Ga naar inhoud

Kamagurka & Herr Seele richten eigen uitgeverij op


Recommended Posts

van deredactie.be:

 

Kamagurka en Herr Seele gaan een eigen uitgeverij oprichten: Hoek Af. Dat heeft Herr Seele aangekondigd op Radio 1. De bedoeling is dat die het volledige oeuvre van Cowboy Henk, dat al meer dan één generatie meegaat, zal uitgeven.

Het eerste boek wordt volgende maand uitgebracht, bevestigt tekenaar Herr Seele. Geïnteresseerden zullen de boeken kunnen bestellen via het internet.

Dat de twee een eigen uitgeverij oprichten, is tekenend voor de huidige gang van zaken. "Uitgeverijen zijn een beetje bang geworden. Ze kiezen voor zekerheid", meent Herr Seele. Nochtans verschijnt elke week een pagina van Cowboy Henk in het weekblad Humo. Maar behoudens enkele gebundelde werken uit het verleden, onder meer bij de Standaard Uitgeverij en uitgeverij Loempia, is de reeks niet te koop. "Terwijl de theorie van een strip net is om in reeksen te verkopen".

"Verdeling is nu eenvoudig via internet en sociale media"

De twee kozen er daarom voor de Cowboy Henk-verhalen zelf uit te brengen, startend met 500 à 1.000 exemplaren per album. Zelf uitgeven is nu immers een pak eenvoudiger geworden, geeft Herr Seele toe. "Vroeger was bijvoorbeeld de verdeling een tijdrovend en duur element. Nu kunnen onze boeken eenvoudig via het internet en de sociale media aan de man gebracht worden."

Cowboy Henk bestaat al sinds 1981 en wordt gekenmerkt door absurde humor. "Die humor is ook tijdloos en universeel", aldus Herr Seele. "Het gaat intussen om 35 boeken, maar niemand doet daar iets mee. Wij willen die humor van 'de beste stripheld ter wereld' behouden". De bedoeling is om zonder taboes -ook werk dat door Humo geweigerd werd- te publiceren, geeft hij nog mee.

Op termijn is het de bedoeling dat uitgeverij Hoek Af ook eens werk van derden zou uitbrengen. "Bijvoorbeeld van andere tekenaars die we bewonderen, zoals de Spanjaard Joan Cornella". Alle boeken van de uitgeverij zullen hetzelfde kenmerk vertonen: één afgeronde hoek.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Alleen via internet met die oplage en wetende dat hun vorige albums niet te best verkochten? Dat gaat hen niet lukken.

Ik weet dat niet... Ze denken aan 500 a 1000 exemplaren. Is dat zo hoog geschat?

Ik weet dat hun vorige uitgever véél hogere verwachtingen had dan dat.

Als ze het zien als een hobby (geen winstoogmerk) lukt het hen vast wel.

 

Link naar reactie
48 minuten geleden, linthout zei:

Ik weet dat niet... Ze denken aan 500 a 1000 exemplaren. Is dat zo hoog geschat?

Ik weet dat hun vorige uitgever véél hogere verwachtingen had dan dat.

Als ze het zien als een hobby (geen winstoogmerk) lukt het hen vast wel.

 

Ik denk dat die aantallen wel haalbaar zijn. Ik denk alleen dat het veel meer werk is dan ze denken en dat het voor die aantallen de moeite niet waard is.  

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

 

 Ik denk alleen dat het veel meer werk is dan ze denken en dat het voor die aantallen de moeite niet waard is.  

 

Dat zal het probleem zijn. Om je kosten terug te krijgen met dat soort oplages (inderdaad een realistische oplage, ondanks het feit dat het om een strip gaat die al eeuwen in een van de populairste weekbladen staat) moet je behoorlijk veel vragen qua verkoopsprijs, waardoor er weer minder kopers geïnteresseerd zijn...

Link naar reactie
4 uren geleden, The Alderwood zei:

Heerlijk hoe alle leken hier K. en HS.'s portefeuille al aan het maken zijn. De mannen zijn uitgekiende commerciële denkers, ik twijfel er niet aan dat ze hier lang en goed over nagedacht hebben.

 

Ze zijn misschien wel uitgekiende commerciële denkers, maar dat is iets anders dan ervaren uitgevers. Tussen denken en doen is er veel verschil. 

Link naar reactie
4 uren geleden, The Alderwood zei:

Heerlijk hoe alle leken hier K. en HS.'s portefeuille al aan het maken zijn. De mannen zijn uitgekiende commerciële denkers, ik twijfel er niet aan dat ze hier lang en goed over nagedacht hebben.

Kontiki, Linthout, Mario Boon, Tom B... lijken me nu niet direct leken...

Link naar reactie
Op 2017-5-16 om 11:50, The Alderwood zei:

Heerlijk hoe alle leken hier K. en HS.'s portefeuille al aan het maken zijn. De mannen zijn uitgekiende commerciële denkers, ik twijfel er niet aan dat ze hier lang en goed over nagedacht hebben.

 

Kweenie. Toen ik een paar jaar terug Herr Seele zag op een stripbeurs, stond ik aan te schuiven met de Paardenschenkers. Herr Seele zei toen dat er hier voor tweehonderd euro zou gevraagd worden. Je vindt ze niet meer in die staat, etc. Ik weet het toch niet :-)

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ach, Kama en Herr Seele zullen nog wat verder teren op de portefeuilles van oudere HUMO-lezers die nostalgisch zijn naar de tijd dat de HUMO nog geen alternatieve versie van Dag Allemaal met minder foto's was.


Ik daarentegen vind nostalgie maar iets vies en besteed mijn geld liever aan de toekomst i.p.v. het pensioen van twee vrekkerige  bobo's.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...