludovica )

 

Wiske lijkt me een Antwerps dialectwoord vanuit de jongen tijd van Willy: Louise -> LoeWiese --> Wieske ---> Wiske

Link naar reactie
27 minuten geleden, Werner zei:

Pas op of Tom krijgt weeral naar zijn voeten van de erven Vandersteen ...

Ze wilden toch S&W de 21ste eeuw binnenloodsen.

Wel, dit is superrelevant.

 

afbeelding.png.445bcf9bc58d2f11dcc1e0ee630bdf01.png

 

En als ze in Amoras wegkomen met dit...

 

afbeelding.thumb.png.55c664218b88826e76b0a36acaa42c07.png

 

 

... dan valt dit ook nog te verteren. Het testament is ondertussen toch al geschonden geweest op verschillende vlakken door de officiële reeksen en spinoffs. 

afbeelding.thumb.png.ba2f651f57abdede60fc0e1fd1154674.png

 

Het blijven natuurlijk hun personages, maar de regels van de parodie zijn gerespecteerd.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...