Ga naar inhoud

Strip2000 stopt ermee


Gast Kontiki

Recommended Posts

9 uren geleden, Tom B zei:

Ik weet het, Willy, ik weet het. Maar ik was wat gepikeerd door de suggestie dat de Strip2000 auteurs het aan zichzelf te danken hebben dat hun boekjes nu in de uitverkoop gaan.

Natuurlijk. Ik wil ook wel een keer kost wat kost mijn gelijk halen hoor! :-)

Volgens mij is de teloorgang van Strip2000 vooral te wijten aan het overlijden van Peter.

Daar heeft niemand schuld aan. Het is gewoon heel droevig allemaal.

Ik denk nog dagelijks aan Peter.

Link naar reactie
14 hours ago, bouncer said:

Weten jullie aan wie ik ook steeds moet denken ?, aan mevrouw Carolien van der heijden.

Zelfs al ken haar niet persoonlijk , ik voel ontzettend met haar mee.

Daar wou ik het graag bij laten.

 

 

En de schuldeisers moeten van de verkoop worden betaald. Dat zal dus niet meevallen.

 

Natuurlijk. Ik wil ook wel een keer kost wat kost mijn gelijk halen hoor! :-)

Volgens mij is de teloorgang van Strip2000 vooral te wijten aan het overlijden van Peter.

 

Dat denk ik ook

Link naar reactie

Aan de jaarlijks stijgende omzetcijfers is toch te zien dat deze uitgeverij goed bezig was? Meer dan een verdubbeling tussen 2014 en 2016 is echt een schitterend groeicijfer.

Dan is het ook logisch dat je voorraden hebt. Als je series hebt waar nieuwe delen van moeten gaan verschijnen zul je ook eerdere delen moeten kunnen naleveren, zodat instappende lezers niet geconfronteerd worden met dure, uitverkochte boekjes op beurzen e.d.

Of je van een bepaalde titel te veel of te weinig hebt gedrukt kun je pas enkele jaren na verschijning constateren. En ik denk dat Strip2000 nog niet in die fase zat met een hoop series.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Theoak zei:

Aan de jaarlijks stijgende omzetcijfers is toch te zien dat deze uitgeverij goed bezig was? Meer dan een verdubbeling tussen 2014 en 2016 is echt een schitterend groeicijfer.

Dan is het ook logisch dat je voorraden hebt. Als je series hebt waar nieuwe delen van moeten gaan verschijnen zul je ook eerdere delen moeten kunnen naleveren, zodat instappende lezers niet geconfronteerd worden met dure, uitverkochte boekjes op beurzen e.d.

Of je van een bepaalde titel te veel of te weinig hebt gedrukt kun je pas enkele jaren na verschijning constateren. En ik denk dat Strip2000 nog niet in die fase zat met een hoop series.

VOlgens mij ging het ook heel goed met de uitgeverij. Zoals ik het gelezen heb heeft de familie aangegeven dat na het wegvallen van Peter, als drijvende kracht, ze het nog een tijdje geprobeerd hebben, maar het gewoon niet lukte om op dezelfde voet verder te gaan. De energie enz van Peter mist.

Link naar reactie
39 minuten geleden, Theoak zei:

Aan de jaarlijks stijgende omzetcijfers is toch te zien dat deze uitgeverij goed bezig was? Meer dan een verdubbeling tussen 2014 en 2016 is echt een schitterend groeicijfer.

Dan is het ook logisch dat je voorraden hebt. Als je series hebt waar nieuwe delen van moeten gaan verschijnen zul je ook eerdere delen moeten kunnen naleveren, zodat instappende lezers niet geconfronteerd worden met dure, uitverkochte boekjes op beurzen e.d.

Of je van een bepaalde titel te veel of te weinig hebt gedrukt kun je pas enkele jaren na verschijning constateren. En ik denk dat Strip2000 nog niet in die fase zat met een hoop series.

Omzetcijfers zeggen lang niet alles natuurlijk. Als de kosten net zo hard met de omzet meestijgen... ik ben geen bedrijfskundige, maar als een toko goed loopt dan kun je die toch ook gewoon opheffen? Of heeft een faillissement fiscale voordelen o.i.d.?

 

En het duurt echt geen jaren voordat je weet of je voldoende gedrukt hebt, dat is binnen drie maanden na publicatie wel duidelijk...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
14 minuten geleden, eriktex zei:

Ik ben geen bedrijfskundige, maar als een toko goed loopt dan kun je die toch ook gewoon opheffen? Of heeft een faillissement fiscale voordelen o.i.d.?

 

 

Er zijn heel veel redenen te bedenken waarom je voor een faillissement kiest, maar een faillissement heeft zeker voordelen, maar ook nadelen. Opheffen van een bedrijf is niet zomaar gedaan, dan betaal je nog heel veel lasten door. Tegenwoordig zie je ook heel veel dat een faillissement onder de rechter gehouden wordt en dat partijen met overname kandidaten in gesprek gaan. Doordat je het faillissement niet openbaar uitspreekt blijft er nog vertrouwen, als een faillissement uitgesproken wordt dan trekken de belanghebbenden zich vaak terug en worden de problemen alleen maar groter. Voor een overname kandidaat is dit minder aantrekkelijk. Als het lukt om overgenomen te worden wordt dit meteen gemeld bij het bekendmaken van het faillissement en daarmee wordt continuïteit gewaarborgd. Dit noemen ze een pre-pack constructie.

Link naar reactie

Kwestie van het hele verslag van de curatorr doorlezen ; daar staat interessante info in:

 

Omzetgegevens
2017 tot 9 mei 2017 : € 63.014,42 (conceptcijfers)
2016 : € 335.396 (conceptcijfers)
2015 : € 264.208
2014 : € 136.657
2013 : € 93.152

 

Winst en verlies
2017 tot 9 mei 2017 : € -
2016 : € - 490 (conceptcijfers)
2015 : € - 66.922
2014 : € - 126.740
2013 : € - 62.263

 

dat ziet er al heel anders uit. 2016 was het verlies weggewerkt, maar dat komt wellicht omdat er dat jaar al veel minder gedrukt werd (minder kosten)

 

Oorzaak faillissement
De bestuurder van Gefailleerde heeft de curator bericht dat Gefailleerde een
onderneming was van haar echtgenoot die in 2015 geheel onverwacht is overleden. De
bestuurder heeft geprobeerd om de onderneming voort te zetten. Op dat moment had
Gefailleerde al een grote schuld aan haar drukkerij. Het is niet gelukt om die schuld af te
lossen. Sterker, doordat Gefailleerde onvoldoende omzet genereerde zijn de schulden
alleen maar toegenomen. De gemiddelde kosten per album waren te hoog om winst te
kunnen genereren. Een verkoop van de onderneming bleek ook niet (meer) tot de
mogelijkheden te behoren, waardoor de bestuurder heeft besloten om een eigen
aangifte te doen. De curator heeft vooralsnog geen aanleiding om te veronderstellen dat
de door de bestuurder opgegeven oorzaak van het faillissement onjuist zou zijn.

 

En bij de aandeelhouders duikt ook nog een bekende naam op:

 

Directie en organisatie
Rechtspersoon-bestuurder van Gefailleerde is WVA Ventures B.V., waarvan op haar
beurt VDH Ventures B.V. (rechtspersoon-)bestuurder is. Mevrouw Van der Heijden is op
haar beurt bestuurder van VDH Ventures B.V. en derhalve middellijk bestuurder van
Gefailleerde. Aandeelhouders van Gefailleerde zijn de heren Rob van Bavel (15%),
Merien ten Houten (15%), Erik van Itterson (10%) en WVA Ventures B.V. (60%).

 

En verderr nog:

 

Onbehoorlijk bestuur
Doordat het bestuur de jaarrekeningen niet of niet tijdig heeft gedeponeerd ex artikel
2:394 BW staat op grond van de wet (artikel 2:248 lid 2 BW) vast dat het bestuur haar
taak onbehoorlijk heeft vervuld en wordt bovendien (behoudens tegenbewijs) vermoed
dat die onbehoorlijke taakvervulling een belangrijke oorzaak is geweest van het
faillissement.
Echter, de curator heeft vooralsnog niet de indruk dat de onbehoorlijke taakvervulling
door het bestuur een belangrijke oorzaak is geweest van het faillissement. De curator
heeft vooralsnog veeleer het idee dat de tegenvallende omzetten in combinatie met de
dunne marges uiteindelijk tot het faillissement hebben geleid.
7.6 Paulianeus handelen
De curator heeft vernomen dat in het zicht van faillissement stripboeken zijn
teruggenomen door derden (zonder dat daarvoor een vergoeding is betaald). De curator
zal deze transacties nader onderzoeken en de betreffende derde(n) verzoeken de
stripboeken te retourneren en/of daarvoor een marktconforme vergoeding te betalen. De
curator heeft verder (vooralsnog) geen reden om te veronderstellen dat sprake is
geweest van paulianeus handelen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Jopie zei:

Kwestie van het hele verslag van de curatorr doorlezen ; daar staat interessante info in:

 

Omzetgegevens
2017 tot 9 mei 2017 : € 63.014,42 (conceptcijfers)
2016 : € 335.396 (conceptcijfers)
2015 : € 264.208
2014 : € 136.657
2013 : € 93.152

 

Winst en verlies
2017 tot 9 mei 2017 : € -
2016 : € - 490 (conceptcijfers)
2015 : € - 66.922
2014 : € - 126.740
2013 : € - 62.263

 

dat ziet er al heel anders uit. 2016 was het verlies weggewerkt, maar dat komt wellicht omdat er dat jaar al veel minder gedrukt werd (minder kosten)

 

Oorzaak faillissement
De bestuurder van Gefailleerde heeft de curator bericht dat Gefailleerde een
onderneming was van haar echtgenoot die in 2015 geheel onverwacht is overleden. De
bestuurder heeft geprobeerd om de onderneming voort te zetten. Op dat moment had
Gefailleerde al een grote schuld aan haar drukkerij. Het is niet gelukt om die schuld af te
lossen. Sterker, doordat Gefailleerde onvoldoende omzet genereerde zijn de schulden
alleen maar toegenomen. De gemiddelde kosten per album waren te hoog om winst te
kunnen genereren. Een verkoop van de onderneming bleek ook niet (meer) tot de
mogelijkheden te behoren, waardoor de bestuurder heeft besloten om een eigen
aangifte te doen. De curator heeft vooralsnog geen aanleiding om te veronderstellen dat
de door de bestuurder opgegeven oorzaak van het faillissement onjuist zou zijn.

 

En bij de aandeelhouders duikt ook nog een bekende naam op:

 

Directie en organisatie
Rechtspersoon-bestuurder van Gefailleerde is WVA Ventures B.V., waarvan op haar
beurt VDH Ventures B.V. (rechtspersoon-)bestuurder is. Mevrouw Van der Heijden is op
haar beurt bestuurder van VDH Ventures B.V. en derhalve middellijk bestuurder van
Gefailleerde. Aandeelhouders van Gefailleerde zijn de heren Rob van Bavel (15%),
Merien ten Houten (15%), Erik van Itterson (10%) en WVA Ventures B.V. (60%).

 

En verderr nog:

 

Onbehoorlijk bestuur
Doordat het bestuur de jaarrekeningen niet of niet tijdig heeft gedeponeerd ex artikel
2:394 BW staat op grond van de wet (artikel 2:248 lid 2 BW) vast dat het bestuur haar
taak onbehoorlijk heeft vervuld en wordt bovendien (behoudens tegenbewijs) vermoed
dat die onbehoorlijke taakvervulling een belangrijke oorzaak is geweest van het
faillissement.
Echter, de curator heeft vooralsnog niet de indruk dat de onbehoorlijke taakvervulling
door het bestuur een belangrijke oorzaak is geweest van het faillissement. De curator
heeft vooralsnog veeleer het idee dat de tegenvallende omzetten in combinatie met de
dunne marges uiteindelijk tot het faillissement hebben geleid.
7.6 Paulianeus handelen
De curator heeft vernomen dat in het zicht van faillissement stripboeken zijn
teruggenomen door derden (zonder dat daarvoor een vergoeding is betaald). De curator
zal deze transacties nader onderzoeken en de betreffende derde(n) verzoeken de
stripboeken te retourneren en/of daarvoor een marktconforme vergoeding te betalen. De
curator heeft verder (vooralsnog) geen reden om te veronderstellen dat sprake is
geweest van paulianeus handelen.

BEdankt. Daar heb ik me inderdaad niet in verdiept. Het hoe en waarom vond ik niet zo interessant, maar dit viel te verwachten en is niet onlogisch.

 

TRouwens fijn dat onbehoorlijk bestuur niet als reden wordt gegeven, dan waren de bestuurders ook nog hoofdelijk aansprakelijk.

Link naar reactie

Ook de verliezen zijn in de loop der jaren drastisch afgenomen en als de uitgeverij deze lijn of een iets zwakkere lijn had kunnen aanhouden, dan kan nog steeds gesteld worden dat het goed ging. Echter heeft het onverwachte overlijden roet in het eten gegooid.

Het verhaal over te hoge kosten per album om winst te kunnen genereren is natuurlijk ook geschreven om het faillissement er door te kunnen krijgen. Met deze omzet- en winstcijfers vind ik dat niet een sterk argument.

Link naar reactie

Het is niet altijd simpel om als buitenstaander te weten wat er speelt bij een faillissement. Ik maak nu hetzelfde mee met een Duitse uitgeverij. Die zijn ook in faillissement aan het gaan na de plotse dood van de eigenaar. Ook al leek dat een groot, goed draaiend bedrijf te zijn. Maar het is al een paar keer uit zijn eigen as verrezen, en wie weet, misschien zal dat deze keer opnieuw gebeuren.

Het is alleen jammer dat er zoveel faillissementen zijn in de stripwereld. De laatste 25 jaar heb ik al veel verdelers, uitgeverijen en winkeliers weten failliet gaan.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Tom B zei:

Het is niet altijd simpel om als buitenstaander te weten wat er speelt bij een faillissement. Ik maak nu hetzelfde mee met een Duitse uitgeverij. Die zijn ook in faillissement aan het gaan na de plotse dood van de eigenaar. Ook al leek dat een groot, goed draaiend bedrijf te zijn. Maar het is al een paar keer uit zijn eigen as verrezen, en wie weet, misschien zal dat deze keer opnieuw gebeuren.

Het is alleen jammer dat er zoveel faillissementen zijn in de stripwereld. De laatste 25 jaar heb ik al veel verdelers, uitgeverijen en winkeliers weten failliet gaan.

Dat gebeurt in de niet-stripwereld natuurlijk ook.

 

Maar in de stripwereld zijn het meestal redelijk marginale, op een persoon draaiende, bedrijfjes die niet al te veel ruimte hebben om tegenvallers op te vangen. 

Link naar reactie

Ik vind het weerzinwekkend dat al die cijfers en al die uitleg hier op het forum gegooid worden.

Het zal wel allemaal vrijgegeven zijn en beschikbaar voor iedereen, maar dan nog vind ik het weerzinwekkend.

Ik hoop dan ook dat dit onderwerp spoedig afgesloten wordt.

RIP, Peter.

Het beste voor jou en je kind, Carolien!

En DAARMEE is alles gezegd vind ik.

Link naar reactie
1 uur geleden, linthout zei:

Ik vind het weerzinwekkend dat al die cijfers en al die uitleg hier op het forum gegooid worden.

 

Het beste voor jou en je kind, Carolien!

En DAARMEE is alles gezegd vind ik.

Idem. Tot op een punt begrijp ik de drang tot analyse, maar op een bepaald moment wordt het harteloos.

Link naar reactie
Op 27-7-2017 om 22:09, Paul_NL zei:

Ik niet, het was al ruk en dat blijft het. Of het nou 1 euro of 100 kost. Blij dat ze gestopt zijn.

 

25 minuten geleden, Paul_NL zei:

Het is bovenal triest, maar er mag met respect over gediscussieerd worden toch?

Jup, tonnen respect.

 

5 uren geleden, linthout zei:

En DAARMEE is alles gezegd vind ik.

Ik ga het hier ook bij laten voor dit draadje, omdat ik met een goed gevoel wil blijven terugkijken naar een uitgeverij met warme, gedreven mensen, die mij kansen en vertrouwen gaven. Zeer blij dat ik (kort) deel heb mogen uitmaken van de Strip2000-familie.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik weet niet of het harteloos is, het zijn allemaal feiten en ik denk dat niemand het haar kwalijk neemt dat dit zo gelopen is. Het is bovenal triest, maar er mag met respect over gediscussieerd worden toch?

Eerst zeg je dat je ze niet gaat missen maar over deze informatie moet dan opeens met 'respect' over gediscussieerd worden? Klinkt echt niet goed hoor, iets meer respect mag inderdaad wel.

 

Het is inderdaad interessant om weten voor de vakmensen maar als je ziet dat personen nieuwe accounts aanmaken om de informatie hier te posten dan klopt er iets niet.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kristof Berte zei:

Ik ga het hier ook bij laten voor dit draadje, omdat ik met een goed gevoel wil blijven terugkijken naar een uitgeverij met warme, gedreven mensen, die mij kansen en vertrouwen gaven. Zeer blij dat ik (kort) deel heb mogen uitmaken van de Strip2000-familie.

Hier kan ik me ook in vinden.

 

De thread wordt gestopt, Strip2000 is niet meer. Voor het bespreken van reeksen en auteurs die elders aan de slag gaan kan een andere thread opgestart worden.

Link naar reactie
  • Bonte locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...