Peter Motte Geplaatst: 7 juni 2022 Share Geplaatst: 7 juni 2022 41 minuten geleden, TDPB zei: "de lezers zijn dom" zijn een uitgever met heel veel ervaring me ooit. En zulke uitgevers maken ze nog dommer. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
cinco Geplaatst: 8 juni 2022 Share Geplaatst: 8 juni 2022 Ik heb nu een allegaartje van S&Ws van allerlei periodes, maar ik heb nog enkele van de blote navel-periode. Wat was daar eigenlijk het beste album van? Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 9 juni 2022 Share Geplaatst: 9 juni 2022 12 uren geleden, cinco zei: Ik heb nu een allegaartje van S&Ws van allerlei periodes, maar ik heb nog enkele van de blote navel-periode. Wat was daar eigenlijk het beste album van? Hangt ervan af. Bedoel je de blote navel van Wiske, van Suske of van Jerom? Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 9 juni 2022 Share Geplaatst: 9 juni 2022 Jeanne Panne gelezen en even gecheckt met de ware geschiedenis rond dit figuur. Quote Op 30 juni 2012 werd Jeanne Panne, net als de andere Nieuwpoortse slachtoffers van de Heksenvervolging, postuum van elke blaam gezuiverd met een herdenkingsplaque Oh wow, en in die S&W wordt ze doodleuk opgevoerd als een echte heks waar ze dan nog lacherig rond doen als ze levend wordt verbrand. Sidonia: "Hebben jullie nog iets van Jeanne Panne vernomen?" Wiske (met een smile op haar gezicht): "Ik denk dat die het behoorlijk warm heeft gehad!" Wat ben je dan met postuum eerherstel als je in een verhaal van een populaire stripreeks toch nog als slechterik fungeert... Sommige argumenten tijdens haar echte proces waren zo te zien van mannen die gewoon een zondebok nodig hadden voor hun eigen potentiestoornissen: Quote Tijdens het proces verklaarden verschillende getuigen dat Jeanne Panne hen seksuele problemen had bezorgd. Guillaume Lootvoet vertelde dat zij langs zijn broek gestreken had tot aan zijn mannelijkheid en dat hij daarna zes weken impotent was. Jeanneke Vanderzype kwam getuigen dat haar tweede man in het begin van hun huwelijk door Jeanne Panne 'getoucheerd' was: tien weken was hij zijn mannelijke kracht kwijt. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 9 juni 2022 Share Geplaatst: 9 juni 2022 In de volgende S&W wordt Jerom lid van Abba. Quote Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 9 juni 2022 Share Geplaatst: 9 juni 2022 23 minutes ago, cinco said: In de volgende S&W wordt Jerom lid van Abba. De inspiratie ligt er nogal dik op. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 9 juni 2022 Share Geplaatst: 9 juni 2022 31 minuten geleden, cinco zei: In de volgende S&W wordt Jerom lid van Abba. da's abba niet Quote Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 9 juni 2022 Share Geplaatst: 9 juni 2022 9 minutes ago, TDPB said: da's abba niet Tribute band. (What a n00B ) Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 9 juni 2022 Share Geplaatst: 9 juni 2022 Ze zien er Abba genoeg uit om als Abba beschouwd te worden. Quote Link naar reactie
DeRillendeRots Geplaatst: 9 juni 2022 Share Geplaatst: 9 juni 2022 Zojuist via facebook van Suske en Wiske Shop gelezen dat er dit jaar niet 4, niet 5 , maar goed gerekend 6(!) Suske en Wiske verhalen verschijnen. Als de kwaliteit zo blijft als 362 en 363 mag het. Maar het klinkt toch veel! Dan zitten we toch op dit tempo sneller bij album 400 dan gedacht... Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 Een tijdje geleden vond ik ergens 3 S&W-albums die ik al eeuwen niet meer gelezen had, dus ik dacht: laat ik die nog eens lezen. Gisteren was het de beurt aan De Dromendiefstal. Ik kan begrijpen waarom een tienjarige in pakweg de jaren '70 dit graag las. Ondanks het typische Vandersteen gemoraliseer is het concept origineel en gebeurt er heel veel in; het begint met een hoop mysterie, daarna krijg je een stuk sci-fi en op het einde een paar leuke Indiana Jones-achtige scènes. Maar als volwassen mens denk ik toch vooral dat ik een first draft van een scenario waar nog veel werk aan is heb gelezen. Er zitten meer gaten in de plot dan in een kanten lingeriesetje. Dit bijvoorbeeld: Ergens in het begin van het verhaal duikt een geheimzinnige gemaskerde op (later volgt de uitleg waar die vermomming nodig voor was, maar die slaat niet echt ergens op). Maar om dus te bewijzen dat de voetafdruk niet van jerom is, haalt Wiske er een sandaal van Jerom bij. Die volgens de tekst een heel andere maat is. Blijkt echter dat de sandaal van Lambik is. Waardoor Jerom (niet oncorrect) afleidt dat Lambik de geheimzinnige is. Hoezo? De sandaal past toch niet bij de afdruk? Daarna volgt een vergezochte truc met een bandrecorder die een telefoon in een ziekenhuis beantwoordt en waar je niet langer dan een halve seconde over mag nadenken. Soit, ruimtewezens van de planeet Etwoil stelen dus de dromen van de hardwerkende Vlamingen. Lambik blijkt dat te weten. Maar hoe weet hij dat? Geen idee. Hij weet dat gewoon. De naam Etwoil lijkt me overigens een woordspeling te zijn, maar ik kan het niet meteen thuis brengen (edit: nu valt mijn frank, da's gewoon ster op z'n Frans) Omdat ze champignons uit een tempelcomplex in Cambodia nodig hebben trekken onze helden daarheen. Om de een of andere redenen maakt de bemanning van het ruimteschip van de planeet Etwoil, die daarnet nog druk bezig was dromen te stelen in België, net daar, in de jungle van Cambodia, een verkenningstocht. Waarom? Wat hebben ze daar te zoeken? Wie zal het zeggen. Wat later krijgen we plots de minst geslaagd overgang tussen twee prentjes ooit: Waarom moet Barabas overigens zijn voet verstuiken? Ze zijn net onder een enorm zware steen terecht gekomen. Als je je personage wil uitschakelen, doe je toch iets met die steen? Anyway, na veel gedoe komt de nieuwe, onvriendelijke tovenaar die onze helden tegenwerkt (o.a. met behulp van een knop waardoor het dak van zijn tempel instort. Altijd handig om te hebben, zo'n knop) tot inkeer: onze vrienden mogen zoveel paddenstoelen nemen als ze willen. Paddenstoelen die groeien in de afgesloten kamer waar Lambik zich bevindt. Of wacht. Die kamer is helemaal afgesloten. Lambik zal er sterven van honger en dorst. Als ze niet bij Lambik kunnen, hoe kunnen ze dan bij die paddenstoelen??? Zo kan ik ook iets beloven. En zo hangt dat verhaal met haken en ogen aaneen. Als kind lees je daar over, maar als volwassen lezer is het duidelijk dat een verhaal schrijven terwijl je (of in dit geval je medewerker) het tekent, toch niet altijd zo'n goed idee is. esteban² en Jos Van Brussel 2 Quote Link naar reactie
Waldorf Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 Volgens mij heb je opzettelijk dat album gekozen om alle mensen die dwepen met die oude verhalen met de neus op de feiten te drukken: de dromendiefstal. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link naar reactie
dirk (monsieur toupet) Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 Die voet zal wel verstuikt zijn door het blok steen erop en Barabas merkt dat pas wanneer hij erop wil gaan staan. Maar dan had er beter gestaan: Ai, mijn voet is verstuikt! Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 5 minuten geleden, Waldorf zei: Volgens mij heb je opzettelijk dat album gekozen om alle mensen die dwepen met die oude verhalen met de neus op de feiten te drukken: de dromendiefstal. Neenee, puur toeval. Pas op: dat album heeft heel veel goeie ideeën. Maar de uitwerking laat echt wel te wensen over. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 1 minuut geleden, dirk (monsieur toupet) zei: Die voet zal wel verstuikt zijn door het blok steen erop en Barabas merkt dat pas wanneer hij erop wil gaan staan. Maar dan had er beter gestaan: Ai, mijn voet is verstuikt! Ja, een goeie redacteur zou wonderen gedaan hebben. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 1 uur terug, TDPB zei: Een tijdje geleden vond ik ergens 3 S&W-albums die ik al eeuwen niet meer gelezen had Wat zijn de andere twee? Zit de reeks trouwens niet in een dip doorheen het einde van de jaren '60 en de rest van de jaren '70 om dan in de jaren '80 een tweede adem te vinden? Het is er ook aan te zien dat ze in die periode nog maar enkele jaren de albums aan het inkleuren zijn. En wat met die poses? Hoe loopt Wiske daar in dat laatste vak? Midden jaren '80 voelt de inkleuring wel goed en zit er ook veel meer naturel in de lichaamstaal van de figuren. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 2 uren geleden, cinco zei: Wat zijn de andere twee? Zit de reeks trouwens niet in een dip doorheen het einde van de jaren '60 en de rest van de jaren '70 om dan in de jaren '80 een tweede adem te vinden? Het is er ook aan te zien dat ze in die periode nog maar enkele jaren de albums aan het inkleuren zijn. En wat met die poses? Hoe loopt Wiske daar in dat laatste vak? De pompenplanters en De Stemmenrover. Ik merk dat het me meer moeite kost om de scenario's van Vandersteen te lezen dan die van Geerts. Maar van Geerts weet ik dat hij met een uitgebreide synopsis werkte. Vandersteen deed dat wellicht niet. Dat gezegd zijnde: Vandersteen had de beste vondsten. S&W zat zeker in een dipje eind jaren '60. Vandersteen was de reeks na 25 jaar duidelijk beu aan het raken. Voor Paul Geerts erbij kwam tekende Vandersteen nog amper iets zelfs van de reeks. Vage schetsjes op een A4; dat was het. De Rop deed het grootste deel van het tekenwerk. Wat toch een van de tekenen was dat Vandersteen niet veel aandacht meer had voor de reeks. Wat dan wel weer opvalt in bovenstaand voorbeeld: Vandersteen was zijn personages volop aan het moderniseren. Zowel Wiske als Suske dragen daar iets wat toen heel modieus was ipv hun bekende plunje. Die pose van Wiske is een typische Vandersteen-pose. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 Er zijn al zoveel S&W's verschenen dat je gewoon prentjes kunt uitknippen, in een andere volgorde zetten, en wham: een nieuw verhaal. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
cinco Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 29 minuten geleden, Peter Motte zei: Er zijn al zoveel S&W's verschenen dat je gewoon prentjes kunt uitknippen, in een andere volgorde zetten, en wham: een nieuw verhaal. Ik zou de vergeten broer wat spotlight gunnen. En hij kan wel ergens een sidekick lenen van een andere reeks. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 Ik zou de verloren broer een eigen reeks geven: de bokser/spion. met af en toe een gastoptreden met de personages uit S&W. Peter Motte 1 Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 Gek dat ze dat zelf nog niet hebben bedacht. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 1 hour ago, Peter Motte said: Er zijn al zoveel S&W's verschenen dat je gewoon prentjes kunt uitknippen, in een andere volgorde zetten, en wham: een nieuw verhaal. Zo maakten ze vroeger vanuit Bessy's de Karl May-strips. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 8 minuten geleden, Ambreville zei: Zo maakten ze vroeger vanuit Bessy's de Karl May-strips. Niet echt natuurlijk. Ze namen gewoon bestaande Bessy-verhalen en vervangde de kopjes en wisten de hond uit. Met Jommeke zou je wellicht gemakkelijker met knip en plak werk kunnen wegkomen dan met S&W. Van die laatste is er toch net iets te veel stijlvariatie doorheen de jaren én zijn sommige locaties en kostuums te specifiek gebonden aan één verhaal. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 Spoiler alert: S&W springen van het ene vakje naar het andere rond in parallelle universa! Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 4 minutes ago, TDPB said: Niet echt natuurlijk. Ze namen gewoon bestaande Bessy-verhalen en vervangde de kopjes en wisten de hond uit. Met Jommeke zou je wellicht gemakkelijker met knip en plak werk kunnen wegkomen dan met S&W. Van die laatste is er toch net iets te veel stijlvariatie doorheen de jaren én zijn sommige locaties en kostuums te specifiek gebonden aan één verhaal. Toch wel denk ik. Bij Marc Hardy heb ik zo,n plaat gezien. Per panel losgeknipt met overtekeningen op. ze hebben het misschien niet lang gedaan, maar het is gebeurd. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 6 minuten geleden, Ambreville zei: Toch wel denk ik. Bij Marc Hardy heb ik zo,n plaat gezien. Per panel losgeknipt met overtekeningen op. ze hebben het misschien niet lang gedaan, maar het is gebeurd. Dat kan ook geweest zijn omdat ze het formaat van de prentjes moesten aanpassen. Of omdat de pagina-layout anders was (drie stroken ipv 4 stroken bvb) Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 13 juni 2022 Share Geplaatst: 13 juni 2022 2 uren geleden, Peter Motte zei: Spoiler alert: S&W springen van het ene vakje naar het andere rond in parallelle universa! Vervang S door R en je hebt de exacte 'post-credits scene' van de recentste Amoras. Quote Link naar reactie
Fabio Bono Geplaatst: 24 juni 2022 Share Geplaatst: 24 juni 2022 https://www.catawiki.com/it/l/59493163-fabio-bono-de-rode-ridder-originele-tekening-met-suske-wiske-en-johan-in-straffe-strips-brossura-prima-edizione-2022 Quote Link naar reactie
Aerogi Geplaatst: 27 juni 2022 Share Geplaatst: 27 juni 2022 On 5/26/2022 at 2:09 PM, Gilles said: Ah, zijn ze nog niet uitgemolken? Als alle kosten direct door de uitgeverij voorzien moeten worden, dan moet daar ook voldoende winst tegenover staan. De vraag die ik me stel is dan ook, is die winstmarge nog hoog genoeg om daar op lange termijn mee door te gaan? soms kan het al voldoende zijn als suske en wiske veel vaste kosten dekken. Zonder dat het streefdoel winst moet zijn. Stel dat je dit niet meer zou maken, zouden deze vaste kosten die er sowieso zijn (huur, energie, etc) dan moeten toewijzen aan de reeksen of zaken die overblijven. Quote Link naar reactie
Aerogi Geplaatst: 27 juni 2022 Share Geplaatst: 27 juni 2022 On 6/13/2022 at 2:35 PM, cinco said: Wat zijn de andere twee? Zit de reeks trouwens niet in een dip doorheen het einde van de jaren '60 en de rest van de jaren '70 om dan in de jaren '80 een tweede adem te vinden? Het is er ook aan te zien dat ze in die periode nog maar enkele jaren de albums aan het inkleuren zijn. En wat met die poses? Hoe loopt Wiske daar in dat laatste vak? Midden jaren '80 voelt de inkleuring wel goed en zit er ook veel meer naturel in de lichaamstaal van de figuren. waren de jaren 70 niet gewoon vooral felle kleuren? Ik herinner me nog een knaloranje zetel, borden en glazen met felle kleuren. De auto's ook in felle kleuren. Bonkige baarden trouwens topverhaal vind ik. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 27 juni 2022 Share Geplaatst: 27 juni 2022 1 uur terug, Aerogi zei: waren de jaren 70 niet gewoon vooral felle kleuren? Ik herinner me nog een knaloranje zetel, borden en glazen met felle kleuren. De auto's ook in felle kleuren. De echte jaren '70 of de jaren '70 zoals ze worden gekarakteriseerd? Ik was er toen nog niet. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 10 juli 2022 Share Geplaatst: 10 juli 2022 achterflap nr. 365 de Boze Boleet Quote Link naar reactie
DeRillendeRots Geplaatst: 13 juli 2022 Share Geplaatst: 13 juli 2022 Heb begrepen dat nr. 366 De Geplaagde Plantin gaat heten en dat deze eind 2022 verschijnt. Dat betekent dus in 1 jaar 6(!) albums. Als de kwaliteit blijft zoals de vorige 2 albums hoor je mij niet klagen, maar ik houd mijn hart vast... Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 16 juli 2022 Share Geplaatst: 16 juli 2022 Die in vierkleurendruk heruitgebrachte originele verhalen zijn toch vaak een abominatie. Zelfs in niet-hertekende platen ogen de figuren misvormd, simpelweg omdat er heel wat lijnen op de tekeningen ontbreken. Het wegvallen van wenkbrauwen, haar, gezichtslijnen ea. leiden ertoe dat S&W er in sommige vakken als misbaksels uitzien. Als voorbeeld een stuk strook uit de kleurenversie van de Dolle Musketiers: Nochtans is een betere editie van dit verhaal ook nog in deze 21ste eeuw uitgebracht. De bruin-blauwe uitgave van de Dolle Musketiers in die 65-jaar S&W selectie van 2010 heeft wel een (grotendeels?) ongeschonden versie van de tekeningen. Quote Link naar reactie
sporoi Geplaatst: 17 juli 2022 Share Geplaatst: 17 juli 2022 Wat Willy Vandersteen in de tijd met zijn eigen oudere werk uitstak was gewoon hemeltergend, platte commercie! . Als kind al waren die herwerkte verhalen minder aangenaam om te lezen, wegens bv die transformatie van Jerom als het meest opvallend element. Maar ook de wat onbeholpen inkleuring en slechte inktvoering (wat ik toen minder door had). Je weet niet goed wat er scheelt als kind (behalve de herwerking van Jerom dan), maar ik voelde het wel. Ook de groene reeks van Jerom was abominabel slecht qua tekeningen en scenario's (dat zag ik dan wel), en liet ik op de duur links liggen. Ik was de eerste verhalen van de vierkante reeks gewend en blijkbaar verwend daarmee. De eerste verhalen van Paul Geerts waren in die tijd voor mij ook een enorme bergaf van de reeks "Suske en Wiske", en dat is zo gebleven. Ik heb zijn werk nooit graag gelezen, veel te slijmerig en te plat/onnozel qua humor. Wist ik veel dat het nog vele malen erger kan! Willy Vandersteen kon nogal moraliseren, meer en meer in zijn later werk. Maar de grappige vondsten en originele scenario's maakten veel goed. Paul Geerts moraliseerde ook tegen de sterren op, maar had voor de rest niets mooi meer. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 18 juli 2022 Share Geplaatst: 18 juli 2022 23 uren geleden, sporoi zei: Wat Willy Vandersteen in de tijd met zijn eigen oudere werk uitstak was gewoon hemeltergend, platte commercie! . Als kind al waren die herwerkte verhalen minder aangenaam om te lezen, wegens bv die transformatie van Jerom als het meest opvallend element. Maar ook de wat onbeholpen inkleuring en slechte inktvoering (wat ik toen minder door had). Je weet niet goed wat er scheelt als kind (behalve de herwerking van Jerom dan), maar ik voelde het wel. Ook de groene reeks van Jerom was abominabel slecht qua tekeningen en scenario's (dat zag ik dan wel), en liet ik op de duur links liggen. Ik was de eerste verhalen van de vierkante reeks gewend en blijkbaar verwend daarmee. De eerste verhalen van Paul Geerts waren in die tijd voor mij ook een enorme bergaf van de reeks "Suske en Wiske", en dat is zo gebleven. Ik heb zijn werk nooit graag gelezen, veel te slijmerig en te plat/onnozel qua humor. Wist ik veel dat het nog vele malen erger kan! Willy Vandersteen kon nogal moraliseren, meer en meer in zijn later werk. Maar de grappige vondsten en originele scenario's maakten veel goed. Paul Geerts moraliseerde ook tegen de sterren op, maar had voor de rest niets mooi meer. Geerts maakte dat goed met scenario's die beter in elkaar zaten. En die best wel origineel waren. Quote Link naar reactie
sporoi Geplaatst: 18 juli 2022 Share Geplaatst: 18 juli 2022 6 uren geleden, TDPB zei: Geerts maakte dat goed met scenario's die beter in elkaar zaten. En die best wel origineel waren. Goede scenario's .... ???? Quote Link naar reactie
esteban² Geplaatst: 18 juli 2022 Share Geplaatst: 18 juli 2022 Paul Geerts bracht net het perfecte evenwicht in de reeks, zeker met zicht op het zogenaamde 7 tot 77 idee. Zijn verhalen / scenario's waren veel beter uitgebalanceerd en brachten heel wat moois, ook wat de persoonlijkheid van de personages betreft. Geerts had dat beter in de vingers. Enfin, vind ik. Maar goed, ieder z'n gedacht. Het moest er blijkbaar eens uit, merk ik? Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link naar reactie
sporoi Geplaatst: 18 juli 2022 Share Geplaatst: 18 juli 2022 1 uur terug, esteban² zei: Het moest er blijkbaar eens uit, merk ik? Nogal betuttelend. Ik begrijp wel dat vele mensen zijn opgegroeid met Paul Geerts zijn verhalen en die dan goed vonden, deels zeker jeugdsentiment, zoals bij mij ook het geval is. Ik zat op een overgang tussen de 2 periodes, de periode met Vandersteen ( de tweekleurenreeks en de matte kleurenreeks vooral), en de eerste stappen van Paul Geerts. Ik had wel het geluk gehad sommige verhalen in de originele zwartwitalbums te kunnen lezen en was gewoon verkocht. Laten we zeggen dat, alle haken en ogen waaraan soms de scenario's van Vandersteen aan hingen ik niet opmerkte, en ik die bleef prefereren boven Geerts' werk. Wist ik toen dat Geerts het overnam? Nee, het bleef Willy Vandersteen op de cover. Maar ik zag een daling in kwaliteit en gaf er op de duur de brui aan. Quote Link naar reactie
sporoi Geplaatst: 18 juli 2022 Share Geplaatst: 18 juli 2022 1 uur terug, esteban² zei: ook wat de persoonlijkheid van de personages betreft. De persoonlijkheid van de karakters, vooral in de middenperiode, van "De bokkenrijders" tot bv "De zeven snaren": Lambik werd bij Geerts meer en meer getransformeerd tot een door en door idiote snoevende lamzak waar je niet veel mee aan kunt, met Jerom als een wat snoeverige tegenpool die hem steeds de loef afstak met zijn kracht en dat ook graag toont. Bij Vandersteen had Lambik's karakter meer body: hij was er wel voor de komische noot en had af en toe zijn kuren,maar hij kon erg ernstig zijn, was dapper en je kon er op rekenen. De intrede van Jerom was wel erg leuk, maar het viel wel op dat Vandersteen in dat begin in verschillende verhalen de kracht van Jerom neutraliseerde. Wat kon je aanvangen met iemand die een superman is? In de tamtamkloppers werd Jerom door een nijlpaard ingeslikt, in de knokkersburcht komt hij aan de slechte kant als rivaal, in de circusbaron wordt hij gedrogeerd, in de brullende berg gehypnotiseerd, in de spokenjagers slaapt hij de hele tijd, enz. Dan pakte Lambik het over, zoals in de oudere verhalen. Sidonia had ook haar hysterische aanvallen, maar je kon er in het algemeen op rekenen in het avontuur. Soms toomde ze Lambik wat in. Bij Geerts werd ze een echte zenuwlijder, die in sommige verhalen in het rusthuis terecht kwam en in vele verhalen er buiten wordt gehouden. Suske en Wiske waren vroeger meer prototypes van fictieve superachtige kinderen, meer zoals Jommeke en consoorten. Met het seksisme dat in die tijd dat hoogtij voerde was Wiske een wicht dat soms "loeten" had, terwijl Suske soms wat machopraat verkocht, maar toch een boontje had voor Wiske. Maar Geerts heeft de loeten voor alle protagonisten bedacht en uitvergroot en er vele keren een scenario aan geplakt. Was het een teken des tijds in de jaren '70 om protagonisten meer belachelijk te maken? Bij Paul Geerts is dat zeker gebeurd. Je kan er een generatieswitch in zien: de brave dappere helden van papa Vandersteen waren out, leve de nieuwe clown "helden" van zoontje Geerts. Quote Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.