Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Op 14/5/2017 om 19:25, Tom B zei:

 

Ik gok op ieder jaar een album van een andere tekenaar/scenarist.

 

ha, goed gegokt!

 

18491441_1523969404303192_17130669111740

 

Cromimi wordt niet het vijfde deel in de vernieuwde reeks, maar is het eerste album uit een reeks hommage-albums. Vanaf nu worden de Suske en Wiske-liefhebbers jaarlijks in de decembermaand getrakteerd op een album door telkens een andere scenarist en tekenaar. Yann Le Pennetier en Gerben Valkema zijn de eersten die die eer krijgen ...

 

 

Ik ben benieuwd wat Yann ervan zal maken (en wie de komende jaren op het lijstje van gastauteurs zal staan).

Link naar reactie
8 minuten geleden, Tom B zei:

 

ha, goed gegokt!

 

18491441_1523969404303192_17130669111740

 

Cromimi wordt niet het vijfde deel in de vernieuwde reeks, maar is het eerste album uit een reeks hommage-albums.

 

Ik vind dat er erg veel verschillende S&W reeksen komen die naast elkaar staan. Een reeks van 5,99, een van 6,99 en een van 7,99. Plus een integrale.

 

Overigens ben ik wel blij met deze verhalen.

 

 

Link naar reactie
27 minuten geleden, Tom B zei:

De Kampioenen omnibussen (per 5 albums) verkopen vrij goed, maar die kosten dan ook maar 12,50. Het gaat natuurlijk om 5 x 30 pagina's ipv 5 x 52 pagina's.

Op zich denk ik wel dat er een markt is voor dat soort omnibussen, maar de prijs moet goed zitten.

Ik koop graag die van Urbanus. Mochten ze er gerust 5 per jaar van uitgeven. 

Link naar reactie

geen nummering gebruiken bij de witte reeks als ze ze in willekeurige volgorde uitbrengen had mss ook nog een optie geweest nu is het gewoon een warboel aan het worden , de integrale is dan nog uiteindelijk het beste , maar ja daar komt ook geen einde aan stel ze daar 4 of zelfs 5 per jaar van uitbrengen zit je over 10 jaar nog te verzamelen als standaard uitgeverij (als de verkoop tegenvalt de boel niet ineens stopt) zoals ze al bij nero deden en bakelandt ik denk dit dweilen is met de kraan open ;)

 

Link naar reactie
33 minuten geleden, durango zei:

geen nummering gebruiken bij de witte reeks als ze ze in willekeurige volgorde uitbrengen had mss ook nog een optie geweest nu is het gewoon een warboel aan het worden , de integrale is dan nog uiteindelijk het beste , maar ja daar komt ook geen einde aan stel ze daar 4 of zelfs 5 per jaar van uitbrengen zit je over 10 jaar nog te verzamelen als standaard uitgeverij (als de verkoop tegenvalt de boel niet ineens stopt) zoals ze al bij nero deden en bakelandt ik denk dit dweilen is met de kraan open ;)

 

Ben je zeker dat ze gestopt zijn met die Nero integrales?

Ik vind het raar dat ze die Suske en Wiske integrale enkel via de stripspeciaalzaken en Standaard boekhandels gaan verkopen. Waarom ook niet via bijvoorbeeld via de Fnac vestigingen die toch ook integrales aanbieden.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Omdat ze in opdracht zijn van een distributeur die enkel in die verkooppunten levert. Het is dezelfde distributeur die ook de luxes van Suske en Wiske, Amoras, De Kiekeboes en De Rode Ridder laat maken.

Link naar reactie

en dat ze eens een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld saga uitgeverij , standaard uitgeverij doet maar raak , dan zogezegde integrales met flappen alee , dan a 5 formaat nero , opstarten stoppen iets anders proberen en tot in het oneindige vallen en opstaan , ok die laatste integrale ziet er best ok uit maar dat is weer een 15 jaren plan , al eerder gezegd , tegen dat da af is zijn de meeste verzamelaars in pensioen ;)

Link naar reactie
11 uren geleden, Tom B zei:

 

ha, goed gegokt!

 

18491441_1523969404303192_17130669111740

 

Cromimi wordt niet het vijfde deel in de vernieuwde reeks, maar is het eerste album uit een reeks hommage-albums. Vanaf nu worden de Suske en Wiske-liefhebbers jaarlijks in de decembermaand getrakteerd op een album door telkens een andere scenarist en tekenaar. Yann Le Pennetier en Gerben Valkema zijn de eersten die die eer krijgen ...

 

 

Yes, Gerben Valkema. Die liet al een visitekaartje achter met "De grandioze gitaar".  Gelukkig krijgt hij opnieuw een kans. Echte vernieuwing was geweest hem de reeks over laten nemen. Zijn figuren zijn verfrissend (en zijn Wiske had al borsten). 

Link naar reactie

Aangezien de Rode Reeks (niet te verwarren met de Rode Ridder) ook niet in de oorspronkelijke volgorde werd uitgegevne, zie ik op dat gebied met de Witte Reeks geen probleem.

Wat de hertekening betreft: ik behoor niet tot de doelgroep, dus weet ik niet of het geslaagd is.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Peter Motte zei:

Aangezien de Rode Reeks (niet te verwarren met de Rode Ridder) ook niet in de oorspronkelijke volgorde werd uitgegevne, zie ik op dat gebied met de Witte Reeks geen probleem.

Wat de hertekening betreft: ik behoor niet tot de doelgroep, dus weet ik niet of het geslaagd is.

 

net daardoor vind ik het een beetje een gemiste kans. Had wel leuk geweest om ze gewoon in de enige echte correcte volgorde uit te geven. Kun je veel beter de evolutie zien / stijl verschillende medewerkers etc.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Aerogi zei:

 

 Had wel leuk geweest om ze gewoon in de enige echte correcte volgorde uit te geven. Kun je veel beter de evolutie zien / stijl verschillende medewerkers etc.

 

Daar zeg je iets. Het zou wel leuk zijn indien ze eindelijk eens bij ieder album de verschillende medewerkers correct vermelden.

Link naar reactie
27 minuten geleden, Nuwanda zei:

Zouden "ze" dat wel zelf weten?

Niet voor iedere album, neen.

"ze" moeten niet eens alle medewerkers vermelden. Gewoon de juiste tekenaar zou al leuk zijn. Nu staat er (soms) Willy Vandersteen als het eigenlijk Paul Geerts is, Paul Geerts als het Marc Verhaegen is en Luc Morjaeu als het Dirk Stallaert en de decortekenaar van dienst is.

Link naar reactie
5 minutes ago, Tom B said:

Niet voor iedere album, neen.

"ze" moeten niet eens alle medewerkers vermelden. Gewoon de juiste tekenaar zou al leuk zijn. Nu staat er (soms) Willy Vandersteen als het eigenlijk Paul Geerts is, Paul Geerts als het Marc Verhaegen is en Luc Morjaeu als het Dirk Stallaert en de decortekenaar van dienst is.

En misschien ook direct een nagebootste WillyVandersteen-handtekening door de tekenaar in kwestie op de cover? :e005:

Link naar reactie
4 uren geleden, Aerogi zei:

 

net daardoor vind ik het een beetje een gemiste kans. Had wel leuk geweest om ze gewoon in de enige echte correcte volgorde uit te geven. Kun je veel beter de evolutie zien / stijl verschillende medewerkers etc.

dat is waar , maar ja maak ze dat eens wijs , de correcte uitgave vanaf de start tot eind(alvast tot op het eind hoeft niet eens voor mij ben zelf gestopt aan 250)de rest werd alleen maar zwakker ,en kocht dat toen nog alleen maar om de boel compleet te houden maar zelfs ik trek ergens de grens ;)

Link naar reactie

Funny. :)

Om nog even terug te komen op het Classics-concept.  Wat een ongelooflijke warboel is me dat eigenlijk, op voorhand gedoemd om te mislukken.

Het gaat dus niet om de grote klassiekers, zoals de allereerste berichten deden vermoeden.  Wel om álle nummers tot en met 299.  Deze selectie begrijp ik niet.  Waarom dan niet doorgaan tot aan de make-over?  300 is ongelooflijk 'random', naar mijn gevoel.  Er zal dus ook opnieuw een numeriek gat zitten, aangezien ze beginnen bij NR1 en er niet daadwerkelijk 300 albums zijn.  De Classics verschijnen dus ook niet chronologisch.  De geselecteerde avonturen worden duurder dan ooit tevoren.  Dit terwijl de albums in de vorige lay-out nog niet eens allemaal herverschenen zijn.  Verzamelaars die daar alsnog op gesprongen zijn, zitten opnieuw met een gat.  Ze gaan ons niet blijven liggen hebben, denk ik dan.

En ik geloof nooit of te nimmer dat de witte reeks zal overleven, dus bij voorbaat al onvolledig.  Wat een soep toch.  Hier is echt niet goed over nagedacht, in geen enkel opzicht.

Nuja, wel blij met de andere vooruitzichten ...

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
18 minuten geleden, esteban² zei:

Om nog even terug te komen op het Classics-concept.  Wat een ongelooflijke warboel is me dat eigenlijk, op voorhand gedoemd om te mislukken.

 

Ook mijn gevoel. 

 

Verzamelaars die alle Suske en Wiskes willen hebben, zullen jaren moeten wachten of het tweede hands circuit in moeten. Bij de uitgever kunnen ze niet terecht.  

Link naar reactie

Afgaande op alle reacties die ik tot nu toe gelezen heb, kraken zowel sporadische kopers van de reeks als een groot deel van het vaste publiek de vernieuwing af. En dan spreken we nog niet over de op voorhand verdoemde 'Classics'. Ik ben bij de eersten om speciale edities van Sus en Wis aan mijn collectie toe te voegen, maar deze laat ik aan mij voorbij gaan.

 

Suske en Wiske is zowat altijd het vlaggenschip geweest van SU en WPG ... De laatste jaren heeft de reeks sowieso heel wat aan kwaliteit en populariteit ingeboet. Blijkbaar willen de erven Vandersteen de stuiptrekkende reeks nu onbedoeld het nekschot geven.

Link naar reactie
44 minuten geleden, esteban² zei:

Funny. :)

Om nog even terug te komen op het Classics-concept.  Wat een ongelooflijke warboel is me dat eigenlijk, op voorhand gedoemd om te mislukken.

Het gaat dus niet om de grote klassiekers, zoals de allereerste berichten deden vermoeden.  Wel om álle nummers tot en met 299.  Deze selectie begrijp ik niet.  Waarom dan niet doorgaan tot aan de make-over?  300 is ongelooflijk 'random', naar mijn gevoel.  Er zal dus ook opnieuw een numeriek gat zitten, aangezien ze beginnen bij NR1 en er niet daadwerkelijk 300 albums zijn.  De Classics verschijnen dus ook niet chronologisch.  De geselecteerde avonturen worden duurder dan ooit tevoren.  Dit terwijl de albums in de vorige lay-out nog niet eens allemaal herverschenen zijn.  Verzamelaars die daar alsnog op gesprongen zijn, zitten opnieuw met een gat.  Ze gaan ons niet blijven liggen hebben, denk ik dan.

En ik geloof nooit of te nimmer dat de witte reeks zal overleven, dus bij voorbaat al onvolledig.  Wat een soep toch.  Hier is echt niet goed over nagedacht, in geen enkel opzicht.

Nuja, wel blij met de andere vooruitzichten ...

Tja ze kunnen hier nog meerdere kanten mee op.

 

1) of ze nemen nog meer korte verhalen op die niet in de vierkleuren reeks zijn verschenen

2) de zogenoemde 'Classics' reeks zal niet alleen uit Suske en Wiskes bestaan, maar ook uit andere Vandersteen classics. Noem een Rode Ridder, Bessy, Robert en Bertrand, of nog onbekendere verhalen zoals Piwo?

3) combinaties van bovenstaande twee

etc..

 

misschien dat sommige albums niet meer herdrukt zullen worden vanwege impopulariteit. De Marc Verhaegen albums misschien? Dat geeft ze nog meer ruimte om te mixen...

 

of (zoals mijn vermoeden) interesseert dit gat ze niet, en klinkt nummer 1 gewoon lekker voor een nieuwe reeks.

Link naar reactie
6 minuten geleden, acor zei:

Afgaande op alle reacties die ik tot nu toe gelezen heb, kraken zowel sporadische kopers van de reeks als een groot deel van het vaste publiek de vernieuwing af.

 

En dan spreken we nog niet over de op voorhand verdoemde 'Classics'. Ik ben bij de eersten om speciale edities van Sus en Wis aan mijn collectie toe te voegen, maar deze laat ik aan mij voorbij gaan.

 

Twee totaal verschillende dingen. 

Een beoordeling van het nieuwe uiterlijk laat ik aan kinderen over die de doelgroep vormen. 

De manier van herdrukken in een Classics reeks vind ik duidelijk echt een misser. Straks ligt nergens meer een klassieke Suske en Wiske in de rekken en kun je alleen nog de meer recente en qua verhaal vaak wat mindere delen vinden. 

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Een beoordeling van het nieuwe uiterlijk laat ik aan kinderen over die de doelgroep vormen. 

 

Die kinderen lezen liever Urbanus en FC De Kampioenen. Mocht enkel de doelgroep ze kopen, dan was de reeks reeds lang gestopt. Ik ken veel kinderen die bovenstaande reeksen kopen of op hun verlanglijstje zetten. Suske en Wiske wordt volgens mij hoofdzakelijk gekocht door volwassenen. Ze zijn de doelgroep niet, maar zij kopen ze wel. Al dan niet om cadeau te geven aan de kinderen.

Link naar reactie

Suske en Wiske overleeft volgens mij -net zoals Kiekeboe- gewoon grotendeels op de gewoonte-aankopers, waaronder voornamelijk volwassenen die de reeks compleet willen houden.  En natuurlijk zullen er ook sporadische kopers zijn of nieuwe generaties (elke dag worden er geboren) die ze effectief leuk vinden en aan 't verzamelen gaan.  Maar 300+ albums is niet niets.  Lang leve de gewoonte-aankopers. :) 

Ik ben er zélf één van.  Maar ik ben ook niet van mening dat het al kommer en kwel is, zoals ik bij veel leeftijdsgenoten zie, waarbij het 'vroeger was het beter' argument haast een levensmoto geworden is.  Ten tijde van Verhaegen ben ik afgehaakt.  Maar ook hij heeft wel eens iets goed gedaan.  En het nieuwe team heeft ook al mooie of op z'n minst vlot leesbare verhalen uitgebracht, die absoluut S&W-waardig zijn.  Ik lees ze dus ook effectief, al is de hoogdringendheid er niet meer.  En vloek ik soms wel eens voor de niemendalletjes die er tussen zitten.  Miljaar!  Zoals de traditie het wil.  Het onding wat sommige mensen van S&W maken, is het absoluut niet.  Ik focus mij op hun beste albums, van 'OK' tot verrassend goed.  Dat zijn er best wat.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Verzamelaars die alle Suske en Wiskes willen hebben, zullen jaren moeten wachten of het tweede hands circuit in moeten. Bij de uitgever kunnen ze niet terecht.  

 

a) dat is nu toch ook zo? Belang niet alle albums zijn in nieuwstaat beschikbaar. Het enige wat verandert is dat de herdrukken nu een andere cover gaan hebben. En een andere inkleuring. En een andere nummering. Maar dat was sowieso al een soep.

b ) die paar honderd verzamelaars zijn echt niet het publiek waarvoor Standaard deze strips uitgeeft.

 

Voor zij die de reeks in volgorde van maken willen hebben was er indertijd Suske en Wiske Klassiek (nrs 1 tem 59)

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom B zei:

 

Daar zeg je iets. Het zou wel leuk zijn indien ze eindelijk eens bij ieder album de verschillende medewerkers correct vermelden.

Ik zie net op facebook passeren dat er tegenwoordig met een writers room van vijf personen gewerkt wordt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...