Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Op 10/9/2020 om 21:45, TDPB zei:

Ik verkies eveneens Goossens, maar uit een interview heb ik begrepen dat Geerts zelf Eric De Rop verkoos.

Was dat uit die podcast?

Ik heb die enkele weken geleden beluisterd en Geerts vermeldde inderdaad dat hij vond dat er meer liefde voor het vak en de figuren zat in de inkting van De Rop.

Link naar reactie
15 uren geleden, cinco zei:

Was dat uit die podcast?

Ik heb die enkele weken geleden beluisterd en Geerts vermeldde inderdaad dat hij vond dat er meer liefde voor het vak en de figuren zat in de inkting van De Rop.

Ja, die podcast. Zijn dat de woorden van Geerts? "meer liefde voor het vak en de figuren"? Beetje raar en nietszeggend. Volgens mij kan je dat evengoed over het werk van Goossens zeggen. 

De realiteit is wellicht gewoon dat de manier van inkten van De Rop veel dichter ligt bij de inktstijl van Geerts zelf terwijl die van Goossens daar toch behoorlijk vanaf wijkt.

 

Link naar reactie

Ik veronderstel dat Geerts het heeft over stroken 133 tem 146. Alhoewel er daarvoor en daarna ook prentjes en stukjes van prentjes zijn die niet door Goossens zijn geinkt. Zie bvb 175 of 177 of de nevenpersonages op 179-184. Of dat ene hoofd en die paar wolkjes op 99-100. Maar die zijn wellicht door nog iemand anders geinkt. De stijlbreuken in dat verhaal hebben me in ieder geval altijd al gestoord.

Link naar reactie
9 minuten geleden, TDPB zei:

Ik veronderstel dat Geerts het heeft over stroken 133 tem 146. Alhoewel er daarvoor en daarna ook prentjes en stukjes van prentjes zijn die niet door Goossens zijn geinkt. Zie bvb 175 of 177 of de nevenpersonages op 179-184. Of dat ene hoofd en die paar wolkjes op 99-100. Maar die zijn wellicht door nog iemand anders geinkt.

 

Ah, goed dat je de strooknummers aangeeft.

Dan ga ik die dadelijk eens bekijken.

Link naar reactie

Er zijn er nog hoor.

Het viel me vroeger vooral op bij die albums die door De Sterck getekend waren omdat die tekeningen zo strak, zuiver en precies waren en dan op sommige bladzijden was dat plots minder het geval. (dus waarschijnlijk de hand van iemand anders omwille van tijdsdruk??)

Link naar reactie

Merho heeft eens een mooie in memoriam geschreven voor Anita Schauwvlieghe in stripgids 37. (2014)

 

afbeelding.png.22b0637a9db8c3ced7bfb4f9d0f9feaf.png

 

Hier wat passages uit die in memoriam:

 

"Op studio Vandersteen was er vroeger altijd een meisje. Voor het letteren van de tekstballonnen, kaders trekken, uitgommen... Kortom voor al de dingen waar wij tekenaars een hekel aan hadden. Als er een meisje wegging kwam er een nieuw meisje. Zo deed halverwege de jaren '70 Anita haar intrede.

 

Ze kwam dagelijks met de trein vanuit Antwerpen en ik pikte haar op bij het station van Heide.

 

Met haar deed de emancipatie zijn intrede in de studio. Al vlug veranderde Anita het traditionele takenpakket van de meisjes. Ze bleek een mooie inktlijn te hebben en een groot gevoel voor inkleuring.

 

Twee jaar geleden in de kerstvakantie, tijdens een routinecontrole, werd er kanker vastgesteld.

 

Eind oktober zag ik haar voor het laatst.

 

Voor me zat een verweerde vrouw getekend door haar ziekte. Toch werd het een heel gezellige namiddag met veel lachen en veel anekdotes van vroeger. Anita bleef een toonbeeld van optimisme. Ik had mijn meest recente album meegebracht: 'geen rook'. Het eerste deel van een tweeluik.

 

Haar pensioen heeft ze niet gehaald. En deel 2 hoef ik haar ook niet meer te brengen.

 

Sinds enkele dagen spookt steeds hetzelfde beeld door mijn kop. Die zorgeloze meid, die 's morgens glimlachend uit het station holt met een hele toekomst voor zich.

 

Anita werd net geen 56."

 

De volledige tekst staat in deze stripgids van 2014:

 

STRIP3714_cover.jpg

Link naar reactie
On 4/16/2021 at 1:29 PM, acor said:

Bron: Suske en Wiske Shop

 

In 2017 besloot Standaard Uitgeverij te stoppen met het herdrukken van Suske en Wiske-albums onder nr.300. Deze werden ondergebracht in de Classics-reeks. Die kwam al snel, na 28 delen, ten einde. Nu heeft men besloten om toch weer nummers onder de 300 te gaan herdrukken! Voor 3 mei staan er 16 herdrukken gepland. Deze zijn al eerder met een hertekende cover (ipv rode) uitgebracht. Er staan op dit moment geen andere herdrukken gepland, zoals albums die nog nooit een nieuwe omslag hebben gehad, want daar wachten we als fans natuurlijk op.

 

De nieuwe herdrukken zullen blijkbaar de nieuwe layout krijgen. De grootte is niet aangepast (dus het oude formaat van 20x26cm), maar zoals je ziet wel het titelblok, het nummer en de rode rug die iets doorloopt op de voorzijde. Helemaal in stijl van de huidige albums dus. Ook is te zien dat de titellijst weer op de achterkant is teruggekeerd.

 

Deze titels zijn vanaf 3 mei weer verkrijgbaar:

89 De dolle musketiers

101 De kaartendans

133 De tuf-tuf-club

137 De ringelingschat

225 De goalgetter

226 De mysterieuze mijn

228 Het wondere Wolfje

232 De Tootootjes

237 De snikkende sirene

242 Tokapua Toraja

244 De begeerde berg

254 Tex en Terry

255 De mompelende mummie

256 De vogels der Goden

257 De rebelse Reinaert

260 De bonte bollen

174178645_5790304527654196_997897492050203293_n.jpg

174073408_5795210980496884_2138832700257617791_n.jpg

174244987_5795210937163555_3646983351430072090_n.jpg

Een aantal van gekocht die ik ontbrak. Dat het papier en de kaft dunner waren dan vroeger had ik al ergens gelezen. Maar ook de kleurvastheid rug is er op achteruit gegaan. Ik ga altijd eens met een vochtig doekje erover en de zijkanten van de rug zijn nu wit.

Link naar reactie
Zojuist, Gilles zei:

 

Vermoedelijk komt deze gewoon van De Striep. Dat was vroeger de hoofdleverancier van Middelkerke. Geen idee of dat nog steeds zo is. 

Is dit jaar nog steeds zo, samen met Buddy. Daniël heeft blijkbaar wel zijn winkel verkocht aan Stripweb. Gisteren ook Nederlanders over de vloer gehad die de voorraad Dark Dragon kwamen aanvullen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, acor zei:

Is dit jaar nog steeds zo, samen met Buddy. Daniël heeft blijkbaar wel zijn winkel verkocht aan stripweb.

 

Mja, ik had al vaag zoiets opgevangen. Voor de klant zou er niet direct iets zichtbaar veranderen. De tweedehandssectie zou wel nog eigendom blijven van hen zelf. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Straffe Recensent zei:

Recent De Sonometer eens onder handen genomen. De nostaligische sfeer in het verhaal was best leuk, maar de strip kan jammer genoeg niet echt tippen aan de andere blauwe reeks albums.

 

Mee eens. Ik ben 20, dus de Blauwe Reeks is, ondanks het gelezen te hebben, niet zo enorm bekend bij mij, maar ook als los album vind ik het niet de moeite waard. Een mix van negativiteit zoals een slecht James Bond plot, (te) droge humor en langdradige scenes winnen van de goede kanten van het album, zoals mooie tekeningen en inkleuringen. Ik heb tijdens het lezen dan ook vaak gedacht om er gewoon maar mee te stoppen. Dit album zal ik dan ook niet snel uit de kast pakken…

…werd hier nou een jaar lang zo beloofd over gesproken? 

Link naar reactie

Bij het uitkammen van deze verlaten planeet troffen we in een bepaalde streek hopen getekende documenten voorzien van een rode kaft in een groot aantal nederzettingen van de uitgestorven bevolking aan. We vermoeden dat dit een vorm van geloofsbeleving was in deze bepaalde zone van de planeet. Aan de hand van de tekeningen hopen we meer inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze wereld.

 

afbeelding.thumb.png.2dec0f1e218c2e27810f1809f7fbe145.png

Link naar reactie
4 minutes ago, cinco said:

Bij het uitkammen van deze verlaten planeet troffen we in een bepaalde streek hopen getekende documenten voorzien van een rode kaft in een groot aantal nederzettingen van de uitgestorven bevolking aan. We vermoeden dat dit een vorm van geloofsbeleving was in deze bepaalde zone van de planeet. Aan de hand van de tekeningen hopen we meer inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze wereld.

 

afbeelding.thumb.png.2dec0f1e218c2e27810f1809f7fbe145.png

Dat valt nog mee. Als ze in Nederland geland waren zouden ze denken dat we eenden of honden waren en nooit een broek droegen. 

image.thumb.png.9867534e806e125fa0c0fc82e94d69ba.png

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...