Ga naar inhoud

Jidehem..... ?


Recommended Posts

43 minuten geleden, eriktex zei:

Waarom weigerde hij eigenlijk alle interviews de laatste jaren - weet iemand dat?

Toen ik het Brabant Strip Magazine nummer rond hem maakte, was dat omdat zijn vrouw op dat moment ziek was. Er was een vage belofte om later nog wel eens een interview te houden.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Hij had ook een slechte ervaring na een interview. Hij legde toen uitvoerig uit wat de precieze taakverdeling was tussen Franquin en hij waaruit bleek dat zijn inbreng voor Guust Flater veel groter was dan tot dan toe was geweten. Velen beschouwden hem als een leugenaar, misschien ook omdat hun eigen expertise (originelen toewijzen aan Franquin om te verkopen op veilingen terwijl het meer Jidéhems werk was) op het spel stond.  François Walthéry heeft hem daarna in een ander interview met hand en tand verdedigd en hem neergezet als de bescheidenheid zelve die er nog niet aan zou denken om zich het werk van Franquin toe te eigenen.

Link naar reactie
18 uren geleden, Veto zei:

Heb pas heel laat zijn werk ontdekt. Inmiddels heb ik alle albums van 'Sophie' gekocht en gelezen. Ook 'Starter' in de reeks 'Jeugdzonden' kon ik smaken. RIP.

Nochtans waren dat strips in een stijl die hem eigenlijk niet echt lag. Je ziet bij Sophie heel goed dat hij zoekende was naar een tekenstijl waarin hij zich goed voelde. Maar in die tijd werd van een tekenaar bij Dupuis verwacht dat hij à la Franquin werkte. Jidéhem kon dat wel (zie Guust), maar toch was dat niet zijn natuurlijk handschrift. Vandaar ook dat hij Guust uiteindelijk liet vallen. Het werd allemaal veel te rubberachtig naar zijn smaak. Toen hij als tiener (!!) debuteerde met Ginger was dat in een stijl die het midden hield tussen Hergé en een vroege Tillieux en dat was de echte Jidéhem-stijl. Realistische decors en semirealistische personages. Niet voor niets heeft hij zijn carrière ook beëindigd in die stijl. Denk maar aan de laatste verhalen van Sophie uit de vroege jaren '90 (waar ze iets ouder was) en de herneming van Ginger, ook uit die tijd. Naar eigen zeggen is hij teruggekeerd naar die stijl na het tekenen van de (fantastisch goeie) decors voor het Natasja tweeluik waaraan hij meewerkte.

 

auto-ginger.jpg

IMG_0024.jpg

pagina natasja.jpg

u522 sophie.jpg

planche_ginger1_1106921106_f141a.jpg

Link naar reactie
8 minuten geleden, Kontiki zei:

Hij had ook een slechte ervaring na een interview. Hij legde toen uitvoerig uit wat de precieze taakverdeling was tussen Franquin en hij waaruit bleek dat zijn inbreng voor Guust Flater veel groter was dan tot dan toe was geweten. Velen beschouwden hem als een leugenaar, misschien ook omdat hun eigen expertise (originelen toewijzen aan Franquin om te verkopen op veilingen terwijl het meer Jidéhems werk was) op het spel stond.  François Walthéry heeft hem daarna in een ander interview met hand en tand verdedigd en hem neergezet als de bescheidenheid zelve die er nog niet aan zou denken om zich het werk van Franquin toe te eigenen.

Wat eigenlijk raar is, want Franquin plaatste op alles waar Jidéhem aan meetekende ook effectief de naam Jidéhem op. En in het geval van Guust stond de naam Franquin bijna altijd pas als tweede vermeld. Dan moet het toch duidelijk zijn dat Franquin niet de enige tekenaar was. (zie ook de gag die op de stripspeciaalzaak staat)

Het is natuurlijk wel zo dat Jidéhem Franquins stijl op dat moment perfect kon imiteren. Dat maakt het wel wat verwarrend.

boeven op de kermis.jpg

Link naar reactie
4 uren geleden, Kontiki zei:

 François Walthéry heeft hem daarna in een ander interview met hand en tand verdedigd en hem neergezet als de bescheidenheid zelve die er nog niet aan zou denken om zich het werk van Franquin toe te eigenen.

Meer info hier: http://www.actuabd.com/Walthery-Il-ne-faut-pas-sous

Walthéry : « Il ne faut pas sous-estimer le rôle de Jidéhem dans l’œuvre de Franquin, et plus précisément sur Gaston »

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
Op 3-5-2017 om 12:33, Tom B zei:

Wat eigenlijk raar is, want Franquin plaatste op alles waar Jidéhem aan meetekende ook effectief de naam Jidéhem op. En in het geval van Guust stond de naam Franquin bijna altijd pas als tweede vermeld. Dan moet het toch duidelijk zijn dat Franquin niet de enige tekenaar was. (zie ook de gag die op de stripspeciaalzaak staat)

 

Volkomen logisch. Op de albumcover wordt alleen Franquin genoemd. En ook Catawiki noemt ook allleen Franquin als auteur/ 

 

Bij het grote publiek is Jidéhem totaal onbekend.

Link naar reactie

Het kan ermee te maken hebben dat strips oorspronkelijk bedoeld waren voor kinderen, en kinderen kennen wel de figuurtjes, maar niet de medewerkers. Dat de naam Franquin toch bekend is geworden, heeft waarschijnlijk met een reeks toevalligheden te maken (de populariteiit van Guust, Robbe, het feit dat hij ook bij Kuifje heeft gewerkt voor covers en Ton & T., zijn medewerking aan Trombone, en zijn Zwartkijken), die zich niet voordeden in het geval van Jidéhem.

Jidéhem is ook minder bekend dan Roba, maar om een of andere reden waren Bollie&B gewéldig populair.

Jidéhem tekende covers (wat dus betekende dat hij met personages van anderen werkte), de artikelen-reeks Starter (waar striplezers minder op letten), de serie Sophie (toch een beetje een meisjesstrip in een jongensblad), en zijn Ginger was bij het grote Robbedoes-pulbiek niet bekend (nee hoor). Je had wel het tamelijk absurdistische Boembterix, maar dat zijn van die bijna eenmalige voorvallen die een tijdje meegaan maar uiteindelijk vergeten worden.

Een integrale van Ginger, dat zou mooi zijn, maar die was er beter gekomen voor Jidéhem stierf. Nu is het vijgen na pasen.

Link naar reactie
Gast Kontiki
2 uren geleden, Tweetie zei:

 

Volkomen logisch. Op de albumcover wordt alleen Franquin genoemd. En ook Catawiki noemt ook allleen Franquin als auteur/ 

 

Bij het grote publiek is Jidéhem totaal onbekend.

Kijk eens opnieuw naar de covers van Guust. Jidéhem staat er even groot op als Franquin. Uiteraard alleen op de albums waar hij aan heeft meegewerkt.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

 

Volkomen logisch. Op de albumcover wordt alleen Franquin genoemd. En ook Catawiki noemt ook allleen Franquin als auteur/ 

 

Bij het grote publiek is Jidéhem totaal onbekend.

 

Robbedoes en Guust worden dan ook altijd geassocieerd aan Franquin (als schepper). In het geval van Robbedoes fout natuurlijk (wie kent er Rob-Vel nog).

 

En bij het grote publiek is iedereen uit die Robbedoes periode behalve Franquin en Peyo (en dan nog) onbekend

Link naar reactie
2 uren geleden, The Alderwood zei:

Waar is de tijd dat striptekenaar nog een pseudoniem kozen, zoals Pom, Hergé, peyo, ... daar kon je je nog iets bij voorstellen. Wie zoekt er nog naar de mens achter Jean-Louis Panterias? Niemand. 

Er zijn er nog: Poetzarelli, nDurlie, Yncke, Kamagurka, Herr Seele, Pjotr, .... ondergetekende :e005:

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
2 uren geleden, The Alderwood zei:

Waar is de tijd dat striptekenaar nog een pseudoniem kozen, zoals Pom, Hergé, peyo, ... daar kon je je nog iets bij voorstellen. Wie zoekt er nog naar de mens achter Jean-Louis Panterias? Niemand. 

Panterias is nochtans een geweldige naam (maar die jean-Louis is er inderdaad teveel aan)

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...