Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Ik denk nog altijd dat de hertekening van verschillende S&W strips indertijd een serieuze inschattingsfout is geweest die de reeks op lange termijn schade heeft toegebracht op vlak van chronologie, overzichtelijkheid, consistentie, authenticiteit en historisch artistieke meerwaarde. De keuze was misschien begrijpelijk omwille van een commerciële gedachtegang, maar ook als lagere schoolkind voelde je dat die hertekende albums niet goed zaten.

 

afbeelding.thumb.png.0cfceb36520849dc0431f089bf942bce.png

 

 

afbeelding.thumb.png.b29aba6a2ee61a31fea1b2e1ec175ddc.png

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 7/1/2021 om 13:30, cinco zei:

Ik denk nog altijd dat de hertekening van verschillende S&W strips indertijd een serieuze inschattingsfout is geweest die de reeks op lange termijn schade heeft toegebracht op vlak van chronologie, overzichtelijkheid, consistentie, authenticiteit en historisch artistieke meerwaarde. De keuze was misschien begrijpelijk omwille van een commerciële gedachtegang, maar ook als lagere schoolkind voelde je dat die hertekende albums niet goed zaten.

 

afbeelding.thumb.png.0cfceb36520849dc0431f089bf942bce.png

 

 

afbeelding.thumb.png.b29aba6a2ee61a31fea1b2e1ec175ddc.png

 

 

 

 

er zat meer expressie in die oude beelden

Link naar reactie
Op 15/12/2020 om 12:22, TDPB zei:

Gisteren sinds heel lang geleden nog eens Het Gouden Paard gelezen. Schoon getekend (Vandersteen kon duidelijk heel goed een paard tekenen), maar voor de plot moet je dat toch ook niet lezen. Zo'n rammelend, bijeengeïmproviseerd, anekdotisch verhaal. Moest dat nu verschijnen als nieuw album, de reacties zouden niet mals zijn.

 

Een paar decennia lang ging ik er van uit dat het gouden paard een of ander fantasiewezen was, maar blijkbaar is dat dus een gewoon paard dat ze verguld hebben. Hoe doe je dat in godsnaam, een paard vergulden?

Ik moet het nog eens herlezen maar ik dacht dat het gulden paard zijn oorsprong in de werkelijkheid vond.

Akhal-Teke
https://imgur.com/gallery/U0vaP

 

image.thumb.png.814b5b4fe26143c69d03bd68086f8bb2.pngimage.thumb.png.b41e8c35fe3e613decbf03d7ba7ed8e3.png

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Uiteraard niet. Dat Vandersteen in die tijd houdingen en zo overnam uit andere strips, is welbekend. Er bestaat zelfs een boekje over:

 

https://deroderidder.fandom.com/nl/wiki/Prins_Valiants_Zwartboek_over_Plagiaat

 

Maar deze had ik nog niet eerder gezien, heb je die zelf opgemerkt?

 

 

Ik meen dat er ooit in Zozo Lala een uitgebreid verhaal over stond met een aantal voorbeelden.

 

 

 

Link naar reactie
19 uren geleden, fantasiooo zei:

Ja. Vooral opvallend dat Vandersteen dan blijkbaar de Amerikaanse Donald Duck-strips volgde, of is dat al langer geweten?

 

 

Als ik me niet vergis staat dat wel ergens in dat boek van Ronald Grossey. Studio Vandersteen: Kroniek van een Legende. 'k Zou het checken, maar mijn boeken en strips zitten op dit moment nog in dozen (en dat zal de eerste maanden niet veranderen). 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gewoon sfeerschepping.

 

Ze werden er bij het hertekenen niet beter op, die covers.

Nr 2 is een prima voorbeeld van mottig inktwerk in de zogezegde topperiode van S&W.

In Nr 3 zit er wat meer dynamiek en is er een verdienstelijke poging ondernomen om eens iets anders te doen met het decor, maar ik mis die neerliggende Sidonia.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 20/2/2021 om 11:09, eriktex zei:

Als je een goede boekbinder kent en zelf handig bent met de digitale opmaak van de covers e.d. denk ik dat je zoiets voor 20 a 30 Euro in elkaar kunt draaien. Dus reken maar uit hoeveel Dirk in z’n zak steekt, ik vermoed belastingvrij...

En hij doet dit al veel langer, ook met andere titels.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Maar hier is toch vrij duidelijk dat het om ogen gaat

 

Ja, daar precies wel he. Maar op die eerdere

afbeelding.png.2242bb125c5588e139ffbd91c

dan weer niet. Misschien waren de tekenaars zelf ook niet altijd zeker. Maar eens kijken naar zijn vroegste verschijning, daar is het misschien duidelijk. Maar ik veronderstel dat je dat al gedaan hebt en vandaar zo zeker bent.

 

(Aan de hand van z'n eerste optreden kun je bv ook zien dat Lambik een snor heeft, ook al is die intussen zodanig gestileerd dat lezers het niet meer zien.)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...