Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

15 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Dan toch. Ik dacht dat zijn laatste album het Enge Eiland was maar het is nogal onduidelijk of de albums daarna nu van Marc of Paul zijn.

De albums daarna zijn (hoofdzakelijk) het werk van Marc. Maar Lilli Natal is vormelijk en inhoudelijk in ieder geval duidelijk nog eens een Geerts-album. Ik veronderstel dat wikipedia het op dat vlak bij het rechte eind heeft.

Een ding is zeker: op de vermelding op de titelpagina mag je niet afgaan. Die zijn vaak flagrant verkeerd. Bij de albums die door Dirk zijn getekend staat ook gewoon dat ze van Luc zijn. En bij die van Marc stond nog lange tijd dat ze van Paul waren.

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

75-jarig bestaan, ok. Maar hoe oud moeten S&W nu voorstellen in de reguliere reeks?

Lijkt me dat Wiske hier weeral een groeispurt heeft gekregen. Binnenkort is ze de leeftijd van Fanny.

 

afbeelding.thumb.png.851dd4e3a23a90f00383fd672fca1e66.png

 

Valt toch wel mee met die groeispurt? Ze pasten allebei in die taart. Misschien moet je je wel afvragen waar de linkerhand van Suske (aan)zit??!!

Link naar reactie
25 minuten geleden, Waakwater zei:

Ik blijf dat toch tamelijk ranzig vinden, van die oude mannen die doen alsof stripfiguren echt zijn, en tegelijk zitten te geilen op hun vormen, leeftijd, uiterlijk.. 

 

Ha, niemand doet alsof ze echt zijn.

Het is in de eerste plaats een keuze geweest van de mensen die S&W beheren om Wiske plots borsten te geven in de hoofdreeks, en wie zal het zeggen, maar misschien dat de populariteit van Fanny in Kiekeboe daar een invloed op heeft gehad. Het kan ook totaal andere redenen hebben.

En ja, dan kunnen we toch over die keuzes praten en er ook wat luchtige opmerkingen over maken.

Ik wil best ook wel gele luchten in strips bespreken. Heel graag zelfs:

 

 

Maar S&W brengt op het forum nu eenmaal sneller reactie met zich mee.

 

 

 

Link naar reactie
Op 17/8/2020 om 20:19, Aleksandr zei:

Wiske lijkt me een Antwerps dialectwoord vanuit de jongen tijd van Willy: Louise -> LoeWiese --> Wieske ---> Wiske

Trouwens, heette Suske niet François?

wat dan weer het Franse is voor Franciscus en dan ben je maar een scheet ver van Sus

Dat zijn inderdaad op en top Antwerpse namen.

Louise wordt Wiske, François wordt Sus of Suske. Swa kan ook. Normaal zet je er dan ook nog "ons" voor als je over hen praat en ze familie van je zijn.

De chique Franstalige naam staat op je identiteitskaart, maar iedereen kent je met de Antwerpse naam.

 

Vroeger besliste de ambtenaar aan het loket of de naam die je bij je geboorte kreeg, wel voldeed aan een aantal normen. Niet zelden stond er toen de ene goedgekeurde naam op je paspoort, maar hanteerde je de roepnaam die je ouders je gegeven hadden. Ik heb zo een tante Marina die op haar paspoort Maria heeft staan, de naam Marina was voor de ambtenaar niet katholiek genoeg.

En wanneer mijn schoonouders het over "onze Sus" hebben, gaat het blijkbaar over nonkel François.

 

Dat Vandersteen voor deze namen heeft gekozen, toont aan dat hij een volkse, Antwerpse strip voor ogen had. Jef Nys deed hetzelfde met Jommeke, die vroeger op zijn paspoort waarschijnlijk Willem of Guillaume had staan.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Waakwater zei:

Worden Aziaten nog steeds geel afgebeeld? Komt daar geen commentaar op?

Ik vind het schip in de originele versie beter dan dat nieuwe.

Die hertekende versie is ook al van een aantal decennia geleden.

Daarom werd die Aziaat nog op die manier weergegeven.

 

Merk ook dat Wiske in de remake niet met haar pop rondzeult.

Dus originele versie all the way.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
2 uren geleden, Lük Bey zei:

't Zit in de lijnvoering denk ik. Met een dunnere lijn (en wat meer tekenfouten) zou het meer als vintage S&W overkomen.

 

Suske en Wiske is al op zoveel verschillende manieren geinkt, dat dat niet veel uitmaakt denk ik. Er is ook geen echte Blauwe reeks-stijl. Het laatste album is helemaal anders getekend dan het eerste album.

Het Stallaert-touch zit hem vooral in de houdingen en de kledingplooien.

Link naar reactie
23 minuten geleden, TDPB zei:

Suske en Wiske is al op zoveel verschillende manieren geinkt, dat dat niet veel uitmaakt denk ik. Er is ook geen echte Blauwe reeks-stijl. Het laatste album is helemaal anders getekend dan het eerste album.

Het Stallaert-gevoel zit hem vooral in de houdingen en de kledingplooien.

Ik let altijd meer op de gezichten om verschillen te zoeken.

Stallaert's Blauwe Reeks-Wiske ziet er iets jeugdiger uit dan het Wiske van de originele Blauwe Reeks, waarin Wiske er plots een stuk ouder uitzag.

 

Link naar reactie

Het zijn nochtans niet de gezichten waar het grote verschil zit.

De vele andere S&W-albums van Dirk haal ik er met één blik op een pagina meteen uit, gewoon omdat zijn personages échter acteren terwijl andere tekenaars meer teruggrijpen op een reeks standaard houdingen.

(dat en andere details natuurlijk)

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Suske en Wiske is al op zoveel verschillende manieren geinkt, dat dat niet veel uitmaakt denk ik

Hier denk je m.i. verkeerd.

De lijndikte maakt net heel veel uit voor het oproepen van een gevoel van nostalgie naar een bepaalde tekenperiode. Iedereen heeft wel een lievelingsperiode. Ik stoor mij bijvoorbeeld mateloos aan de dikke lijnvoering sinds ca. nummer 245. Dat blijft maar duren.

Geef mij maar de inktlijnen van de jaren 1950 (Het Bevroren Vuur, De Stalen Bloempot, enz.). Ook de Blauwe Reeks associeer ik met die dunne inktlijnen.

 

Overigens voor het overige helemaal akkoord met wat je zegt over Stallaerts tekenstijl.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Wie tekende eigenlijk de figuren in de periode van Angst op de Amsterdam en Het Dreigende Dinges?

Dat was wel een stijl die me beviel. Ook andere pupillen.

 

Zie je, de kopjes zijn anders in Het Dreigende Dinges vergeleken met De Hippe Heksen

 

Maar de tekenaar was wel dezelfde man, zijnde Paul Geerts. Alleen werden die in je eerste voorbeeld geinkt door Eugeen Goossens en in je tweede zo te zien door Eduard De Rop.

Link naar reactie
1 uur terug, Hamirubi zei:

Hier denk je m.i. verkeerd.

De lijndikte maakt net heel veel uit voor het oproepen van een gevoel van nostalgie naar een bepaalde tekenperiode. Iedereen heeft wel een lievelingsperiode. Ik stoor mij bijvoorbeeld mateloos aan de dikke lijnvoering sinds ca. nummer 245. Dat blijft maar duren.

Geef mij maar de inktlijnen van de jaren 1950 (Het Bevroren Vuur, De Stalen Bloempot, enz.). Ook de Blauwe Reeks associeer ik met die dunne inktlijnen.

 

Overigens voor het overige helemaal akkoord met wat je zegt over Stallaerts tekenstijl.

Ik wil maar zeggen dat er geen vaste manier bestaat om S&W te inkten.

Het Gouden Paard is in een behoorlijk andere stijl getekend dan pakweg De Schat van Beersel.

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

Maar de tekenaar was wel dezelfde man, zijnde Paul Geerts. Alleen werden die in je eerste voorbeeld geinkt door Eugeen Goossens en in je tweede zo te zien door Eduard De Rop.

 

Maar zie je wat ik bedoel, dat de gezichten van Suske en Wiske er in die periode anders uitzien in vergelijking met andere Paul Geerts strips.

 

suske-en-wiske-204-de-mooie-millirem-1e-

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, acor zei:

Eugeen Goossens was voor mij de beste inkter. Zijn rondere tekenstijl vind ik heel erg afsteken vergeleken met de andere inkters die het werk van Geerts onder handen namen.

Ik verkies eveneens Goossens, maar uit een interview heb ik begrepen dat Geerts zelf Eric De Rop verkoos. Zijn manier van inkten lag inderdaad dichter bij de manier waarop Geerts zelf inktte.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...