Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

1 uur terug, Peter Motte zei:

Dus zoiets als wat je moet doen als je iets aan Chat GPT vraagt? Blijft de vraag waarom je het dan aan Chat GPT zou vragen.

Chat GPT is géén informatiebron. ChatGPT is een communicatiemiddel. Dat is net hetzelfde als met een mens praten. Je weet ook nooit zeker of wat iemand zegt correct is.

 

En strips pretenderen ook niet een documentaire of wetenschappelijk artikel te zijn (er zijn specifieke uitzonderingen). De informatie daarin kan juist zijn, maar ze kan evengoed verzonnen zijn.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
30 minuten geleden, TDPB zei:

Er zijn er wel meer.

 

Als ze over 10 jaar die dertigersdip verwerkt hebben, dan is er misschien ruimte voor een midlife-crisisverhaal. :P

Zo wordt het een trilogie.

En het kan best dat Leen Vandersteen tegen dan de rechten aan SU heeft overgedragen.

Link naar reactie
Op 17/4/2023 om 23:05, Boekenmagazijn zei:

Probeer jij maar eens de stijl van Martin Lodewijk en Willy Vandersteen overtuigend te mengen.

Onder de S&W-parodieën is deze (van Aart Clerkx) nu juist de enige die je níet kunt beschuldigen van slecht tekenwerk.

 

image.png.1011934375bccc1b74ba2d84f369e841.png

 

De man kan inderdaad tekenen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
1 uur terug, Jos Van Brussel zei:

Screenshot 2023-06-01 at 09.20.48.png

Screenshot 2023-06-01 at 09.21.11.png

 

Ik had ooit eens gelezen in een interview (vraag me niet waar) dat Vandersteen in de tijd af en toe (of regelmatig) woedende telefoontjes kreeg van de Duitse uitgever, over de kwaliteit wat hij leverde. Ging het over Jerom of Bessy of allebei, dat herinner ik me niet.

 

Waarom deden die Duitsers dat toch? Ik snap er niets van!  😉

Link naar reactie
10 minutes ago, sporoi said:

 

Ik had ooit eens gelezen in een interview (vraag me niet waar) dat Vandersteen in de tijd af en toe (of regelmatig) woedende telefoontjes kreeg van de Duitse uitgever, over de kwaliteit wat hij leverde. Ging het over Jerom of Bessy of allebei, dat herinner ik me niet.

 

Waarom deden die Duitsers dat toch? Ik snap er niets van!  😉

 

Het heeft wel een zekere charme vind ik. Misschien niet zo mooi getekend maar het blijft toch een leuk curiosum. Het was blijkbaar allemaal een beetje haastwerk indertijd. Elke week moest er een nieuw verhaal liggen.

Link naar reactie
1 uur terug, sporoi zei:

 

Ik had ooit eens gelezen in een interview (vraag me niet waar) dat Vandersteen in de tijd af en toe (of regelmatig) woedende telefoontjes kreeg van de Duitse uitgever, over de kwaliteit wat hij leverde. Ging het over Jerom of Bessy of allebei, dat herinner ik me niet.

 

Bessy? Daar zijn er 990 van in het Duits gepubliceerd.

Link naar reactie
2 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Het heeft wel een zekere charme vind ik. Misschien niet zo mooi getekend maar het blijft toch een leuk curiosum. Het was blijkbaar allemaal een beetje haastwerk indertijd. Elke week moest er een nieuw verhaal liggen.

In de tijd als kind vond ik de Jerommekes uit de vierkante reeks, de eerste 11 toen wel zeer leuk. Redelijk mooi getekend, hoewel ik nu wel zie dat er ook veel haastwerk was. Ik had ze toen wel niet allemaal gelezen. Maar de verhalen en humor kon ik wel smaken. Vanaf "De gouden stuntman" begreep ik het als kind niet zo: ze werden opeens zo slecht qua tekeningen en de verhaaltjes waren veel minder.  Ik moet toen ergens 9 of 10 jaar zijn geweest, en de verhalen vierkante reeks waren toen nog te koop in de boekenwinkel. 

Link naar reactie
42 minutes ago, sporoi said:

In de tijd als kind vond ik de Jerommekes uit de vierkante reeks, de eerste 11 toen wel zeer leuk. Redelijk mooi getekend, hoewel ik nu wel zie dat er ook veel haastwerk was. Ik had ze toen wel niet allemaal gelezen. Maar de verhalen en humor kon ik wel smaken. Vanaf "De gouden stuntman" begreep ik het als kind niet zo: ze werden opeens zo slecht qua tekeningen en de verhaaltjes waren veel minder.  Ik moet toen ergens 9 of 10 jaar zijn geweest, en de verhalen vierkante reeks waren toen nog te koop in de boekenwinkel. 

 

Ja, ik vond die Jerommekes als kind ook wel leuk, alhoewel ik ze ook niet snapte in the context van Sus & Wis. Opeens was Jerommeke een soort superheld met een gouden cape zoals Superman of Batman. Heel vreemd allemaal, en niet te rijmen met zijn rol in Suske & Wiske waar hij een heel ander personage was. De slechte kwaliteit van de tekeningen stoorde me niet zo, ik denk dat kinderen daar ook niet echt van wakker liggen, als het verhaal maar plezant is.

Link naar reactie

Op zich blijft het wel plezante humor en verhaaltjes voor kinderen: Bv. de haan die de pantoffel terug gooit naar afzender is wel leuk uit het fragment hierboven.  Dat S, W, en L ontbraken in de serie stoorde me toen niet en een glitterpakje kon er wel bij. Ik vond dat als kind wel eerlijk, want Jerom, Sidonie en Barabas ontbraken ook in de verhalen van de Blauwe reeks, en dit ook zonder boe of ba . Ieder op hun beurt was niet teveel 😉😊  (ik was wel echt een  fan van al die populaire reeksen). 

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

Deze dus.

 

afbeelding.thumb.png.a6809f30d2eb9210d491d6df3c919694.png

 

Nu ja, ik heb laatst nog een Duits Bastei - blaadje met een Bessyverhaal in handen gehad. In de strip her en der reklameblokjes. De strip was in kleuren en simpelkes maar mooi genoeg getekend, en het verhaaltje is een tussendoortje voor op de trein of in de klas bij de strafstudie. Maar de vormgeving (dun softcovertje, reklame in het stripverhaal verwerkt) was er ook naar. Wat verwachtte die uitgever dan: regelrechte meesterwerken te krijgen om dan in te korten, te herschikken en te verpesten met hun reklame en alles te gieten in een goedkoop pulpboekje? Met die serieverhaaltjes van studio Vandersteen kregen ze kwaliteit genoeg, waar een ander kon van dromen.

Ohee had ook hetzelfde concept, een compleet verhaal per week maar dan in het zwart-wit van verschillende auteurs (niet van Vandersteen). Soms mooi tot uitstekend, soms onleesbaar slecht. Ook af en toe buitenlandse pulp, en ook veel beginnerswerk. Die beginners kregen dan toch hun kans. En de verhalen werden daar op zijn minst intact gehouden, zonder reclame erin.

Link naar reactie
38 minuten geleden, sporoi zei:

 

Nu ja, ik heb laatst nog een Duits Bastei - blaadje met een Bessyverhaal in handen gehad. In de strip her en der reklameblokjes. De strip was in kleuren en simpelkes maar mooi genoeg getekend, en het verhaaltje is een tussendoortje voor op de trein of in de klas bij de strafstudie.

 

Jaren later bekent hij...

Link naar reactie
7 uren geleden, sporoi zei:

 

Ik had ooit eens gelezen in een interview (vraag me niet waar) dat Vandersteen in de tijd af en toe (of regelmatig) woedende telefoontjes kreeg van de Duitse uitgever, over de kwaliteit wat hij leverde. Ging het over Jerom of Bessy of allebei, dat herinner ik me niet.

 

Waarom deden die Duitsers dat toch? Ik snap er niets van!  😉

De kwaliteit van de Bastei stripschriften was allgemeen niet erg hoog. Die uitgeverij had in die tijd ook veel stripreeksen van populaire TV-reeksen als Heidi, Pinocchio, Maja (de bij) ezv. (de "anime"-versies, meestal koproducties van het Duitse ZDF met Japaanse omroepen) die zeer eenvoudig getekend waren. De verschillende stripreeksen liepen meestal exact zo lang als de tekenfilms op TV kwamen, dus alleen enkele maanden, dan kwamen er weer andere bij.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...