Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Op 11/1/2023 om 00:02, DeRillendeRots zei:

 

Ik krijg het idee dat, vooral in het tekenwerk, er de laatste 2/3 jaar gewerkt wordt in teams zodat ze iets meer albums kunnen produceren.

 

Eigenlijk opmerkelijk dan dat er in de albums geen medewerkers vermeld worden. Ondertussen is dat toch ook gebruikelijk geworden bij de Vlaamse reeksen. Maar bij S&W worden alleen Van Gucht en Morjaeu vernoemd.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Eigenlijk opmerkelijk dan dat er in de albums geen medewerkers vermeld worden. Ondertussen is dat toch ook gebruikelijk geworden bij de Vlaamse reeksen. Maar bij S&W worden alleen Van Gucht en Morjaeu vernoemd.

Ook bij de albums die niet door hen werden gemaakt overigens, zoals die paar Stallaert-albums. Maar dat was met Geerts/Verhaeghen ook al zo.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Maar dat was met Geerts/Verhaeghen ook al zo.

 

Ja, maar sindsdien is het steeds meer gebruikelijk geworden.

In de Amorassen gebeurt dit bijvoorbeeld wel.

Ook in de als hommage beschouwde strip de Preutse Prinses uit 2020 heb je de nodige vermeldingen en mogelijk de enige keer dat Eric De Rop in een S&W-album credit krijgt.

 

 

1865948614_Screenshot2023-01-19at20-01-46reader-N.4-SuskeenWiskeHommages-DePreutsePrinses.thumb.png.baf6c777472974b761871ad27feceed7.png

855204657_Screenshot2023-01-19at20-01-27reader-N.4-SuskeenWiskeHommages-DePreutsePrinses.thumb.png.1eaab6ee4b8c28ad41da477ad125b4f2.png

103779045_Screenshot2023-01-19at20-01-36reader-N.4-SuskeenWiskeHommages-DePreutsePrinses.thumb.png.5f95f8a65da430ed7a29e54c29bf1aa9.png

 

Link naar reactie
29 minuten geleden, cinco zei:

 

Ja, maar sindsdien is het steeds meer gebruikelijk geworden.

In de Amorassen gebeurt dit bijvoorbeeld wel.

Ook in de als hommage beschouwde strip de Preutse Prinses uit 2020 heb je de nodige vermeldingen en mogelijk de enige keer dat Eric De Rop in een S&W-album credit krijgt.

 

 

1865948614_Screenshot2023-01-19at20-01-46reader-N.4-SuskeenWiskeHommages-DePreutsePrinses.thumb.png.baf6c777472974b761871ad27feceed7.png

855204657_Screenshot2023-01-19at20-01-27reader-N.4-SuskeenWiskeHommages-DePreutsePrinses.thumb.png.1eaab6ee4b8c28ad41da477ad125b4f2.png

103779045_Screenshot2023-01-19at20-01-36reader-N.4-SuskeenWiskeHommages-DePreutsePrinses.thumb.png.5f95f8a65da430ed7a29e54c29bf1aa9.png

 

Misschien hebben de makers daar toen expliciet om gevraagd.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

Misschien hebben de makers daar toen expliciet om gevraagd.

 

Kan.

Het heeft in ieder geval voordeel op verschillende vlakken om alles duidelijk te vermelden.

Dan is er decennia later geen giswerk nodig om te achterhalen wie wat in welke strip heeft gedaan.

 

Bij Kiekeboe bijvoorbeeld wordt het ook altijd aangegeven.

 

1456785897_Screenshot2023-01-19at20-41-58reader-N.150-DeKiekeboes-K4.thumb.png.7e4eb43297a4b7ceb179ca8287b24109.png

1077985955_Screenshot2023-01-19at20-40-41reader-N.150-DeKiekeboes-K4.thumb.png.812b0ba974571d1c75a2fc2435e9a791.png

 

 

Link naar reactie

De Vlaamse kranten zijn gestopt met voorpublicaties, maar wat zie ik hier nu in de app van Het Nieuwsblad waar ik een abonnement op heb? Het volledige nieuwe album in digitale vorm is vrij te lezen. Nieuwe vorm van strips verspreiden bij de lezers? Geldt dit ook voor andere kranten en/of stripreeksen? Iemand die meer weet?

Screenshot_20230201_180307_Nieuwsblad Krant.jpg

Screenshot_20230201_181355_Nieuwsblad Krant.jpg

Screenshot_20230201_181413_Nieuwsblad Krant.jpg

Link naar reactie
Op 1/2/2023 om 18:17, acor zei:

De Vlaamse kranten zijn gestopt met voorpublicaties, maar wat zie ik hier nu in de app van Het Nieuwsblad waar ik een abonnement op heb? Het volledige nieuwe album in digitale vorm is vrij te lezen. Nieuwe vorm van strips verspreiden bij de lezers? Geldt dit ook voor andere kranten en/of stripreeksen? Iemand die meer weet?

Screenshot_20230201_180307_Nieuwsblad Krant.jpg

Screenshot_20230201_181355_Nieuwsblad Krant.jpg

Screenshot_20230201_181413_Nieuwsblad Krant.jpg

Het is 17/12 bij einde voorpublicatie gecommuniceerd dat albums 366 en 367 op deze manier zouden gepubliceerd worden. Contract liep nog tot 367, maar kranten wilden eind vorig jaar al stoppen met het plekje in de krant. 

Link naar reactie
Op 13/1/2023 om 20:31, DeRillendeRots zei:

image.thumb.png.befca9e0cd5d1aef6fb30e024f73aef1.png

Ze zijn in het nieuwe album wel veel op de vlucht zeg. Op zowel de cover als de ex-libris😁

 

En zien we daar nou Savantas? Daar wordt ik blij van!

Als ik dit getekend of ge-inkt had, zou ik niet met naam vernoemd willen worden in het album...Man, man, man... Wat een misere....

Link naar reactie
19 uren geleden, TDPB zei:

Waarom? Wat vind je niet kunnen?

Het is geen kwestie van dat het niet zou kunnen, maar een kwestie van smaak. Vooral de inkting bij Lambik (schouder / rug / snit van het colbertje), Sus Antigoon (rechterarm - voor kijker links) en Savantas (alles onder z'n middel) is zo weinig subtiel. Ik vind het lelijke dikke lijnen. Lijkt geen enkel gevoel in te zitten. Dat wil overigens niet zeggen dat ik vind dat er geen dikkere inktlijnen in zouden mogen zitten. Bij vitamientje vind ik de dikkere lijnvoering juist wel passen. Maar bij echt organische elementen vind ik dat vaak minder passend of, zoals in dit geval, ronduit misplaatst en lelijk. (En ook hier een voorbehoud: bij Piet Pienter en Bert Bibber vind ik een dikkere lijnvoering bij organische figuren niet storend, wellicht omdat het m.i. beter in het geheel past. En ja, dat geldt ook voor jouw 'Boelie en Kroepie Boemboem: Avontuur In De 21e Eeuw'. 😉 Ook daar vind ik het passend. Maar bij S&W stoort het me. Wellicht ook omdat ik ben opgegroeid met de traditionele Vandersteen/Geerts uitvoeringen van het duo).

En daarnaast vind ik het tekenwerk van S&W al jaren niet geweldig. De karakters worden steeds meer een persiflage op zichzelf. Niet alleen in karakterontwikkeling, maar ook in de wijze waarop ze getekend worden. 

Link naar reactie
20 minuten geleden, TDPB zei:

Het doet mij wat denken aan de periode dat ze oude albums heruitgaven met nieuwe, dikkere inktlijnen rond de figuren

afbeelding.thumb.png.1fb6ffb1b3bd37fab4841d8e46b2855a.png

 

 

Dat voelt visueel meer alsof de personages uitgeknipt zijn en vervolgens op het decor geplakt.

Zelfs Eric De Rop vond die hertekende albums maar niks, ook al had hij er zelf aan meegewerkt.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Het is dus gewoon een stijlkeuze die je niet aanstaat omdat je het anders gewoon bent. Fair enough.

 

Het doet mij wat denken aan de periode dat ze oude albums heruitgaven met nieuwe, dikkere inktlijnen rond de figuren

afbeelding.thumb.png.1fb6ffb1b3bd37fab4841d8e46b2855a.png

 

Ja precies, bij deze heruitgaven vind ik de dikke inktlijnen ook afbreuk doen.

Link naar reactie
On 2/6/2023 at 12:41 AM, SAVANTAS said:

Als ik dit getekend of ge-inkt had, zou ik niet met naam vernoemd willen worden in het album...Man, man, man... Wat een misere....

Wat mij wel opvalt is dat de figuren op de achtergrond te groot zijn in verhouding tot de rennende figuren op de voorgrond.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Ik moet zeggen dat ik als twintiger de vernieuwing van S&W (vanaf album 339 dus) eigenlijk niet zo slecht vind. natuurlijk zitten er toppers en floppers bij, maar dat vond ik daarvoor ook al. En ik moet zeggen dat ik het tekenwerk van album 332 tot 338 verschrikkelijk vond/vind. Daar zit in veel stroken een hele nare afgeraffelde sfeer. Ook het productie aantal van 4 albums, naar 5/6 albums per jaar vind ik ook zo slecht niet. Zie het niet als massaproductie, maar als nieuwe aflevering in je favoriete serie. Tegenwoordig kijkt iedereen ook zijn/haar favoriete serie liefst met zoveel mogelijk afleveringen achter elkaar, seizoen na seizoen. Zodra de verhalen technisch goed in elkaar zitten dat het mi blijft boeien, mogen ze zoveel albums geven als ze willen. Het is enkel de prijsverhogingen waar we al een paar jaar op teren dat mijn verzamelkoorts sterk naar beneden haalt.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
On 2/7/2023 at 6:58 PM, Suske said:

Wat mij wel opvalt is dat de figuren op de achtergrond te groot zijn in verhouding tot de rennende figuren op de voorgrond.

 

Dat lijkt me ook. Was Vitamietje geen mini-autootje?

 

Als dit geen opzettelijke stijlkeuze is (maar een perspectieffout), is die auto minstens het formaat van een normale jeep, en zelfs groter lijkt me. Dat maakt van de figuren erin en ernaast meteen reuzen. 

 

image.png.0c6ca34e769d43c8c11a35ba09a5cd

Link naar reactie

Nope. Van al die oude strips zijn de teksten meestal gekend, he. Die Lustig Kapoentjes zijn allemaal gepubliceerd geweest. Maar er zijn nu een aantal Jeroms opgedoken die -voor zover we weten- nooit gepubliceerd zijn en waar er geen tekst in de tekstballonnen staan. Misschien slingert er hier of daar nog wel een bijhorend scenario rond, maar de mannen van Fenix hebben enkel de tekeningen. Dus hebben we beredeneerd gegokt wat de teksten zouden kunnen geweest zijn.

 

Een paar decennia terug zag ik What's Up, Tiger Lily? , een Amerikaanse komische film uit 1966, geregisseerd door Woody Allen en Senkichi Taniguchi.

Woody Allen nam de Japanse film International Secret Police: Key of Keys en zette er een andere geluidsband onder, waardoor hij het complete verhaal veranderde. Ik heb dat altijd eens willen doen met een strip. Dit is het dichtst dat ik ooit daarbij zal komen, denk ik. Alleen maakte Allen er een parodie en komedie van, en was het bij dit Jerom-verhaal de bedoeling om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Wat een stuk moeilijker is dan gewoon lekker de parodiekaart te trekken.

Link naar reactie
14 minuten geleden, TDPB zei:

Nope. Van al die oude strips zijn de teksten meestal gekend, he. Die Lustig Kapoentjes zijn allemaal gepubliceerd geweest. Maar er zijn nu een aantal Jeroms opgedoken die -voor zover we weten- nooit gepubliceerd zijn en waar er geen tekst in de tekstballonnen staan. Misschien slingert er hier of daar nog wel een bijhorend scenario rond, maar de mannen van Fenix hebben enkel de tekeningen. Dus hebben we beredeneerd gegokt wat de teksten zouden kunnen geweest zijn.

 

 

Oh, ik dacht dat je bedoelde dat je de lettering had gerestaureerd aan de hand van oud materiaal.

Maar je hebt dus alle dialogen in de tekstballonnen moeten bedenken zonder de oorspronkelijke tekst ter beschikking te hebben. :blink:

 

afbeelding.thumb.png.138dac62e08abbbb9c17181cd3e1e602.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...