Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

26 minuten geleden, Ambreville zei:

Als jullie denken dat de Gyronef moeilijk te controleren valt...

 

image.png.d53f7577009242a7f312047e96a7128c.png

 

De jets van de Gyronef zou je kunnen gebruiken voor Notar. Probleem was dat dat systeem zo crappy was, dat het in 94 al werd afgevoerd. Je kan het ook niet controleren via rotatiesnelheid zoals bv.de escs doen op een drone wat de aansturing veel moeilijker maakt.

Dat wordt lastig want bij NOTAR is de tegendruk zijwaarts gericht terwijl de turbine motoren van de Gyronef achterwaarts gericht zijn. In theorie zou je de beide turbines ongelijk kunnen aansturen maar in de praktijk leidt dat waarschijnlijk tot bovenstaand plaatje. 😂

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
23 uren geleden, Ambreville zei:

De jets van de Gyronef zou je kunnen gebruiken voor Notar.

 

@Mask NOTAR is inderdaad een mogelijkheid, maar dan zitten de straalmotoren op de verkeerde plek. Er zit natuurlijk ergens nog een motor verborgen (die van de rotor) maar zelfs dan zie je nergens een uitlaat voor het systeem.
Het systeem van McDonnell Douglas ziet er zo uit:
afbeelding.png
 

Link naar reactie

Veel overeenkomsten tussen deze twee verhalen:

In beiden krijgt Lambik een juweel in handen dat hem op het eerste zicht gaven schenkt waardoor hij het leven van anderen kan verbeteren, maar al gauw blijkt er een schaduwzijde aan te zitten en zijn anderen belust op het bemachtigen van dat juweel. Uiteindelijk moet hij het juweel in een Indisch monument plaatsen zodat de status quo wordt hersteld.

 

afbeelding.png.67d7a13ec1b6eb89b6164f22ddcd3ea2.pngafbeelding.png.cab720342ba769ce840208caac7c9f9e.png

Link naar reactie

Vergelijken is altijd interessant.

 

Hier een soortgelijke scène van Lambik die met een auto over een door bos omgeven weg rijdt.

De eerste tekening uit de Mysterieuze Mijn, de tweede tekening uit de Wrede Wensput.

De plaat uit de Mysterieuze Mijn oogt wat realistischer dan die uit de Wrede Wensput die meer cartoony uitziet.

 

PHI_0001.thumb.JPG.1ee13e64869adf92140303031529f0eb.JPG

 

PHI_0005.thumb.JPG.ace30bc96af9bb046441359bc087d61b.JPG

 

PHI_0003.thumb.JPG.db9f51224ef09c9497cd68334c8c84d1.JPG

 

Link naar reactie
On 6/5/2021 at 1:20 PM, dciple said:

En wat vinden vinden jullie van deze verzamelbox 75 jaar Sus & Wis ?

 

Ik heb m maar al "besteld" (als ze hun quotum behalen tenminste) want voor die van Jommeke was ik toen te laat

en daar heb ik achteraf een pak extra voor moeten betalen (via via). Maar goed, nostalgie kent geen prijs zeker.


https://www.ulule.com/suskeenwiske

Ik ben niet zo voor dat iets kleiner formaat maar het blijft een mooie box voor wie de boeken in huis wil hebben zonder ze kapot te willen lezen. Jonge gasten willen nog steeds liever de losse boeken die je overal kan laten slingeren.

Link naar reactie

De Sprietatoom nog eens gelezen. (rode versie, de nieuwe versie dus).

 

Als kind herinnerde ik me nog dat ik het totaal niet snapte, dat ze Lambik niet kenden toen hij te voorschijn kwam. Ik spreek midden jaren 80, en zonder enige duiding dat dit een hertekend oud verhaal was, kon ik dit onmogelijk weten natuurlijk. 

 

Eigenlijk hadden ze (een klein beetje) moeite moeten doen en wat duiding geven. 

 

Zoals ze deden bij bvb bij het zingende nijlpaard. 

Link naar reactie

Coverhertekeningen zijn vaak onnodig, maar vooral die van de latere albums voelen volstrekt overbodig aan.

Zeker de covers van één van de visueel betere S&W periodes, dat is zonde om die aan de kant te schuiven voor covertekeningen die er niet beter uitzien.

 

afbeelding.png.af36e7c1cc7a4a6d5ffb0abc5666aa22.pngafbeelding.png.c241c2d9ee77007ba94d00ee3dbada35.png

 

Er zijn vast andere oplossingen om de oude covers aan de nieuwe formats aan te passen zonder het tekenwerk te moeten vervangen.

Link naar reactie

De originele covers all the way... Die hertekende covers zijn een gefaalde stunt afkomstig uit het brein van een omhooggevallen bureaucraat die dacht dat hij/zij de verkoopcijfers van de reeks omhoog kon krikken. Het zou me niet verbazen dat de restyle net een van de redenen is waarom de verkoopcijfers nog steeds laag liggen. Ze mogen bij SU beweren wat ze willen, Suske en Wiske verkoopt al jaren niet meer zo sterk. 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

Er zijn vast andere oplossingen om de oude covers aan de nieuwe formats aan te passen zonder het tekenwerk te moeten vervangen.

 

Ik kan me inbeelden dat de originele covertekeningen niet altijd meer beschikbaar zijn, en dan is eventjes volledig hertekenen natuurlijk gemakkelijker dan links en boven wat bijtekenen.

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

 

Iedere grote Nederlandstalige reeks verkoopt al jaren niet meer zo sterk.

 

Klopt, dat weten we. Maar waarom dat een argument is dat iets aanvult op bovenstaande stelling is me een raadsel. 

 

Het lijkt me overigens duurder om nieuwe tekeningen voor de heruitgaven te maken dan om ze gewoon te herdrukken in de klassieke stijl. Het is een extra kost op een nu al marginale winst. Je kunt het argument maken dat ze er nu mee begonnen zijn en overschakelen dan weer kwaad bloed zou zetten bij anderen. 'K Zou er volledig mee akkoord gaan. Het zal mijn mening over de nieuwe covers echter niet veranderen. 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Ik kan me inbeelden dat de originele covertekeningen niet altijd meer beschikbaar zijn, en dan is eventjes volledig hertekenen natuurlijk gemakkelijker dan links en boven wat bijtekenen.

 

En bij bijvoorbeeld Jommeke waren die dan wel beschikbaar?

Voor zover ik weet zijn daar geen nieuwe covers gemaakt bij de invoering van de nieuwe layout.

 

afbeelding.png.2f2ab1eaf6af6653bcda9c2a24d2796f.pngafbeelding.png.44ee4976df7aff854a11f6744b3a97bf.png

Link naar reactie
18 minuten geleden, cinco zei:

 

En bij bijvoorbeeld Jommeke waren die dan wel beschikbaar?

Voor zover ik weet zijn daar geen nieuwe covers gemaakt bij de invoering van de nieuwe layout.

 

afbeelding.png.2f2ab1eaf6af6653bcda9c2a24d2796f.pngafbeelding.png.44ee4976df7aff854a11f6744b3a97bf.png

Kan toch? Bij Vandersteen wordt er heel veel verkocht, bij Nys veel minder. Misschien houden die dat veel beter bij? En sowieso is het natuurlijk veel gemakkelijker om een stukje bovenaan bij te tekenen als dat niet moet aansluiten op de tekening.

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

Het lijkt me overigens duurder om nieuwe tekeningen voor de heruitgaven te maken dan om ze gewoon te herdrukken in de klassieke stijl. Het is een extra kost op een nu al marginale winst.

 

Die paar honderd euro gaan het verschil niet maken, veronderstel ik.

Link naar reactie

Met elke nieuwe covertekening van de Sprietatoom is m.i. de kwaliteit afgenomen (en dat is niet alleen bij de Sprietatoom, maar met vrijwel alle hertekende albums (een uitzondering daar gelaten). Niet perse in tekentechnische zin, maar vooral de sfeer. Doe mij maar de niet altijd technisch perfecte tekeningen van Vandersteen. Die sfeer (zowel de 'volkse' / 'Antwerpse' als de 'spannende' sfeer) die hij op kon roepen in zijn (cover)tekeningen is wat mij betreft ongeëvenaard. 

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

 

evolutie van de cover van de Sprietatoom

 

afbeelding.png.2b1efc35304ce801bde5b0c5e59aa8df.pngafbeelding.png.5cf4a0d63c0d14857b4eee0cce92eb41.png

afbeelding.png.790ca90038f3239342c64e4b4ccec268.pngafbeelding.png.7ac4dfc9105826100bfd94db72a45a25.png

 

Versie 2 en 3 hebben wel de beste compositie (en doe die hooimijt op de achtergrond weg en het wordt nog beter).

Bij versie 4 lijkt het alsof Vitamitje tezelfdertijd rijdt en stilstaat.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...