Ga naar inhoud

Marvel-vertalingen stoppen ermee


Gast Kontiki

Recommended Posts

3 uren geleden, Waldorf zei:

Een oplage van 8.000 exemplaren is echt niet slecht. Jammer dat dat niet voldoende is. 

 

Volgens mij is dat al een betere verkoop dan je had mogen verwachten. 

 

Ik heb de verkoopcijfers uit de USA erbij gezocht ( http://www.comichron.com/monthlycomicssales/2017/2017-03.html ). De comics op de plaatsen 10-20 verkopen iets van 50 - 60.000 exemplaren. Als je dan bedenkt dat:

* de hele Engelstalige markt (USA, Canada, UK, etc) veel en veel groter is

* de standaard comics per stuk duurder zijn

dan zou ik zeggen dat 8.000 boven mijn verwachting zou liggen, als ik die US verkoop naar Nederland en Vlaanderen vertaal.

 

Waarschijnlijk zijn de plannen van Standaard met comics vanaf het begin af aan gebaseerd op niet haalbare cijfers.   

Link naar reactie

Idd. Dat is toch wel slecht marktonderzoek? Als ik hier zie dat 750ex bij een Strip2000 een topverkoop is en SU van die comics dan 10000ex wil slijten dan is dat een totaal onrealistische inschatting. Het is en blijft een nieuwigheid die je op de markt loslaat en nee 't is geen spin-off van S&W.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
12 minuten geleden, SPeeDy zei:

Idd. Dat is toch wel slecht marktonderzoek? Als ik hier zie dat 750ex bij een Strip2000 een topverkoop is en SU van die comics dan 10000ex wil slijten dan is dat een totaal onrealistische inschatting.

 

Als ze er effectief 7 à 8000 verkochten is die inschatting helemaal niet totaal onrealistisch.

Ik heb ooit een uitgever gekend die 60.000 ex liet drukken van iets waarvan 6000 ex werden verkocht. Dàt was een totaal onrealistische inschatting!

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

 

Volgens mij is dat al een betere verkoop dan je had mogen verwachten. 

 

Ik heb de verkoopcijfers uit de USA erbij gezocht ( http://www.comichron.com/monthlycomicssales/2017/2017-03.html ). De comics op de plaatsen 10-20 verkopen iets van 50 - 60.000 exemplaren. Als je dan bedenkt dat:

* de hele Engelstalige markt (USA, Canada, UK, etc) veel en veel groter is

* de standaard comics per stuk duurder zijn

dan zou ik zeggen dat 8.000 boven mijn verwachting zou liggen, als ik die US verkoop naar Nederland en Vlaanderen vertaal.

 

Waarschijnlijk zijn de plannen van Standaard met comics vanaf het begin af aan gebaseerd op niet haalbare cijfers.   

 

Je moet die cijfers wel een beetje nuanceren:

 

- Het gaat enkel om indivuduele issues. Met TPB's (bundelingen) wordt er geen rekening gehouden. Die zorgen toch ook voor een meerverkoop.

- Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb de indruk dat Digitale verkopen niet mee gerekend worden.

- Het gaat enkel om cijfers voor Noord-Amerika. Die comics worden ook verkocht in Canada, Europa, Australie,... 

- De cijfers betreffen de comics die verkocht zijn aan de SSZ. Dit wil niet zeggen dat zij al hun issues verkopen aan hun klanten.

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
1 uur geleden, Tweetie zei:

 

Volgens mij is dat al een betere verkoop dan je had mogen verwachten. 

 

Ik heb de verkoopcijfers uit de USA erbij gezocht ( http://www.comichron.com/monthlycomicssales/2017/2017-03.html ). De comics op de plaatsen 10-20 verkopen iets van 50 - 60.000 exemplaren. Als je dan bedenkt dat:

* de hele Engelstalige markt (USA, Canada, UK, etc) veel en veel groter is

* de standaard comics per stuk duurder zijn

dan zou ik zeggen dat 8.000 boven mijn verwachting zou liggen, als ik die US verkoop naar Nederland en Vlaanderen vertaal.

 

Waarschijnlijk zijn de plannen van Standaard met comics vanaf het begin af aan gebaseerd op niet haalbare cijfers.   

 

Dat is uiteraard enkel de verkoop via die ene verdeler naar stripwinkels, zo'n 2800 verkoopspunten. Winkelketens, supermarkten en krantenwinkels zijn hier niet bij inbegrepen. Barnes & Noble en Books-A-Million hebben op zich al 1000 boekenwinkels en die verkopen ook comics.

 

Om even te vergelijken, België heeft al 3000 krantenwinkels. Hoeveel zou de VS er hebben, 100.000 ?

 

76f89f16683402a2e319532057fa3a11.jpg

 

Watchmens-newsstand-e1310920032338-660x6

Link naar reactie
1 hour ago, Koen said:

Ik zou liever hebben dat Standaard blijft doen waar ze goed in is : populaire familiestrips uitgeven waarvan er een relatieve zekerheid is dat ze er veel van kunnen verkopen, zelfs al zijn het geen artistieke toppers.  

Laat het uitgeven van Marvel-strips over aan een bedrijf die wel tevreden is met een verkoop van duizenden exemplaren.  In een recent verleden liet men kwalitatieve strips als 'Apostata', 'De wind in de woestijn', 'Er was eens', .... vallen omdat het geen duizenden exemplaren verkocht.  Is men bij die uitgeverij zo naïef dat men niet beseft dat je daarvan geen grote oplage kan slijten ?   Misschien wel, gezien het feit dat men daar het geniaal idee had een Vlaams Angoulême in enkele maanden uit de grond te stampen.  

Ik heb niet liever dan dat men bepaalde initiatieven neemt maar sommige zaken laat men beter over aan anderen die zeer tevreden zijn met minder.  

Ik zat met exact hetzelfde gedacht. Mooi verwoord, Koen!

De track-record van Standaard voor eerder afwijkende initiatieven (van populaire familiestrips die veel kunnen verkopen) oogt absoluut niet goed.

Link naar reactie
8 hours ago, linthout said:

Ha, zo zit dat? dat is hetzelfde als (bijvoorbeeld) zeggen: Dupuis geeft strips uit, welk nut heeft het dan nog voor andere uitgeverijen om strips uit te geven? Voor jou zijn al die comics blijkbaar één pot nat...

 

Foutje van mij: ik dacht dat ze alletwee dezelfde reeksen uitgaven, maar het blijkt dat de ene Marvel en de andere DC brengt.

Overigens zou ik als liefhebber van superheldenstrips toch de voorkeur aan de bundels van RW geven. Ik voel wel iets voor een flinke hap. Ik wou voor de Rode Ridder's van Bono eigenlijk ook wachten op de integrale, maar ik was te ongeduldig.

Link naar reactie
2 uren geleden, Koen zei:

Is men bij die uitgeverij zo naïef dat men niet beseft dat je daarvan geen grote oplage kan slijten ?

 

Wellicht is de wens de vader van de gedachte. Men wil graag iets anders dan de familiestrips die ze al jaren verkopen, maar ze beseffen niet (of willen niet accepteren) dat de verkoopcijfers dan een stuk minder zullen zijn.

Link naar reactie
8 hours ago, Koen said:

 

Spider-Man, Wolverine, Captain America en de Guardians of the Galaxy staan op straat. Ook al breekt striphuis Marvel in de bioscoop records, toch moet het Nederlandstalige strippubliek er niet van weten. Standaard Uitgeverij stopt na twee jaar met het uitgeven van Marvel-titels.

 

 

Ze hebben gewoon hetzelfde probleem dat we hadden met manga: je moet er te veel van verkocht krijgen om het rendabel te krijgen. Er worden tientallen reeksen van diverse aard opgestart en teleurgesteld weer gestopt. Die Marvels zijn wat dat betreft geen uitzondering. Alleen valt het daarbij meer op, omdat het bekende personages zijn, en omdat er plotseling een minibibliotheek in de boekhandel stond. Maar strikt gezien is het niet zo veel anders dan bijv. het stopzetten van de reeks Nico (wat ik een heel goeie reeks vond), of van Orbital (of zetten ze dat nu toch verder?) of van Freaks School (waar ik een boontje voor had) en van al die reeksen waarvan we niet eens weten dat ze werden stopgezet, omdat we niet eens te weten kwamen dat ze bestonden.

Dus wat dat betreft vind ik dat artikel in De Morgen typisch journalistengelul van kranten die op elke slak zout leggen en van alle muggen een olifant maken om toch maar wat papier verkocht te krijgen. Ze doen toch zo graag mee met de jonkies. Overigens is de financieel-economische krant De Tijd van dezelfde groep als De Morgen en Het Laatste Nieuws. Als iemand dat in de jaren 80 had gehoord, was-ie stijl achterover gevallen.

 

Ik hoop dat Kaplan & Masson doorgaat. Steengoed.

Link naar reactie
6 minutes ago, Tweetie said:

 

Wellicht is de wens de vader van de gedachte. Men wil graag iets anders dan de familiestrips die ze al jaren verkopen, maar ze beseffen niet (of willen niet accepteren) dat de verkoopcijfers dan een stuk minder zullen zijn.

 

Welnee. Die Marvels hadden een succes kunnen worden. Wie niet waagt, niet wint.

Link naar reactie

Vanop de redactie van De Tijd antwoord ik dit: Nico is stopgezet door de auteurs, niet door de uitgeverij. Het klopt wel dat er meer van werd verwacht, maar tekenaar Berthet tekent niet graag strips die toch niet goed genoeg worden verkocht. Zo is ook Yoni stopgezet geraakt.

Orbital wordt vanaf juli voortgezet door de nieuwe uitgeverij Microbe. Er zal maandelijks een voorheen onvertaald album verschijnen in gelimiteerde en zelfs genummerde hardcover en een grotere oplage  in softcover. Van de eerste vier zullen er ook nog in heel beperkte oplage heruitgaven verschijnen in softcover, allemaal opnieuw geletterd en opgemaakt conform de huisstijl van Microbe, en opnieuw de gelimiteerde HC's.

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Vanop de redactie van De Tijd antwoord ik dit: Nico is stopgezet door de auteurs, niet door de uitgeverij. Het klopt wel dat er meer van werd verwacht, maar tekenaar Berthet tekent niet graag strips die toch niet goed genoeg worden verkocht. Zo is ook Yoni stopgezet geraakt.

Orbital wordt vanaf juli voortgezet door de nieuwe uitgeverij Microbe. Er zal maandelijks een voorheen onvertaald album verschijnen in gelimiteerde en zelfs genummerde hardcover en een grotere oplage  in softcover. Van de eerste vier zullen er ook nog in heel beperkte oplage heruitgaven verschijnen in softcover, allemaal opnieuw geletterd en opgemaakt conform de huisstijl van Microbe, en opnieuw de gelimiteerde HC's.

worden de eerste delen zowel HC als SC heruitgegeven?

Link naar reactie

Ja, maar de SC-oplage dus minder dan de latere delen. Op dit forum zal men dit misschien vreemd vinden omwille van uniformiteit en zo, maar er zijn er meer die eenzelfde album met dezelfde tekeningen en verhaal geen twee keer kopen.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Als fan van vertaalde comics - met dank aan mijn vader die ze voor mijn geboorte begin jaren '70 al kocht - vind ik dit een spijtige zaak.

 

Hoewel ik natuurlijk een DC fan ben, lees ik de Marvel SU-uitgaven liever; comicformaat én softcover, om dezelfde reden verkies ik ook de voorgaande Marvel Humo-uitgaven!

 

Natuurlijk bezit ik van de DC RW-Lion uitgaven alle Green Lantern delen, maar het feit dat deze hardcovers zijn vind ik een groot nadeel.  RW-Lion bracht dan wel Multiversity uit als softcovers, maar zo onregelmatig en uiteindelijk in meer delen dan oorspronkelijk voorzien dat 't niet meer grappig was.

 

Voor mij horen comics softcovers te zijn en liefst op regelmatige basis uitgebracht: Standaard Uitgeverij deed dit goed.

Op klaarlichte dag... in de donkerste nacht, zal geen kwaad mij ooit ontgaan! Laten zij die het Kwade waarderen... oppassen voor het LICHT van mijn GROENE LANTAARN!

Link naar reactie
Op 2017-4-28 om 13:41, Bonte zei:

 

Om even te vergelijken, België heeft al 3000 krantenwinkels. Hoeveel zou de VS er hebben, 100.000 ?

 

 

 

 

 

Je moet bij de tijd zijn, Peter: losse comics worden al meer dan 10, 15 jaar niet meer in Newsstands verkocht wegens totaal onrendabel. (je moet er enorme oplages van drukken en je moet ze met recht van retour uitzetten) :) 

 

Ook in de grote boekenketens worden geen losse comics verkocht en al zeker geen Marvels. Je moet es naar de top10 van de Nex York Times zien, daar staat geen enkele superheld tussen. Marvel heeft een rampzalig tpb uitgavebeleid. 

Link naar reactie
Gast Kontiki
6 minuten geleden, marioboon zei:

Sinds wanneer is Toon Horsten uitgever bij Standaard uitgeverij? 

Da's toch een nieuws dat mij totaal is ontgaan.

Sinds februari. Hij kwam nochtans al meermaals uitleg geven in het nieuws of tijdens voorstellingen, ook in interviews over nieuwe strips bij Standaard.

Link naar reactie
4 uren geleden, marioboon zei:

 

Je moet bij de tijd zijn, Peter: losse comics worden al meer dan 10, 15 jaar niet meer in Newsstands verkocht wegens totaal onrendabel. (je moet er enorme oplages van drukken en je moet ze met recht van retour uitzetten) :) 

 

Ook in de grote boekenketens worden geen losse comics verkocht en al zeker geen Marvels. Je moet es naar de top10 van de Nex York Times zien, daar staat geen enkele superheld tussen. Marvel heeft een rampzalig tpb uitgavebeleid. 

 

Hoe bedoel je?  Marvel verkoopt toch nog steeds losse comics; the Punisher bvb.

Op klaarlichte dag... in de donkerste nacht, zal geen kwaad mij ooit ontgaan! Laten zij die het Kwade waarderen... oppassen voor het LICHT van mijn GROENE LANTAARN!

Link naar reactie

DC en Marvel verkopen nog steeds comics via de newsstand en dergelijke.Al is dat minimaal. Maar het is vooral Archie Comics die daar nog steeds groot in is. Dat is ook de reden dat Marvel nu een deal heeft gesloten met Archie om via hun netwerk de nieuwe Marvel Digest uit te brengen.

 

De newsstand comics van zowel DC als Marvel zijn aan de newsstand 1 dollar per stuk duurder dan die in de stripspeciaalzaken verkocht worden.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...