Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

7 uren geleden, TDPB zei:

Ik heb nog nergens iemand het helemaal geweldig horen noemen.

(weet je meteen ook dat de mens die ooit een nieuwe Kuifje zal moeten maken een onmogelijke taak zal hebben, of toch in ieder geval heel sterk tegen kritiek zal moeten kunnen).


Via sociale media toch ook al wel zeer positieve reacties gelezen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 8/11/2020 om 13:31, TDPB zei:

Het zou erg geweest zijn indien die fragmenten er niet zouden ingezeten hebben.

 

Ondertussen heb ik het album gelezen, en wil je geloven dat ik het effectief erg vind dat de helft van die Vandersteen-stroken inderdaad niet in het verhaal zitten. Deze bijvoorbeeld, die nochtans perfect in de plot zou gepast hebben:

 

afbeelding.thumb.png.3be5638cbeb833aef2f6da4a4d34a1ed.png

 

Enkel de laatste twee prentjes zijn gebruikt.

 

Ook deze scene is nergens terug te vinden:

afbeelding.thumb.png.6834fc8510c694663d021c43bd3ce6a2.png

 

Al googelend kwam ik ook deze scene tegen (helaas vond ik er geen betere versie van), en ook die duikt nergens in het album op.

 

Sonometer3.jpg.1ba6007964fcedbbb0c2fbd3678b03ae.jpg

 

Toch wel jammer. Vooral omdat de plot rare sprongen moest maken om de andere stroken wel in het verhaal verwerkt te krijgen.

 

Verder vind ik het een mooi getekend verhaal met een scenario waarin soms iets teveel getetterd wordt. En misschien ligt het ook aan de tekenstijl, maar bij Lambik kreeg ik heel vaak een Sjef Van Oekel-gevoel. Die twee gaan op exact dezelfde manier door het leven.

 

We mogen overigens heel blij zijn dat Vandersteen dit verhaal indertijd nooit heeft gemaakt, want alles wat daarvan overblijft wijst op een heel doorsnee, matig getekend S&W-verhaal, het niveau van de Blauwe Reeks absoluut niet waard.

Aan de andere kant: Het gouden paard is zelfs nooit in de Blauwe Reeks verschenen, dit album zou uiteindelijk wellicht ook maar gewoon in de normale reeks zijn verschenen.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

 

Al googelend kwam ik ook deze scene tegen (helaas vond ik er geen betere versie van), en ook die duikt nergens in het album op.

 

Sonometer3.jpg.1ba6007964fcedbbb0c2fbd3678b03ae.jpg

 

 

Nooit gezien! Er is meer bewaard dan ik dacht.

 

Hoe zit het eigenlijk met de verhaallijnen: was er überhaupt geweten hoe het originele verhaal zou zijn verlopen, mocht het helemaal zijn uitgetekend? Zou het doorslagje zijn geworden van wat nu De Gouden Cirkel is, maar dan met een zogenaamde sonometer in?

Link naar reactie
23 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Nooit gezien! Er is meer bewaard dan ik dacht.

 

Hoe zit het eigenlijk met de verhaallijnen: was er überhaupt geweten hoe het originele verhaal zou zijn verlopen, mocht het helemaal zijn uitgetekend? Zou het doorslagje zijn geworden van wat nu De Gouden Cirkel is, maar dan met een zogenaamde sonometer in?

 

Er wordt (in interviews bvb) beweerd van niet.

En Vandersteen maakte meestal ook helemaal geen scenario's of synopsissen op voorhand, dus dat lijkt me wel te kloppen.

Wat ik wel raar vind is dat de overgebleven platen niet op elkaar lijken aan te sluiten en ook niet het begin van een verhaal lijken te zijn. Alsof Vandersteen (of zijn medewerkers) lukraak maar wat heeft getekend.

Hij heeft het idee ook nooit gerecycleerd voor een later album, dus misschien had hij echt geen enkel idee welke kant hij op wou met het verhaal.

Link naar reactie
40 minuten geleden, TDPB zei:

 

Wat ik wel raar vind is dat de overgebleven platen niet op elkaar lijken aan te sluiten en ook niet het begin van een verhaal lijken te zijn. Alsof Vandersteen (of zijn medewerkers) lukraak maar wat heeft getekend.

 

 

Dat was dan mijn volgende opmerking. :)

Die manier van werken had ik nooit eerder bij Vandersteen gezien.

Link naar reactie
44 minutes ago, alexmarvel said:

 

Wanneer gaat die vent eens iets ernstigs studeren?

Link naar reactie

Op de IMDB zijn de recensies over films gewoon onbruikbaar, doordat over een en dezelfde film er compleet tegenstrijdige meningen zijn.

Het is het failliet van Internet 2.0. Het idee dat de consument door commentaren andere kopers zou kunnen inlichten, werd volledig ondergraven door valse getuigenissen, maar is dat ook doordat er geen bruikbare lijn zit in de eerlijke getuigenissen.

Het eindresultaat is dat je weer, net als vroeger, maar moet vertrouwen op de reclame die de bedrijven zelf maken, en op de schaarse ervaringen die jij en je kennissen met een product hebben.

Link naar reactie
Op 9/11/2020 om 13:42, Ambreville zei:

Klassiek verhaal.

1. Vervolg op dode serie wordt aangekondigd

2. Overjaarse verzamelaars flippen en kopen tot 3 verschillende luxe-uitgaves in voorbestelling.

3. Voorbestellingen worden al tegen woekerprijzen verkocht aan elkaar.

4. Strip komt uit.

5. Verzamelaars krijgen door dat Vandersteen, Hergé en Bob de Moor al lang niet meer bij ons zijn en dat het iets anders zal zijn.

6. Gejank op de fora.

7. luxe-uitgaves wekelijks terug te vinden op CataWiki, aan toch nog hoge prijzen.

 

Jij hebt zeker profetische gaven ;)  Luxe staat inderdaad al op een veilingsite. De Humo uitgave ook ! Zijn daar echt kandidaten voor ????

Link naar reactie
18 minuten geleden, Lefranc zei:

 

Jij hebt zeker profetische gaven ;)  Luxe staat inderdaad al op een veilingsite. De Humo uitgave ook ! Zijn daar echt kandidaten voor ????

Ik stel alleen vast dat Catawiki veel mensen trekt die nooit in een stripwinkel komen. De monografie van Rosinski lag de afgelopen maand in de winkels aan 29 euro om er van af te geraken. Op Catawiki is er deze week eentje voor 89 verkocht. En dan komen daar nog veilingskosten en verzendkosten bij.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Hamirubi zei:

De prijs van 52,50 blijft aangehouden, terwijl de Humo-lezers meer betalen (60,00 euro, excl. de kost van het tijdschrift).

 

https://shop.humo.be/suske-wiske-blauwe-reeks

 

349816644_SW.thumb.png.5c4febfa3b4efb6b6e2492f16c7a9db9.png

Humo-lezers die het tijdschrift wekelijks los in de winkel kopen, betalen inderdaad 8 albums aan € 7,50 = € 60,00.

Humo-abonnees kregen een reclamefolder om de 8 albums in één keer samen aan te schaffen voor € 52,50 (+ gratis verzending).  Dat is intussen een aanbod geworden waar iedereen gebruik kan van maken via de Humo-webshop.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Met De Sonometer is het de eerste keer in decennia dat ik nog eens een Suske & Wiske strip lees.

 

Wat was dat een tegenvaller zeg. Zo'n flauw verhaal, domme belegen grappen, veel tekstballonnen met weinig inhoud en een heel idiote Lambiek (zoals hij net nièt was in de Blauwe Reeks?).  Vond het eigenlijk ook niet zo sterk getekend.

 

Gemiste kans, al verkoopt het blijkbaar als zoete broodjes dus goed voor hen.

 

 

 

 

Link naar reactie
40 minuten geleden, kurisu74 zei:

Met De Sonometer is het de eerste keer in decennia dat ik nog eens een Suske & Wiske strip lees.

 

Wat was dat een tegenvaller zeg. Zo'n flauw verhaal, domme belegen grappen, veel tekstballonnen met weinig inhoud en een heel idiote Lambiek (zoals hij net nièt was in de Blauwe Reeks?).  Vond het eigenlijk ook niet zo sterk getekend.

 

Gemiste kans, al verkoopt het blijkbaar als zoete broodjes dus goed voor hen.

 

 

 

 

 

 

Lees Suske De Rat als je kan. Ook een bijdrage van Stallaert, maar bij dit album zitten zowel de tekeningen als het verhaal goed. En dan heb je toch één degelijke S&W strip van het laatste decennium meegekregen.

 

afbeelding.thumb.png.a47e04cb84ad29824a93e91759c26fe4.png

 

afbeelding.thumb.png.d253ed97075f892baaed4683291e69a5.png

Link naar reactie

Voila si, er uiteindelijk toch in geslaagd om zelf de sonometer te lezen. Stiekem hoopte ik op een verhaal als weleer, maar diep van binnen wist ik wel dat dat onmogelijk was. 

 

Als onderdeel van de blauwe reeks is de sonometer een teleurstelling: Lambik is een domme sul en het verhaal loopt niet zo lekker.

 

Echter als opzichzelfstaande album vond ik het best een goede Suske en Wiske. Fijn dat het verhaal in de oude stijl werd getekend en de decors zo afkomstig zijn uit de jaren '50. De extra pagina's zorgen er ook voor dat het verhaal deftig kan uitgewerkt worden.

 

Nu ja, de verwachtingen waren zo hoog, dat die onmogelijk ingelost zouden kunnen worden. Stiekem hoop ik wel dat er meer van dit soort albums komen (type blauwe reeks, 7 schaken, etc ...) omdat ik die toch altijd pakken beter vind dan de rode reeks.

 

Voor de geïnteresseerden heb ik een geïllustreerde samenvatting en uitgebreidere recensie op mijn website geplaatst: https://straffestrips.be/suske-en-wiske-de-sonometer/

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie

Redt Lambik tenminste op een bepaald moment één of ander dier, dat dan de rest van het avontuur als komische sidekick meespeelt? Dat gebeurt toch in de meeste albums (Bronzen Sleutel, Tartaarse Helm, Gladiatoren, Groene Splinter en Gouden Paard hebben daar geloof ik allemaal een variatie op). 

  

11 minuten geleden, Straffe Recensent zei:

Nu ja, de verwachtingen waren zo hoog, dat die onmogelijk ingelost zouden kunnen worden.

 

Ik zou niet weten waarom. Met wat stielkennis,liefde voor die oude albums en genoeg tijd moet het toch wel te doen zijn om één nieuw verhaal te verzinnen in die stijl. 

 

Ik wil het vrijblijvend wel eens proberen hoor, en voor veel minder dan die Corteggiani waarschijnlijk gekost heeft. 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Lük Bey zei:

Ik wil het vrijblijvend wel eens proberen hoor, en voor veel minder dan die Corteggiani waarschijnlijk gekost heeft.

 

Ik vrees dat die nu ook niet zoveel voor de job zal gekregen hebben.

 

Van de vier hommage-albums is er tot nu toe eigenlijk nog geen enkel album geweest dat inhoudelijk opvallend goed was. S&W schrijven is niet iets wat iedereen zomaar kan.

Link naar reactie
11 uren geleden, TDPB zei:

Van de vier hommage-albums is er tot nu toe eigenlijk nog geen enkel album geweest dat inhoudelijk opvallend goed was. S&W schrijven is niet iets wat iedereen zomaar kan.

 

Gisteren het album eindelijk ontvangen.

Van de vier albums is deze toch duidelijk de minste, en voor mij puur door het scenario.

Ook stoorde ik me aan het door elkaar gebruiken van echte kanji en wat ik maar kungfu-letters zal noemen.

Positief punt is dat Stallaert duidelijk research heeft gedaan naar het Tokio van de jaren 50.

Link naar reactie
11 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik vrees dat die nu ook niet zoveel voor de job zal gekregen hebben.

 

Van de vier hommage-albums is er tot nu toe eigenlijk nog geen enkel album geweest dat inhoudelijk opvallend goed was. S&W schrijven is niet iets wat iedereen zomaar kan.

 

Ik vond Boemerang wel goed.

De tekeningen van Dupré zijn tot nu toe mijn favoriete herinterpretatie van Suske en Wiske.

Ik verkies dit ook boven Amoras.

 

afbeelding.thumb.png.e50f89e23cf16874febefa9cf7089baf.png

Link naar reactie
15 uren geleden, Lük Bey zei:

Redt Lambik tenminste op een bepaald moment één of ander dier, dat dan de rest van het avontuur als komische sidekick meespeelt? Dat gebeurt toch in de meeste albums (Bronzen Sleutel, Tartaarse Helm, Gladiatoren, Groene Splinter en Gouden Paard hebben daar geloof ik allemaal een variatie op). 

  

 

Ik zou niet weten waarom. Met wat stielkennis,liefde voor die oude albums en genoeg tijd moet het toch wel te doen zijn om één nieuw verhaal te verzinnen in die stijl. 

 

Ik wil het vrijblijvend wel eens proberen hoor, en voor veel minder dan die Corteggiani waarschijnlijk gekost heeft. 

 

 Goed opgemerkt, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Helaas komt dat niet aan bod. Lambik is helaas niets meer dan een schim van zijn vorige zelf.

 

Ik zou zeggen: waag je kans!

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie

De Humo blauwe reeks is op Catawiki verkocht voor 104 € plus 8 € verzendkosten plus veilingkosten (10%?). Staat in de Humo shop nog aan 52,5€ met gratis verzending.  Sommige mensen hebben echt te veel geld of mis ik iets? In de kavel stond btw dat de reeks enkel voor Humo abonnees is. Klopt niet: is te koop voor iedereen in België, Nederland en Luxemburg. 

Link naar reactie

Dat bewijst dat Frank Zappa gelijk had:

 

Quote

“Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that is the basic building block of the universe.”

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...