Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

12 uren geleden, cinco zei:

Ik heb nu een allegaartje van S&Ws van allerlei periodes, maar ik heb nog enkele van de blote navel-periode.

Wat was daar eigenlijk het beste album van?

Hangt ervan af. Bedoel je de blote navel van Wiske, van Suske of van Jerom?

Link naar reactie

Jeanne Panne gelezen en even gecheckt met de ware geschiedenis rond dit figuur.

 

Quote

Op 30 juni 2012 werd Jeanne Panne, net als de andere Nieuwpoortse slachtoffers van de Heksenvervolging, postuum van elke blaam gezuiverd met een herdenkingsplaque

 

Oh wow, en in die S&W wordt ze doodleuk opgevoerd als een echte heks waar ze dan nog lacherig rond doen als ze levend wordt verbrand.

 

Sidonia: "Hebben jullie nog iets van Jeanne Panne vernomen?"

Wiske (met een smile op haar gezicht): "Ik denk dat die het behoorlijk warm heeft gehad!"

 

:huh:


Wat ben je dan met postuum eerherstel als je in een verhaal van een populaire stripreeks toch nog als slechterik fungeert...

 

Sommige argumenten tijdens haar echte proces waren zo te zien van mannen die gewoon een zondebok nodig hadden voor hun eigen potentiestoornissen:

 

Quote

Tijdens het proces verklaarden verschillende getuigen dat Jeanne Panne hen seksuele problemen had bezorgd. Guillaume Lootvoet vertelde dat zij langs zijn broek gestreken had tot aan zijn mannelijkheid en dat hij daarna zes weken impotent was. Jeanneke Vanderzype kwam getuigen dat haar tweede man in het begin van hun huwelijk door Jeanne Panne 'getoucheerd' was: tien weken was hij zijn mannelijke kracht kwijt.

 

 

 

Link naar reactie

Een tijdje geleden vond ik ergens 3 S&W-albums die ik al eeuwen niet meer gelezen had, dus ik dacht: laat ik die nog eens lezen. Gisteren was het de beurt aan De Dromendiefstal. Ik kan begrijpen waarom een tienjarige in pakweg de jaren '70 dit graag las. Ondanks het typische Vandersteen gemoraliseer is het concept origineel en gebeurt er heel veel in; het begint met een hoop mysterie, daarna krijg je een stuk sci-fi en op het einde een paar leuke Indiana Jones-achtige scènes.

Maar als volwassen mens denk ik toch vooral dat ik een first draft van een scenario waar nog veel werk aan is heb gelezen. Er zitten meer gaten in de plot dan in een kanten lingeriesetje.

 

Dit bijvoorbeeld: IMG_20220613_114916.thumb.jpg.6ea7e78c6d4c1039fb2e585da1d6aa50.jpg

 

Ergens in het begin van het verhaal duikt een geheimzinnige gemaskerde op (later volgt de uitleg waar die vermomming nodig voor was, maar die slaat niet echt ergens op). Maar om dus te bewijzen dat de voetafdruk niet van jerom is, haalt Wiske er een sandaal van Jerom bij. Die volgens de tekst een heel andere maat is. Blijkt echter dat de sandaal van Lambik is. Waardoor Jerom (niet oncorrect) afleidt dat Lambik de geheimzinnige is. Hoezo? De sandaal past toch niet bij de afdruk?

Daarna volgt een vergezochte truc met een bandrecorder die een telefoon in een ziekenhuis beantwoordt en waar je niet langer dan een halve seconde over mag nadenken.

 

Soit, ruimtewezens van de planeet Etwoil stelen dus de dromen van de hardwerkende Vlamingen. Lambik blijkt dat te weten. Maar hoe weet hij dat? Geen idee. Hij weet dat gewoon. De naam Etwoil lijkt me overigens een woordspeling te zijn, maar ik kan het niet meteen thuis brengen (edit: nu valt mijn frank, da's gewoon ster op z'n Frans)

 

Omdat ze champignons uit een tempelcomplex in Cambodia nodig hebben trekken onze helden daarheen. Om de een of andere redenen maakt de bemanning van het ruimteschip van de planeet Etwoil, die daarnet nog druk bezig was dromen te stelen in België, net daar, in de jungle van Cambodia,  een verkenningstocht. Waarom? Wat hebben ze daar te zoeken? Wie zal het zeggen.

 

Wat later krijgen we plots de minst geslaagd overgang tussen twee prentjes ooit:

IMG_20220613_115002.thumb.jpg.f1d59ecc77fde40ffac03719410e8e9c.jpg

 

Waarom moet Barabas overigens zijn voet verstuiken? Ze zijn net onder een enorm zware steen terecht gekomen. Als je je personage wil uitschakelen, doe je toch iets met die steen?

 

Anyway, na veel gedoe komt de nieuwe, onvriendelijke tovenaar die onze helden tegenwerkt (o.a. met behulp van een  knop waardoor het dak van zijn tempel instort. Altijd handig om te hebben, zo'n knop) tot inkeer: onze vrienden mogen zoveel paddenstoelen nemen als ze willen. Paddenstoelen die groeien in de afgesloten kamer waar Lambik zich bevindt. Of wacht. Die kamer is helemaal afgesloten. Lambik zal er sterven van honger en dorst. Als ze niet bij Lambik kunnen, hoe kunnen ze dan bij die paddenstoelen??? Zo kan ik ook iets beloven.

IMG_20220613_115214.thumb.jpg.b7b613ea588c27e0967dc6fe5e946b99.jpg

 

En zo hangt dat verhaal met haken en ogen aaneen. Als kind lees je daar over, maar als volwassen lezer is het duidelijk dat een verhaal schrijven terwijl je (of in dit geval je medewerker) het tekent, toch niet altijd zo'n goed idee is.

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Waldorf zei:

Volgens mij heb je opzettelijk dat album gekozen om alle mensen die dwepen met die oude verhalen met de neus op de feiten te drukken: de dromendiefstal. :ph34r:

Neenee, puur toeval. Pas op: dat album heeft heel veel goeie ideeën. Maar de uitwerking laat echt wel te wensen over.

Link naar reactie
1 minuut geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Die voet zal wel verstuikt zijn door het blok steen erop en Barabas merkt dat pas wanneer hij erop wil gaan staan. Maar dan had er beter gestaan: Ai, mijn voet is verstuikt!

Ja, een goeie redacteur zou wonderen gedaan hebben.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Een tijdje geleden vond ik ergens 3 S&W-albums die ik al eeuwen niet meer gelezen had

 

 

Wat zijn de andere twee?

 

Zit de reeks trouwens niet in een dip doorheen het einde van de jaren '60 en de rest van de jaren '70 om dan in de jaren '80 een tweede adem te vinden?

 

Het is er ook aan te zien dat ze in die periode nog maar enkele jaren de albums aan het inkleuren zijn.

En wat met die poses? Hoe loopt Wiske daar in dat laatste vak?

 

afbeelding.thumb.png.97fcdb02d79d72bfc4030a0dd9957cc4.png

 

 

Midden jaren '80 voelt de inkleuring wel goed en zit er ook veel meer naturel in de lichaamstaal van de figuren.

 

afbeelding.thumb.png.6b2000d21ece9d21ad241e7e29621f8a.png

 

afbeelding.png.12de6b04414e3934825e345067686113.pngafbeelding.png.96b733a6a0cba2d3a5017a1fc5a01266.png

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Wat zijn de andere twee?

 

Zit de reeks trouwens niet in een dip doorheen het einde van de jaren '60 en de rest van de jaren '70 om dan in de jaren '80 een tweede adem te vinden?

 

Het is er ook aan te zien dat ze in die periode nog maar enkele jaren de albums aan het inkleuren zijn.

En wat met die poses? Hoe loopt Wiske daar in dat laatste vak?

 

afbeelding.thumb.png.97fcdb02d79d72bfc4030a0dd9957cc4.png

 

 

De pompenplanters en De Stemmenrover. Ik merk dat het me meer moeite kost om de scenario's van Vandersteen te lezen dan die van Geerts. Maar van Geerts weet ik dat hij met een uitgebreide synopsis werkte. Vandersteen deed dat wellicht niet. Dat gezegd zijnde: Vandersteen had de beste vondsten.

 

S&W zat zeker in een dipje eind jaren '60. Vandersteen was de reeks na 25 jaar duidelijk beu aan het raken. Voor Paul Geerts erbij kwam tekende Vandersteen nog amper iets zelfs van de reeks. Vage schetsjes op een A4; dat was het. De Rop deed het grootste deel van het tekenwerk. Wat toch een van de tekenen was dat Vandersteen niet veel aandacht meer had voor de reeks.

 

Wat dan wel weer opvalt in bovenstaand voorbeeld: Vandersteen was zijn personages volop aan het moderniseren. Zowel Wiske als Suske dragen daar iets wat toen heel modieus was ipv hun bekende plunje.

 

Die pose van Wiske is een typische Vandersteen-pose.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Peter Motte zei:

Er zijn al zoveel S&W's verschenen dat je gewoon prentjes kunt uitknippen, in een andere volgorde zetten, en wham: een nieuw verhaal.

 

Ik zou de vergeten broer wat spotlight gunnen.

En hij kan wel ergens een sidekick lenen van een andere reeks.

 

afbeelding.thumb.png.d196a4174756d7f2402e7f7aa2c31b93.png

Link naar reactie
8 minuten geleden, Ambreville zei:

Zo maakten ze vroeger vanuit Bessy's de Karl May-strips.

Niet echt natuurlijk. Ze namen gewoon bestaande Bessy-verhalen en vervangde de kopjes en wisten de hond uit.

 

Met Jommeke zou je wellicht gemakkelijker met knip en plak werk kunnen wegkomen dan met S&W. Van die laatste is er toch net iets te veel stijlvariatie doorheen de jaren én zijn sommige locaties en kostuums te specifiek gebonden aan één verhaal.

Link naar reactie
4 minutes ago, TDPB said:

Niet echt natuurlijk. Ze namen gewoon bestaande Bessy-verhalen en vervangde de kopjes en wisten de hond uit.

 

Met Jommeke zou je wellicht gemakkelijker met knip en plak werk kunnen wegkomen dan met S&W. Van die laatste is er toch net iets te veel stijlvariatie doorheen de jaren én zijn sommige locaties en kostuums te specifiek gebonden aan één verhaal.

Toch wel denk ik. Bij Marc Hardy heb ik zo,n plaat gezien. Per panel losgeknipt met overtekeningen op. 
ze hebben het misschien niet lang gedaan, maar het is gebeurd.

 

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Ambreville zei:

Toch wel denk ik. Bij Marc Hardy heb ik zo,n plaat gezien. Per panel losgeknipt met overtekeningen op. 
ze hebben het misschien niet lang gedaan, maar het is gebeurd.

Dat kan ook geweest zijn omdat ze het formaat van de prentjes moesten aanpassen. Of omdat de pagina-layout anders was (drie stroken ipv 4 stroken bvb)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
On 5/26/2022 at 2:09 PM, Gilles said:

 

Ah, zijn ze nog niet uitgemolken? :D
 

Als alle kosten direct door de uitgeverij voorzien moeten worden, dan moet daar ook voldoende winst tegenover staan. De vraag die ik me stel is dan ook, is die winstmarge nog hoog genoeg om daar op lange termijn mee door te gaan? 

 

soms kan het al voldoende zijn als suske en wiske veel vaste kosten dekken. Zonder dat het streefdoel winst moet zijn. Stel dat je dit niet meer zou maken, zouden deze vaste kosten die er sowieso zijn (huur, energie, etc) dan moeten toewijzen aan de reeksen of zaken die overblijven. 

Link naar reactie
On 6/13/2022 at 2:35 PM, cinco said:

 

Wat zijn de andere twee?

 

Zit de reeks trouwens niet in een dip doorheen het einde van de jaren '60 en de rest van de jaren '70 om dan in de jaren '80 een tweede adem te vinden?

 

Het is er ook aan te zien dat ze in die periode nog maar enkele jaren de albums aan het inkleuren zijn.

En wat met die poses? Hoe loopt Wiske daar in dat laatste vak?

 

afbeelding.thumb.png.97fcdb02d79d72bfc4030a0dd9957cc4.png

 

 

Midden jaren '80 voelt de inkleuring wel goed en zit er ook veel meer naturel in de lichaamstaal van de figuren.

 

afbeelding.thumb.png.6b2000d21ece9d21ad241e7e29621f8a.png

 

afbeelding.png.12de6b04414e3934825e345067686113.pngafbeelding.png.96b733a6a0cba2d3a5017a1fc5a01266.png

 

waren de jaren 70 niet gewoon vooral felle kleuren? Ik herinner me nog een knaloranje zetel, borden en glazen met felle kleuren. De auto's ook in felle kleuren. Bonkige baarden trouwens topverhaal vind ik. 

Link naar reactie
1 uur terug, Aerogi zei:

waren de jaren 70 niet gewoon vooral felle kleuren? Ik herinner me nog een knaloranje zetel, borden en glazen met felle kleuren. De auto's ook in felle kleuren.

 

De echte jaren '70 of de jaren '70 zoals ze worden gekarakteriseerd?

Ik was er toen nog niet. :unsure:

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Die in vierkleurendruk heruitgebrachte originele verhalen zijn toch vaak een abominatie. :mellow:

Zelfs in niet-hertekende platen ogen de figuren misvormd, simpelweg omdat er heel wat lijnen op de tekeningen ontbreken. Het wegvallen van wenkbrauwen, haar, gezichtslijnen ea. leiden ertoe dat S&W er in sommige vakken als misbaksels uitzien.

Als voorbeeld een stuk strook uit de kleurenversie van de Dolle Musketiers:

 

734576333_Screenshot2022-07-17at00-24-11reader-N.89-SuskeenWiske-Dedollemusketiers.thumb.png.44907eebb4e52c2d6f225a977bfaf507.png

 

Nochtans is een betere editie van dit verhaal ook nog in deze 21ste eeuw uitgebracht.

De bruin-blauwe uitgave van de Dolle Musketiers in die 65-jaar S&W selectie van 2010 heeft wel een (grotendeels?) ongeschonden versie van de tekeningen.

 

afbeelding.png.24176d414111efa5b556640631d74593.pngafbeelding.png.29af89349121db19bdd93820ae776830.png

 

Link naar reactie

Wat Willy Vandersteen in de tijd met zijn eigen oudere werk uitstak was gewoon hemeltergend, platte commercie! 😡. Als kind al waren die herwerkte verhalen minder aangenaam om te lezen, wegens bv die  transformatie van Jerom als het meest opvallend element. Maar ook de wat onbeholpen inkleuring en slechte inktvoering (wat ik toen minder door had). Je weet niet goed wat er scheelt als kind (behalve de herwerking van Jerom dan), maar ik voelde het wel. Ook de groene reeks van Jerom was abominabel slecht qua tekeningen en scenario's (dat zag ik dan wel), en liet ik op de duur links liggen. Ik was de eerste verhalen van de vierkante reeks gewend en blijkbaar verwend daarmee.  

 

De eerste verhalen van Paul Geerts waren in die tijd voor mij ook een enorme bergaf van de reeks "Suske en Wiske", en dat is zo gebleven. Ik heb zijn werk nooit graag gelezen, veel te slijmerig en te plat/onnozel qua humor. Wist ik veel dat het nog vele malen erger kan! 😞 Willy Vandersteen kon nogal moraliseren, meer en meer in zijn later werk. Maar de grappige vondsten en originele scenario's maakten veel goed.  Paul Geerts moraliseerde ook tegen de sterren op, maar had voor de rest niets mooi meer. 

Link naar reactie
23 uren geleden, sporoi zei:

Wat Willy Vandersteen in de tijd met zijn eigen oudere werk uitstak was gewoon hemeltergend, platte commercie! 😡. Als kind al waren die herwerkte verhalen minder aangenaam om te lezen, wegens bv die  transformatie van Jerom als het meest opvallend element. Maar ook de wat onbeholpen inkleuring en slechte inktvoering (wat ik toen minder door had). Je weet niet goed wat er scheelt als kind (behalve de herwerking van Jerom dan), maar ik voelde het wel. Ook de groene reeks van Jerom was abominabel slecht qua tekeningen en scenario's (dat zag ik dan wel), en liet ik op de duur links liggen. Ik was de eerste verhalen van de vierkante reeks gewend en blijkbaar verwend daarmee.  

 

De eerste verhalen van Paul Geerts waren in die tijd voor mij ook een enorme bergaf van de reeks "Suske en Wiske", en dat is zo gebleven. Ik heb zijn werk nooit graag gelezen, veel te slijmerig en te plat/onnozel qua humor. Wist ik veel dat het nog vele malen erger kan! 😞 Willy Vandersteen kon nogal moraliseren, meer en meer in zijn later werk. Maar de grappige vondsten en originele scenario's maakten veel goed.  Paul Geerts moraliseerde ook tegen de sterren op, maar had voor de rest niets mooi meer. 

Geerts maakte dat goed met scenario's die beter in elkaar zaten. En die best wel origineel waren.

Link naar reactie

Paul Geerts bracht net het perfecte evenwicht in de reeks, zeker met zicht op het zogenaamde 7 tot 77 idee.  Zijn verhalen / scenario's waren veel beter uitgebalanceerd en brachten heel wat moois, ook wat de persoonlijkheid van de personages betreft.  Geerts had dat beter in de vingers.  Enfin, vind ik.  Maar goed, ieder z'n gedacht. ;) Het moest er blijkbaar eens uit, merk ik?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

 

1 uur terug, esteban² zei:

 Het moest er blijkbaar eens uit, merk ik?

 

Nogal betuttelend.😞

 

Ik begrijp wel dat vele mensen zijn opgegroeid met Paul Geerts zijn verhalen en die dan goed vonden, deels zeker  jeugdsentiment, zoals bij mij ook het geval is.  Ik zat op een overgang tussen de 2 periodes, de periode met Vandersteen ( de tweekleurenreeks en de matte kleurenreeks vooral), en de eerste stappen van Paul Geerts. Ik had wel het geluk gehad sommige verhalen in de  originele zwartwitalbums  te kunnen lezen en was gewoon verkocht. Laten we zeggen dat, alle haken en ogen waaraan soms de scenario's  van Vandersteen aan hingen ik niet opmerkte,   en ik die bleef prefereren boven Geerts' werk.  Wist ik toen dat Geerts het overnam? Nee, het bleef Willy Vandersteen op de cover. Maar ik zag een daling in kwaliteit en gaf er op de duur de brui aan.

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

ook wat de persoonlijkheid van de personages betreft.  

De persoonlijkheid van de karakters, vooral in de middenperiode, van "De bokkenrijders" tot bv "De zeven snaren":

 

Lambik werd bij Geerts meer en meer getransformeerd tot een door en door idiote snoevende lamzak waar je niet veel mee aan kunt, met Jerom als een wat snoeverige tegenpool die hem steeds de loef afstak met zijn kracht en dat ook graag toont. Bij Vandersteen had Lambik's karakter meer body: hij was er wel voor de komische noot en had af en toe zijn kuren,maar hij kon erg ernstig zijn, was dapper en je kon er op rekenen. De intrede van Jerom was wel erg leuk, maar het viel wel op dat Vandersteen in dat begin in verschillende verhalen de kracht van Jerom neutraliseerde. Wat kon je aanvangen met iemand die een superman is?  In de tamtamkloppers werd Jerom door een nijlpaard ingeslikt, in de knokkersburcht komt hij aan de slechte kant als rivaal, in de circusbaron wordt hij gedrogeerd, in de brullende berg gehypnotiseerd, in de spokenjagers slaapt hij de hele tijd, enz. Dan pakte Lambik het over, zoals in de oudere verhalen.

Sidonia had ook  haar hysterische aanvallen, maar  je kon er in het algemeen op  rekenen in het avontuur. Soms toomde ze Lambik wat in. Bij Geerts werd ze een echte zenuwlijder, die in sommige verhalen in het rusthuis terecht kwam en in vele verhalen er buiten wordt gehouden.
Suske en Wiske waren vroeger meer prototypes van fictieve superachtige kinderen, meer zoals Jommeke en consoorten. Met  het seksisme dat in die tijd dat hoogtij voerde was Wiske een wicht dat soms "loeten" had, terwijl Suske soms wat machopraat verkocht, maar toch een boontje had voor Wiske. Maar Geerts heeft  de  loeten voor  alle protagonisten bedacht en  uitvergroot en er vele keren een scenario aan geplakt.

 

Was het een teken des tijds in  de jaren '70 om protagonisten meer  belachelijk te maken?  Bij Paul Geerts is dat zeker gebeurd. Je kan er een generatieswitch in zien: de brave dappere helden van papa Vandersteen waren out, leve de nieuwe clown "helden" van zoontje Geerts.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...