cinco Geplaatst: 17 augustus 2020 Share Geplaatst: 17 augustus 2020 75-jarig bestaan, ok. Maar hoe oud moeten S&W nu voorstellen in de reguliere reeks? Lijkt me dat Wiske hier weeral een groeispurt heeft gekregen. Binnenkort is ze de leeftijd van Fanny. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 17 augustus 2020 Share Geplaatst: 17 augustus 2020 Ter vergelijking: hier is Fanny in de beginperiode van Kiekeboe. En hier is Wiske anno 2020. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 15 uren geleden, Lamme Goedzak zei: Dan toch. Ik dacht dat zijn laatste album het Enge Eiland was maar het is nogal onduidelijk of de albums daarna nu van Marc of Paul zijn. De albums daarna zijn (hoofdzakelijk) het werk van Marc. Maar Lilli Natal is vormelijk en inhoudelijk in ieder geval duidelijk nog eens een Geerts-album. Ik veronderstel dat wikipedia het op dat vlak bij het rechte eind heeft. Een ding is zeker: op de vermelding op de titelpagina mag je niet afgaan. Die zijn vaak flagrant verkeerd. Bij de albums die door Dirk zijn getekend staat ook gewoon dat ze van Luc zijn. En bij die van Marc stond nog lange tijd dat ze van Paul waren. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 16 uren geleden, cinco zei: Het blijven natuurlijk hun personages, Hoe kom je erbij? Andere naam, ander uiterlijk, ander karakter. Duidelijk compleet andere mensen. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 6 minuten geleden, TDPB zei: Hoe kom je erbij? Andere naam, ander uiterlijk, ander karakter. Duidelijk compleet andere mensen. Inderdaad. Geen vergissing mogelijk. Mensen zien soms verbanden die er totaal niet zijn. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 14 uren geleden, cinco zei: 75-jarig bestaan, ok. Maar hoe oud moeten S&W nu voorstellen in de reguliere reeks? Lijkt me dat Wiske hier weeral een groeispurt heeft gekregen. Binnenkort is ze de leeftijd van Fanny. Valt toch wel mee met die groeispurt? Ze pasten allebei in die taart. Misschien moet je je wel afvragen waar de linkerhand van Suske (aan)zit??!! Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 3 minuten geleden, Vittorio zei: Valt toch wel mee met die groeispurt? Ze pasten allebei in die taart. Misschien moet je je wel afvragen waar de linkerhand van Suske (aan)zit??!! Ja, nu zie ik het ook. Die hand moest ergens achter Wiske en voor de 5 uitkomen, maar niet dus. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 25 minuten geleden, Waakwater zei: Ik blijf dat toch tamelijk ranzig vinden, van die oude mannen die doen alsof stripfiguren echt zijn, en tegelijk zitten te geilen op hun vormen, leeftijd, uiterlijk.. Ha, niemand doet alsof ze echt zijn. Het is in de eerste plaats een keuze geweest van de mensen die S&W beheren om Wiske plots borsten te geven in de hoofdreeks, en wie zal het zeggen, maar misschien dat de populariteit van Fanny in Kiekeboe daar een invloed op heeft gehad. Het kan ook totaal andere redenen hebben. En ja, dan kunnen we toch over die keuzes praten en er ook wat luchtige opmerkingen over maken. Ik wil best ook wel gele luchten in strips bespreken. Heel graag zelfs: Maar S&W brengt op het forum nu eenmaal sneller reactie met zich mee. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 Schanulleke heeft het trouwens ook mogen ervaren in een recenter album. Ze werd vermenselijkt en plots zag ze er zo uit. En ook onmiddellijk goed beborst. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 Schanulleke moet ondertussen een ferme identiteitscrisis hebben. Al die keren dat ze eventjes levend mag worden, de ene keer braaf, de andere keer stout, om dan terug een pop te moeten worden. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 18 augustus 2020 Share Geplaatst: 18 augustus 2020 1 minuut geleden, TDPB zei: Schanulleke moet ondertussen een ferme identiteitscrisis hebben. Al die keren dat ze eventjes levend mag worden, de ene keer braaf, de andere keer stout, om dan terug een pop te moeten worden. En haar origin-story wordt met de jaren ook uitgebreider. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 21 augustus 2020 Share Geplaatst: 21 augustus 2020 Pagina 2 van De Sonometer: Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 21 augustus 2020 Share Geplaatst: 21 augustus 2020 Pagina 3 van De Sonometer: Wel leuk, Suske die citeert uit het Lucas-evangelie.... Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 21 augustus 2020 Share Geplaatst: 21 augustus 2020 En het omslag van de tweede Blauwe Reeks-integraal: Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 21 augustus 2020 Share Geplaatst: 21 augustus 2020 evolutie van een scene doorheen de jaren Quote Link naar reactie
Tanuki Geplaatst: 21 augustus 2020 Share Geplaatst: 21 augustus 2020 Op 17/8/2020 om 20:19, Aleksandr zei: Wiske lijkt me een Antwerps dialectwoord vanuit de jongen tijd van Willy: Louise -> LoeWiese --> Wieske ---> Wiske Trouwens, heette Suske niet François? wat dan weer het Franse is voor Franciscus en dan ben je maar een scheet ver van Sus Dat zijn inderdaad op en top Antwerpse namen. Louise wordt Wiske, François wordt Sus of Suske. Swa kan ook. Normaal zet je er dan ook nog "ons" voor als je over hen praat en ze familie van je zijn. De chique Franstalige naam staat op je identiteitskaart, maar iedereen kent je met de Antwerpse naam. Vroeger besliste de ambtenaar aan het loket of de naam die je bij je geboorte kreeg, wel voldeed aan een aantal normen. Niet zelden stond er toen de ene goedgekeurde naam op je paspoort, maar hanteerde je de roepnaam die je ouders je gegeven hadden. Ik heb zo een tante Marina die op haar paspoort Maria heeft staan, de naam Marina was voor de ambtenaar niet katholiek genoeg. En wanneer mijn schoonouders het over "onze Sus" hebben, gaat het blijkbaar over nonkel François. Dat Vandersteen voor deze namen heeft gekozen, toont aan dat hij een volkse, Antwerpse strip voor ogen had. Jef Nys deed hetzelfde met Jommeke, die vroeger op zijn paspoort waarschijnlijk Willem of Guillaume had staan. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 nog een vergelijking tussen originele en hertekende versie: Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 10 minuten geleden, Waakwater zei: Worden Aziaten nog steeds geel afgebeeld? Komt daar geen commentaar op? Ik vind het schip in de originele versie beter dan dat nieuwe. Die hertekende versie is ook al van een aantal decennia geleden. Daarom werd die Aziaat nog op die manier weergegeven. Merk ook dat Wiske in de remake niet met haar pop rondzeult. Dus originele versie all the way. Quote Link naar reactie
acor Geplaatst: 28 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 28 augustus 2020 Die originele stijl van Sus en Wis uit de begindagen blijft mijn favoriet. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 6 minuten geleden, acor zei: Die originele stijl van Sus en Wis uit de begindagen blijft mijn favoriet. Het zuivere vakmanschap straalt er van af. Ze moeten die albums gewoon in die versie heruitgeven met die oude kleurtinten. Quote Link naar reactie
Renegade Geplaatst: 29 augustus 2020 Share Geplaatst: 29 augustus 2020 Die classics in softcover liggen bij de Bruna voor 3,99 ipv 9,99 Quote Link naar reactie
Tanuki Geplaatst: 30 augustus 2020 Share Geplaatst: 30 augustus 2020 Op 28/8/2020 om 13:36, Waakwater zei: Worden Aziaten nog steeds geel afgebeeld? Komt daar geen commentaar op? Ik vind het schip in de originele versie beter dan dat nieuwe. Dat gebeurt gelukkig niet meer, hoop ik. Maar als Japanofiel hou ik m'n hart vast voor de sonometer... Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 Je voelt toch goed de Stallaert-touch in de tekeningen van de Sonometer. Quote Link naar reactie
Lük Bey Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 Quote Je voelt toch goed de Stallaert-touch in de tekeningen van de Sonometer. 't Zit in de lijnvoering denk ik. Met een dunnere lijn (en wat meer tekenfouten) zou het meer als vintage S&W overkomen. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link naar reactie
cinco Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 1 uur geleden, Lük Bey zei: 't Zit in de lijnvoering denk ik. Met een dunnere lijn (en wat meer tekenfouten) zou het meer als vintage S&W overkomen. Die lijnen, ja. Al bevalt mij dat bij Stallaert wel. Dat doet de personages meer van de pagina spatten. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 2 uren geleden, Lük Bey zei: 't Zit in de lijnvoering denk ik. Met een dunnere lijn (en wat meer tekenfouten) zou het meer als vintage S&W overkomen. Suske en Wiske is al op zoveel verschillende manieren geinkt, dat dat niet veel uitmaakt denk ik. Er is ook geen echte Blauwe reeks-stijl. Het laatste album is helemaal anders getekend dan het eerste album. Het Stallaert-touch zit hem vooral in de houdingen en de kledingplooien. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 23 minuten geleden, TDPB zei: Suske en Wiske is al op zoveel verschillende manieren geinkt, dat dat niet veel uitmaakt denk ik. Er is ook geen echte Blauwe reeks-stijl. Het laatste album is helemaal anders getekend dan het eerste album. Het Stallaert-gevoel zit hem vooral in de houdingen en de kledingplooien. Ik let altijd meer op de gezichten om verschillen te zoeken. Stallaert's Blauwe Reeks-Wiske ziet er iets jeugdiger uit dan het Wiske van de originele Blauwe Reeks, waarin Wiske er plots een stuk ouder uitzag. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 Het zijn nochtans niet de gezichten waar het grote verschil zit. De vele andere S&W-albums van Dirk haal ik er met één blik op een pagina meteen uit, gewoon omdat zijn personages échter acteren terwijl andere tekenaars meer teruggrijpen op een reeks standaard houdingen. (dat en andere details natuurlijk) Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 Wie tekende eigenlijk de figuren in de periode van Angst op de Amsterdam en Het Dreigende Dinges? Dat was wel een stijl die me beviel. Ook andere pupillen. Zie je, de kopjes zijn anders in Het Dreigende Dinges vergeleken met De Hippe Heksen. Quote Link naar reactie
Hamirubi Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 1 uur geleden, TDPB zei: Suske en Wiske is al op zoveel verschillende manieren geinkt, dat dat niet veel uitmaakt denk ik Hier denk je m.i. verkeerd. De lijndikte maakt net heel veel uit voor het oproepen van een gevoel van nostalgie naar een bepaalde tekenperiode. Iedereen heeft wel een lievelingsperiode. Ik stoor mij bijvoorbeeld mateloos aan de dikke lijnvoering sinds ca. nummer 245. Dat blijft maar duren. Geef mij maar de inktlijnen van de jaren 1950 (Het Bevroren Vuur, De Stalen Bloempot, enz.). Ook de Blauwe Reeks associeer ik met die dunne inktlijnen. Overigens voor het overige helemaal akkoord met wat je zegt over Stallaerts tekenstijl. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link naar reactie
cinco Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 6 minuten geleden, Waakwater zei: Wat mij mang gestoord heeft en je op een bepaald moment overal zag, waren de dikke omtrekken van Disney, de binnenlijnen bleven dan relatief dun. Heel bizar. Ik vind dat wel een aangename stijl voor cartoony tekenfilms (en strips). Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 1 uur terug, cinco zei: Wie tekende eigenlijk de figuren in de periode van Angst op de Amsterdam en Het Dreigende Dinges? Dat was wel een stijl die me beviel. Ook andere pupillen. Zie je, de kopjes zijn anders in Het Dreigende Dinges vergeleken met De Hippe Heksen Maar de tekenaar was wel dezelfde man, zijnde Paul Geerts. Alleen werden die in je eerste voorbeeld geinkt door Eugeen Goossens en in je tweede zo te zien door Eduard De Rop. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 1 uur terug, Hamirubi zei: Hier denk je m.i. verkeerd. De lijndikte maakt net heel veel uit voor het oproepen van een gevoel van nostalgie naar een bepaalde tekenperiode. Iedereen heeft wel een lievelingsperiode. Ik stoor mij bijvoorbeeld mateloos aan de dikke lijnvoering sinds ca. nummer 245. Dat blijft maar duren. Geef mij maar de inktlijnen van de jaren 1950 (Het Bevroren Vuur, De Stalen Bloempot, enz.). Ook de Blauwe Reeks associeer ik met die dunne inktlijnen. Overigens voor het overige helemaal akkoord met wat je zegt over Stallaerts tekenstijl. Ik wil maar zeggen dat er geen vaste manier bestaat om S&W te inkten. Het Gouden Paard is in een behoorlijk andere stijl getekend dan pakweg De Schat van Beersel. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 11 minuten geleden, TDPB zei: Maar de tekenaar was wel dezelfde man, zijnde Paul Geerts. Alleen werden die in je eerste voorbeeld geinkt door Eugeen Goossens en in je tweede zo te zien door Eduard De Rop. Maar zie je wat ik bedoel, dat de gezichten van Suske en Wiske er in die periode anders uitzien in vergelijking met andere Paul Geerts strips. Quote Link naar reactie
acor Geplaatst: 10 september 2020 Auteur Share Geplaatst: 10 september 2020 Eugeen Goossens was voor mij de beste inkter. Zijn rondere tekenstijl vind ik heel erg afsteken vergeleken met de andere inkters die het werk van Geerts onder handen namen. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 50 minuten geleden, cinco zei: Maar zie je wat ik bedoel, dat de gezichten van Suske en Wiske er in die periode anders uitzien in vergelijking met andere Paul Geerts strips. ja, 'tuurlijk zien ze er anders uit. Inkters kunnen een groot verschil maken. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 10 september 2020 Share Geplaatst: 10 september 2020 19 minuten geleden, acor zei: Eugeen Goossens was voor mij de beste inkter. Zijn rondere tekenstijl vind ik heel erg afsteken vergeleken met de andere inkters die het werk van Geerts onder handen namen. Ik verkies eveneens Goossens, maar uit een interview heb ik begrepen dat Geerts zelf Eric De Rop verkoos. Zijn manier van inkten lag inderdaad dichter bij de manier waarop Geerts zelf inktte. Quote Link naar reactie
Noël Geplaatst: 11 september 2020 Share Geplaatst: 11 september 2020 https://link.marktplaats.nl/m1597224590 Illegale uitgaven lijkt me. Gezien de oplage is het iets meer dan persoonlijk hobbywerk. Ik heb ook al uitgaven van De Texasrakkers voorbij zien komen. Zijn er mensen hier die er meer over weten, over kunnen vertellen? Quote Link naar reactie
Theodoor Geplaatst: 11 september 2020 Share Geplaatst: 11 september 2020 Ik weet er ook niets meer over maar op Lastdodo vind je ze (allemaal?) mooi samen terug onder "Illegale uitgaven": https://www.lastdodo.nl/catalogus/strips/albumreeksen/16096-illegale-uitgaven?external=0&field=SO_5&filter=0&filters[6751]=9306&id=16096&language=nl&locale=nl&order=a&page=1&scope=9306&type=s&vg=all&view=g Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 11 september 2020 Share Geplaatst: 11 september 2020 5 uren geleden, Noël zei: iets meer dan persoonlijk hobbywerk. Minder, veel minder: Quote Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.