Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

367 wordt De harteloze Hein

 

Verhaal:

Op een niet zo mooie dag vindt Suske een paar keer na elkaar bijna de dood. Eerst doet men het af als pech maar als hij die avond thuis wordt opgewacht door magere Hein beseft hij dat er meer aan de hand is. Hein zegt dat de dagen van Suske geteld zijn. Zijn naam staat in het dodenboek en dus moet hij mee naar het hiernamaals. Maar vreemd genoeg slaagt Hein er niet in Suske te laten overlijden. Er is iets dat zijn magie in de weg zit. Voor Suske zit er niets anders op dan als levende ziel naar het hiernamaals te reizen om ter plaatse te zien wat er aan de hand is. Maar dat is niet zonder gevaar. En bovendien beseffen ze niet dat als ze de fout vinden er iemand in de plaats van Suske moet sterven. En dat blijkt een heel dierbare vriend te zijn.

 

Hoe denkt menig mens hier over op dit forum? Ik vind dit zelf een verhaal dat ik op voorhand al niet zou kopen omdat het totaal geen sfeer oproept en alleen maar negativiteit uit. Is sowieso het onderwerp 'de dood' een onderwerp voor een strip met deze doelgroep?

Link naar reactie

Geen probleem mee, en ik juich het zelfs toe. Wat serieuzere zaken in de verhalen voor jongeren is zo slecht nog niet, en dat zag je vroeger ook al. Robotkop is hier al aangehaald, maar pakweg Het Hondenparadijs was ook al wat pakkender. En in de recentere albums komt dit af en toe ook al voor (ik denk nu direct aan De Blanke Bergen).

Link naar reactie
1 uur terug, Lestat zei:

Geen probleem mee, en ik juich het zelfs toe. Wat serieuzere zaken in de verhalen voor jongeren is zo slecht nog niet, en dat zag je vroeger ook al. Robotkop is hier al aangehaald, maar pakweg Het Hondenparadijs was ook al wat pakkender. En in de recentere albums komt dit af en toe ook al voor (ik denk nu direct aan De Blanke Bergen).

En ik denk terug aan de zingende zwammen, met die zielen van dode kindjes.

edit: ze zijn niet echt dood. Enkel hun ziel kwijt en verdwenen. In mijn herinnering was dat net iets erger.

Link naar reactie

Donkere onderwerpen zijn inderdaad al vaker langsgekomen en nodigen volgens mij net uit tot het creëren van een zekere sfeer.  Meer diepgang ook soms.  Of dat bij de huidige makers gaat lukken, weet ik niet.  De verhalen zijn vooral sinds de laatste hervorming nogal actie-gericht geworden voelen vaak ietwat gehaast.  Maar het onderwerp spreekt me zeker aan.  En elk album is een nieuwe kans.  Als kind vond ik de verhalen met een macaber randje net veel leuker om te lezen.  De Krachtige Krans bijvoorbeeld, heerlijk.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Komend jaar verschijnen er 6(!) Suske en Wiske verhalen in de reeks. Luc Morjaeu geeft hierin al een paar titels prijs. 

 

Luc Morjeau: 'De boze boleet' ligt net in de winkel, van 'De geplaagde Plantin' worden de laatste pagina's ingekleurd en is de ex-libris klaar, Christian begint aan de decors van 'De Rookburgh Rookies', we vorderen gestaag met 'De harteloze Hein' (Thomas Du Caju achter de knoppen van het decor) en ik start nu 'De krijtkampioen' op. Productie? Welke productie? En wie mij en de tentoonstelling 'So Far So Good' nog niet heeft gezien krijgt dit weekend een laatste kans.

 

Daaronder reageert Peter van Gucht: Heb net de laatste hand gelegd aan de eerste versie van ‘De boterhammenman’. The train goes on!

 

Dus hierin zou 2023 zo eruit komen te zien:

366. De geplaagde Plantijn

367. De harteloze Hein

368. De Rookburgh rookies

369. De krijtkampioen

370. De Boterhammenman(?)

371. ???

 

6 albums ligt wel op het randje van goed. Je zou je bijna afvragen of kwantiteit boven kwaliteit gaat. Maar moet zeggen dat ik na het lezen van De Boze Boleet een goed gevoel heb. Dat is voor mij een van de betere albums van de laatste jaren. De laatste albums waren sowieso dik in orde... maar de Gulden Krijger was een afgang.

Link naar reactie
Zojuist, DeRillendeRots zei:

Komend jaar verschijnen er 6(!) Suske en Wiske verhalen in de reeks. De makers geven op social media al een paar titels prijs. 

 

Luc Morjeau: 'De boze boleet' ligt net in de winkel, van 'De geplaagde Plantin' worden de laatste pagina's ingekleurd en is de ex-libris klaar, Christian begint aan de decors van 'De Rookburgh Rookies', we vorderen gestaag met 'De harteloze Hein' (Thomas Du Caju achter de knoppen van het decor) en ik start nu 'De krijtkampioen' op. Productie? Welke productie? En wie mij en de tentoonstelling 'So Far So Good' nog niet heeft gezien krijgt dit weekend een laatste kans.

 

Daaronder reageert Peter van Gucht: Heb net de laatste hand gelegd aan de eerste versie van ‘De boterhammenman’. The train goes on!

 

Dus hierin zou 2023 zo eruit komen te zien:

366. De geplaagde Plantijn

367. De harteloze Hein

368. De Rookburgh rookies

369. De krijtkampioen

370. De Boterhammenman(?)

371. ???

 

6 albums ligt wel op het randje van goed. Je zou je bijna afvragen of kwantiteit boven kwaliteit gaat. Maar moet zeggen dat ik na het lezen van De Boze Boleet een goed gevoel heb. Dat is voor mij een van de betere albums van de laatste jaren. De laatste albums waren sowieso dik in orde... maar de Gulden Krijger was een afgang.

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, cinco zei:

 

Opgezocht wat dat was en ik kom uit bij een steampunk themagebied in Phantasialand.

 

 

afbeelding.thumb.png.c003562dc296c10522000a0ef8fd0179.png

 

Klopt, ik was al bekend met Phantasialand omdat een vriend van mij daar decorateur is. Ik vertelde het hem maar hij had niks gehoord over een samenwerking of iets dergelijks. Wie weet is het toeval. Hou wel van Steampunk en Rookburgh is in alle eerlijkheid daarvoor best een 'simpele' benaming. Zoals je Fantasyland hebt in Disneyland...joh! 

Link naar reactie
10 uren geleden, DeRillendeRots zei:

Komend jaar verschijnen er 6(!) Suske en Wiske verhalen in de reeks. Luc Morjaeu geeft hierin al een paar titels prijs. 

 

Luc Morjeau: 'De boze boleet' ligt net in de winkel, van 'De geplaagde Plantin' worden de laatste pagina's ingekleurd en is de ex-libris klaar, Christian begint aan de decors van 'De Rookburgh Rookies', we vorderen gestaag met 'De harteloze Hein' (Thomas Du Caju achter de knoppen van het decor) en ik start nu 'De krijtkampioen' op. Productie? Welke productie? En wie mij en de tentoonstelling 'So Far So Good' nog niet heeft gezien krijgt dit weekend een laatste kans.

 

Daaronder reageert Peter van Gucht: Heb net de laatste hand gelegd aan de eerste versie van ‘De boterhammenman’. The train goes on!

 

Dus hierin zou 2023 zo eruit komen te zien:

366. De geplaagde Plantijn

367. De harteloze Hein

368. De Rookburgh rookies

369. De krijtkampioen

370. De Boterhammenman(?)

371. ???

 

6 albums ligt wel op het randje van goed. Je zou je bijna afvragen of kwantiteit boven kwaliteit gaat. Maar moet zeggen dat ik na het lezen van De Boze Boleet een goed gevoel heb. Dat is voor mij een van de betere albums van de laatste jaren. De laatste albums waren sowieso dik in orde... maar de Gulden Krijger was een afgang.

6 albums lijkt me inderdaad heel veel. Welke logica zit daar eigenlijk achter: puur commercieel of eerder strategisch-promotioneel (verzekeren van continuïteit door de reeks het ganse jaar door onder de aandacht te brengen)? Ik vermoed allebei. En schieten de uitgeverijen dan niet op lange termijn in hun eigen voet wanneer ze deze strategie blijven aanhouden? Te hoge werkdruk bij de stripmakers kan toch leiden tot dalende kwaliteit en dat zal vroeg of laat dan weer zorgen voor dalende verkoopcijfers? Of sla ik de bal nu volledig mis?

Link naar reactie
20 minuten geleden, WILCO zei:

6 albums lijkt me inderdaad heel veel. Welke logica zit daar eigenlijk achter: puur commercieel of eerder strategisch-promotioneel (verzekeren van continuïteit door de reeks het ganse jaar door onder de aandacht te brengen)? Ik vermoed allebei. En schieten de uitgeverijen dan niet op lange termijn in hun eigen voet wanneer ze deze strategie blijven aanhouden? Te hoge werkdruk bij de stripmakers kan toch leiden tot dalende kwaliteit en dat zal vroeg of laat dan weer zorgen voor dalende verkoopcijfers? Of sla ik de bal nu volledig mis?

 

Misschien dat bij dit beleid vooral de Nederlandse markt een rol speelt waar S&W behandeld wordt als een tijdschrift en enkel het nieuwste nummer in de rekken van de supermarkten ligt.

Link naar reactie
Op 29/10/2022 om 11:14, cinco zei:

 

Opgezocht wat dat was en ik kom uit bij een steampunk themagebied in Phantasialand.

 

 

afbeelding.thumb.png.c003562dc296c10522000a0ef8fd0179.png

 

Verhaal:

Lambik trakteert Suske en Wiske en Sidonia op een heerlijk weekendje Fantasialand. Maar als ze Rookburgh bezoeken wordt het avontuur wel heel levensecht. De opwindende attractie voert hen op magische wijze naar het Rookburgh uit het verleden. Daar blijkt de stad te worden gerund door een zekere An Traciet die haar fortuin maakt door stoom te verkopen aan de rijke inwoners die ver boven de stad in peperdure ballons wonen. De stoom zelf wordt opgewekt in de vervuilende goorkoolcentrales van de stad. Daarin worden de armen te werk gesteld die erg lijden onder de ongezonde omstandigheden. Suske en Wiske ontmoeten echter een kinderbende die in opstand is gekomen tegen An Traciet. Deze wil hen kost wat kost uitschakelen, zeker als blijkt dat de Rookburgh Rookies beschikken over een nieuwe vorm van energie die haar stoomhandel bedreigen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, DeRillendeRots zei:

 

Verhaal:

Lambik trakteert Suske en Wiske en Sidonia op een heerlijk weekendje Fantasialand. Maar als ze Rookburgh bezoeken wordt het avontuur wel heel levensecht. De opwindende attractie voert hen op magische wijze naar het Rookburgh uit het verleden. Daar blijkt de stad te worden gerund door een zekere An Traciet die haar fortuin maakt door stoom te verkopen aan de rijke inwoners die ver boven de stad in peperdure ballons wonen. De stoom zelf wordt opgewekt in de vervuilende goorkoolcentrales van de stad. Daarin worden de armen te werk gesteld die erg lijden onder de ongezonde omstandigheden. Suske en Wiske ontmoeten echter een kinderbende die in opstand is gekomen tegen An Traciet. Deze wil hen kost wat kost uitschakelen, zeker als blijkt dat de Rookburgh Rookies beschikken over een nieuwe vorm van energie die haar stoomhandel bedreigen.

 

Dus toch Phantasialand! :P

 

 

Link naar reactie

Het verhaal van 369. De krijtkampioen maakt mij toch behoorlijk enthousiast!

 

Dat de jonge Willy Vandersteen verhalen op de stoep tekende is algemeen bekend. Maar hij twijfelt nog aan zijn talent als verteller en dus fluistert zijn vriendinnetje Wanda hem ideetjes in. Helaas vertrekt het meisje onverwachts voorgoed naar Canada en blijft Willy boos achter. Wat moet hij zonder haar fantasie? Jaren later komt Wanda terug. Ze wil weten hoe het Willy vergaan is. Uit zijn succesrijke carriëre leidt ze af dat hij ook zonder haar inspiratie verder kon. Maar heeft hij haar ook vergeven? Dat kunnen ze enkel te weten komen door de verhalen op de stoep weer tot leven te brengen…

-

Willy Vandersteen is in dit album bevriend met Wanda. Deze namen zullen Suske en Wiske-kenners bekend voorkomen. In 1976 verschenen 8 albums van het bekende stripduo in Amerika onder de reekstitel Willy and Wanda.
Ook bij enkele Engelstalige uitgaven die later verschenen werd deze benaming voor Suske en Wiske weer gebruikt.

 

Bron: https://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/a4/369.php

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Een electriciteitspanne is altijd handig voor de tekenaar om de arbeidsuren wat te drukken. :P

 

1841593727_Screenshot2022-11-22at11-05-25Suske-en-Wiske-De-Verdwenen-Joker-5.jpg(JPEG-afbeelding11291600pixels).thumb.png.8914fec10379c9305ae53cc3fd9ee06d.png

132624302_Screenshot2022-11-22at11-05-33Suske-en-Wiske-De-Verdwenen-Joker-5.jpg(JPEG-afbeelding11291600pixels).thumb.png.96853d9a3602a1c28551c34f55092dc6.png

 

Die spitse neuzen van S&W uit de Blauwe Reeks (en nu ook de 'in de stijl van de Blauwe Reeks'-albums) om hun de verfijndere look te geven zodat ze niet te Vlaams ogen voor de Tintins van weleer...

 

546474801_Screenshot2022-11-22at11-09-19Suske-en-Wiske-De-Verdwenen-Joker-4.jpg(JPEG-afbeelding11291600pixels).png.1b6ca4f5bb4fe48318bd6c5012120f14.png

 

 

ZIjn ronde neuzen dan zo boertig en ongesofisticeerd??

afbeelding.thumb.png.ef0ba45811c47f062c6f24d1908fbc3b.png

 

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

 

afbeelding.png.1f52454c4cdf4d99a86ded6535e098ab.png

 

 

 

Ook geen navel. Eigenlijk verbaast dat niet aangezien er nooit sprake is geweest van ouders in zijn geval. (voor zover ik weet??) Dus geen navelstreng. Ik gok dat hij uitelndelijk gewoon aan de hand van het DNA van Sus Antigoon gekloond is aangezien ze in de recentste Amorassen echte lookalikes zijn.

Link naar reactie

Inderdaad een goed album, net als zovele albums die Geerts trouwens gemaakt heeft tussen pakweg de Tamme Tummi en het Wondere Wolfje. Geerts op zijn best: volgens mij alle albums vanaf de parel in de lotusbloem tot en met het wondere wolfje (behalve de wervelende waterzak want die is nog van Vandesteen). Dit waren volgens mij de hoogdagen van Geerts en misschien ook van de ganse reeks. Ik moet wel zeggen dat dit net nu de albums zijn die ik ook voor het eerst bewust heb weten verschijnen en dus toen ook telkens gekocht heb. Misschien speelt dat wel mee. ..

Favoriete albums: de bezeten bezitter, de komieke coco, de rinoramp, de speelgoedspiegel, de goalgetter, ..

 

Link naar reactie
Op 26/11/2022 om 09:29, DeRillendeRots zei:

 

Nog weinig reactie. Is dat goed of slecht? Ik heb hem expres nog niet in huis gehaald dus ben benieuwd naar de reacties...

 

Ik neem mijn woorden terug. Waar de Sonometer faalde, is de Verdwenen Joker in mijn ogen geslaagd! Spannend, boeiend, grappig. Suske, Wiske en Lambik wanen zich bijna in een James Bond scenario waarin zelfs een Bondgirl en de heerlijk foute maffia zoals deze altijd worden uitgebeeld ten tonele verschijnen. Het is wellicht net iets teveel gedoe rondom een kaartspel, maar dat neemt de pret niet weg. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat ik in dit album het probleem > oplossing > oplossing ligt ver weg > boeven die tegenwerken > plek van bestemming > finale een beetje mis. Om het nog met een andere filmreeks te vergelijken: ik mis het Indiana Jones gehalte. 

Wat mij betreft mag er nog zo'n hommage komen!

Link naar reactie
23 minuten geleden, DeRillendeRots zei:

 

 Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat ik in dit album het probleem > oplossing > oplossing ligt ver weg > boeven die tegenwerken > plek van bestemming > finale een beetje mis. Om het nog met een andere filmreeks te vergelijken: ik mis het Indiana Jones gehalte. 

Wat mij betreft mag er nog zo'n hommage komen!

 

Dat zijn behoorlijk tegenstrijdige signalen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...